Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

ang skrev:
Taktpoäng? Rätta mig gärna om jag har fel - men är inte takten en väsentlig del av gångarten, och som sådan faktiskt en av de första bedömningsprioriteterna för gångarten i fråga?

I teorin ja, i praktiken nej.

Titta tex på en landsmotvideo från bedömningen av Raudhetta frá Kirkjubaer som är en av världens högst bedömda hästar för traven. Långa ben, stora frambensrörelser, EXTREMT tempo och lika extrem fyrtakt.

Och en taktren tölt med små rörelser får du idag inte godkänt för.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Ok. Men då är det ändå inte bedömningsskalan som haltar, utan snarare domarnas skicklighet eller prioritering. Därmed är då avelsmålet OCH gångartspoängen ganska ok - OM de används såsom tänkt är?!!

Silverkedjan skrev:

Titta tex på en landsmotvideo från bedömningen av Raudhetta frá Kirkjubaer som är en av världens högst bedömda hästar för traven. Långa ben, stora frambensrörelser, EXTREMT tempo och lika extrem fyrtakt.

Jag får inte ihop stora frambensrörelser med extremt tempo med lika extrem fyrtakt?? Fyrtakt ger normalt inget sväv och liten spänst, vilket för mej innebär sämre, mindre rörelser så det här går inte ihop. Jag har inte sett videon på Raudhetta, bara bilder.

Balderum skrev:
Jag får inte ihop stora frambensrörelser med extremt tempo med lika extrem fyrtakt?? Fyrtakt ger normalt inget sväv och liten spänst, vilket för mej innebär sämre, mindre rörelser så det här går inte ihop. Jag har inte sett videon på Raudhetta, bara bilder.

Så här extrema rörelser fram gör att bak och frambenet inte landar samtidigt, därav fyrtakten. Det är svårare att hinna se i realtid.

Men det är precis som att riktigt snabb flott pass ofta är lite fyrtaktig. Det FÅR den ju däremot vara, bara det är ordentligt sväv.

Intressant! Måste försöka se mer hästar än vad jag gör o kolla mer på video.

En liten parentes:

Jag letar fortfarande hingst till mitt sto, och vill helst se dem jag bestämt mej för innan, med tanke på diskussionerna som varit här.

Häromveckan var jag på träning hos en känd tränare på Gäverstad. Regn ute, snabbt på med sadel osv. Kommer en transport till och en vacker svartskäck kliver ut. Fin häst tänker jag. Rider med oss, kul.

Emellanåt kastade jag en blick på skäcken under träningen, som var smidig och lydig, gick taktrent. Efteråt skrittades den av o for. Var givetvis upptagen med mej själv o min häst. Sedan ÅH NEJ!! Jag har ridit tillsammans med Hyreygur och missade helt chansen se närmare på hästen!!

ang skrev:
Ok. Men då är det ändå inte bedömningsskalan som haltar, utan snarare domarnas skicklighet eller prioritering. Därmed är då avelsmålet OCH gångartspoängen ganska ok - OM de används såsom tänkt är?!!

Frågan är hur man har tänkt? Poängen är ju ett medeltal av de olika "beståndsdelarna" av gångarten man bedömer.
Om man funderar vidare - eftersom det är mycket som bakas in i poängen - så skulle kanske en taktpoäng för de olika gångarterna vara mycket vägledande vid val av hingst till sitt sto.
Kanske naturtöltarna skulle bli vanligare efter ett tag?

Nu har jag jag bara ett minne av FIPO vilket är ju för sporten och kan inte uttala mig om kriterierna för avelns gångartsbedömning men hur fasen skall man kunna bedöma en gångart om takten inte finns - för då är det inte en gångart? Eller exakt vart går gränsen? Och kan man då få poäng för gångarten, men inte för takten?!

Även om man tänker vidare så tycker jag att just takt skall prioriteras och bristande sådan avspegla sig tydligt i poängen. Att införa fler poäng tror jag inte är en bra lösning, snarare att man verkligen dömer efter de kriterier som finns och i så fall verkligen granskar sina bedömningsgrunder.

Om det inte finns "någon takt alls" så får hästen en femma för gångarten. Men sedan har du ju de andra varianterna.... mer eller mindre bra takt...

T ex en 8 för tölt, javisst över genomsnittet men vad har orsakat den?
1 medelgod takt, men relativt hög aktion?
2 takt något under medel, men med hög aktion
3 klockren takt, medelhög aktion
osv osv.

Vill du som avlare satsa på variant nummer 3 hur ska du kunna veta vilken av åttorna du ska välja om du inte har möjlighet att titta på hästen vid visningstillfället. Dessutom måste du ha kunskap nog att bedöma vad du ser.... Vid tävlingstillfällen är det inte riktigt samma sak - om du inte har möjlighet att kolla skor, hovvinklar och vikter.

Sedan är det en annan sak att en del bedömningspoäng glider in i vartannat såsom form under ryttare och spirit.... (och där även benlyften spelar roll)

Jag skulle föredra en beskrivning framför en bedömning. Dessutom tycker jag att både ston och hingstar (och valacker) skall beskrivas. Ju fler som beskrivs desto bättre för att få fram en trend över vad som verkar mer eller mindre nedärvbart. :)

Måhända mycket för en blivande hästägare att sätta sig in i :confused: , men dock en slags "varudeklaration" som kan gagna såväl köpare som uppfödare/säljare.

Däremot vet jag inte riktigt hur en beskrivning av mentaliteten på en häst skulle kunna se ut; har t ex ännu ej riktigt greppat vad som gäller för att en häst ska få bra på "spirit" :o .

(Lite spån från en novis som inte ens bevistat en avelsbedömning... :o och kanske just därmed tycker att en beskrivning skulle vara enklare att förstå sig på.)

Det finns numera standardkommentarer som ska kryssas i i bedömningsprotokollet. Men min erfarenhet hittills är att inte många kryss sätts i....
Standardvalen är kanske för få?

Dessa kommentarer är så vitt jag vet inte heller tillgängliga förutom för den som har papperet i sin hand?

Förr skrevs omdömen och en sammanfattning av hästens egenskaper. Detta togs bort för några år sedan eftersom man vill ha samma bedömningsförfarande i alla FEIF-länder - så att man kan jämföra :smirk:

Jag tycker att exteriören skulle vara "sifferlös" (har skrivit om det i mina tidigare inlägg).
Att ta bort alla siffror när det gäller ridbedömningen är nog svårare - det finns ju alltid dom som vill göra statistik och jämförelser :smirk:

Bak landar före alltså? Det kan man se på bilder av Kolgrímur från Slätterne. Annars är det vanligare att fram landar före.

ang skrev:

Mja inte helt. Det behövs andra riktlinjer och kompletterande bedömningsgrunder både vad gäller rörelser, lynne och exteriör enligt min mening, för att tillåta variationer i grovlek, tala om vilken sorts lynne hästen har, samarbetsvillig tävlinghäst eller familjehäst tex, höga lyft, långt steg, bakbensaktionen som ofta glöms bort och form under ryttare måste utgå från hur hästen arbetar med ryggen och bakdelen, inte hur välvd den är i nacken. Fast det här med form beror ju på hur hästen ridits.

Det är svårt att särskilja hästens anlag och träningens/ryttarens inverkan i vissa fall och där söker jag ett komplement som sållar ut hästen anlag! Tex tror jag att visning av unga oinridna hästar i volt egentligen säger en hel del också om hästen och det borde faktiskt vara ett komplement vid visning av inridna hästar. Töltar den lätt och rent vid handen utan ryttare så är ju det ett +. Går den dessutom att lätt växla gångarter på vid longering på volt så den visar upp alla 4 på kommando utan ryttare, då visar den om den har lätt för det själv eller kräver mycket ridning för att klara gångarterna.

Här är jag övertygad om att helt andra hästar skulle visa bättre resultat än de som får höga poäng idag, men det finns säkert de som skulle ha höga poäng på både och också.

:bump: :bump: :bump: Anette

Senast ändrad av en moderator:

freyja skrev:
Om det inte finns "någon takt alls" så får hästen en femma för gångarten. Men sedan har du ju de andra varianterna.... mer eller mindre bra takt...

T ex en 8 för tölt, javisst över genomsnittet men vad har orsakat den?
1 medelgod takt, men relativt hög aktion?
2 takt något under medel, men med hög aktion
3 klockren takt, medelhög aktion
osv osv.

Vill du som avlare satsa på variant nummer 3 hur ska du kunna veta vilken av åttorna du ska välja om du inte har möjlighet att titta på hästen vid visningstillfället. Dessutom måste du ha kunskap nog att bedöma vad du ser.... Vid tävlingstillfällen är det inte riktigt samma sak - om du inte har möjlighet att kolla skor, hovvinklar och vikter.

Sedan är det en annan sak att en del bedömningspoäng glider in i vartannat såsom form under ryttare och spirit.... (och där även benlyften spelar roll)

Ett mycket gott exempel! Och jag hade valt nr 3 till min avel men jag får känslan av att nr 2 ofta idag väljs före. Dessutom så sker frambensaktion på bekostnad av bakbensaktion så lyft fram kan innebära sämre aktivitet bak och då är det missvisande att ge höga poäng för lyft om man inte samtidigt bedömer bakbensaktionen!

freyja skrev:
Det finns numera standardkommentarer som ska kryssas i i bedömningsprotokollet. Men min erfarenhet hittills är att inte många kryss sätts i....
Standardvalen är kanske för få?

Dessa kommentarer är så vitt jag vet inte heller tillgängliga förutom för den som har papperet i sin hand?

Förr skrevs omdömen och en sammanfattning av hästens egenskaper. Detta togs bort för några år sedan eftersom man vill ha samma bedömningsförfarande i alla FEIF-länder - så att man kan jämföra :smirk:

Jag tycker att exteriören skulle vara "sifferlös" (har skrivit om det i mina tidigare inlägg).
Att ta bort alla siffror när det gäller ridbedömningen är nog svårare - det finns ju alltid dom som vill göra statistik och jämförelser :smirk:

Måste säga att dina inlägg är både intressanta och tankeväckande! Och jag tror du har rätt i mycket av det du beskriver. Men som sagt vi har det här med FEIF och frågan är hur skall vi kunna förändra ett bedömningssystem här i Sverige när vi måste ta hänsyn till andra FEIF-länder? Är det kanske så att man måste lobba internationellt?

Jag håller med om att kryssen används för lite och att de dessutom är för få!

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:

En skrämmande utveckling! Verkligen! Då blir ju takten som travhästens för den är också fyrtaktig. Eyjolfur kallade det för världens snabbaste töltare...!

Är det dithän vi är på väg? Töltande travhästar? De har sitt existensberättigande men då inom den rasen tycker jag. En islandshäst SKALL HA EN KLOCKREN TÖLTTAKT I FÖRSTA HAND! Visst håller ni väl med?

:bump: :bump: :bump:

En fundering:
Hur ska man göra med eventuell gårdsavel och avelsmålet om nu aveln släpps fri?
Släppa den helt fri eller försöka gå igenom dessa hingstar och ge dem en OK-stämpel?
Dvs de ska visa tölt, vara hanterbara och vara friska (veterinärbesiktning och koll enligt defektlista).
Här skulle jag föredra OK-stämpel - kompletterad med beskrivning av hästen.
Kanske en variant av fölmönstring?

freyja skrev:
En fundering:
Hur ska man göra med eventuell gårdsavel och avelsmålet om nu aveln släpps fri?
Släppa den helt fri eller försöka gå igenom dessa hingstar och ge dem en OK-stämpel?
Dvs de ska visa tölt, vara hanterbara och vara friska (veterinärbesiktning och koll enligt defektlista).
Här skulle jag föredra OK-stämpel - kompletterad med beskrivning av hästen.
Kanske en variant av fölmönstring?

Det är lite det jag är ute efter, någon form av OK-stämpel. EU har regeln att det skall räcka med en veterinärbesiktning. Men samtidigt har de också regeln att det är hemlandets regler som skall gälla och där är aveln fri. Islandshästförbundet måste rätta sig efter EU-reglerna. Ursprungslandet har inte heller något B-register.

Jag skulle vilja ha ett register, bort med B-registret och alla i A. Sedan är det en utbildad hästveterinär som skall bedöma hälsan samt spattröntgen. Årlig besiktning för eksem i augusti varje år för att hingsten skall vara godkänd för avel kommande år. Hästen skall för övrigt visa medelgod tölt och trav samt ha ren skritt och galopp.

Och även om aveln släpps helt fri anser jag att det skall finnas möjlighet att sas kvalitetsstämpla hästen efter dessa principer samt de någon form av totalbedömning som idag enligt FEIF för den som vill tex markera att de har en tävlingshingst med stora gångarter. Så får stoägarna själva välja om de vill ha en fullbedömd hingst, en OK för avel eller chansa och lita på sitt eget kunnande och använda en hingst som varken har det ena eller andra.

På det här sättet blir inte aveln centralstyrd utifrån ett fåtals tyckande utan marknadsstyrd. Viktigt är att för både totalbedömning och OK plocka fram ett instrument där hingstens lynne testas på ett helt annat sätt än idag både vid hantering på marken och vid ridning.

Tex:

Överlåt till hingsttränaren att avgöra om han vågar låta en nybörjare, en medelgod ryttare eller endast en proffsryttare rida hästen. Lotta ut i tex publiken vilka som får vara med och testa de hingstar där hingsttränaren garanterar att den kan ridas av en medelgod ryttare och/eller av nybörjare. Bedöm hästens lynne och lättridbarhet utifrån detta. Tex kräver rutinerad ryttare pga av hett temperament eller kräver rutinerad ryttare för att få fram gångarterna. Kan med lätthet ridas av medelgod ryttare. Medelgod ryttare kan med lätthet visa upp 4 gångarter, osv. Poängsätt gångarterna och bärigheten. En hingst som kan ridas av alla tre typen av ryttare och där alla tre klarar att få fram de 4 gångarterna, nybörjaren med smärre instruktioner, skall ha den högsta poängen för lynne och lättridbarhet.

Låt veterinär avgöra om exteriören är ok eller ej men skippa exteriörpoäng utan kassera de som har allvarliga exteriöra defekter som äventyrar hållbarhet och ridbarhet eller gör det svårt för hästen att bära sig själv. Omdömen som litet vackert huvud, högrest, välformad rygg, bra överlinje, välformad nacke, bra sadelläge, smäcker, grovt byggd, grova ben, rejäla leder osv osv är bättre än siffror. Skapa ett antal standardomdömen, betydligt fler än idag och så skall man kryssa i dem. Detta blir mer objektivt än att sätta en siffra! Sedan kan man ju omvandla detta till siffror om man vill.

Vad tycker ni? :)

Anette

Om ngn skall avgöra ifall hästen har medelgod tölt och trav så kommer ändå "subjektivitet" (tyckande) in. Den som "granskar"/besiktar/beskriver ska inte fälla ett omdöme. (Alla har säkerligen en egen uppfattning om hur en medelgod gångart skall te sig...)

Eftersom du även skrev in detta med granskandet av gångarter tillsammans med veterinärkollen så fick jag för mig att veterinären skall avgöra om tölten och traven är medelgod, fast gissar att det inte var så du menade.

En beskrivning skall så långt som möjligt avhålla sig från tyckandet om "bra" kontra "dåligt". De hästar som är beskrivna oavsett sk "resultat" skall kunna användas i avel.

Bedömningar bör ändå få vara kvar; parallellt med en beskrivning. Det ena utesluter inte att man gör det andra.

Mampas skrev:
Om ngn skall avgöra ifall hästen har medelgod tölt och trav så kommer ändå "subjektivitet" (tyckande) in. Den som "granskar"/besiktar/beskriver ska inte fälla ett omdöme. (Alla har säkerligen en egen uppfattning om hur en medelgod gångart skall te sig...)

Eftersom du även skrev in detta med granskandet av gångarter tillsammans med veterinärkollen så fick jag för mig att veterinären skall avgöra om tölten och traven är medelgod, fast gissar att det inte var så du menade.

En beskrivning skall så långt som möjligt avhålla sig från tyckandet om "bra" kontra "dåligt". De hästar som är beskrivna oavsett sk "resultat" skall kunna användas i avel.

Bedömningar bör ändå få vara kvar; parallellt med en beskrivning. Det ena utesluter inte att man gör det andra.

Vi är inne på samma spår. Jag håller med men försökte hända finna något sätt att bedöma gångarterna på en OK hingst. Med "godkänd" tölt menar jag då taktren och att den lyfter så pass att man inte uppfattar hästen som markbunden och att den inte snubblar i lätt terräng. Dessutom bör ju hästen vara ledig ochinte stel i rörelserna.

Egentligen tänkte jag inte en veterinär skulle bedöma rörelserna, men däremot bör en veterinär kunna bedöma takt, markbundenhet och stelhet, för det hör ju till en veterinärbesiktning! Nåja inte i tölten kanske, men då det är väl kanske dags att hästveterinärkåren lär sig det med tanke på hur vanlig islandshästen är! Så kanske är det veterinären som skall bedöma rörelserna, precis som på en vanlig veterinärbesiktning?!

Tyvärr kommer man inte från subjektivitet helt men vi måste minska den möjligheten så mycket som möjligt! Men du har nog rätt att orden bra/dåligt inte bör användas utan tex mjuk rygglinje, litet ädelt huvud, stort grovt huvud, välvd nacke, runt kors, skarpt kors osv i kombination med mått på hästen.

Anette

sambaengi skrev:
Lotta ut i tex publiken vilka som får vara med och testa de hingstar där hingsttränaren garanterar att den kan ridas av en medelgod ryttare och/eller av nybörjare.

Anette

Njaaa, vad det gäller nybörjare - skulle nog inte vilja utsätta varken min unghingst eller en nybörjare för detta. Har man en unghäst som inte ridits så länge, så tycker jag inte man ska släppa upp en nybörjare med kanske dålig balans och som hänger sig i tyglarna och klämmer åt med skänklarna. Har man riktig otur så kan nybörjaren trilla av och skada sig när hästen svänger (tvärt)som den blivit ombedd att göra.....

En som sitter upp ska ialla fall kunna vissa grunder, typ klara ett "ridborgarmärke".

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar