Tips på passande utbildningar

Black&WhiteDog

Trådstartare
Hej alla bukefalos medlemmar.

Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast för att gå runt ekonomiskt. Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja studera vidare, men eftersom jag inte vetat vad jag vill jobba med, så har de aldrig blivit av.
Jag vill nu försöka ta tag i de här då jag mer och mer inser att ett yrkesval inte behöver vara perfekt, för att de ändå ska öppna upp betydligt fler möjligheter än att hoppa runt mellan olika yrken jag snabbt tröttnar på.

Med de sagt vill jag såklart ändå hitta ett jobb som matchar så bra som möjligt=).

Jag skriver här för att få lite tips och råd i den djungeln som är att hitta ett passande jobb och utbildning.

Efter gymnasiet har jag provat på olika jobb men känner att jag tröttnar fort, p.g.a.. bristande utveckling, samma uppgifter, människor och plats.
Jag skulle verkligen vilja hitta ett jobb jag kan satsa på.

Om jag skulle beskriva drömyrket så skulle de se ut ungefär så här:
möjlighet att jobba delvis på distans.
Kanske 2 dagar hemma och 3 dagar borta.
de bör vara varierat.
socialt och självständigt, teoretiskt och praktiskt.
Möjlighet till utveckling.
Jag har svårt att sitta hela dagar och koncentrera mig på en mental uppgift. När jag studerar brukar 6 timmar vara bra.
idealt skulle en dag innebära variation med självständigt arbete vid dator och sen möten - sociala interaktioner. -som exempel.
Jag ser gärna att de finns möjlighet att jobba med olika människor, men att man inte bara är ett litet team som jobbar tillsammans år efter år, utan att de är lite rullning på personerna man jobbar med.
Kanske variation av arbetsmiljö? möten på olika platser, hemarbete och kontor... hmm.
Gärna få ut 30 000/månaden.

Jag har en stor svaghet som ställer till de för mig i arbetslivet speciellt på jobb där fokuset är att "få så mycket gjort på så lite tid som möjligt" och väldigt begränsad kontroll och ansvar.

De är att jag är ganska långsam, jag läser lite långsamt, skriver, arbetar fysiskt lite långsamt... Jag har alltid hunnit med provtider och inlämningsuppgifter, på arbeten jobbar jag i "normal takt" men så fort de önskas att de ska "skyndas på" lite grann så blir de svårt för mig.

De måste ju finnas några yrken där ute där snabbhet inte är ett kriterium? hjälp mig snälla. Jag vill hitta ett jobb där jag kan göra bra ifrån mig och känna att jag trivs.

Mina styrkor är att jag är glad och positiv. Tålmodig, förstående, lugn, men kan också vara envis och konsekvent . Har en liten tendens till kontrollbehov och perfektionism.
Har alltid varit passionerad över djur, hästar och hundträning, vilket är områden där att vara lugn, tålmodig och konsekvent ofta kommer tillhanda.
Är en sån där "galen" person som gillar valp tiden och älskar att planera ut hundträning ett år i förväg.
Mitt bästa ämne i skolan var biologi och sämsta matte.

Vilka yrken tänker ni på när ni läser detta? Även om de inte passar perfekt så får ni gärna föreslå de.

Jätte tacksam för svar.

Mättekniker, två års studier och bra ingångslön. Både jobb ute i fält för att samla in data och sedan jobb inne för att behandla datan. Kan jobba på byggen, vägar och lite annat.

Jag påbörjade en sån utbildning, men insåg efter första dagen att jag är inte tillräckligt noggrann för att bli mättekniker. Men tycker fortfarande det låter som ett bra jobb!

åh, miljöinspektör/handläggare låter väldigt intressant måste jag säga. Räknas de som samma sak?
Skriver ner de på min lista med utbildningar.
Kollade lite på vad för utbildningar som behövs och de verkar stå lite olika. Hittade denna på SLU, Biologi och miljövetenskap - kandidatprogram. Får kanske kika med en syo när de närmar sig. Men behöver i så fall läsa in mer matte ser jag =).

Miljöhandläggare är skitkul! Beroende på arbetsplats varierar arbetsuppgifterna.
Jag jobbar med lantbruk och enskilda avlopp, det är varierande och både i fält och på kontor. Helt klart det bästa jobbet jag haft!
Låter helt klart spännande! Så roligt att hitta ett jobb man trivs med.
Hur ofta är du ute på fält och hur ofta arbetar du på kontor skulle du säga?

Arbetar Du själv när du åker ut på undersökningar eller brukar ni vara flera?

Är detta ett jobb där de kan finnas möjlighet att ha med sig hund när man är ute och åker? Skulle gå att lösa ändå men hade varit intressant att veta.

många frågor nu, haha =)

Mättekniker, två års studier och bra ingångslön. Både jobb ute i fält för att samla in data och sedan jobb inne för att behandla datan. Kan jobba på byggen, vägar och lite annat.

Jag påbörjade en sån utbildning, men insåg efter första dagen att jag är inte tillräckligt noggrann för att bli mättekniker. Men tycker fortfarande det låter som ett bra jobb!
Intressant, ska läsa mer om detta. Tack!

Japp inspektör och handläggare är samma, iaf för oss :)

Iaf tidigare har man kunnat gå bastermin på SLU istället för att läsa upp betyg.

Om du behöver reda ut behörighet till utbildning så brukar det finnas studievägledare på din kommuns vuxenutbildning som du kan få hjälp av.

Det är också väldigt många utbildningsmässor nu under februari- mars som man kan besöka för att få inspiration eller tips på yrken.

Låter helt klart spännande! Så roligt att hitta ett jobb man trivs med.
Hur ofta är du ute på fält och hur ofta arbetar du på kontor skulle du säga?

Arbetar Du själv när du åker ut på undersökningar eller brukar ni vara flera?

Är detta ett jobb där de kan finnas möjlighet att ha med sig hund när man är ute och åker? Skulle gå att lösa ändå men hade varit intressant att veta.

många frågor nu, haha =)
Det varierar stort över året. Den här veckan är jag ute tre dagar, inne en (jag är föräldraledig en dag i veckan). Nästa vecka är jag nog inne hela veckan din det det ut nu.

Jag åker ofta ut själv. Just idag ska jag ha med två kollegor som ska läras upp, annars brukar jag åka själv.

Hund får man inte ha med i vår kommun.

åh, miljöinspektör/handläggare låter väldigt intressant måste jag säga. Räknas de som samma sak?
Skriver ner de på min lista med utbildningar.
Kollade lite på vad för utbildningar som behövs och de verkar stå lite olika. Hittade denna på SLU, Biologi och miljövetenskap - kandidatprogram. Får kanske kika med en syo när de närmar sig. Men behöver i så fall läsa in mer matte ser jag =).

Det är väldigt olika vad som behövs för utbildning. Jag tex är kandidat i biologi med inriktning etologi. Jag har kollegor som gått ren hälso/miljöskyddutbildning och nån som är statsvetare. Vi får mycket utbildning på plats, åtminstone i min kommun.

Går det verkligen att jobba hemifrån flera dagar i veckan som miljöinspektör? :confused:

Mitt jobb passar så gott som alla yttre förutsättningar, men förutsätter att man har (minst) en master i något relevant ämne och är bra på det man gör (men det går på många positioner helt okej att inte vara så snabb i utförandet, även om det såklart innebär att karriärchanserna blir sämre).

Vad är du bra på? Oftast kommer man längst om man börjar i den änden... GIS som några andra föreslagit passar absolut den som är noggrann och har en fallenhet för material i bild- och tabellform snarare än text, och kan också ge bra möjligheter att jobba hemifrån. Mer praktiska handläggarroller kan ge bra variation men sämre möjlighet att styra när man kan jobba hemifrån, osv.

Det är nog svårt att få ihop alla saker på din lista om du inte tänker dig en längre högskoleutbildning som ger stora valmöjligheter bland arbetsgivare, så fundera lite på vad som är måste-krav för dig. Löneläget och vilken typ av arbetsgivare som finns där du bor kan ju också vara avgörande för om det går att matcha.

Jobbar inte som miljöinspektör men hos oss är det inte konstigt att göra "skrivdagar" hemma. Så kontoret någon dag, i fält en annan och skriva rapporter hemma :)

Det jag tänker mest på är hurpass det går att styra när man kan sitta hemma? Om det är något som är väldigt viktigt för TS, det kanske räcker med att det inte är ett måste att vara på kontoret varje dag?

För mig är det guld värt att det i princip är jag som bestämmer var jag är, men det är ju ett rätt stort privilege om man inte har en arbetsplats som är gjord för att man ska vara remote.

Det jag tänker mest på är hurpass det går att styra när man kan sitta hemma? Om det är något som är väldigt viktigt för TS, det kanske räcker med att det inte är ett måste att vara på kontoret varje dag?

För mig är det guld värt att det i princip är jag som bestämmer var jag är, men det är ju ett rätt stort privilege om man inte har en arbetsplats som är gjord för att man ska vara remote.
Vi kan styra helt hur och var vi jobbar. Policyn är max två dagar hemifrån för oss. Men i samråd med chef kan det bli annat.

Hej alla bukefalos medlemmar.

Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast för att gå runt ekonomiskt. Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja studera vidare, men eftersom jag inte vetat vad jag vill jobba med, så har de aldrig blivit av.
Jag vill nu försöka ta tag i de här då jag mer och mer inser att ett yrkesval inte behöver vara perfekt, för att de ändå ska öppna upp betydligt fler möjligheter än att hoppa runt mellan olika yrken jag snabbt tröttnar på.

Med de sagt vill jag såklart ändå hitta ett jobb som matchar så bra som möjligt=).

Jag skriver här för att få lite tips och råd i den djungeln som är att hitta ett passande jobb och utbildning.

Efter gymnasiet har jag provat på olika jobb men känner att jag tröttnar fort, p.g.a.. bristande utveckling, samma uppgifter, människor och plats.
Jag skulle verkligen vilja hitta ett jobb jag kan satsa på.

Om jag skulle beskriva drömyrket så skulle de se ut ungefär så här:
möjlighet att jobba delvis på distans.
Kanske 2 dagar hemma och 3 dagar borta.
de bör vara varierat.
socialt och självständigt, teoretiskt och praktiskt.
Möjlighet till utveckling.
Jag har svårt att sitta hela dagar och koncentrera mig på en mental uppgift. När jag studerar brukar 6 timmar vara bra.
idealt skulle en dag innebära variation med självständigt arbete vid dator och sen möten - sociala interaktioner. -som exempel.
Jag ser gärna att de finns möjlighet att jobba med olika människor, men att man inte bara är ett litet team som jobbar tillsammans år efter år, utan att de är lite rullning på personerna man jobbar med.
Kanske variation av arbetsmiljö? möten på olika platser, hemarbete och kontor... hmm.
Gärna få ut 30 000/månaden.

Jag har en stor svaghet som ställer till de för mig i arbetslivet speciellt på jobb där fokuset är att "få så mycket gjort på så lite tid som möjligt" och väldigt begränsad kontroll och ansvar.

De är att jag är ganska långsam, jag läser lite långsamt, skriver, arbetar fysiskt lite långsamt... Jag har alltid hunnit med provtider och inlämningsuppgifter, på arbeten jobbar jag i "normal takt" men så fort de önskas att de ska "skyndas på" lite grann så blir de svårt för mig.

De måste ju finnas några yrken där ute där snabbhet inte är ett kriterium? hjälp mig snälla. Jag vill hitta ett jobb där jag kan göra bra ifrån mig och känna att jag trivs.

Mina styrkor är att jag är glad och positiv. Tålmodig, förstående, lugn, men kan också vara envis och konsekvent . Har en liten tendens till kontrollbehov och perfektionism.
Har alltid varit passionerad över djur, hästar och hundträning, vilket är områden där att vara lugn, tålmodig och konsekvent ofta kommer tillhanda.
Är en sån där "galen" person som gillar valp tiden och älskar att planera ut hundträning ett år i förväg.
Mitt bästa ämne i skolan var biologi och sämsta matte.

Vilka yrken tänker ni på när ni läser detta? Även om de inte passar perfekt så får ni gärna föreslå de.

Jätte tacksam för svar.

Funderar på om lantmätare kan vara något för dig? Jobbar ej som det själv så kan inte svara på just detaljkrav med att jobba hemifrån till exempel matchar men när jag jobbat i verksamhet som har lantmätare verkar deras arbetsuppgifter vara rätt varierande precis som du önskar. Det är väl möjligtvis matematiken då som gör att det inte passar dig. Å andra sidan så kan matematik vara jättesvårt eller ganska enkelt beroende på lärare har jag märkt.

https://jobbland.se/yrkesguiden/bygg-och-anlaggning/lantmatare

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 831
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 901
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
294
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31