Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)
Jag tycker att den här tråden blivit mycket aktuell igen efter de två artiklarna angående avel i senaste Islandshästen.
Den första artikeln var glädjande att läsa - medan den andra - usch och fy!!!!! Tala om skygglappar, centralstyrning och statistik som ska tas fram på bekostnad av mångsidighet och större genetisk variation.... (Det enda jag kunde hålla med om i den artikeln var att sammanslagning av vilja och lynne inte var bra)
Någon som vill vara med och diskutera igen
freyja skrev:För min del tycker jag, om man ska hålla sig till nuvarande system, är att kommentarer ska införas igen.
Låt dem "ligga utanför" det standardiserade FEIF-protokollet om så krävs.
Dessutom borde man se över de "kryssalternativ" som finns i protokollet. De används alldeles för lite. Behövs det fler alternativ eller behöver de omformuleras?
Den lite robustare typen ska inte sållas bort. Det viktiga är att den är proportionerlig i sig själv. Och är den det så förtjänar den i alla fall 7,5 i proportioner. Jag kan inte inse varför en häst med bred bringa och brett kors och lite djupare bröst skulle vara en sämre ridhäst ?? Detta borde verkligen tas upp till diskussion domare emellan.
Sedan kan man fråga sig om det finns en övre gräns på hur lätt bål och långa ben en islandshäst ska ha - finns det definierat någonstans - eller tas upp vid domarutbildningar/seminarier?
Jag tycker inte heller att ihopslagningen av vilja och lynne var bra. Det ger ialla fall lite mer hum om hur hästen är om man får karaktärerna var för sig.
Som jag skrev innan - som avlare har man nytta av att veta om det är lynnet eller viljan som är styrande - eller naturligtvis det optimala både och.
Särskilt om domarna inte rider hästen och bara sätter en siffra på spirit efter hur hästen ser ut att vara.
Kanske det skulle finnas ett alternativt bedömningssätt på vilja och lynne som vore frivilligt för det skulle ju medföra vissa kostnader.
De hingstägare som är intresserade lämnar sin hingst på "läger" under t ex 4 dagar. Några "oberoende" duktiga ryttare/domare hanterar dem och rider dem under dessa dagar och borde på så sätt få en bra bild om hur hingstarna verkligen är i hantering och vid ridning. Testen kanske skulle kunna subventioneras något från SIF?
Testresultatet skulle sedan vara ett sorts "kvalitetsmärke" att använda vid marknadsföring av sin hingst.
Hingstarna skulle heller inte behöva vara i toppkondition... det skulle vara samarbetsvilja som skulle vara det viktiga. Inte vilken tävlingskapacitet hästen har vid testtillfället.
Jag tycker inte att man ska "sänka" kraven. På en punkt kanske man borde höja den. En hingst borde inte ha lägre än 8,0 i tölt och minst 7,5 i lynne.
Jag tycker också att man ska tänka igenom de krav man har nu - är de verkligen de rätta?
Får en vägvinnande mjuk och klockren tölt samma bedömning som en liknande töltare som har hög aktion? Båda hästarna har sin plats. Skulle jag ha hästen på långritt eller skogsridning skulle jag välja den förstnämnda. Är dessutom en tölt vägvinnande, klockren och mjuk borde hästen kunna göra rätt bra från sig på en tävling också - bara tävlingsdomarna har ögonen öppna för detta - eller får en häst med högre aktion automatiskt högre poäng trots att den kanske har något sämre takt?
Kanske det är läge att sportdomare och avelsdomare samlades för en gemensam diskussion också...
Jag tycker att den här tråden blivit mycket aktuell igen efter de två artiklarna angående avel i senaste Islandshästen.
Den första artikeln var glädjande att läsa - medan den andra - usch och fy!!!!! Tala om skygglappar, centralstyrning och statistik som ska tas fram på bekostnad av mångsidighet och större genetisk variation.... (Det enda jag kunde hålla med om i den artikeln var att sammanslagning av vilja och lynne inte var bra)
Någon som vill vara med och diskutera igen