Avla på ridgeback tik

Men helt ärligt, är alla era avelstikar helt perfekta? Ni föder upp en stor ras där man har råd att vara kräsen och jag tror knappast att alla schäfrar som går i avel är top notch. I andra raser med mindre avelsbas och med mer problem så får man kanske vara beredd att släppa igenom mer.

Vi vet inte om enda bristen på TS hund är just skönhetsfelet.

Nej de är inte perfekta. Det finns inga perfekta hundar. Men de är rastypiska. De följer rasstandarden plus att de har något extra som gör att de lämpar sig för aveln. Vi skrotar fler för avel än vi använder...just för att stärka.

Vi skrotade bla en hel kull pga ledstatistiken på armbågarna var under medel. Ändå är tre av dem L-testade, två i tjänst och flera korade.
Nej, jag prutar inte så något ligger under godkänt i aveln. Varken på hälsa, mentalitet eller extriört.

Självklart är mentaliteten lika viktig oavsett. Du verkar tro att alla som skriver i tråden ägnar all sin vakna tid till att jaga rosetter o fluffa hundpäls med pälsglans, du är riktigt nedlåtande faktiskt.
Fa
Nej de är inte perfekta. Det finns inga perfekta hundar. Men de är rastypiska. De följer rasstandarden plus att de har något extra som gör att de lämpar sig för aveln. Vi skrotar fler för avel än vi använder...just för att stärka.

Vi skrotade bla en hel kull pga ledstatistiken på armbågarna var under medel. Ändå är tre av dem L-testade, två i tjänst och flera korade.
Nej, jag prutar inte så något ligger under godkänt i aveln. Varken på hälsa, mentalitet eller extriört.

Så om min hund fötts i din kull och inte hade perfekt ridge så hade du "skrotat" henne?

Tävlings/uts Meriter säger ju noll om hunden passar i avel eller inte eg - så förstår inte varför bristen på det säger att det är oseriös avel.
Det är ju trots allt så eventuella meriter handlar om förarens intresse i mångt o mkt.
Om hunden är frisk, bra mentalt och det gäller syskon/föräldrar med så tycker jag det väger betydligt tyngre.

Min hunds mamma har inga meriter mer än Korning - eftersom föraren inte velat tävla. Det utesluter henne knappast från avel. Trpts att det är en brukshund.
Jag håller med dig. Tävlingsmeriter säger mer om föraren.

Bra hälsa som kan styrkas på avelsdata samt ett BRA MH/KORNING/BPH säger mer.
MEN...då krävs också att övriga släkten är testad osv.
En individs resultat säger tyvärr ingenting om vad som kan tänkas nedärvas.

Fast alltså det är ju flera personer på forumet som parat/köpt valp från sällskapsraser där föräldrarna som max har utställningsmeriter och då håller folk inte på såhär.
Utställningstråden är ju dessutom en tråd som alltid ligger på Hunds förstasida så de flesta är nog att ta i.
Det beror väl helt på ras.
Jag tycker att även sällskapsraser bör genomgå BPH, nu när vi har det verktyget.
Alla som ställer inte avlar inte, tack och lov.
En utställning är för mig ett sätt att hjälpa uppfödaren se vad för typ av hund den fått fram (särskilt om det vore en sällskapsras).

Fast alltså det är ju flera personer på forumet som parat/köpt valp från sällskapsraser där föräldrarna som max har utställningsmeriter och då håller folk inte på såhär.
Utställningstråden är ju dessutom en tråd som alltid ligger på Hunds förstasida så de flesta är nog att ta i.

Skillnaden är väl att de personerna inte frågar efter var man hittar lämplig hane till att para sin hund med, så diskussionen har ju inte uppstått?
Jag har en ras som klassas som sällskapshund och är ändå mycket noga med att köpa efter mentalitetsutvärderade linjer.

Hehe fråga en exteriöruppfödare om dina hundar är rastypiska så tror jag att du får ett annat svar. För mig handlar inte god rastyp om enstaka detaljer. Jag hade inte brytt mig om en schäfer hade lite för många vita strån t ex. I en ras där det finns färre individer och ffa problem så får man vara ännu mer generös med vilka fel som släpps igenom. Jag tycker det finns en stor fara i att vara för snäv i sitt urval och det är att inavelsgraden ökar. Visst ska individen vara bättre än genomsnittet men ingen individ är bättre än genomsnittet på allt. Om nu TS hund är bra mentalt och fungerar utmärkt till sitt användningsområde så kan den absolut föra aveln framåt även om den har ett mindre skönhetsfel. Det är ju inte så att den helt saknar ridge, eller har stora exteriöra avvikelser vad vi känner till.

Beror nog på frågeställningen. De flesta som köpt en hund kommer inte in här och frågar vad andra tycker om deras val. Innan köp kan folk fråga och bli avrådda. Avelstrådar ser också olika ut beroende på om parningen är gjord eller inte och hur långt gången hunden är osv. De flesta trådar jag hittat innehåller mest inlägg från folk som bestämt avråder avel.

Hade nån kommit in och sagt "Hej jag har en dunderbra hälsokollad vovve som jag vill ta en kull på, här har ni MH/BPH-spindlar, hur ska jag gå tillväga för att hitta en bra hane?" så hade svaren sett annorlunda ut. Flera hade förstås fortfarande hittat fel eller tyckt att målet var galet men det hade ändå varit en annan ton.
Nu har vi ingen info om hunden eller nånting egentligen.

Jag tycker tonen i tråden är hård men skulle själv avråda avel på hunden till dess jag fått se bra BPH-resultat som minst. Skönhetsfel (som alltså inte på minsta sätt påverkar hundens mående) bryr jag mig inte om så länge mentalitet och hälsa är bra. Utställning är inte min grej (och ridgen på ridgeback är ful och löjlig imho :o) så om det är enda felet så gör det inget för mig.

Det är ju inte så att den helt saknar ridge, eller har stora exteriöra avvikelser vad vi känner till.
Jag funderar, utan att ha helt hundra koll, på hur mycket en felaktig ridge påverkar risken att få valpar som saknar ridge och därmed har en ökad risk att vara sjuka i DS (som väl är något valparna avlivas pga?) eller är der tvärt om - att ridgelösa inte har DS? :o

Jag har som sagt dålig koll så tänker att någon kanske vet mer - men skulle det finnas ökad risk för problem pga felaktig ridge är det ju en rätt stor grej som påverkar.

Senast ändrad:
Hehe fråga en exteriöruppfödare om dina hundar är rastypiska så tror jag att du får ett annat svar. För mig handlar inte god rastyp om enstaka detaljer. Jag hade inte brytt mig om en schäfer hade lite för många vita strån t ex. I en ras där det finns färre individer och ffa problem så får man vara ännu mer generös med vilka fel som släpps igenom. Jag tycker det finns en stor fara i att vara för snäv i sitt urval och det är att inavelsgraden ökar. Visst ska individen vara bättre än genomsnittet men ingen individ är bättre än genomsnittet på allt. Om nu TS hund är bra mentalt och fungerar utmärkt till sitt användningsområde så kan den absolut föra aveln framåt även om den har ett mindre skönhetsfel. Det är ju inte så att den helt saknar ridge, eller har stora exteriöra avvikelser vad vi känner till.

Fast alla vi avlar på är KORADE. Då har de en exteriör som följer rasstandarden.

Det är det jag sagt från början, hunden kanske inte vinner några tävlingar men bör som minimum följa rasstandarden.
Om alla börjar sväva utanför rasstandarden efter eget tycke har vi snart inte mycket vettigt kvar. Jag tycker det gäller både mentalitet och extriör. Sen behövs inga extrema resultat, för då blir det som i Schäfer.

Fast det är inte alls lika enkelt som du vill få det att låta. Isåfall skulle alla rastypiska hundar vara kassa mentalt och alla icke rastypiska bra.. och det är de ju inte. Man kan faktiskt prioritera BÅDE exteriör och mentalitet. Visst, då får man plocka många individer ur aveln. Men så behöver man faktiskt inte avla på vad skit som helst heller och ursäkta det med att den är så "söt" eller "mysig". Och därav får man också en del frågor när man startar en tråd där man medger att man har en individ som felar på något sätt men ändå vill avla.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, har själv importerat flera hundar varav ingen gått i avel- trots utställningschampionat- och det svider att låta bli ibland. Men utseende är inte allt, även om exteriören är en viktig del av aveln då det ska ha att göra med hundens ursprungliga syfte och vara en del av vad som skiljer den från andra raser. Och "trevlig familjemedlem" behöver inte vara good enough, det finns många sådana som dras med rädslor, bara att ta en titt på trådar här. Och för att förtydliga så finns det absolut raser där jag hade tyckt att en hund som är välmeriterad på andra sätt, med ett mindre exteriört fel som inte påverkar hunden, absolut kunnat ha sin plats i avel. Men på RR är jag mer tveksam med tanke på vad som står här om hunden och dess syfte.
Jag har inte någonstans skrivit att det är enkelt eller att fula hundar är bättre än snygga. Men vi vet inte om TS hund har dålig mentalitet eller har andra utseendefel än den på ridgen. Eftersom TS inte har sagt något om det så antar jag att hunden har kvalitéer som gör att hon vill avla på den. Rasen är populär och köparna vill ha en snäll och enkel sällskapshund, vilket TS hund verkar vara.

Men jag håller INTE med om att man kan prioritera både och. En rastyp ja, men extremt pet med detaljer nej. Kolla alla arbetsraser, inte en enda har lyckats. Utom kelpie kanske, men där upplever inte jag alls något pet med detaljer. Hundar med alla möjliga mindre fel blir UCH.

Jag funderar, utan att ha helt hundra koll, på hur mycket en felaktig ridge påverkar risken att få valpar som saknar ridge och därmed har en ökad risk att vara sjuka i DS (som väl är något valparna avlivas pga?) eller är der tvärt om - att ridgelösa inte har DS? :o

Jag har som sagt dålig koll så tänker att någon kanske vet mer - men skulle det finnas ökad risk för problem pga felaktig ridge är det ju en rätt stor grej som påverkar.
DS finns i rasens genpool. Den ska inte vara kopplad till ridgen.

Jag tror hur som helst att ni kan vara lugna i tråden;-) Det kommer att bli näst intill omöjligt att hitta någon som vill para sin hane med min defekta tik. Det var därför jag startade tråden för att möjligen se om någon lyckats med detta. Det har ingen betydelse hur lämplig min tik är. Hon skulle kunna vara till och med lämpligare än många. Allt kommer tillbaka till att hennes ridge råkar vara nån centimeter för bred. Den enda lilla defekt hon har..och då tar det stopp.

DS kan de få oavsett hur ridgen ser ut.

Det finns en chans att hon skulle få en hel kull valpar med perfekt ridge på samtliga.
Min tiks föräldrar hade både meriter och perfekt ridge ändå blev min tik den enda som fick en liten defekt.

Det finns säkert massor med tikar i olika raser som är helt omeriterade som har mer att tillföra än de meriterade som används i avel. I en "sällskapsras" är ju det viktigaste att det är en mentalt stabil med bra hälsa. Utställning som merit är för mig tämligen ointressant. Har sett så många rädda hundar på utställning som ändå fått bra resultat. Ser hunden sund ut (vinklar, storlek mm.) så är det tillräckligt för mig. MH eller BPH borde vara ett krav för avel i alla raser samt en tydlig instruktion från rasklubben om vad som är önskvärt och inte.

Du verkar insatt i rasen och om du tror att din hund kan tillföra en stabil och bra mentalitet i rasen (då detta är ett problem) så kör på säger jag. Försök hitta en hanhundsägare som inte ser utställning som rasens viktigaste aktivitet och förklara hur du tänker.

Eftersom jag håller på med bruks så ställer jag andra krav när jag letar valp, då vill jag se att det i föräldradjurens linjer finns hundar som presterat på hög nivå i bruks samt är Korade. Men skulle jag leta sällskapshund skulle jag nog nöjja med mig att fokusera på MH/BPH och hälsan.

Det finns säkert massor med tikar i olika raser som är helt omeriterade som har mer att tillföra än de meriterade som används i avel. I en "sällskapsras" är ju det viktigaste att det är en mentalt stabil med bra hälsa. Utställning som merit är för mig tämligen ointressant. Har sett så många rädda hundar på utställning som ändå fått bra resultat. Ser hunden sund ut (vinklar, storlek mm.) så är det tillräckligt för mig. MH eller BPH borde vara ett krav för avel i alla raser samt en tydlig instruktion från rasklubben om vad som är önskvärt och inte.

Du verkar insatt i rasen och om du tror att din hund kan tillföra en stabil och bra mentalitet i rasen (då detta är ett problem) så kör på säger jag. Försök hitta en hanhundsägare som inte ser utställning som rasens viktigaste aktivitet och förklara hur du tänker.

Eftersom jag håller på med bruks så ställer jag andra krav när jag letar valp, då vill jag se att det i föräldradjurens linjer finns hundar som presterat på hög nivå i bruks samt är Korade. Men skulle jag leta sällskapshund skulle jag nog nöjja med mig att fokusera på MH/BPH och hälsan.

Tack för ditt inlägg:-) Jag har full förståelse för att man söker annat om man håller på med tex bruks.
Blir svårt att hitta en ridgeback ägare med samma tänk...men jag får försöka:-)

Jag skulle vilja veta mer än att hon gått MH innan jag säger något, d v s hur resultatet ser ut. Men om en hälsoutvärderingar(mentala och fysiska) visar att en individ, även sett till familjebasis, har något att tillföra så tycker inte jag att ett skönhetsfel är något att bry sig om. Hur det ser ut i det här fallet är dock omöjligt att säga utan mer info.
Jag tillhör för övrigt också de som ser RR som en sällskapsras i nuläget, oavsett vilken uppgift den tidigare haft. Att bakgrunden sedan medför att rasen har vissa egenskaper som man bör ta hänsyn till är en annan femma.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 970
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat