Avla på ridgeback tik

Då tillverkas det ytterligare valpar som igentligen inte borde tillverkas. Kan de registreras i skk när tiken har fel? Har hon avelsspärr? Då blir de oreggade med okända föräldrar o lite billigare o man vet inte vad för mentalitet o hur höfter mm utvecklas. Nej låt bli att ta valpar på din tik. Det finns redan aldeles för många hundar som är buskavlade.
Om du läst tråden skulle du veta att tiken gjort MH, inte har avelsspärr o att valparna kan reggas i SKK.

Har aldrig nånsin under mina 20 år som uppfödare annonserat/marknadsfört en valpkull via en rasklubbs valphänvisning, men på vilket vis gör det mina valpköpare oseriösa menar du?

Det är ju mitt jobb som uppfödare att vaska fram de köpare som är rätt för just mina hundar, helt oavsett varifrån de fått reda på att jag har valpar liksom..
Rasföreningens valphänvisning används väldigt flitigt inom just RR. Det kan ju se olika ut inom olika raser, men hos folk som söker/har RR används den frekvent!

Ang seriösa köpare så syftade jag främst på att tiken inte är korrekt, jag är ganska säker på att det avskräcker många i den här rasen.

Rasföreningens valphänvisning används väldigt flitigt inom just RR. Det kan ju se olika ut inom olika raser, men hos folk som söker/har RR används den frekvent!

Ang seriösa köpare så syftade jag främst på att tiken inte är korrekt, jag är ganska säker på att det avskräcker många i den här rasen.

Används flitigt i många raser och framställs alltid, utan undantag av de involverade som att det ger nån extra seriositet/kvalitetsstämpel på uppfödare och valpar. Vilket jag inte håller med om, helt oavsett ras jag haft/köpt/sålt. Om det gör mig oseriös som köpare/säljare -den enda detaljen- så stärker det bara min åsikt i frågan.

Om det enda "fel" som finns på tiken är en något för bred ridge och inget annat, så kan jag inte se att det i sig ska diskvalificera henne från avel. Däremot motiveringen till att ta valparna är inget jag tycker känns speciellt genomtänkt från uppfödaren. Har man inget syfte, ett mål med sin avel utan bara vill ta valpar på sin hund för att den är "söt, snäll och en underbar familjehund" så ska man enligt min åsikt låta bli.

Att det varierar mellan raserna tror jag också. Vi är inte ens listade bland kennlarna på SKKs hemsida (har inte brytt mig om att ta tag i att få oss utskrivna där) och har aldrig nyttjat varken rasklubbens eller Köpa hunds valphänvisning. Det är meningslöst i vår ras, iaf på brukssidan. Men när jag köpte Dvärgschnauzern för 4 år sen upplevde jag att rasklubbens valphänvisning var det som gällde om man inte från början hade koll och kontakter. Inom DS tror jag de flesta jag känner har hittat sina hundar hos rasklubben.

Självklart är det så men det är ju ingen ursäkt för att inte börja med att beskriva sin egen. Om det är ont om beskrivna individer i rasen borde ju verkligen en beskriven hund med bra resultat och bra hälsa vara attraktiv nog att få ja till en parning även om ridgen är lite för bred?

Jag säger ingenting om den där ridgen inte är perfekt. Det jag opponerar mig emot är att inga meriter, och dit räknar jag mentala beskrivningar är nödvändiga på varken tik el hane. Och även om hunden inte vinner pris pga sin ridge så kan hon ju vara galet snygg och rastypisk för övrigt så att ställa en gång för ett utlåtande kan ju vara bra.
Jag har haft RR tidigare och känner många i rasen då jag under flera år var aktiv i rasföreningen.
Tänker inte uttala mig om din tiks ev lämplighet för det går ju omöjligen att avgöra såhär utan mer info.
Dock ska du nog bära med dig att du kan få svårt att sälja valparna. Det brukar födas massor med RR-kullar varje år som följer rasföreningens krav och därmed kan få valphänvisning på föreningens hemsida. Du kommer ju inte kunna få det, och du kommer automatiskt sålla bort de mest seriösa valpköparna iom att din tik inte är korrekt. Folk vill helt enkelt ha en korrekt hund och de vill köpa från kull som följer föreningens regler.
Jag hade inte vågat chansa, inte så roligt att stå där med i värsta fall typ 14 valpar och inte hitta bra hem till dem..
En sak du missar är att min tik faktiskt kan få 10 valpar med korrekt ridge.
Och även de som tar valpar på meriterade hundar (som min tiks föräldrar) kan också få en valp med ridgefel.
Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om jag blir godkänd i ridgeback klubben för jag uppfyller precis alla krav för att få regga dom hos SKK. Hade uppfyllt alla krav till ridgeback klubben också om håren legat rätt.
Gällande valpköpare så är jag övertygad om att jag får dom sålda till vettiga familjer som har bra kännedom om rasen. Seriösa kommer de också vara det kan jag garantera. Och skulle jag mot förmodan stå kvar med valpar så har jag hur mycket utrymme som helst på min egna gård. Och tid, och möjlighet och pengar. För tro det eller ej, jag är förberedd.

Då tillverkas det ytterligare valpar som igentligen inte borde tillverkas. Kan de registreras i skk när tiken har fel? Har hon avelsspärr? Då blir de oreggade med okända föräldrar o lite billigare o man vet inte vad för mentalitet o hur höfter mm utvecklas. Nej låt bli att ta valpar på din tik. Det finns redan aldeles för många hundar som är buskavlade.
Läs tidigare svar i tråden innan du kommenterar tack!

Förhoppningsvis avskräcker det såna köpare jag inte vill ha.

Tycker också att det är väl hårda åsikter här. Skulle det vara så att tiken har gjort ett bra MH, är väl det en fantastisk merit i en ras med skakig mentalitet? Det är ju oändligt mycket mer värt än några ck på utställning. Är hon dessutom frisk och en trevlig familjehund är det ju jättebra om hon går i avel.

Om jag letade partner till en sådan hund skulle jag lusläsa Hunddata och plocka ut hanhundarna med bäst mh, googla fram ägare och och ringa och fråga dem om du får använda deras hund om den är frisk och trevlig. De flesta vanliga hanhundsägare blir smickrade över en sådan förfrågan.

Tack för ditt svar:-) du är den första i tråden som faktiskt svarat på min fråga i mitt inlägg;-) Tack för tipset, det verkar som det är något sådant man får göra.

Används flitigt i många raser och framställs alltid, utan undantag av de involverade som att det ger nån extra seriositet/kvalitetsstämpel på uppfödare och valpar. Vilket jag inte håller med om, helt oavsett ras jag haft/köpt/sålt. Om det gör mig oseriös som köpare/säljare -den enda detaljen- så stärker det bara min åsikt i frågan.

Om det enda "fel" som finns på tiken är en något för bred ridge och inget annat, så kan jag inte se att det i sig ska diskvalificera henne från avel. Däremot motiveringen till att ta valparna är inget jag tycker känns speciellt genomtänkt från uppfödaren. Har man inget syfte, ett mål med sin avel utan bara vill ta valpar på sin hund för att den är "söt, snäll och en underbar familjehund" så ska man enligt min åsikt låta bli.

Nu har jag ju förvisso inte skrivit att jag vill ha valpar för att min hund är "söt, snäll och underbar"
Jag vill ta valpar på henne för att hon är den bästa ridgeback jag haft rent mentalt. Jag vill föra vidare hennes egenskaper. Det vill jag tillföra rasen. Och så är hon väldigt snygg och korrekt.(utom den här ridgen då som vält mångas värld i tråden) Jag köpte henne inte i tanke på avel men den fantastiska individ hon faktiskt blev vill jag föra vidare. Är det inte att tillföra rasen något?

Det stämmer inte, vi är många som svarat på hur du hittar en hane även jag svarade på den frågan.

För att svara på en fråga så hittar man en hane genom att bestämma sig för vad man vill avla fram för typ av hund och letar efter en lämplig individ som kompletterar tiken. Man studerar stamtavlor, hälsoresultat, avelsresultat, mentalitet, tävlingsmeriter etc. Man pratar med uppfödare och ägare, kanske även avelsrådet inom klubben.
Att du ens ska behöva ställa frågan får en ju att fundera över hur väl genomtänkt beslutet att avla på din hund verkligen är.

En googling visade att jag hade rätt. Ridgelösa kan inte få DS.

http://ex-epsilon.slu.se/2506/1/Kandidatuppsats_Ingrid_Bergman.pdf
Märkligt att rasklubben isf går ut med felaktig info.

"Dermoid Sinus (DS) är en medfödd defekt som kan drabba både människa och hund. Defekten förekommer med regelbundenhet hos raser som bär ridge på ryggen, däribland rhodesian ridgeback, men har även identifierats vetenskapligt hos individer av ett flertal icke ridgebärande raser. DS kan kortfattat beskrivas som en tunn hudsträng som förekommer på hundens ovansida från huvudet till svansen, det är dock ovanligt att DS förekommer mitt på ryggen. DS kan inte förvärvas utan defekten är medfödd även om den i sällsynta fall upptäcks först senare i hunden liv."
http://www.srrs.org/srrs/rasen/dermoid-sinus

Hos människa kallas missbildningen ryggmärgsbråck.

DS uppstår under tidigt fosterstadium och innebär att huden inte sluts fullständigt vilket får till följd att det bildas en ihålig mycket tunn hudsträng som börjar i underliggande vävnad och går vertikalt upp mot hudytan. DS kan förekomma både med och utan hudöppning och flera DS av olika typer kan förekomma hos en och samma individ.

Nu har jag ju förvisso inte skrivit att jag vill ha valpar för att min hund är "söt, snäll och underbar"
Jag vill ta valpar på henne för att hon är den bästa ridgeback jag haft rent mentalt. Jag vill föra vidare hennes egenskaper. Det vill jag tillföra rasen. Och så är hon väldigt snygg och korrekt.(utom den här ridgen då som vält mångas värld i tråden) Jag köpte henne inte i tanke på avel men den fantastiska individ hon faktiskt blev vill jag föra vidare. Är det inte att tillföra rasen något?
Men hur en ägare upplever sin hund är ingen garanti att hunden är bra.
Det är det jag, och många, vände mig mot.
Men visst, hittar du seriösa valpköpare så grattis, själv vill jag ha mer bevis på hur en hund är än bara ägarens ord.

Men hur en ägare upplever sin hund är ingen garanti att hunden är bra.
Det är det jag, och många, vände mig mot.
Men visst, hittar du seriösa valpköpare så grattis, själv vill jag ha mer bevis på hur en hund är än bara ägarens ord.
Kan du nämna vilka fler bevis du skulle behöva om du skulle köpa valp? Självklart räcker ju inte ägarens ord till fullo men med MH utlåtande och att du träffat tiken, kollat igenom stamtavlan osv...vad mer skulle du anse vara bevis nog?

Men har resten av tikens syskon gått MH/BPH? Om ja, är deras resultat lika fördelaktiga som denna tiks resultat verkar vara? (Inte för att vi sett några bevis på det, men men.)

Även om tiken nu har fantastiska resultat på sitt MH, har inte (iallafall majoriteten) av syskonen samma eller liknande resultat på MH/BPH, så spelar tikens MH ingen roll.

Lite som med HD-resultat. Bara för att en tik har A-höfter gör det henne inte till avelsmaterial. Finns det inga HD-resultat för syskonen, då kanske de har A-höfter, men de kan lika gärna ha D-höfter. Då skulle det vara otroligt oansvarigt att avla på tiken i fråga, även om hon har A-höfter. Och inte kan man komma med "bevis" i form av att "men jag har pratat med ägarna till syskonen, deras hundar är friska" heller.

Men har resten av tikens syskon gått MH/BPH? Om ja, är deras resultat lika fördelaktiga som denna tiks resultat verkar vara? (Inte för att vi sett några bevis på det, men men.)

Även om tiken nu har fantastiska resultat på sitt MH, har inte (iallafall majoriteten) av syskonen samma eller liknande resultat på MH/BPH, så spelar tikens MH ingen roll.

Lite som med HD-resultat. Bara för att en tik har A-höfter gör det henne inte till avelsmaterial. Finns det inga HD-resultat för syskonen, då kanske de har A-höfter, men de kan lika gärna ha D-höfter. Då skulle det vara otroligt oansvarigt att avla på tiken i fråga, även om hon har A-höfter. Och inte kan man komma med "bevis" i form av att "men jag har pratat med ägarna till syskonen, deras hundar är friska" heller.

"Inte för att vi sett några bevis på det..men men"
Hade du skrivit så till nån i ridgeback klubben också?

Och givetvis är sånt kollat!

"Inte för att vi sett några bevis på det..men men"
Hade du skrivit så till nån i ridgeback klubben också?
Ja? Jag är till exempel inte speciellt omtyckt i en Schäfergrupp för att jag påpekar avsaknad av MH-resultat, dåliga MH-resultat, hasor i marken, böjda ryggar.. Jag drar mig inte för sådant.

Jag har skrivit tidigare i tråden att du skulle kunna få slut på spekulationerna om din tik är bra mentalt eller inte genom att lägga in diagram eller spindel från hennes MH här, eller bara skriva vilka siffror hon fick på de olika momenten. Men eftersom du drar dig för att gå in konkret på vad hon fått för resultat så misstänker jag att resultatet inte är speciellt bra.

En misstanke du lätt skulle kunna motbevisa om tiken är så bra som du säger :up:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka