Avla på ridgeback tik

Beror väl på vad man ska ha hunden till? Många vill bara som vi ha en familjemedlem att umgås med. Är hunden stabil och frisk för övrigt finns det många intresserade.

Fast då förstår jag nog inte frågan om var man hittar en hane :confused: Om allt är så bra med hälsotester, mentalitet och det är lätt att hitta valpköpare så kryllar det väl av villiga uppfödare?
Hur hittade du hanar till din Rottisavel?
Gör på samma sätt.
Är din hund avelsmattrial är det ju bara att lyfta luren och ringa en hane man gillar.
Sen kan det ju vara så att din åsikt om lämplighet inte passar med vad andra anser. Många hanägare är ju noga med vad hanen får para då meningen med avel är att stärka rasen, inte att sätta fler mellanmjölkshundar till världen.

Hej,

Jag undrar vart man kan vända sig för att hitta en hane till omeriterad ridgeback tik. Renrasig och registrerad hos SKK men går ej att ställa ut pga ett skönhetsfel i ridgen på ryggen. Vi vill ta en valpkull på henne men verkar svårt då hon inte är utställd och några hårstrån ligger fel på ryggen...

För att svara på en fråga så hittar man en hane genom att bestämma sig för vad man vill avla fram för typ av hund och letar efter en lämplig individ som kompletterar tiken. Man studerar stamtavlor, hälsoresultat, avelsresultat, mentalitet, tävlingsmeriter etc. Man pratar med uppfödare och ägare, kanske även avelsrådet inom klubben.
Att du ens ska behöva ställa frågan får en ju att fundera över hur väl genomtänkt beslutet att avla på din hund verkligen är.

Har en kompis som föder upp RR och tidigare suttit i styrelsen.
Att avla på en hund med ridgefel är inget som klubben ställer sig bakom. Hunden bör absolut ha gjort MH/BPH då rasen har stora problem med mentalitet. Du som ägare kan inte objektivt bedömma din hunds mentalitet.
Min kompis avelsspärrar hundarna som föds med ridgefel, för ja - det är väldigt vanligt att det föds hundar som inte har någon ridge eller har fel ridge även hos de mest meriterade linjerna - men dom ska inte gå i avel.
Om min uppfödare hade satt en avelsspärr på henne, hur kan jag hitta denna info? Står inget på SKK när jag söker.

Förstod att det skulle bli ramaskri i gruppen. Men gjorde ett försök iaf
Verkar inte få svar på frågan.

Fast då förstår jag nog inte frågan om var man hittar en hane :confused: Om allt är så bra med hälsotester, mentalitet och det är lätt att hitta valpköpare så kryllar det väl av villiga uppfödare?
Gör på samma sätt.
Är din hund avelsmattrial är det ju bara att lyfta luren och ringa en hane man gillar.
Sen kan det ju vara så att din åsikt om lämplighet inte passar med vad andra anser. Många hanägare är ju noga med vad hanen får para då meningen med avel är att stärka rasen, inte att sätta fler mellanmjölkshundar till världen.

Nej det kryllar knappas
Gör på samma sätt.

Det var lättare med rottisen. Det var inte avgörande om några hårstrån låg fel.
Ridgeback ägare verkar inte vilja ta i en omeriterad tik med tång. Spelar ingen roll hur bra mentalitet eller hur frisk den är. För den har ju ridgefel och kan inte ägna livet åt skönhetstävlingar. Suck.
I rest my case.

Vad hade du förväntat dig för svar i tråden egentligen?
Du förstod att det skulle bli ramaskri säger du. Då borde du ju förstå att din planerade avel inte är lämplig.
Blocket och fb har många annonser på hanar, utan stamtavla/meriter/hälsotester, varför inte söka där.

Seriösa uppfödare/hanhundsägare vill använda hundar som kan föra rasen framåt i aveln.

På avelsdata ser du om hunden är avelsspärrad. Där kan man även söka fram hanar som är Hd-fria, Ed-fria och MH-beskrivna.

Vad hade du förväntat dig för svar i tråden egentligen?
Du förstod att det skulle bli ramaskri säger du. Då borde du ju förstå att din planerade avel inte är lämplig.

Blocket och fb har många annonser på hanar, utan stamtavla/meriter/hälsotester, varför inte söka där.

Seriösa uppfödare/hanhundsägare vill använda hundar som kan föra rasen framåt i aveln.

Om jag letade RR så skulle jag faktiskt strunta i eventuella skönhetsfel, det man behöver vara extremt noga med är mentaliteten som ofta lämnar mycket att önska. När du letar hane, var noga med att det är en socialt säker hund (köp inte att hunden duckar vid hantering pga att den är reserverad! Så gör bara en osäker hund). Den ska dessutom ha snabba avreaktioner och inga kvarstående rädslor någonstans samt att den är helt skottfast. Om den sen har lite för mycket vitt, fel färg på ögonen eller en inte helt symmetrisk ridge tycker jag är mindre viktigt. Visst har man ett gäng mentalt stabila hanar att välja på så parar man väl inte med den fulaste man kan hitta men ibland läggs fokus på fel saker tycker jag.

Jag söker ingen meriterad hane. Frisk och sund och MH testad räcker bra.

Vad vill du egentligen med din avel?

Det kvittar hur söt/vacker/duktig/lydig/frisk djuret man tänkt avla på är på hemmaplan (kvittar vilken art det gäller). Kan man inte bevisa det på något sätt är aveln per definition oseriös.

Dvs ett minimum på hund är veterinärt frisk samt MH/BPH med resultat inom rimliga gränser (det är helt enkelt inte förhandlingsbart). Sedan har man ju valt en specifik ras av diverse skäl och då tillkommer att den följer rasstandarden. Är det en brukshund ska den också ha bruksmeriter.

Faller individen på något av de skälen är den inte avelsmaterial, punkt slut. Den behöver absolut inte vara perfekt men ska vara så nära rasstandarden som möjligt.

Ridgebackklubben vill att man gör BPH hellre än MH, det kan vara värt att veta. Men resultaten av BPH syns också på avelsdata. Tror det går att hitta analyser av genomförda BPH också, då ser du genomsnittet för rasen.

Nej det kryllar knappas

Då beror det nog på att din tik inte är attraktiv nog för hanhundsägarna att ha i sin statistik.
Jag är uppfödare med enbart tikar och har aldrig haft svårt att få ja till en parning och då är alla hanar vi valt tjänstehundar eller Mästerskapshundar utom en. Dvs välmeriterade.
Det svåra tycker jag är att hitta en hane som lever upp till alla mina krav och som samtidigt är en bra matchning linjemässigt.

Samtidigt som du säger att RR-ägare inte vill ta med tång i en omeriterad tik så förväntar du dig att folk ska vilja köpa valpar efter TVÅ omeriterade föräldrar. De är ju blivande RR-ägare de också.

En fråga jag skulle ställa mig - som ägare till tiken - utan att ens vara insatt i avel - är om ev valpar kommer att bli godkända i rasföreningen. Finns det ingen chans att de blir det så är det ju bara buskavel och egentligen spelar det ingen roll vilken hane tiken parar sig med.

En fråga jag skulle ställa mig - som ägare till tiken - utan att ens vara insatt i avel - är om ev valpar kommer att bli godkända i rasföreningen. Finns det ingen chans att de blir det så är det ju bara buskavel och egentligen spelar det ingen roll vilken hane tiken parar sig med.
Om båda föräldrarna är reggade i SKK o inte belagda med avelsförbud så kan valparna registreras i SKK, däremot kan det vara svårt med att få valphänvisning via rasklubben om ett eller båda föräldradjuren inte lever upp till valpförmedlingens krav, t ex fel på ridgen.

På avelsdata ser du om hunden är avelsspärrad. Där kan man även söka fram hanar som är Hd-fria, Ed-fria och MH-beskrivna.[/QUOTE

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 965
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat