Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag letade RR så skulle jag faktiskt strunta i eventuella skönhetsfel, det man behöver vara extremt noga med är mentaliteten som ofta lämnar mycket att önska. När du letar hane, var noga med att det är en socialt säker hund (köp inte att hunden duckar vid hantering pga att den är reserverad! Så gör bara en osäker hund). Den ska dessutom ha snabba avreaktioner och inga kvarstående rädslor någonstans samt att den är helt skottfast. Om den sen har lite för mycket vitt, fel färg på ögonen eller en inte helt symmetrisk ridge tycker jag är mindre viktigt. Visst har man ett gäng mentalt stabila hanar att välja på så parar man väl inte med den fulaste man kan hitta men ibland läggs fokus på fel saker tycker jag.
Hur menar du? För att man tycker annat är viktigare än ett litet skönhetsfel?Du har helt missat poängen med avel.
Nej. Mest ts tankar.Hur menar du? För att man tycker annat är viktigare än ett litet skönhetsfel?
Nej. Mest ts tankar.
Som sagt kan jag se poäng att använda hunden om den är duktig inom någon gren där rasen används.
Precis.Du menar mina tankar på att avla fram några fina trevliga familjemedlemmar? Som inte ställs ut, inte tävlas osv utan lever ett underbart familjeliv med både mental och fysisk stimulans. Måste den nödvändigtvis just användas till något mer än det?
Fast det finns ju inga bevis på att hunden är trevlig.Du menar mina tankar på att avla fram några fina trevliga familjemedlemmar? Som inte ställs ut, inte tävlas osv utan lever ett underbart familjeliv med både mental och fysisk stimulans. Måste den nödvändigtvis just användas till något mer än det?
Men alltså, de flesta RRs är väl mest sällskapshundar eller utställningshundar? Eller har jag träffat avarterna?Jag tänker att om hunden på alla sätt är testad och visar sig vara frisk och bra så kunde jag se att det är ok att avla ifall hunden vore väldigt bra på sin gren. Då tror jag ju inte att det vore några som helst problem att hitta hane/tik heller.
Jag ser t.ex. hellre en halvful whippet som springer än en av utställningstyp som har tappat all instinkt att jaga. Men då ska den vara fungerande och frisk både fysiskt och mentalt.
Jaha. Jag känner endast typ 10 st och de tävlar alla LC och är allt annat än vanliga sällskapshunar. Jag har verkligen noll koll på rasen ifråga.Men alltså, de flesta RRs är väl mest sällskapshundar eller utställningshundar? Eller har jag träffat avarterna?
Då kan jag tycka att det är helt okej att avla på ett mindre skönhetsfel om hunden är bra mentalt och frisk.
För jag håller med @Milosari mentaliteten verkar vara ett stort problem i rasen och då bör de vettiga hundarna gå i avel, oavsett meriter.
(Om hunden är bra mentalt bra och frisk alltså!!).
Vi har haft flera ridgebacks. Alla sällskapshundar:-)Jaha. Jag känner endast typ 10 st och de tävlar alla LC och är allt annat än vanliga sällskapshunar. Jag har verkligen noll koll på rasen ifråga.
Fast det finns folk som haft flera Schäfrar. Alla sällskapshundar.Vi har haft flera ridgebacks. Alla sällskapshundar:-)
RR har väl bara utställning som "gren" och det är väl kanske inte där det främsta urvalet ska göras tycker jag. Då får man skrajsna, bitbenägna och sjuka hundar men med hög % perfekt symmetrisk ridge...Jag tänker att om hunden på alla sätt är testad och visar sig vara frisk och bra så kunde jag se att det är ok att avla ifall hunden vore väldigt bra på sin gren. Då tror jag ju inte att det vore några som helst problem att hitta hane/tik heller.
Jag ser t.ex. hellre en halvful whippet som springer än en av utställningstyp som har tappat all instinkt att jaga. Men då ska den vara fungerande och frisk både fysiskt och mentalt.
Fast det finns folk som haft flera Schäfrar. Alla sällskapshundar.
Det gör ju inte rasen Schäfer till en sällskasras.
RR är väl en sällskapshund, men med STORT fysiskt aktiveringsbehov. De är lite som med dalmatiner - inga lydnadsstjärnor direkt (även om det såklart finns undantag), men härliga familjehundar om de får springa, dra eller göra andra fysiska saker några gånger i veckan. uthållighetsprov skulle kunna vara en merit för tiken. Bättre än inget.
Jag har träffat en hel del RR's och endast en har varit trevlig, en ung tik. Finns mycket utfallsproblematik, vakt och osäkerhet mot människor i rasen. Flera av ägarna hade blivit huggna av den egna hunden pga omriktning..
Har någon ö.h.t. påstått något sånt i tråden? Var du fått det ifrån att man får skrajsna, bitbenägna o sjuka hundar av att avla på hundar som vunnit en o annan rosett är för mig en gåta.RR har väl bara utställning som "gren" och det är väl kanske inte där det främsta urvalet ska göras tycker jag. Då får man skrajsna, bitbenägna och sjuka hundar men med hög % perfekt symmetrisk ridge...
Jag tycker förstås inte att det ska avlas på kreti och pleti men det finns annat som bör prioriteras mycket högre än att alla utseendemässiga detaljer är perfekta. För den här rasen är det SÅ mycket viktigare med en bra mentalitet och god hälsa.