Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Inte_Ung skrev:
Men slänger du tidningen innan du har läst den.
Den kom ju igår, fredag.

Den var så svårtolkad, så jag vill helst inte återge den.
Det kan bli så totalt fel.

Men ett försök till kort tolkning.
Och den kan vara fel, snälla någon annan som läst den, hjälp!

Han tyckte att topphingstarna fick för litet ston, så att man borde minska antalet godkända hingstar för att öka antal ston till topphingstarna.
Han kunde inte begripa varför avlare ville ha egen gårdshingst.

Och han ondgjorde sig över färgavlarna som fick massor av ston till sina i de flesta fall dåliga hingstar, det fanns visst något undantag som var bra.

Jag ser detta som en ökad toppstyrning och koncentration av avel kring vissa av "Toppen" godkända blodslinjer.
Eller för att utrycka sig på mitt sätt:
"Mera Hrafn-blod åt alla!"
eller kanske
"Hrafn-fri avel borde förbjudas!"

Vad vet jag.

Åh, och min prenumeration på Ridsport har gått ut så jag måste rusa och köpa den på måndag! Låter ju hemskt, detta han säger! :eek:

/Malin

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Inte_Ung skrev:
Och han ondgjorde sig över färgavlarna som fick massor av ston till sina i de flesta fall dåliga hingstar, det fanns visst något undantag som var bra.

Han har uppenbart någonting emot "färgglada" hingstar i allmänhet verkar det som och kanske Silversvarta i synnerhet. (Med tanke på tidigare uttalanden)

Någon som törs ta upp Ögonsjukdomspåståendet på avelsmötet? Eller med mannen ifråga som sagt det, och ifrågasätta både det och vad som skrivits i Ridsport? Jag har inte läst artikeln. Och har för lite kött på benen i sammanhanget för att kunna argumentera ordentligt i frågan. (Är väl lite feg) Men det skall väl förhoppningsvis inte behöva stå oemotsagt? Då tror "gemene man" snart att det är sant. Visst finns det säkerligen skithingstar med ovanliga färger likaväl som det finns bruna skithingstar. Men det finns även supertrevliga och BRA "färgade" hingstar.

Tänk om vi "bara" skulle få behålla topphingstarna. Vart skulle vi då få familjehästarna från? Skall nybörjare och barnfamiljer behöva åka till Island för att hitta vad de söker? Det verkar ju sjukt. Skall vi bara få avla på hästar med toppbedömningar? Vart vill han komma med aveln?

Tänkte just citera den artikeln...Du har tolkat den helt rätt.

Han tar även upp att många vill ha en egen hingst. Trots merarbete och större kostnader.

Han önskar en avelspolitisk debatt när det gäller val av sto och hingst. Det är ju bra - där borde det finnas chans för många att säga vad de tycker till avelsmötet.

.

Silverkedjan skrev:
...och Hrafn himself var en gårdsavlad pålle ur omodernt blod :angel:

I Ridsport finns saluannons, avkomma efter ovanstående har lindrig eksem. För all del ska vi inte glömma stoets betydelse.....

Ja nu har jag läst den.

Din tolkning överenstämmer med min, det var ingen rolig läsning :(. Visst kan det behövas regleringar, men hur mycket och på vilken nivå. Nog borde man utgå från att folk avlar på de hästar som de tror kommer att uppfylla deras krav på avkomman :crazy:.

Silverkedjan skrev:
Du har ju Steini nära med gammal stam, toppentölt och -lynne samt lättridna avkommor :idea:

Jo, men ingen pass! Jag har mest fyrgångsston och därför vill jag ha in mer femgång i min avel, så tyvärr. Men här finns ju Almur tex och i år hade vi Hlekkur här. Önskar Frami stod närmre. Har ju Thrymur också nära och Emil.Så visst finns det godkända hingstar med rätt lynne. Men det borde finnas fler!

:bump: :bump: :bump: Anette

Lobelia skrev:
Ja nu har jag läst den.

Din tolkning överenstämmer med min, det var ingen rolig läsning :(. Visst kan det behövas regleringar, men hur mycket och på vilken nivå. Nog borde man utgå från att folk avlar på de hästar som de tror kommer att uppfylla deras krav på avkomman :crazy:.

Jag läste den sen igår och har lite smått roligt åt att topphingstarna inte får så många ston. Kan det måntro bero på att folk faktiskt inte vill ha så heta hingstar i sin avel, utom de som siktar på att avla topptävlingshästar?! :angel:

sambaengi skrev:
Kan det måntro bero på att folk faktiskt inte vill ha så heta hingstar i sin avel, utom de som siktar på att avla topptävlingshästar?! :angel:

Då vill jag bara berätta ett jag i sommar ridit in två avkommor efter en av våra sk "topphingstar" som har MYCKET hög bedömning på både pass och vilja (dock inte skritt :angel: ). Båda dessa 4-åringar är mycket stabila och trevliga med mjuka och väl åtskilda gångarter. Med rätt "styrd" vidareutbildning tror jag att dessa två individer skulle fungera väl både som trevliga fritidshästar men även som tävlingshästar. Detta helt beroende på hur de kommer att tränas vidare.

Det är ju inte bara hästens gener som styr hur den ska bli. Den som tränar hästen väljer också hur mycket han vill att hästen ska svara på hjälperna. En häst som tränas för att nå det närmaste maxkapacitet man kan komma måste helt enkelt bli mer lyhörd för hjälperna för att detta ska kunna uppnås. En häst som ska bli fritidshäst ska naturligtvis vara lydig, men skall inte svara lika "direkt" på hjälperna (för det kan inte nybörjaren hantera).

Nu är jag återigen där... Visst är den avelsbas vi har otroligt viktig, men jag tror att vi måste se på saker ur olika perspektiv för att finna goda lösningar på att få fram den ultimata fritidshästen. För även en diskussion kring miljön som utformar en god fritidshäst!

Vad gäller uttalandet i tidningen Ridsport så känns ju det hela som ett mycket personligt uttalande. Finns det överhuvudtaget någon förankring i SIF bakom detta? Någon som vet?!

:bow:

Isold skrev:
Då vill jag bara berätta ett jag i sommar ridit in två avkommor efter en av våra sk "topphingstar" som har MYCKET hög bedömning på både pass och vilja (dock inte skritt :angel: ). Båda dessa 4-åringar är mycket stabila och trevliga med mjuka och väl åtskilda gångarter. Med rätt "styrd" vidareutbildning tror jag att dessa två individer skulle fungera väl både som trevliga fritidshästar men även som tävlingshästar. Detta helt beroende på hur de kommer att tränas vidare.

Det är ju inte bara hästens gener som styr hur den ska bli. Den som tränar hästen väljer också hur mycket han vill att hästen ska svara på hjälperna. En häst som tränas för att nå det närmaste maxkapacitet man kan komma måste helt enkelt bli mer lyhörd för hjälperna för att detta ska kunna uppnås. En häst som ska bli fritidshäst ska naturligtvis vara lydig, men skall inte svara lika "direkt" på hjälperna (för det kan inte nybörjaren hantera).

Nu är jag återigen där... Visst är den avelsbas vi har otroligt viktig, men jag tror att vi måste se på saker ur olika perspektiv för att finna goda lösningar på att få fram den ultimata fritidshästen. För även en diskussion kring miljön som utformar en god fritidshäst!

Vad gäller uttalandet i tidningen Ridsport så känns ju det hela som ett mycket personligt uttalande. Finns det överhuvudtaget någon förankring i SIF bakom detta? Någon som vet?!

En svala gör ingen sommar! Och inte två heller! Visst kan det komma bra familjehästar också från topphingstar! Det beror ju på lynnet på topphingsten men inte minst också på stoet! Men det kommer som sagt betydligt fler som definitivt inte passar som familjehäst! Och alla är väl överens om att rätt fostran och träning är viktigt men vi pratar också om mer eller mindre lättfostrade och lättränade hästar. Finns en tråd under avel om ett uttalande från en kändis angående Grand Prixhästar och temperament, som visar lite vad jag menar.

Skall vi ha en tillräckligt stor andel familjehästar så måste vi också ha med det i vår avelsbas, annars kommer genomsnittsislänning att bli hetare och hetare och mindre och mindre lämpad som familjehäst/barnhäst!

sambaengi skrev:
Skall vi ha en tillräckligt stor andel familjehästar så måste vi också ha med det i vår avelsbas, annars kommer genomsnittsislänning att bli hetare och hetare och mindre och mindre lämpad som familjehäst/barnhäst!

Anette

Är det bl a det som numera kallas avelsframsteg.. :smirk:

freyja skrev:
Är det bl a det som numera kallas avelsframsteg.. :smirk:

Tyvärr så ser det ut så om man ser på de tio senaste årens utveckling av islandshästaveln. Det är det som oroar. Tävlingshästarna har blivit bättre prestationsmässigt men familjehästarna sällsyntare. Aveln har lyckats i sin förutsättning med allt bättre tävlingshästar men någon annan avel än just tävlingshästar har inte uppmuntrats eller gynnats. Troligen för att man helt enkelt inte tänkt i de banorna och familjehästaveln glömts bort! sedan ligger det ju inte de pengarna i den aveln heller...

sambaengi skrev:
...sedan ligger det ju inte de pengarna i den aveln heller...

Nej exakt. De flesta som vill ha en perfekt familjehäst vill betala högst 25000 för den. Vilket naturligtvis inte går att föda upp en häst för.

Det är på topphästarna vi får igen uppfödningspengarna.

Men jag ser ingen motsättning egentligen.

Man kan satsa på att föda upp hästar med gångartskapacitet för tävling bara de OCKSÅ är familjesnälla och friska. De lättridna tävlingshästarna är ju mer lättsålda än de svårridna.

Sedan får man ju alltid dem som inte blir så bra som man hoppats ur tävlingssynpunkt. Men har man då bra lynne och ridbarhet som grund i aveln så kan ju det "spillet" bli utmärkta familjehästar.

Det är värre om man satsar på tävlingsegenskaper, extrem femgångsavel och hett temperament. De som inte blir tävlingsbara då utan svårridna grisepassare har ingen direkt stor marknad :(

Problemet är bara att få reda på vilka hingstar som nedärver det temperament och den hållbarhet/sundhet man vill ha eftersom det varken bedöms (domarna rider inte längre) eller syns av bedömningssiffrorna.

Silverkedjan skrev:

Man kan satsa på att föda upp hästar med gångartskapacitet för tävling bara de OCKSÅ är familjesnälla och friska. De lättridna tävlingshästarna är ju mer lättsålda än de svårridna.

Sedan får man ju alltid dem som inte blir så bra som man hoppats ur tävlingssynpunkt. Men har man då bra lynne och ridbarhet som grund i aveln så kan ju det "spillet" bli utmärkta familjehästar.
Så oerhört klokt! Du uttrycker så väl det jag vill säga men tydligen inte lyckas förmedla. Detta är väl egentligen det optimala för rasen...

Jag instämmer i bugningarna.
Väl formulerat, Tim!

Silverkedjan skrev:

Det är värre om man satsar på tävlingsegenskaper, extrem femgångsavel och hett temperament. De som inte blir tävlingsbara då utan svårridna grisepassare har ingen direkt stor marknad :(

Problemet är bara att få reda på vilka hingstar som nedärver det temperament och den hållbarhet/sundhet man vill ha eftersom det varken bedöms (domarna rider inte längre) eller syns av bedömningssiffrorna.

Naturligtvis är den perfekta familjehästen en häst som även kan gå på tävling - dvs en i grunden lugn häst som kan piggna till när det är tävling. Så ingen vill egentligen ha en "lat" häst, men det är viktigt vid inridning att hästen stimuleras på rätt sätt, annars kan en lugn häst somna till och bli "lat". Många hästar med bra lynne, enligt min erfarenhet, är också intelligenta (får väl mer tid över att tänka ;)
Så inridningen är viktig - och när det gäller det kan man komma in på ett annat svårt kapitel.... lyhörda och kompetenta tränare (om man nu inte kan rida in hästen själv på ett bra sätt).

Jag tycker också att den "perfekta" familjehästen inte behöver vara fyrgångare. En bra femgångare (med det menar jag en häst som inte blandar gångarterna) fungerar precis lika bra. "Femgångarfamiljehästarna" behövs också för att få det breda utbudet/basen som måste finnas.

När det gäller avkommor saknar man också ett samlande omdöme i ord. Finns det i Sverige - åtkomligt? Har mest bara sett BLUPgränser typ A och Elit och bedömningssiffror för avkommorna.
Återigen - omdömena i ord är guld värda - vad säger en siffra (spirit) om typen av temperament.

Tycker absolut att hästarna ska ridas av domare. Nu är det ju enbart dömt på hur hästen ser ut att vara.

Silverkedjan skrev:
Nej exakt. De flesta som vill ha en perfekt familjehäst vill betala högst 25000 för den. Vilket naturligtvis inte går att föda upp en häst för.

Det är på topphästarna vi får igen uppfödningspengarna.

Håller med! Men glöm inte att tävlingshästarna ofta är lättbyggda. De kraftiga, robusta och viktbärande hästarna som lätt bär 100 kg, har ju inte de där enorma rörelserna, men vi måste få behålla sådana också i vår avel! Och som sakt: de stora rörelserna gör inte livet enklare för ett barn eller en nybörjare!

freyja skrev:
Naturligtvis är den perfekta familjehästen en häst som även kan gå på tävling - dvs en i grunden lugn häst som kan piggna till när det är tävling. Så ingen vill egentligen ha en "lat" häst, men det är viktigt vid inridning att hästen stimuleras på rätt sätt, annars kan en lugn häst somna till och bli "lat". Många hästar med bra lynne, enligt min erfarenhet, är också intelligenta (får väl mer tid över att tänka ;)
Så inridningen är viktig - och när det gäller det kan man komma in på ett annat svårt kapitel.... lyhörda och kompetenta tränare (om man nu inte kan rida in hästen själv på ett bra sätt).

Jag tycker också att den "perfekta" familjehästen inte behöver vara fyrgångare. En bra femgångare (med det menar jag en häst som inte blandar gångarterna) fungerar precis lika bra. "Femgångarfamiljehästarna" behövs också för att få det breda utbudet/basen som måste finnas.

När det gäller avkommor saknar man också ett samlande omdöme i ord. Finns det i Sverige - åtkomligt? Har mest bara sett BLUPgränser typ A och Elit och bedömningssiffror för avkommorna.
Återigen - omdömena i ord är guld värda - vad säger en siffra (spirit) om typen av temperament.

Tycker absolut att hästarna ska ridas av domare. Nu är det ju enbart dömt på hur hästen ser ut att vara.

Instämmer med dig också! Men se även inöägget ovan angående den grövre modellen av hästar som inte har de stora tävlingsrörelserna men som också bör bevaras!

sambaengi skrev:
Instämmer med dig också! Men se även inöägget ovan angående den grövre modellen av hästar som inte har de stora tävlingsrörelserna men som också bör bevaras!

Anette

Min inställning är att exteriören ska vara ändamålsenlig och hållbar - grövre eller lättare och alla typer däremellan ska finnas - ingen av dem ska favoriseras för att nå något "avelsmål" som styrs av modenycker. Det enda viktiga är att det rastypiska ska bestå - man ska kunna se att det är en islandshäst. Tycker för övrigt att det var mycket bra att bedömningen av man och svans infördes.

När det gäller gångarterna bör man se över vad som ska värderas högt. Är verkligen de otroliga benlyften något att sträva efter? Hur kommer gångartstävlingarna att utformas i framtiden?
Vi strävar väl inte efter tävlingsformerna och träningsmetoderna som förekommer när det gäller vissa gångartsraser i USA?

Hur ska gångarterna viktas? Kanske man skulle införa taktpoäng? Har vi verkligen koll på lynnet hos hästen vid bedömningarna? Finns det något annat sätt som man skulle kunna göra en bättre bedömning av lynne?
Det finns mycket man kan diskutera.

freyja skrev:
Min inställning är att exteriören ska vara ändamålsenlig och hållbar - grövre eller lättare och alla typer däremellan ska finnas - ingen av dem ska favoriseras för att nå något "avelsmål" som styrs av modenycker. Det enda viktiga är att det rastypiska ska bestå - man ska kunna se att det är en islandshäst. Tycker för övrigt att det var mycket bra att bedömningen av man och svans infördes.

När det gäller gångarterna bör man se över vad som ska värderas högt. Är verkligen de otroliga benlyften något att sträva efter? Hur kommer gångartstävlingarna att utformas i framtiden?
Vi strävar väl inte efter tävlingsformerna och träningsmetoderna som förekommer när det gäller vissa gångartsraser i USA?

Hur ska gångarterna viktas? Kanske man skulle införa taktpoäng? Har vi verkligen koll på lynnet hos hästen vid bedömningarna? Finns det något annat sätt som man skulle kunna göra en bättre bedömning av lynne?
Det finns mycket man kan diskutera.

:bow: :bow: :bow: Anette

freyja skrev:
Hur ska gångarterna viktas? Kanske man skulle införa taktpoäng?

Taktpoäng? Rätta mig gärna om jag har fel - men är inte takten en väsentlig del av gångarten, och som sådan faktiskt en av de första bedömningsprioriteterna för gångarten i fråga?

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar