Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Vala skrev:
Jo det är vad även jag tror.
Sen tycker jag att en häst som är visad extriört som 3-åring med inte helt tokiga poäng inte som nu 9-åring kan ha blivit så fel i typen.
Då borde det visat sig redan då.

Eller är jag helt ute och reser nu.

Det hände något drastiskt med just exteriörbedömningen i Sverige från 1999 till 2000. Före den tiden kunde man faktiskt få vettiga exteriörpoäng på en grov häst och poänggränsen låg på 7,5 för godkänd hingst. Då kunde man få in en hyfsad familjehingst. Det går knappast idag för dels har man höjt gränsen, ställer högre krav för att få bra ridbedömning, viktat om siffrorna och bedömer exteriören helt annorlunda. Så jag har konstaterat att jag får leta bland de gamla godkända hingstarna för ha en chans att hitta någon med det lynne jag söker. Så det är de sista 5 åren som är avelsbedömningarna helt präglats av tävlingsmålet på häst.

:bump: :bump: :bump: Anette

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

sambaengi skrev:
Före den tiden kunde man faktiskt få vettiga exteriörpoäng på en grov häst...

Måste bara få säga att en grovt byggd häst med korrekt exteriör har möjlighet att få bra poäng också!... Man bedömer ju i olika moment. En bra överlinje, en väl ansatt hals, välmarkerade senor, raka ben, bra hovkvalité, uttrycksfullt huvud osv... Dessa påverkas väl ändå inte av om hästen generellt är grov i typen?

En av våra uppfödningar är verkligen grov i typen. Vi trodde inte heller att hans exteriör skulle räcka p g a detta. Han fick dock en mycket bra exteriörbedömning p g a en "korrekt" exteriör och bra underrede. Det är ju inte bara hästens propotioner som bedöms...

Till en helt annan fundering... Exteriörbedömningens ursprung torde väl egentligen ligga i att styra aveln mot en funktionsduglig exteriör. Om vi tycker att det börjar gå åt fel håll så kanske vi ska begränsa åt andra hållet också. T ex: Vi vill att Islandshästens hals ska vara lång och högt ansatt, eller hur? Detta kan tolkas som; så lång som möjligt och så högt ansatt som möjligt... Ska man införa en begränsning... T ex poängavdrag för att halsen är FÖR lång eller FÖR högt ansatt???

:bow:

Isold skrev:
Måste bara få säga att en grovt byggd häst med korrekt exteriör har möjlighet att få bra poäng också!... Man bedömer ju i olika moment. En bra överlinje, en väl ansatt hals, välmarkerade senor, raka ben, bra hovkvalité, uttrycksfullt huvud osv... Dessa påverkas väl ändå inte av om hästen generellt är grov i typen?

Till en helt annan fundering... Exteriörbedömningens ursprung torde väl egentligen ligga i att styra aveln mot en funktionsduglig exteriör. Om vi tycker att det börjar gå åt fel håll så kanske vi ska begränsa åt andra hållet också. T ex: Vi vill att Islandshästens hals ska vara lång och högt ansatt, eller hur? Detta kan tolkas som; så lång som möjligt och så högt ansatt som möjligt... Ska man införa en begränsning... T ex poängavdrag för att halsen är FÖR lång eller FÖR högt ansatt???

Nja, nog kan det dra ner poängen. 7,0 i proportioner bara för att hästen har djup och bredd helt "proportionerligt" till sin typ påverkar exteriörpoängen ganska mycket och om halsen helt proportionerligt är lite grövre men bra ansatt så inte får du så höga poäng, max 8,0. Långbenta hästar med lång slank hals ÄR prioriterade eftersom viktfaktorn är mycket hög för dessa två delar. Poäng för överlinje och huvud påverkar inte särskilt mycket....

Håller inte riktigt med det där med att halsen ska vara lång. En medellång hals är precis lika bra - om inte bättre. Det viktiga är hur den är ansatt och hur mjuk hästen är i nacken.
Det har funnits hingstar som ärvt ned lång hals, men också styvhet i nacken. Kombinerar man dessa två egenskaper med en lågt ansatt hals, så har man urtypen för "stjärnkikare" med hjorthals/underhals. En svårriden häst som inte är särskilt vacker i tölt...

freyja skrev:
Nja, nog kan det dra ner poängen. 7,0 i proportioner bara för att hästen har djup och bredd helt "proportionerligt" till sin typ påverkar exteriörpoängen ganska mycket och om halsen helt proportionerligt är lite grövre men bra ansatt så inte får du så höga poäng, max 8,0. Långbenta hästar med lång slank hals ÄR prioriterade eftersom viktfaktorn är mycket hög för dessa två delar. Poäng för överlinje och huvud påverkar inte särskilt mycket....

Håller inte riktigt med det där med att halsen ska vara lång. En medellång hals är precis lika bra - om inte bättre. Det viktiga är hur den är ansatt och hur mjuk hästen är i nacken.
Det har funnits hingstar som ärvt ned lång hals, men också styvhet i nacken. Kombinerar man dessa två egenskaper med en lågt ansatt hals, så har man urtypen för "stjärnkikare" med hjorthals/underhals. En svårriden häst som inte är särskilt vacker i tölt...

Jag instämmer till 100%

freyja skrev:

Javisst, men jag talade om hur man bedömer hals, manke och bog på EXTERIÖRBEDÖMNING!!! Själv upplever jag det svårare att finna god balans i en tölthäst med mycket lång hals (eller har det varit en tillfällighet på de (få) hästar jag ridit med ovanligt lång hals?:confused: )...

Och visst väger propotioner och hals högt men det gör även benkvalité och hovar!

Så undrar jag... Är det själva exteriörbedömningen som kritiseras här eller är det viktningen av de olika egenskaperna? Hur vill ni att bedömningsunderlaget för propotioner ska se ut? Hur ska en häst med 10,0 i propotioner se ut?

Sanningsenligt vill jag då säga att jag personligen inte skulle vilja avla fram en häst med grov kropp och korta ben. Men detta är ju bara min egen smak. Tycker om Islandshästar som är grova i typen men vill ändå att de ska ha ben också. Det blir ju som lite snyggare så. :D

Isold skrev:
Javisst, men jag talade om hur man bedömer hals, manke och bog på EXTERIÖRBEDÖMNING!!! Själv upplever jag det svårare att finna god balans i en tölthäst med mycket lång hals (eller har det varit en tillfällighet på de (få) hästar jag ridit med ovanligt lång hals?:confused: )...

Och visst väger propotioner och hals högt men det gör även benkvalité och hovar!

Så undrar jag... Är det själva exteriörbedömningen som kritiseras här eller är det viktningen av de olika egenskaperna? Hur vill ni att bedömningsunderlaget för propotioner ska se ut? Hur ska en häst med 10,0 i propotioner se ut?

Sanningsenligt vill jag då säga att jag personligen inte skulle vilja avla fram en häst med grov kropp och korta ben. Men detta är ju bara min egen smak. Tycker om Islandshästar som är grova i typen men vill ändå att de ska ha ben också. Det blir ju som lite snyggare så. :D

Jag anser att såvä exteriörbedömning som viktning bör ses över! Tycker inte heller vi skall avla taxar utan det måste ju finnas sunt förnuft i hur kortbent än häst får vara. Jag kan säga att jag själv tycker en kraftigt nordsvensk travare i islandshästformat, är idealet till mig själv. En sådan är ganska högbent och elegant men kräver också mer ridning av ryttare för att man skall få fram hästens kvalité. Och med lättbyggdhet följer faktiskt ett hetare temperament, både om man jämför mellan raser och inom en ras, även om undantag finnes. Det som passar mig passar faktiskt inte de flesta ryttare, för de behöver en lugnare och tryggare häst, med lite kortare steg, lättare att samla och med större naturlig lätthet för gångarterna!

Jag har haft kontakt med så många ryttare, undervisat i gångartsridning och ridit till hästar och de största problemen är på välstammade hästar med stora rörelser och mycket framåtanda. Problemen är orena gångarter, svårt för gångarter, felbelastningar, alltför heta hästar som ryttaren inte klarar av osv. Det är mycket sällan någon kommer med en lugn familjehäst och de problemen brukar vara lättare att få ryttaren att klara hantera medan de här med stora rörelser dels kräver att ryttaren har en mer naturlig fallenhet för ridning, dels kräver att ryttaren lär sig mer och kämpar mer och en mer kontinuerlig träning av hästen, annars är min tillridning totalt bortkastad!

En bra naturtöltande familjehäst med naturlig fallenhet och lätthet för samling och för de fyra gångarterna tål att stå och vila i perioder, tål att den inte rids regelbundet alltid och att den har skiftande ryttare, utan att helt raseras i gångarterna! De vackra högbenta hästarna med långa halsar med det enorma steget och lyftet, kräver träning för att lära sig samling och balans. Och de brukar få problem med gångarterna om de rids av mindre kunniga ryttare, olika ryttare eller oregelbundet. Visst finns det undantag men generellt så fungerar det så.

Klart alla vill ha en vacker häst, men vad som är vackert är ligger i betraktarens ögon! Det viktiga är en ÄNDAMÅLSENLIG EXTERIÖR som gör det enkelt för hästen och fritidsryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har följt tråden, och är inte så insatt i avel, måste jag erkänna.. men sammanfattningsvis verkar de flesta här tycka eller veta att en islandshäst av grövre typ med kortare hals och kortare ben automatiskt har bättre lynne, lättare för samling, är mer lättväxlad i gångarterna, och kan ridas med lätthet av alla både barn, nybörjare och att den samtidigt också har en bra tölt. Samtidigt som högbenta, långahlsade fullbolodstyper automatiskt är utrustade med dåligt lynne a´la galenskap, har högre skaderisk, har svårt för gaångaret och samling mmmm.

Är det verkligen så enkelt?

en annan sak som ngn skrev här var att de flesta annonser som man ser är tävlingshästar som är till salu, och att familjehästar är svåra att få tag på. Men det borde ju styras av tillgång och efterfrågan, om ingen vill köpa långbenta tävlingshästar som är heta, så borde ju priset rasa på den typen och aveln ändras. Då löser det sej väl med automatik ,eller ??

josse skrev:
Jag har följt tråden, och är inte så insatt i avel, måste jag erkänna..
Ja antingen så har du ingen erfarenhet av hur egenskaper nedärver sig eller så försöker du att provocera, jag vet inte riktigt vliket.

men sammanfattningsvis verkar de flesta här tycka eller veta att en islandshäst av grövre typ med kortare hals och kortare ben automatiskt har bättre lynne, lättare för samling, är mer lättväxlad i gångarterna, och kan ridas med lätthet av alla både barn, nybörjare och att den samtidigt också har en bra tölt. Samtidigt som högbenta, långahlsade fullbolodstyper automatiskt är utrustade med dåligt lynne a´la galenskap, har högre skaderisk, har svårt för gaångaret och samling mmmm.

Det är en fullständigt felaktig sammanfattning.
Sanningen är att man ibland måste offra något för att vinna något annat.
Kanske måste man släppa litet på vissa egenskaper för att t.ex. lyckas att behålla ett gott lynne.
Att se ut som ett fullblod och att vifta på frambenen så att man slår sig i hakan kan inte uppväga ett dåligt lynne.
Försök att förstå vad vi skriver.

en annan sak som ngn skrev här var att de flesta annonser som man ser är tävlingshästar som är till salu, och att familjehästar är svåra att få tag på. Men det borde ju styras av tillgång och efterfrågan, om ingen vill köpa långbenta tävlingshästar som är heta, så borde ju priset rasa på den typen och aveln ändras. Då löser det sej väl med automatik ,eller ??
Det gör det tyvärr inte. Jag har väntat på att det skall göra det i 15 år, och det verkar snarast att gå åt andra hållet.
Det tar 6 år att få fram en färdig ridhäst från det att man betäcker sitt sto. Om någon vill köpa avkomman får man sådeles inte veta på en himla massa år. Under dessa år hinner man med att producera massor av hästar.
När så marknaden kollapsar för att det bara finns svår-ridna spindelhästar som ingen vill ha och köparna önskar robustna familjehästar i stället, så kan det vara för sent att rädda den gamla robusta varianten, ty den kan redan vara död då.
Och då så är det ju bara liksom för sent att göra något.
Ännu så finns det spillror av denna typ av häst kvar, men om kanske 10 år är alla döda.

Vad föreslår du att vi gör då?

josse skrev:
Jag har följt tråden, och är inte så insatt i avel, måste jag erkänna.. men sammanfattningsvis verkar de flesta här tycka eller veta att en islandshäst av grövre typ med kortare hals och kortare ben automatiskt har bättre lynne, lättare för samling, är mer lättväxlad i gångarterna, och kan ridas med lätthet av alla både barn, nybörjare och att den samtidigt också har en bra tölt. Samtidigt som högbenta, långahlsade fullbolodstyper automatiskt är utrustade med dåligt lynne a´la galenskap, har högre skaderisk, har svårt för gaångaret och samling mmmm.

Tycker du totalt missuppfattat hela diskussionen eller så vill du förlöjliga oss som debatterar, vilket jag tycker är hemskt tråkigt! Jag är ute efter att öppna ögonen på avlare, tävlingsryttare och andra enagerade att vi har glömt bort att värna om familjehästaveln och jag är ute efter en konstruktiv lösning i all enighet inom SIF. Så jag vore tacksam om vi kunde hålla den nivån på debatten!

Vi pratar om att vi vill ha en rejäl viktbärande och lättriden familjehäst med ändamålsenlig exteriör och gott lynne! Och vi pratar om att tyvärr är det så att dessa hästar inte premieras i avelsarbetet och håller på att försvinna och att det endast är tävlingshästarnas kvaliteter som förespråkas! Vi pratar om att båda sorterna skall finnas, inte bara den ena och om att avelsbasen är för snäv därför att den baseras på ett urval topphästar. Och vi pratar om att mycket få hästar har så lugnt temperament och är så lättridna att de passar som nybörjar/familjehäst och att vi behöver ha in viktbärande hästar med ett sådant lynne!

En familjehäst skall vara enormt anpassningsbar, passa flera ryttare, ha lätt för gångarterna, ha ett enormt gott lynne, lyda ett litet barn, orka bära pappa på 100 kg och uppfylla hela familjens behov. Att då enbart använda högpresterande topphingstar i aveln och hoppas på en och annan familjeavkomma, det är som att avla fullblod och hoppas det skall poppa ut en och annan lugn och viktbärande tinker som passar som familjehäst! Alla begriper väl att vill man ha en tinker så avlar man tinker och inte fullblod!

Sedan kan jag för tredje gången tala om att behovet av familjehästar fylls från Island och Danmark för det blir allt sällsyntare det föds sådana i Sverige numera. Eller också ger de upp sitt letande och väljer en annan ras till sist. Det kan ju vara stor brist på familjehästar även om de flesta tävlingshästar ändå blir sålda! Det ena utesluter ju inte det andra! Men jag vet de som letat familjehäst i flera år till sina barn, utan att hitta någon. Har själv tillhört den skaran! Och det är så många fler som ringer på en familjehästannons än en tävlingshästannons, samt, titta själv köpesannonserna så får du se vad som efterfrågas!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
det är som att avla fullblod och hoppas det skall poppa ut en och annan lugn och viktbärande tinker som passar som familjehäst! Alla begriper väl att vill man ha en tinker så avlar man tinker och inte fullblod!
Den var bra!
Vi tar med den till seminariet.

Hörrni!
Har ni läst Avelsutskottets Ordförandes utalande i Ridsport?
Den var stark den.

Isold skrev:
---------

-------------------------------------

Jag uppfattade "vi" som allmän åsikt - och jag tycker ju inte så - så därav formuleringen
-------------------------
Jag tycker att det är fel på viktningen och att man hänger upp sig på siffror. Det blir en dum jakt på tiondelar....
Vill hellre ha ett utlåtande i ord, såsom jag skrev i ett tidigare inlägg.
Vad gäller proportioner så ska hästen vara proportionerlig efter sin typ. Naturligtvis vill inte jag heller ha korta ben på hästen (men kanske så skulle en grov häst med korta ben se bättre ut än en tunn häst med korta ben ;) -

Men det blir ändå så att en grov häst har svårare att bli godkänd eftersom den inte får "extra draghjälp". Och en häst med hög poäng för hals, manke, bog kan ändå få en relativt bra exteriörbedömningspoäng, trots flera sjuor i protokollet (på "rätta ställena"). Jag tycker absolut det är bättre med ett omdöme, så att man vet vad man väljer att avla på..... för som sagt modet svänger.

Jag tycker det är helt fel att "modet" ska styra så mycket.
Har t ex en häst som bedömdes under 80-talet. Då skulle det vara mer lågrektangulera hästar. Hon fick då omdömet "något kort" och avdrag på proportionerna för detta. Skulle hon visats nu
hade hon varit alldeles lagom i längden, men troligtvis inte fallit i smaken eftersom hon är en häst med gott om plats för sina lungor och bredd i kors och bringa - däremot är hon inte kortbent....
Återigen - icke värdeladdade omdömen och mått blir inte föråldrade på samma sätt.

Inte_Ung skrev:
Hörrni!
Den var stark den.
Har inte Ridsport - vad gick det ut på ??

Inte_Ung skrev:
Hörrni!
Den var stark den.

Ajdå, nu har jag missat något fast jag har Ridsport. Tyvärr har jag kastat tidningen. Berätta!

Men slänger du tidningen innan du har läst den.
Den kom ju igår, fredag.

Den var så svårtolkad, så jag vill helst inte återge den.
Det kan bli så totalt fel.

Men ett försök till kort tolkning.
Och den kan vara fel, snälla någon annan som läst den, hjälp!

Han tyckte att topphingstarna fick för litet ston, så att man borde minska antalet godkända hingstar för att öka antal ston till topphingstarna.
Han kunde inte begripa varför avlare ville ha egen gårdshingst.

Och han ondgjorde sig över färgavlarna som fick massor av ston till sina i de flesta fall dåliga hingstar, det fanns visst något undantag som var bra.

Jag ser detta som en ökad toppstyrning och koncentration av avel kring vissa av "Toppen" godkända blodslinjer.
Eller för att utrycka sig på mitt sätt:
"Mera Hrafn-blod åt alla!"
eller kanske
"Hrafn-fri avel borde förbjudas!"

Vad vet jag.

...och Hrafn himself var en gårdsavlad pålle ur omodernt blod :angel:

Inte_Ung skrev:
Men slänger du tidningen innan du har läst den.
Den kom ju igår, fredag.

Den var så svårtolkad, så jag vill helst inte återge den.
Det kan bli så totalt fel.

Men ett försök till kort tolkning.
Och den kan vara fel, snälla någon annan som läst den, hjälp!

Han tyckte att topphingstarna fick för litet ston, så att man borde minska antalet godkända hingstar för att öka antal ston till topphingstarna.
Han kunde inte begripa varför avlare ville ha egen gårdshingst.

Och han ondgjorde sig över färgavlarna som fick massor av ston till sina i de flesta fall dåliga hingstar, det fanns visst något undantag som var bra.

Jag ser detta som en ökad toppstyrning och koncentration av avel kring vissa av "Toppen" godkända blodslinjer.
Eller för att utrycka sig på mitt sätt:
"Mera Hrafn-blod åt alla!"
eller kanske
"Hrafn-fri avel borde förbjudas!"

Vad vet jag.

Jag trodde det var förra nr av Ridsport. Har inte varit vid brevlådan igår så den ligger nog därute än...

Men nu är det väl ändå dags för ett rejält motangrepp! Vi har 5 silverfärgade hingstar med bra lynne som de bevisligen nedärver tex! Det är väl f-n så mycket bättre att familjer som vill ha en familjehäst använder dem än de elithingstar som nästan enkom ger avkommor tävlingstemperament! Det sloutar för det mesta i att man tvingas sälja sin avkomma för att ingen i familjen klarar den! Vill man avla tinker så använder man TVÅ tinker, inte en tinker och ett fullblod och definitivt inte två fullblod! För att avla familjehästar krävs både lugna familjeston och dito hingstar! Annars blir det väldigt chansartat!

Silverkedjan skrev:
...och Hrafn himself var en gårdsavlad pålle ur omodernt blod :angel:

Det tror jag alldeles säkert! Om vi inte blandar in omodernt blod så komer även tävlingsaveln att sluta gå framåt! Till sist blir det som med geparden: hela populationen har i stort sett samma genuppsättning och hotas därför av utrotning!

Jag har börjat inse att skall jag betäcka med godkänd hingst så får jag börja leta bland de som är äldre för att hitta några med det lynne jag söker och med lite annorlunda stam. Och det gäller även om jag vill avla tävlingshästar för annars blir avkommorna väl heta!

Du har ju Steini nära med gammal stam, toppentölt och -lynne samt lättridna avkommor :idea:

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar