Avla på ridgeback tik

Jag har inte någonstans skrivit att det är enkelt eller att fula hundar är bättre än snygga. Men vi vet inte om TS hund har dålig mentalitet eller har andra utseendefel än den på ridgen. Eftersom TS inte har sagt något om det så antar jag att hunden har kvalitéer som gör att hon vill avla på den. Rasen är populär och köparna vill ha en snäll och enkel sällskapshund, vilket TS hund verkar vara.

Men jag håller INTE med om att man kan prioritera både och. En rastyp ja, men extremt pet med detaljer nej. Kolla alla arbetsraser, inte en enda har lyckats. Utom kelpie kanske, men där upplever inte jag alls något pet med detaljer. Hundar med alla möjliga mindre fel blir UCH.
Fast det finns mängder av folk som vill avla på sin, i deras ögon, perfekta gulliga familjehund. Den egenskapen gör inte att en hund automatiskt har något att tillföra aveln.

Jag funderar, utan att ha helt hundra koll, på hur mycket en felaktig ridge påverkar risken att få valpar som saknar ridge och därmed har en ökad risk att vara sjuka i DS (som väl är något valparna avlivas pga?) eller är der tvärt om - att ridgelösa inte har DS? :o

Jag har som sagt dålig koll så tänker att någon kanske vet mer - men skulle det finnas ökad risk för problem pga felaktig ridge är det ju en rätt stor grej som påverkar.
DS hänger ihop med ridge har jag fått lära mig. Utan ridge = ingen risk för DS. Har inte hört att ful ridge skulle antyda större benägenhet för DS.

Fast det finns mängder av folk som vill avla på sin, i deras ögon, perfekta gulliga familjehund. Den egenskapen gör inte att en hund automatiskt har något att tillföra aveln.
Nej men då skriver man väl det. Att hunden bör mentaltestas och genomgå de hälsotester rasen har samt att den ska ha bra resultat på detta. Många i tråden har ju mer eller mindre idiotförklarat TS som ironiskt nog faktiskt har fött upp hundar förut. Men i en ras där man kanske fokuserar på annat än en liten utseendemässig detalj.

Jag håller med dig. Tävlingsmeriter säger mer om föraren.

Bra hälsa som kan styrkas på avelsdata samt ett BRA MH/KORNING/BPH säger mer.
MEN...då krävs också att övriga släkten är testad osv.
En individs resultat säger tyvärr ingenting om vad som kan tänkas nedärvas.
Lite av en utopi fortfarande när det gäller sällskapsraserna. Det finns mycket färre testade hundar så det går helt enkelt inte att ha kravet att hela släkten ska ha genomförda MH/BPH

Nej men då skriver man väl det. Att hunden bör mentaltestas och genomgå de hälsotester rasen har samt att den ska ha bra resultat på detta. Många i tråden har ju mer eller mindre idiotförklarat TS som ironiskt nog faktiskt har fött upp hundar förut. Men i en ras där man kanske fokuserar på annat än en liten utseendemässig detalj.
Men folk har ju skrivit det. Voff (?) skrev det första svaret och skrev där att TS skulle titta på rasklubbens krav. Jag undrade om meriter i övrigt. Sen har TS, i mina ögon, bara bortförklarat saker och ting och den enda anledningen jag hittat till att TS vill avla är att hunden har genomgått MH och är en trevlig familjehund.

Men folk har ju skrivit det. Voff (?) skrev det första svaret och skrev där att TS skulle titta på rasklubbens krav. Jag undrade om meriter i övrigt. Sen har TS, i mina ögon, bara bortförklarat saker och ting och den enda anledningen jag hittat till att TS vill avla är att hunden har genomgått MH och är en trevlig familjehund.
Vi läser MYCKET olika!

Lite av en utopi fortfarande när det gäller sällskapsraserna. Det finns mycket färre testade hundar så det går helt enkelt inte att ha kravet att hela släkten ska ha genomförda MH/BPH

Självklart är det så men det är ju ingen ursäkt för att inte börja med att beskriva sin egen. Om det är ont om beskrivna individer i rasen borde ju verkligen en beskriven hund med bra resultat och bra hälsa vara attraktiv nog att få ja till en parning även om ridgen är lite för bred?

Jag säger ingenting om den där ridgen inte är perfekt. Det jag opponerar mig emot är att inga meriter, och dit räknar jag mentala beskrivningar är nödvändiga på varken tik el hane. Och även om hunden inte vinner pris pga sin ridge så kan hon ju vara galet snygg och rastypisk för övrigt så att ställa en gång för ett utlåtande kan ju vara bra.

Självklart är det så men det är ju ingen ursäkt för att inte börja med att beskriva sin egen. Om det är ont om beskrivna individer i rasen borde ju verkligen en beskriven hund med bra resultat och bra hälsa vara attraktiv nog att få ja till en parning även om ridgen är lite för bred?

Jag säger ingenting om den där ridgen inte är perfekt. Det jag opponerar mig emot är att inga meriter, och dit räknar jag mentala beskrivningar är nödvändiga på varken tik el hane. Och även om hunden inte vinner pris pga sin ridge så kan hon ju vara galet snygg och rastypisk för övrigt så att ställa en gång för ett utlåtande kan ju vara bra.
Tiken har ju gjort MH dock.

Jag har haft RR tidigare och känner många i rasen då jag under flera år var aktiv i rasföreningen.
Tänker inte uttala mig om din tiks ev lämplighet för det går ju omöjligen att avgöra såhär utan mer info.
Dock ska du nog bära med dig att du kan få svårt att sälja valparna. Det brukar födas massor med RR-kullar varje år som följer rasföreningens krav och därmed kan få valphänvisning på föreningens hemsida. Du kommer ju inte kunna få det, och du kommer automatiskt sålla bort de mest seriösa valpköparna iom att din tik inte är korrekt. Folk vill helt enkelt ha en korrekt hund och de vill köpa från kull som följer föreningens regler.
Jag hade inte vågat chansa, inte så roligt att stå där med i värsta fall typ 14 valpar och inte hitta bra hem till dem..

Tycker också att det är väl hårda åsikter här. Skulle det vara så att tiken har gjort ett bra MH, är väl det en fantastisk merit i en ras med skakig mentalitet? Det är ju oändligt mycket mer värt än några ck på utställning. Är hon dessutom frisk och en trevlig familjehund är det ju jättebra om hon går i avel.

Om jag letade partner till en sådan hund skulle jag lusläsa Hunddata och plocka ut hanhundarna med bäst mh, googla fram ägare och och ringa och fråga dem om du får använda deras hund om den är frisk och trevlig. De flesta vanliga hanhundsägare blir smickrade över en sådan förfrågan.

Jag har haft RR tidigare och känner många i rasen då jag under flera år var aktiv i rasföreningen.
Tänker inte uttala mig om din tiks ev lämplighet för det går ju omöjligen att avgöra såhär utan mer info.
Dock ska du nog bära med dig att du kan få svårt att sälja valparna. Det brukar födas massor med RR-kullar varje år som följer rasföreningens krav och därmed kan få valphänvisning på föreningens hemsida. Du kommer ju inte kunna få det, och du kommer automatiskt sålla bort de mest seriösa valpköparna iom att din tik inte är korrekt. Folk vill helt enkelt ha en korrekt hund och de vill köpa från kull som följer föreningens regler.
Jag hade inte vågat chansa, inte så roligt att stå där med i värsta fall typ 14 valpar och inte hitta bra hem till dem..
Du formulerade det jag hade tänkt skriva. Jag skrev det dock på ett klumpigt och otrevligt sätt.

Hej,

Jag undrar vart man kan vända sig för att hitta en hane till omeriterad ridgeback tik. Renrasig och registrerad hos SKK men går ej att ställa ut pga ett skönhetsfel i ridgen på ryggen. Vi vill ta en valpkull på henne men verkar svårt då hon inte är utställd och några hårstrån ligger fel på ryggen...

Då tillverkas det ytterligare valpar som igentligen inte borde tillverkas. Kan de registreras i skk när tiken har fel? Har hon avelsspärr? Då blir de oreggade med okända föräldrar o lite billigare o man vet inte vad för mentalitet o hur höfter mm utvecklas. Nej låt bli att ta valpar på din tik. Det finns redan aldeles för många hundar som är buskavlade.

Om tiken nu gjort MH kan ju TS lägga upp diagram och spindel från avelsdata för att en gång för alla bevisa att ja, tiken är bra mentalt.

Faktumet att TS inte visat eller ens skrivit om vad tiken faktiskt fått för poäng på MH får mig misstänka att poängen inte är speciellt bra.

Det brukar födas massor med RR-kullar varje år som följer rasföreningens krav och därmed kan få valphänvisning på föreningens hemsida. Du kommer ju inte kunna få det, och du kommer automatiskt sålla bort de mest seriösa valpköparna iom att din tik inte är korrekt.

Har aldrig nånsin under mina 20 år som uppfödare annonserat/marknadsfört en valpkull via en rasklubbs valphänvisning, men på vilket vis gör det mina valpköpare oseriösa menar du?

Det är ju mitt jobb som uppfödare att vaska fram de köpare som är rätt för just mina hundar, helt oavsett varifrån de fått reda på att jag har valpar liksom..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka