Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

freyja skrev:
Njaaa, vad det gäller nybörjare - skulle nog inte vilja utsätta varken min unghingst eller en nybörjare för detta. Har man en unghäst som inte ridits så länge, så tycker jag inte man ska släppa upp en nybörjare med kanske dålig balans och som hänger sig i tyglarna och klämmer åt med skänklarna. Har man riktig otur så kan nybörjaren trilla av och skada sig när hästen svänger (tvärt)som den blivit ombedd att göra.....

En som sitter upp ska ialla fall kunna vissa grunder, typ klara ett "ridborgarmärke".

Jo, det kan ju vara lämpligt och man måste väl definiera begreppet nybörjare. Rent praktiskt tror jag att det blir svårt att lösa och det kräver att man inte är på ovalbanan utan åtminstone i inhängnad paddock. Å andra sidan så brukar jag springa jämte nybörjaren och det är jag som vid hand styr gångarterna. Man måste nog ta sig en rejäl funderare på hur man skall få fram det där med vilket lynne hästen har gentemot oerfarna. Och som sagt, hingsttränaren måste ta ansvar för och kunna bedöma vilken typ av ryttare han utan att riskera olyckor vågar sätta på sin häst!

Min erfarenhet är att en häst föds med ett lugnt sinnelag eller ett hett. Det förändras inte så mycket med åldern däremot kan hantering göra det bättre eller sämre. Vad jag vill ha sagt är att vi behöver något slags test som visar om den unga hästen är av den lugna familjesorten eller inte, om den lyder ett barn eller en nybörjare och tar hänsyn till ryttaren så mycket. De här pärlorna är sällsynta men jag vill verkligen ha in sådana hingstar i aveln! Frågan är hur vi skall genomföra en sådan bedömning rättvist? Det blir svårt utan ett ryttartest men riskabelt med.

Anette

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

sambaengi skrev:
Det är lite det jag är ute efter, någon form av OK-stämpel. EU har regeln att det skall räcka med en veterinärbesiktning. Men samtidigt har de också regeln att det är hemlandets regler som skall gälla och där är aveln fri.

Anette

Å,hemska tanke om aveln skulle släppas helt fri. Med tanke på vilka islandshästar som okunniga människor går och KÖPER i dag vågar jag inte ens tänka på vilka hästar de skull AVLA på!!! :eek:

Isold skrev:
Å,hemska tanke om aveln skulle släppas helt fri. Med tanke på vilka islandshästar som okunniga människor går och KÖPER i dag vågar jag inte ens tänka på vilka hästar de skull AVLA på!!! :eek:

Ja, och tänk att många av de hästar folk går och KÖPER avlats fram av de som inte är "okunniga" :smirk:

Mampas skrev:
Ja, och tänk att många av de hästar folk går och KÖPER avlats fram av de som inte är "okunniga" :smirk:

Ja är det inte fantastiskt! Du får betala dyra pengar för en häst med toppstam och hög blup fast den kanske varken är snygg, har ingen resning, grisepassar osv. En av de fulaste islandshästar jag sett var ett sto med ganska hyfsad blup och far och morfar är i Sverige mycket kända och välrenommerade hingstar, de tillhör eliten, samt mormorsfar eliten på Island. Hon har stort huvud, lågt ansatt rak hals, rektangulär, femgångare och ser allmänt oproportionerlig och ful ut.

Och jag känner fler sådana exempel, men de har ju SÅÅÅÅÅ bra stam! Jag skulle ALDRIG köpt den hästen och definitivt ALDRIG avlat på henne! Visst hon hade hyfsade gångarter och en stark pass men hon var definitivt framtung. Och jag har sett fler hästar som folk begär fantasisummor för fast de är tämligen medelgoda hästar men de har ju toppstam och då skall de kosta! Kom ihåg en sak: en bra stam är ingen garanti! Köp häst efter INDIVID inte efter blup och stam!

Det finns riktigt bra hästar med riktigt låg blup till bra priser. Och man kan hitta riktiga kanonhästar på "mediokra" gårdshingsavelsgårdar på Island. Ett av mina absolut bästa sto är den islänning jag köpte först och hennes stam skulle toppavlarna inte titta på! Men hon har rörelser som en nordsvensk travare, högrest 4-gångare, vacker, stor och rejäl, väldigt viktbärande och mycket häst, vilja en bra bit över medel samt lätt för tölt. Blup då? Ja en bit under 100 om man så säger... Men hon hade faktiskt tre släktingar e samma hingst på Landsmót 1998...

Jag har fått 4 jättefina avkommor efter henne inkl årets föl. Tyvärr är ingen visad för den första är numera valack ( för grov så tränaren tyckte inte det var någon idé även om han ju "faktiskt har riktigt bra gångarter och bra vilja"...) och nr 2 är ett sto på 5 år som eventuellt visas nästa år, samt de andra är 2 år resp föl.

Ytterligare ett otroligt vackert sto har jag som måste vara dagens avelsmål personifierad då hon är lättbyggd, lång vackert välvd hals, högrest, kvadratisk, högbent, jättemycket man och svans och fina rörelser. Dessutom har hon ett otroligt gott och tillgivet lynne, hon är som en väluppfostrad hund men saknar inte vilja för det. Hon har inte heller någon hög blup men det är många som försökt köpa henne. Men hennes låga blup gör att "hon är ju inte ett sto man tänker på som hingstmamma" ..... Öh?!

Det är också sjukt att en aldrig så vacker hingst och med aldrig så fina rörelser men med blup kring 100, den får du inte betäcka med om den inte är fullbedömd. Men en hingst med sämre exteriör och rörelser kan pga blupen få lov att användas i avel från 2 års ålder.....

Vi är så blup-fixerade så idag så man satsar inte på hingstar eller ston med låg blup, hur bra de än är. Det innebär, eftersom hög blup innebär känd och välrenommerad stam, att vi snart har en ganska inavlad islandshäst och det leder förr eller senare till problem. Så det är tur aveln är fri på Island så vi kan få in lite nytt friskt blod den dagen vi fått problem med alla genetiska defekter som till sist oundvikligen blir följden..... :angel:

Pratade med en belgisk halvblodsavlare som förtvivlat letade efter en bra häst med inte så högt blod, för att han insett att de toppavlade hopphästar han hade var alldeles för svåra i temperamentet och nu ville han hitta en med ett balanserat och stabilt lynne, men han sade det var jättesvårt och han hade letat länge. Det finns stora lynnesproblem inom alla de toppavlade raser som används till olika former av tävlingar men det talas inte om det för det är kapitalet och topprestationerna samt glamouren och drömmen om att avla topptävlingshästen som syns, som tyvärr driver de flesta avlarna!

Ganska konstigt eftersom kundkretsen är så smal som är intresserade av dessa topphästar. Tänker om alla biltillverkare bara byggde lyxbilar och satsade på de fåtal som har råd med dessa...!!!??? Tänk dig sedan att utsätta folk för att alla skall övningsköra i bugatti och lambourghini...!!!??? Det hade nog måst bli på väl inhängnad och välmadrasserad bana och fy för att vara körskollärare i det läget. Samt vilket slöseri med hästkrafter när nybörjaren puttrar runt på i 50! Det är liksom samma idioti vi håller på med om vi enbart koncentrerar oss på tävlingshästavel! Skillnaden är bara att bilen har i alla fall ingen egen vilja... :devil:

Anette

sambaengi skrev:
Vi är så blup-fixerade så idag så man satsar inte på hingstar eller ston med låg blup, hur bra de än är. Det innebär, eftersom hög blup innebär känd och välrenommerad stam, att vi snart har en ganska inavlad islandshäst och det leder förr eller senare till problem.

Anette

Jo, om detta håller jag helt med dig!

sambaengi skrev:
Köp häst efter INDIVID inte efter blup och stam!
Ja, trots att blup är ett mätvärde på hästens förväntande avelsvärde - så är även en valacks BLUP viktig ... - vissa bryr sig inte ens att komma och titta på hästen som är till salu om blup-en är för låg :rofl:
Hon har inte heller någon hög blup men det är många som försökt köpa henne. Men hennes låga blup gör att "hon är ju inte ett sto man tänker på som hingstmamma" ..... Öh?!
Ja, inte blir det lätt att få något bestäckningstillstånd för sin unghingst i alla fall inte med nuvarande BLUP-användning i urvalet....
Det är också sjukt att en aldrig så vacker hingst och med aldrig så fina rörelser men med blup kring 100, den får du inte betäcka med om den inte är fullbedömd. Men en hingst med sämre exteriör och rörelser kan pga blupen få lov att användas i avel från 2 års ålder.....
Håller med!
Vi är så blup-fixerade så idag så man satsar inte på hingstar eller ston med låg blup, hur bra de än är. Det innebär, eftersom hög blup innebär känd och välrenommerad stam, att vi snart har en ganska inavlad islandshäst och det leder förr eller senare till problem.
Ja, samtliga som är intresserade av avel borde ta sig en rejäl funderare på hur BLUP-en påverkar avel, urval av hingstar osv. Även om gemene man kanske inte tittar så mycket på BLUP när man väljer hingst, så är det ändå BLUP som väger mycket tungt vid urvalet av unghistar vid avelsbedömningar.
Dessutom är det så att gamla hästar, både hingstar och ston får ett handikapp, eftersom Blup-talet räknas ner varje år. Detta pga att medelvärdet på samtliga hästar beräknas stiga, sk avelsframsteg.
Jag tvivlar starkt på att medelvärdet beräknat på SAMTLIGA islandshästar i Sverige stigit med 15 poäng under de senaste 15 åren.... Visst - de mätbara hästarna har kanske höjt (det har kommit fram en del 1:a klass bedömningar, men sedan kan man diskutera om det är något man kan ge svensk avel kredit för - för hur många hästar som visas är svenskfödda i flera generationer bakåt i båda leden???) - men man får inte glömma att bara en bråkdel av bedömningsbara hästar visas på avelsbedömning. Tränare och ägare sållar. Det kostar att få en häst i form till visning - alla har inte råd till detta osv.

Ja... jag har mycket funderingar angående BLUP. Detta som var tänkt som en hjälp - en komplettering till avelsarbetet - men som nu är det som genomsyrar det mesta ....
....

kotte skrev:
Hej
NÅgra av mina funderingar är också det här kring långsiktighet. Det jag fått med mig från min tid på island var att bonden hade ett livsmål med sin avel - han var ute efter att fylla sina (och även sin fars och farfars) drömmar om hur en häst skulle vara och avlade efter den linjen - tog med sina stons egenskaper många generationer bakåt och fyllde på med blod så att det skulle bli bra framåt.

Medan jag uppfattar det som att här i Sverige sker allt mycket mer på måfå. De flesta verkar vilja använda en högt bedömd/populär/fin färg hingst till sitt sto - oavsett hur hästarnas stam ser ut bakåt i leden - vilken linje de avlats fram för. Jag saknar det där långsiktiga drömmandet och sökandet efter den ultimata hästen ur sin egen synvinkel. Jag antar att det beror mycket på oerfarenhet och att vissa hingstar får vädligt mycket publicitet i perioder. Naturligtvis finns det alldeles säkert flera som avlar mot sin drömhäst men jag uppfattar ändå att den som har ett eller ett par ston avlar mer på måfå. Rätta mig om jag har fel.

hälsningar
kotte
Hittade det här inlägget lite längre tillbaka i tråden - har inte sett det innan.
Jag tycker att det vore mycket intressant om det kunde ges lite mer frihet till att infria sådana "drömmar". Som det är nu är det nästan inte möjligt om inte ens dröm sammanfaller med avelsmålet.
Hästarna man har "späds ut" mer och mer och det är svårt att hålla kvar det man eftersträvar - om man nu eftersträvar en lite robustare häst....
Dessutom upplever jag det nu som att man inte kan föra en livlig diskussion angående avelsmål - (utanför det här forumet alltså :D )
Fanns en artikel i Islandshästen för några nummer sedan där en tränare saknade de diskussioner som kan förekomma på Island. Tror inte det skulle vara möjligt att genomföra något sådant här.

freyja skrev:
Fanns en artikel i Islandshästen för några nummer sedan där en tränare saknade de diskussioner som kan förekomma på Island. Tror inte det skulle vara möjligt att genomföra något sådant här.

Är inte det samma tränare som ska föreläsa på avelsseminariet?
Man borde kanske åka på avelsseminariet och vara med i disskusionerna, där har man kanske lite chans att kunna påverka framtidens avel.
Är det någon härifrån som ska dit?

Johanna

bupi skrev:
Är inte det samma tränare som ska föreläsa på avelsseminariet?
Man borde kanske åka på avelsseminariet och vara med i disskusionerna, där har man kanske lite chans att kunna påverka framtidens avel.
Är det någon härifrån som ska dit?

Johanna
Man behöver nog vara några stycken (typ mer än två) som någorlunda delar samma åsikt.
Jag har varit med på ett möte och det var tämligen hårt uppstyrt..... var man bara ett par stycken som tyckte annorlunda blev man ganska snabbt nertystad.
Mycket av detta kanske berodde på att en del av programpunkterna som var fasta (och som man hade omröstning om) inte fanns angivna på programmet så många hade kanske inte satt sig in i sakfrågorna så mycket (för- och nackdelar med diverse) och blev därför ganska lätta att påverka av dem som var duktiga i retorik....
Tyvärr kan jag själv inte åka dit den här gången (dessutom är inte retorik min starka sida :angel: )

freyja skrev:
Man behöver nog vara några stycken (typ mer än två) som någorlunda delar samma åsikt.
Jag har varit med på ett möte och det var tämligen hårt uppstyrt..... var man bara ett par stycken som tyckte annorlunda blev man ganska snabbt nertystad.
Mycket av detta kanske berodde på att en del av programpunkterna som var fasta (och som man hade omröstning om) inte fanns angivna på programmet så många hade kanske inte satt sig in i sakfrågorna så mycket (för- och nackdelar med diverse) och blev därför ganska lätta att påverka av dem som var duktiga i retorik....
Tyvärr kan jag själv inte åka dit den här gången (dessutom är inte retorik min starka sida :angel: )

Nu jäklar skrapar vi ihop ett gäng tycker jag! Jag vill åka! Inte Ung, jag hopas du är med?! Tim? Freya, Bupi och Isold? Fler? Vi företräder faktiskt en bred majoritet som villl ha kvar rejäla familjehästar!

Anette

Jag kommer jag med, är det någon som vågar dela rum med mig?

Och jag är lysande då det gäller retorik.
Dessutom så är jag allmänt stor (ibland för stor) i käften, samt helt utan vare mig ära, rykte eller annat att vara rädd om.

Jag funderar också på att komma (och vågar dela rum med dig), men det finns en del som måste klaffa om det ska funka och åka iväg. Någon stor retoriker är jag inte och har inte särskillt stora kunskaper inom området, men jag kanske duger som moraliskt stöd och blir vi några styckna så är det svårt att ignorera oss.

Ja du vågade ju sova i min husvagn.
Medan jag var I den.

Vi måste anmäla oss FÖRE 15/10 och bör då kunna tala om vem vi skall dela rum med.
Allt enligt Islandshästen.

Du blir dessutom ett finfint stöd, det kan ju vara bra med en viss diplomati också, vilket inte är något jag direkt är välutrustad med.

Problemet med avelsmötena som jag ser det är att de nu för tiden är hårt styrda och av föreläsningstyp. Du kan inte komma som en grupp och vilja ta upp ett annat ämne.

Några brainstormande diskussioner har jag inte stött på sedan jag var med och formulerade avelsmålet.

Då tog det en extra timme att argumentera in "robust och hållbar" och en massa energi på att få bort "uttrycksfulla frambensrörelser" till förmån för bärighet :cool:

Däremot svalde alla direkt färgvariationen :o

Men som sagt - det svenska avelsmålet ser bara vackert ut på pappret, det är inte det vi får avla efter eftersom hästarna bedöms efter en helt annan mall.

Men om deltagarna inte vill ha seminariet så uppstyrt då?
Och så finns det ju kvällen.

Vi får väl åka dit och göra en kupp.
Det är väl bara att vara många nog?

Om 20 personer ställer sig upp och säger att:
"Nu så vill vi prata om något annat".
Så måste de ju lyssna.
Hur skall vi annars få kontakt?

Man måste infiltrera mer inifrån så man får något att säga till om hur schemat ska läggas upp. Jag har inte varit ensam förr heller om att vilja prata om känsliga frågor men det har tvärstoppats med argumenten "vi pratade ju om spatt för tre år sedan och det "kan" alla" :smirk:

Tyvärr tror jag inte ett avelsmöte är rätt forum för den här typen av debatt. Ett avelsmöte är för de redan frälsta av det isländska avelsmålet, att sjunga ytterligare lovsånger över BLUP:en och beundra "avelsframstegen" som gjort rasen så mycket lättare och vackrare :smirk:

Däremot kan man ju förstås samlas och knyta kontakter på tiden utanför programmet.

Men ska man påverka ska det nog gå genom SIF:s vanliga kanaler så man får in representanter för det man tror på i styrelser och avelsutskott.

Hur länge de nu skulle överleva där :crazy:

Nej Tim - för en gångs skull håller jag inte med dig. Visst är det BRA att gå vägen på "insidan" för att få saker och ting uträttat inom ett förbund, men vi ÄR på insidan som aktiva medlemmar. Ett uppstyrt avelsmöte kan omdirigeras om tillräckligt många närvarande anser den uppkomna frågan/situationen vara intressant nog för att behandlas. However - så brukar alltid finns utrymme för diskussioner som denna under "övriga frågor". Det handlar om att tillräckligt många måste vara närvarande och intresserade av att föra fram samma åsikt för diskussion. Att verka från "insidan" är något som tar TID att göra, och där finns kanske möjligheterna för ett mer långsiktigt arbete för denna diskussions sak, men var skall annars vi vanliga dödliga (läs=vanliga medlemmar som inte alltid är aktiva inom förbundet)kunna yppa oss, om inte på ett sånt här möte?

Men det är ju dags att stoppa det där.
Det där några få talar om för alla andra vad de skall tycka.

Man gör en kupp helt enkelt, klart att alla som är vana att bestämma kommer att yla, men det får man ta.
SIF är ju banne mig trögare än Sveriges största IT-företag.

honung skrev:
men var skall annars vi vanliga dödliga (läs=vanliga medlemmar som inte alltid är aktiva inom förbundet)kunna yppa oss, om inte på ett sånt här möte?

Jag måste säga att jag jag tror att jag gjort betydligt större nytta tex på internet än på alla otaliga möten jag varit obekväm på. Efter 25 år i SIF är man kanske för luttrad.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar