Avla på ridgeback tik

Ja? Jag är till exempel inte speciellt omtyckt i en Schäfergrupp för att jag påpekar avsaknad av MH-resultat, dåliga MH-resultat, hasor i marken, böjda ryggar.. Jag drar mig inte för sådant.

Jag har skrivit tidigare i tråden att du skulle kunna få slut på spekulationerna kring om din tik är bra mentalt eller inte genom att lägga in diagram eller spindel från hennes MH här, eller bara skriva vilka siffror hon fick på de olika momenten. Men eftersom du drar dig för att gå in konkret på vad hon fått för resultat så blir jag misstänksam om att resultatet inte är speciellt bra.

En misstanke du lätt skulle kunna motbevisa om tiken är så bra som du säger :up:
Det kan ju dock vara så enkelt som att man vill vara anonym på forumet.

Det kan ju dock vara så enkelt som att man vill vara anonym på forumet.
Fast det är ju inte svårt? Bara att skriva vilka siffror, eller sudda ut tikens namn.
Tvivlar på att folk kommer gå in och leta upp alla RR-tikar för att hitta den enda tik där siffrorna stämmer in.
Alternativt kan TS bara skriva vilka siffror tiken fått på alla kontaktmomenten, nyfikenheten, kvarvarande rädslor och skott, då de resultaten nog är mest intressanta för en sällskapshund.
Då är det nog näst intill omöjligt att hitta vilken tik det gäller.

Märkligt att rasklubben isf går ut med felaktig info.

"Dermoid Sinus (DS) är en medfödd defekt som kan drabba både människa och hund. Defekten förekommer med regelbundenhet hos raser som bär ridge på ryggen, däribland rhodesian ridgeback, men har även identifierats vetenskapligt hos individer av ett flertal icke ridgebärande raser. DS kan kortfattat beskrivas som en tunn hudsträng som förekommer på hundens ovansida från huvudet till svansen, det är dock ovanligt att DS förekommer mitt på ryggen. DS kan inte förvärvas utan defekten är medfödd även om den i sällsynta fall upptäcks först senare i hunden liv."
http://www.srrs.org/srrs/rasen/dermoid-sinus

Hos människa kallas missbildningen ryggmärgsbråck.

DS uppstår under tidigt fosterstadium och innebär att huden inte sluts fullständigt vilket får till följd att det bildas en ihålig mycket tunn hudsträng som börjar i underliggande vävnad och går vertikalt upp mot hudytan. DS kan förekomma både med och utan hudöppning och flera DS av olika typer kan förekomma hos en och samma individ.
Känns lite som om rasklubben vill bortförklara varför ridgeback är överrepresenterad med DS jämfört med andra raser :confused:

Jag

Ja? Jag är till exempel inte speciellt omtyckt i en Schäfergrupp för att jag påpekar avsaknad av MH-resultat, dåliga MH-resultat, hasor i marken, böjda ryggar.. Jag drar mig inte för sådant.

Jag har skrivit tidigare i tråden att du skulle kunna få slut på spekulationerna om din tik är bra mentalt eller inte genom att lägga in diagram eller spindel från hennes MH här, eller bara skriva vilka siffror hon fick på de olika momenten. Men eftersom du drar dig för att gå in konkret på vad hon fått för resultat så blir jag misstänksam om att resultatet inte är speciellt bra.

En misstanke du lätt skulle kunna motbevisa om tiken är så bra som du säger :up:

Det kommer inte att spela någon roll. Oavsett vad jag skulle lägga ut här skulle det bara skapa en ny tråd av massa misstro och frågor
Fast det är ju inte svårt? Bara att skriva vilka siffror, eller sudda ut tikens namn.
Tvivlar på att folk kommer gå in och leta upp alla RR-tikar för att hitta den enda tik där siffrorna stämmer in.
Alternativt kan TS bara skriva vilka siffror tiken fått på alla kontaktmomenten, nyfikenheten, kvarvarande rädslor och skott, då de resultaten nog är mest intressanta för en sällskapshund.

Jag vill vara anonym. Bara att kolla tonen här i forumet så förstår du säkert varför. Du behöver inte automatiskt misstro mig pga detta.

Jag vill vara anonym. Bara att kolla tonen här i forumet så förstår du säkert varför. Du behöver inte automatiskt misstro mig pga detta.

Du behöver ju inte ge ut namnet på hunden eller ens lägga ut siffrorna för hela mentalbeskrivningen. Men absoluta minikrav åtminstone för mig är att en hund inte får en 1:a på hanteringen eller visar stora kvarstående rädslor eller skotträdsla. Så jag är alltså i första hand intresserad av hur siffrorna ser ut på moment 1c, 6d, 7c och 10.

Då är det nog näst intill omöjligt att hitta vilken tik det gäller.
Om man är nyfiken kan man ju fråga trevligt istället för att insinuera att TS sitter och ljuger om hunden.
Ffa när MH inte ens ett krav för rasen o TS själv vill använda en hane med MH - det säger ju att hen inte skiter i mentaliteten. Sen är man ju inte alltid överens om vilka egenskaper man vill ha en hund, vilket märktes när vi diskuterade MH sist.

Jag lade ut nuvarande hunds hela MH, samt namn på beskrivaren. Det enda som hände var att jag fick gratulationer i tråden.

Bra för dig, grattis:)det vågar jag lova att jag inte hade fått av de flesta här. Oavsett resultat. De har redan bestämt sig för att jag är oseriös och en lögnare.

Om man är nyfiken kan man ju fråga trevligt istället för att insinuera att TS sitter och ljuger om hunden.
Ffa när MH inte ens ett krav för rasen o TS själv vill använda en hane med MH - det säger ju att hen inte skiter i mentaliteten. Sen är man ju inte alltid överens om vilka egenskaper man vill ha en hund, vilket märktes när vi diskuterade MH sist.
Jo, fast folk har hela tråden frågat om bevis på att tiken är så trevlig som TS säger - att hunden gått MH är ju jättebra, men det säger ingenting om hur tikens mentalitet faktiskt är.

Hade TS då sagt "Jo hon fick 4 på kontakt, 3 på samarbete och 3 på hantering, inga kvarvarande rädslor och 1 på skott". Då är ju bevisningen avklarad - tiken är bra mentalt i grunden för det syftet TS vill avla efter. Kan TS då även säga att "flera av syskonen har också gjort MH/BPH med ungefär samma resultat" då hade jag varit nöjd och sagt kör, bra mentalitet är viktigt i rasens avel, kul att du kan bidra!

Istället fick vi bara höra "hon är fantastisk, bästa RR jag haft ect ect" och då drar jag öronen åt mig och blir misstänksam. Kan man inte backa upp det med siffror - trots att man HAR siffrorna - då är min instinkt att siffrorna faktiskt inte backar upp det man säger.

Kan man inte backa upp det med siffror - trots att man HAR siffrorna - då är min instinkt att siffrorna faktiskt inte backar upp det man säger.

Jag håller med. Bara häromdagen så läste jag på en uppfödares hemsida om att en av hennes hundar mentalbeskrivits, var så duktig och visat mycket nyfikenhet och ingen kvarstående rädsla. När jag kollade hur siffrorna såg ut hade hunden visserligen 4 på nyfikenhet på spökena - men 1, 2 och 1 på nyfikenhet på avståndslek, överraskning och skrammel. Dessutom 5 på skott.

Jo, fast folk har hela tråden frågat om bevis på att tiken är så trevlig som TS säger - att hunden gått MH är ju jättebra, men det säger ingenting om hur tikens mentalitet faktiskt är.

Hade TS då sagt "Jo hon fick 4 på kontakt, 3 på samarbete och 3 på hantering, inga kvarvarande rädslor och 1 på skott". Då är ju bevisningen avklarad - tiken är bra mentalt i grunden för det syftet TS vill avla efter. Kan TS då även säga att "flera av syskonen har också gjort MH/BPH med ungefär samma resultat" då hade jag varit nöjd och sagt kör, bra mentalitet är viktigt i rasens avel, kul att du kan bidra!

Istället fick vi bara höra "hon är fantastisk, bästa RR jag haft ect ect" och då drar jag öronen åt mig och blir misstänksam. Kan man inte backa upp det med siffror - trots att man HAR siffrorna - då är min instinkt att siffrorna faktiskt inte backar upp det man säger.

Är färdig med tråden men trodde mitt inlägg kom in där jag faktiskt skrev att 8 av 11 syskon har gjort MH med liknande resultat. Men som sagt, inget jag säger och inte ens siffrorna hade hjälpt. Du hade hittat annat att föda dig på.

Är färdig med tråden men trodde mitt inlägg kom in där jag faktiskt skrev att 8 av 11 syskon har gjort MH med liknande resultat. Men som sagt, inget jag säger och inte ens siffrorna hade hjälpt. Du hade hittat annat att föda dig på.
Tycker du själv att det är OK att skriva så?

Nej, jag har inte sett något sådant inlägg. Jättebra att 8 syskon gjort MH! Men fortfarande vet vi inget om siffrorna. Har hon 3 eller uppåt på kontaktmomenten, inga kvarstående rädslor och 1 på skott, och syskonen har liknande resultat, då är det ju underbart i en ras med en annars så ostabil mentalitet! Fast då kan man ju tycka att man borde avla på någon av de korrekta syskonen, eftersom de då också har bra mentalitet, men även är korrekta enligt rasstandarden.

Har hon däremot 1-2 på kontaktmomenten, höga poäng på kvarstående rädslor och 5 på skott, och syskonen har liknande resultat, då skulle jag skrota hela kullen från avel. Oavsett hur trevliga de är hemma.

Jag bryr mig inte nämnvärt om vad du tycker om mig. :p Däremot bryr jag mig om alla hundars rätt till att födas med en stabil mentalitet och god hälsa.

Om det du skriver stämmer så skulle jag snarast säga att @Fisherling backar dig; i sitt första inlägg skrev hon ju något i stil med att det ska till en jäkligt bra hund för att avla på skönhetsfel och en så solid och väl utvärderad kull måste anses vara väldigt bra.

Jag kan inte komma med några tips om hur du hittar hane om du bestämmer dig för att avla. Att leta på Avelsdata är ett bra tips du fått och om du vill göra rasen en tjänst kan du också försöka undvika hanar som redan fått många avkommor. Ska jag låta djävulen fara i mig kan du rentav, för hälsans skull, avla på en ridgelös hane om han i övrigt håller samma höga standard vad gäller hälsa och mentalitet som din tik...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 965
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat