Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

freyja skrev:
För min del tycker jag, om man ska hålla sig till nuvarande system, är att kommentarer ska införas igen.
Låt dem "ligga utanför" det standardiserade FEIF-protokollet om så krävs.
Dessutom borde man se över de "kryssalternativ" som finns i protokollet. De används alldeles för lite. Behövs det fler alternativ eller behöver de omformuleras?

Den lite robustare typen ska inte sållas bort. Det viktiga är att den är proportionerlig i sig själv. Och är den det så förtjänar den i alla fall 7,5 i proportioner. Jag kan inte inse varför en häst med bred bringa och brett kors och lite djupare bröst skulle vara en sämre ridhäst ?? Detta borde verkligen tas upp till diskussion domare emellan.
Sedan kan man fråga sig om det finns en övre gräns på hur lätt bål och långa ben en islandshäst ska ha - finns det definierat någonstans - eller tas upp vid domarutbildningar/seminarier?
Jag tycker inte heller att ihopslagningen av vilja och lynne var bra. Det ger ialla fall lite mer hum om hur hästen är om man får karaktärerna var för sig.
Som jag skrev innan - som avlare har man nytta av att veta om det är lynnet eller viljan som är styrande - eller naturligtvis det optimala både och.
Särskilt om domarna inte rider hästen och bara sätter en siffra på spirit efter hur hästen ser ut att vara.

Kanske det skulle finnas ett alternativt bedömningssätt på vilja och lynne som vore frivilligt för det skulle ju medföra vissa kostnader.
De hingstägare som är intresserade lämnar sin hingst på "läger" under t ex 4 dagar. Några "oberoende" duktiga ryttare/domare hanterar dem och rider dem under dessa dagar och borde på så sätt få en bra bild om hur hingstarna verkligen är i hantering och vid ridning. Testen kanske skulle kunna subventioneras något från SIF?
Testresultatet skulle sedan vara ett sorts "kvalitetsmärke" att använda vid marknadsföring av sin hingst.
Hingstarna skulle heller inte behöva vara i toppkondition... det skulle vara samarbetsvilja som skulle vara det viktiga. Inte vilken tävlingskapacitet hästen har vid testtillfället.

Jag tycker inte att man ska "sänka" kraven. På en punkt kanske man borde höja den. En hingst borde inte ha lägre än 8,0 i tölt och minst 7,5 i lynne.
Jag tycker också att man ska tänka igenom de krav man har nu - är de verkligen de rätta?
Får en vägvinnande mjuk och klockren tölt samma bedömning som en liknande töltare som har hög aktion? Båda hästarna har sin plats. Skulle jag ha hästen på långritt eller skogsridning skulle jag välja den förstnämnda. Är dessutom en tölt vägvinnande, klockren och mjuk borde hästen kunna göra rätt bra från sig på en tävling också - bara tävlingsdomarna har ögonen öppna för detta - eller får en häst med högre aktion automatiskt högre poäng trots att den kanske har något sämre takt?
Kanske det är läge att sportdomare och avelsdomare samlades för en gemensam diskussion också...

Jag tycker att den här tråden blivit mycket aktuell igen efter de två artiklarna angående avel i senaste Islandshästen.
Den första artikeln var glädjande att läsa - medan den andra - usch och fy!!!!! Tala om skygglappar, centralstyrning och statistik som ska tas fram på bekostnad av mångsidighet och större genetisk variation.... (Det enda jag kunde hålla med om i den artikeln var att sammanslagning av vilja och lynne inte var bra)

Någon som vill vara med och diskutera igen :D

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Jag vill - men hinner inte nu :(

Men en tankeställare hinner jag med:

Har ni tänkt på att just islandshästen är nästan den enda rasen där man under tusen år INTE behövt blanda in främmande blod för att bredda genbasen?

varför, tror ni?

Kan det ha något att göra med att aveln tidigare på Island inte varit ett DUGG centralstyrd, att avlare tillåtits ha en bredd på avelsmålet och avla de hästar de har NYTTA av istället för en toppstyrning som svänger med olika modetrender?

Tack vare naturen och envisa bönder HAR vi en bred och användbar ras.

Vill vi fortsätta med det eller strömlinjeforma den på alla sätt ?

Det viktigaste vi har framför oss tycker jag är att styra bort SJUKDOMAR och svagheter som den isländska naturen inte kunnat göra åt oss, inte mångfalden vad gäller personliga användbara avelsmål.

Tim
(som i minskningen av aveln sålt av sina vackra lättbyggda spindelhästar och behåller dem som är närmast hjärtat...)

Var har ni andra tagit vägen som ska på avelsmötet??
Tänk på att den som stod för åsikterna i den ena artikeln angående att antalet hingstar måste minska, ökad centralstyrning måste införas osv kommer att hålla föredrag på avelsmötet angående detta.
Varför då kan man fråga sig? Planeras det en kupp? Planerar man att lägga fram ett "beslut", där man sedan har en snabb öppen röstning (ger oftast ingen tid för eftertanke eller eventuella motargument) som man sedan hänvisar till som demokratisk omröstning om det kommer fram protester efteråt?

Nu har jag läst igenom tidningen ordentligt. I samma tidning finns en artikel där Águst Sigurdsson säger: Vi behöver ett BREDARE avelsmål som gynnar BRA och BEKVÄMA ridhästar. Längre fram....:"Dessutom blir variationen inom rasen större, fler färger och andra särdrag bevaras."

Dessa artiklar talar helt emot varandra.

Balderum skrev:
Nu har jag läst igenom tidningen ordentligt. I samma tidning finns en artikel där Águst Sigurdsson säger: Vi behöver ett BREDARE avelsmål som gynnar BRA och BEKVÄMA ridhästar. Längre fram....:"Dessutom blir variationen inom rasen större, fler färger och andra särdrag bevaras."

Dessa artiklar talar helt emot varandra.

Tyvärr är det ju inte Águst som kommer att hålla föredrag på avelmötet, utan i stället två personer som vill åt andra hållet.
Hade varit mycket intressant om man instället hade fått två personer som hade stått för var sin inriktning. Vilken intressant diskussion som kunde uppstått! Men då hade det inte varit lika lätt att få igenom ett eventuellt förslag - det är därför jag anar ugglor i mossen.........

Har det varit indikationer, eller TROR ni bara att det verkligen planeras något kuppaktigt?

Jag får väl säga att jag tror och hoppas inte det. Det gagnar inte islandshästen att bli instyrd i de "räta halvblodsavels-linjerna".

Det hade varit intressant att åka på avelsmötet, för aveln och mångfalden är vår älskade ras framtid. Artikeln som skrevs av Águst Sigurdsson belyste många viktiga punkter.

Rent ekonomiskt skulle säkert en del hingstägare välkomna mindre konkurrens, dvs färre hingstar för att kunna tjäna mer pengar på betäckningar. Kan tänka det är en ganska liten del av hela hingstpopulationen som går med vinst, man behöver bara kika på betäckningssiffrorna för att inse det.

Tänkvärda rader som Tim skrev här ovanför, väl värda att repetera - citat:

"Har ni tänkt på att just islandshästen är nästan den enda rasen där man under tusen år INTE behövt blanda in främmande blod för att bredda genbasen?

varför, tror ni?

Kan det ha något att göra med att aveln tidigare på Island inte varit ett DUGG centralstyrd, att avlare tillåtits ha en bredd på avelsmålet och avla de hästar de har NYTTA av istället för en toppstyrning som svänger med olika modetrender?

Tack vare naturen och envisa bönder HAR vi en bred och användbar ras.

Vill vi fortsätta med det eller strömlinjeforma den på alla sätt ?

Tyvärr sitter jag här med en bruten fotled och kan med nöd och näppe vifta på tårna. Så någon resa till avelsmöte blir det inte för min del.

Men kan inte någon snäll frakta dit dig?
Det är ju inte foten som skall jobba, det är huvudet och prat-appataren.

Inga rykten eller så, men man kan ju börja fundera.
Först artikel i Ridsport/Hästen eller vad för tidning det var. Sedan artikel i Islandhästen.
Båda personerna som står för dessa åsikter ska ha föreläsning på mötet.
Vet inte om det kommer att finnas någon motpol till dem av de andra föredragsläsarna.
Skulle i så fall bli en härlig debatt :idea: (men det kan man väl inte hoppas på)

Har varit på ett avelsmöte tidigare där det blev lite av kuppaktig framställning. Alla fakta lades inte fram eller vinklades. Rätta frågeställningarna kunde inte göras eftersom det inte hade presenterats före mötet att det skulle tas beslut.
Ganska omfattande förändringar bestämdes och skulle genomföras omgående - där det i verkligheten inte var möjligt varken informationsmässigt eller tidsmässigt.

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:
Du har ju Steini nära med gammal stam, toppentölt och -lynne samt lättridna avkommor :idea:

ÅÅÅÅÅh!!! Steini är så UNDERBAR!!! Måste bara ta chansen att säga det! HONOM skulle jag vilja ha... :d och inte har jag något sto heller så jag kan inte ens betäcka med honom...

Jag håller med Häggberg och den andre mannen som tyckte att vi borde minska antalet avelshingstar!

Jag tycker bara att vi ska avla på hingstar som FÖRBÄTTRAR rasen.

Alltså ska vi genast ta krafttag för att rensa bort alla exem- och spatthingstar. Vips skulle vi få en MYCKET sundare bas att avla på! Det skulle bli mycket enklare för stoägarna att välja hingst för man behöver inte försöka agera privatdetektiv för att ta reda på om en hingst har exem - och att underlätta för stoägarna att välja rätt var ju ett av herrarnas huvudargument för att begränsa antalet hingstar!

generalmönstring i augusti och obligatorisk spattröntgen, tror ni det skulle fungera?

kopur skrev:
Jag håller med Häggberg och den andre mannen som tyckte att vi borde minska antalet avelshingstar!

Jag tycker bara att vi ska avla på hingstar som FÖRBÄTTRAR rasen.

Alltså ska vi genast ta krafttag för att rensa bort alla exem- och spatthingstar. Vips skulle vi få en MYCKET sundare bas att avla på! Det skulle bli mycket enklare för stoägarna att välja hingst för man behöver inte försöka agera privatdetektiv för att ta reda på om en hingst har exem - och att underlätta för stoägarna att välja rätt var ju ett av herrarnas huvudargument för att begränsa antalet hingstar!

Har du läst artikeln i Islandshästen? INTE ETT ord om att avla på SUNDA hästar, dvs få bort eksem och spatt.

Minskar antalet hingstar för mycket blir det inte lätt att undvika inavel, vilket också kan ge genetiska defekter som blir svåra att bli av med....

Ingen vill använda hingstar som försämrar rasen men varför denna envishet att vilja FÖRÄNDRA?
Islandshästen är unik på sitt sätt, varför sträva att göra den mer lik andra raser?

Gillar man inte islandshästens särart - varför då inte satsa på någon annan ras som redan är "förbättrad" enligt tycke och smak på de som styrt aveln där.

Att lägga tyngdpunkten på en robust, hållbar häst, med funktionell exteriör borde framhävas betydligt mer. Samtidigt som man måste sträva efter att bibehålla islandshästens särdrag och utstrålning så att man även om tjugofem år ser att det är en islandshäst.

Prenumererar ni på Ridsport? Den kom i brevlådan idag. Har bara ögnat lite i den och blickarna föll på en helsidesinsändare "Gör inte islandshästen till en inavlad tävlingshäst" där sambaengi? (gissar jag) har skrivit om just islandhästaveln.

Som genmäle ett helt korrekt svar av Göran Häggberg och Jan Lockwall vad gäller islandshästens avelsregler men ett "goddag yxskaft" vad gäller som svar och genmäle på de frågor som ställdes i artikeln.

Därutöver helt klart och tydligt uttryckt "Ett allmänt mål är att avla fram lättbyggda ridhästar".

Visst skall vi väl ha lättbyggda islandshästar OCKSÅ! men inte bara. Vart tog den "typiska robustheten" vägen som klart står utskrivet i avelsmålet och även citeras i genmälet till artikeln?

Inte_Ung skrev:
Men kan inte någon snäll frakta dit dig?
Det är ju inte foten som skall jobba, det är huvudet och prat-appataren.
Ja, det skulle va nåt det ;) med foten i högläge
wheelchair.gif
och en gnällig Monica :p. Nä, det får nog vara tyvärr.

Jag lägger in det jag skrev i nya tråden om min insändare i denna tråden också. Ni bara MÅSTE läsa Stinas intervju. Den får den Lockwalls och Häggbergs utspel att verka naiva! Är vårt avelsutskott överens med Islands avelsmålpolitik??? Jag är inte helt övertygad!

Anette Svensson, det är jag det och jag blir glad när jag hör ni är positiva till insändaren. Jag började fila på den innan jag drog igång debatten här och sedan har debatten och de som deltagit hjälpt men fila till den så ni får faktiskt känna er delaktiga! Den var dubbelt så lång från början men jag blev ombedd att korta ner den och är ganska nöjd med resultatet. Några få visste om den innan och har läst den isin helhet. Men jag hoppas också att ni läst Stina Helmerssons intervju av dr Águst Sigurdsson, chef för hästaveln på Island, i Islandshästen nr 8 s 8. för han säger faktiskt samma saker!

Nu är tärningen kastad! Jag håller med om att svaret var riktigt tamt men det beror kanske på något som står i intervjun med Águst: man har redan dragit igång diskussionerna hur man skall förändra bedömningssystemet så att islandshästens mångfald bevaras och inte bara tävlingshästegenskaperna! Så vi har medvind från topparna på Island och det finns nog en viss medvetenhet om detta hos SIF.

Dessutom är regeringsbeslut taget och jordbruksverket har fått i uppdrag att utarbeta nya regler för hingstar som är anpassade till EU-reglerna. Sverige bryter mot dessa och våra avelsbedömningskrav betraktas som ett handelshinder helt enkelt. Framtiden kan bli sådan att en hästveterinär skall bedöma om hästen är frisk och har ett sådant lynne att den lämpar sig för avel och att den inte har exteriöra defekter samt friska rörelser. Allt annat är ju egentligen oväsentligt!

:bump: Anette Svensson, alias Sambaengi :bump:

Måste erkänna att jag på senare år faktiskt ändrat uppfattning. Tidigare var jag benhård på att endast använda bedömda hingstar och helst även ston.

Detta just beroende på att jag är rädd för att den typ av islandshäst som jag en gång i tiden (slutet av 70-talet) fastnade för håller på att försvinna.

Jag ser gärna att vi får samma frihet i aveln som på Island. Det är ju rent fånigt att en islandsimport utan godkänd far får vara med i landslaget, bedömmas och avlas vidare på. Men inte en svenskfödd islandshäst, även om samma fader skulle importeras till Sverige och användas i avel här istället.
Hårddrar man det skulle två helsyskon kunna få helt olika behandling i Sverige. Beroende på om M+F finns kvar på Island och producerar föl där, eller om bägge importerats till Sverige och producerar föl här.

Jag skulle hellre i så fall se en betydligt starkare veterinär kontroll på arvbara defekter, som t.ex. godkänd spattröntgen vid en viss ålder och en uppföljande kontroll några år senare.

Däremot kräver det större ansvar av den som avlar. Möjlighet till fler kurser i hästhållning och avel runt om i landet. Kurser som kan intressera också hobbyavlaren. Man kan ju hoppas att vi svenskar vid en ev. fri avel, även efterliknar Island och selekterar bland de hästar vi väljer att föda upp. Vi är nog betydligt mer sentimentala än islänningarna på den punkten.

Moniq skrev:
Måste erkänna att jag på senare år faktiskt ändrat uppfattning. Tidigare var jag benhård på att endast använda bedömda hingstar och helst även ston.

Detta just beroende på att jag är rädd för att den typ av islandshäst som jag en gång i tiden (slutet av 70-talet) fastnade för håller på att försvinna.

Jag ser gärna att vi får samma frihet i aveln som på Island. Det är ju rent fånigt att en islandsimport utan godkänd far får vara med i landslaget, bedömmas och avlas vidare på. Men inte en svenskfödd islandshäst, även om samma fader skulle importeras till Sverige och användas i avel här istället.
Hårddrar man det skulle två helsyskon kunna få helt olika behandling i Sverige. Beroende på om M+F finns kvar på Island och producerar föl där, eller om bägge importerats till Sverige och producerar föl här.

Jag skulle hellre i så fall se en betydligt starkare veterinär kontroll på arvbara defekter, som t.ex. godkänd spattröntgen vid en viss ålder och en uppföljande kontroll några år senare.

Däremot kräver det större ansvar av den som avlar. Möjlighet till fler kurser i hästhållning och avel runt om i landet. Kurser som kan intressera också hobbyavlaren. Man kan ju hoppas att vi svenskar vid en ev. fri avel, även efterliknar Island och selekterar bland de hästar vi väljer att föda upp. Vi är nog betydligt mer sentimentala än islänningarna på den punkten.

Jag håller helt med dig! Jag har också gått ungefär samma väg som du, mest beroende på att runt millenieskiftet hände något med bedömningarna som gjorde att det blev väldigt tydligt att man endast ville ha in tävlingshingstar i aveln. Vanliga bra ridhästar dög inte! Gillar dina inlägg! :bow:

:bump: Anette :bump:

har tänkt svara på det här länge, men först pratat lite med andra "islandskompisar"...

Med risk för att bli totalt halshuggen av alla här så anser jag så här:
Klart man skall avla på elithästar! Man skall använda avelsmaterial som både är trevliga i lynnet (en självklarhet) och är kapacitet så det skräller om det! För hur mycket man än försöker avla fram elithästar, så når inte alla hästar dit, utan de flesta blir ändå goa familjekompisar, barnhästar, lättklass osv...
Räcker det inte med det? Räcker det inte med att det redan är en så liten grupp hästar som kan gå elitklass, men en hel massa som kan mysa i skogen? Måste man AVLA FRAM skogshästar också?

Inget fel på skogshästar, inget alls, min egen mamma har just en sån liten myshäst. Men jag tycker INTE att man skall behöva avla fram skogshästar. Skam an börja prata om billiga betäckningar och endast ett gott lynne, då kan man faktiskt använda sig av egen buskisavel med egen hingst och oregistrerade hästar...

Nej, fram för kvalitetsavel! Lynne OCH gång, och de hästar som brister i gången, står till glatt förfogande för dem som inte vill tävla.

/Maria (som har en häst som är "tvärtom". Superdålig stam, men supertrevlig själv. Det blir aldrig som man tror...)

Jag tycker också att avelshästarna ska ha kapacitet och riktigt bra gång. Och jag inte se något "negativt" med begreppet tävlingshäst, det utesluter ju inte att hästen OCKSÅ är en genomsnäll familjehäst utanför tävlingsbanan.

MEN jag ser ingen poäng med att de ska vara just femgångare med bra pass, eller extremt lättbyggda. Jag tycker inte det smäller högre än en bra fyrgångare eller en robust byggd (men ändå ridbar och bärig) häst.

Problemet är att vi mäter idag inte det som är intressant förutom just gångarterna - det verkliga lynnet, den verkliga hållbarheten, hur friska och hur användbara avelsdjuren är.

Nej, det är möjligt... men å andra sidan så är jag uppväxt med vanliga hästar, och har härdats därifrån. Där premieras inte lynnet överhuvudtaget! och visst skall hingstarna vara friröntgade men inte mycket mer...

Så våra islandshästar har ändå extremt bra lynne i allmänhet. jag menar hur många halvblodshingstar kan man hantera i VANLIG grimma och VANLIGT grimskaft? Inte många kan jag lova, jag vet.

Så lite upp till var och en tycker jag det är att leta reda på hingstar med bra lynne, då blir ju också de med dåligt lynne mindre använda?

Håller med dig om att även lite "grövre" hästar med fyra bra gångarter skall prisas... har aldrig förstått det här med att fyrgångare får en femma på passen? Kan man inte bara utesluta den gångarten istället? precis som i fyrgång jämfört med femgång? Vet inte hur jag ska förklara närmare...

Men för att vara ärlig så klappar ju mitt hjärta väldigt mycket för de lätta, långbenta, långhalsade hästarna med jättegång. men är så väl medveten om att det behövs mer än det...

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar