Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

ang skrev:
Det är alltid så jäkla lätt att invända mot de stadgar som finns, men avelsmålet som sådant är ju faktiskt välformulerat. Om man sen tycker att det är feltolkat, då borde det väl vara den delen man angriper i stället? Och om hela 90% vill ha en annan häst än den som i dag premieras då vore det väl grymt märkligt att en demokratisk förening faktiskt inte lyssnar på sina medlemmar - för det är ju helt klart en rungande majoritet?
Men politik fungerar ju så.
För att lyckas att genomdriva sina åsikter så behöver man ha en kraftfull drivkraft.
Och de med drivkraft är oftast karriär-inriktade tävlingsmänniskor.

Så det faller sig därför helt naturligt att de tävlingsintresserade är de med största drivkraften att föra fram sina önskemål.
De som "driver fram" SIF har varit med från början och kämpat i den enorma motvind som rådde mot Islandshästar i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
De är viljestarka och kraftfulla människor som är vana att pressa igenom sin vilja och smakriktning.
Vi har mycket att tacka dem för, men också mycket svårt att bryta deras enorma inflytande på SIF och Islandshästen av idag.

För att kunna komma framåt med andra önskemål än deras, så måste vi gå samman och visa att vi är många som tycker samma sak.
Vi kan heller inte tjaffsa sinsemellan utan måste hitta några få enkla saker att driva som vi kan vara totalt överens om.
Det är en mycket tight grupp som det är mycket svårt att komma både in i och åt.
Men det beror ju på att de är vänner som jobbat sida vid sida tillsammans för samma sak i mer än 20 år.
Man blir tighta av det.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Bra inlägg, för visst är det så att drivkrafter behövs. Men om sambaengis siffror var i närheten av korrekta så vore det ju redan ett faktum. För är de en realitet, så måste det vara en ganska likgiltig sådan som inte redan fått itu denna förändring.

För ordningens skull så kan jag säga att även jag föredrar den robustare islandshästen, men gärna med 5 gångarter. Så givetvis finner jag dessa idéer intressanta även om jag just här kanske luftat en annan ståndpunkt/ frågeställning.

ang skrev:
Men om sambaengis siffror var i närheten av korrekta så vore det ju redan ett faktum. För är de en realitet, så måste det vara en ganska likgiltig sådan som inte redan fått itu denna förändring.
Jag tror nog att siffrorna är korrekta.
Det finns andra historiska bevis på att några få % av befolkningen lyckas att styra den stora massan.
Så detta är inget nytt.

Inte_Ung, medlem i Stormur sedan 1986.

I just detta fallet tvivlar jag - för det torde i så fall vara ganska många islandshästägare som faktist är missnöjda med sitt hästköp eftersom tillgången aldrig motsvarat efterfrågan, eller att de helt enkelt valt en annan ras att köpa.

Och till avelsposter såväl som till styrelse i SIF nomineras människor av valberedningen, och röstas fram. Och om man har samma folk och samma idéer hela tiden torde väljarna vara endera nöjda eller likgiltiga.

Har inte varit medlem i så många år, det är väl kanske 7 nu.

De har nog givit upp och valt andra raser.
Hästköpare fungerar ju så.

Men många har ju också hittat sin häst, och sedan så är de tysta och nöjda skogsryttare tills nästa gång de vill ha en häst.

Försök att komma in på en avelspost och sedan att överleva det om du kan.
Jag är varken nöjd eller likgiltig, men numera tyst och helst anonym.
Vad säger det dig?

Jag kan ge dig en ledtråd, "det gör ont att sätta in huvudet i en bikupa".

Om jag inte är helt ute och cyklar så väljs styrelsen av ombud utsedda av lokalklubbarna, dvs indirekt demokrati, de som är aktiva i lokalklubbarna är mest tävlingsmänniskor. Kontentan är att även de som utser avelsfolket i styrelsen är mestadels tävlingsfolk.

Lobelia skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så väljs styrelsen av ombud utsedda av lokalklubbarna, dvs indirekt demokrati, de som är aktiva i lokalklubbarna är mest tävlingsmänniskor. Kontentan är att även de som utser avelsfolket i styrelsen är mestadels tävlingsfolk.
Ja så är det.
Det blir automatiskt en maktkoncentration till karriäristerna.
Men å andra sidan så är det ju bara dessa karriärister som orkar göra jobbet.
Man måste ha en himla massa drivkraft för att "komma till".

ang skrev:
I just detta fallet tvivlar jag - för det torde i så fall vara ganska många islandshästägare som faktist är missnöjda med sitt hästköp eftersom tillgången aldrig motsvarat efterfrågan, eller att de helt enkelt valt en annan ras att köpa.

Och till avelsposter såväl som till styrelse i SIF nomineras människor av valberedningen, och röstas fram. Och om man har samma folk och samma idéer hela tiden torde väljarna vara endera nöjda eller likgiltiga.

Det krävs en bra talang när det gäller argumentation och till en viss del manipulation för att kunna framföra åsikter med framgång...

De som vill köpa islandshäst och inte hittar vad de tänkt sig från början, kanske hittar en häst som de ändå kan vara nöjda med eller ger de väl upp.
De går knappast den långa vägen via möten, nomineringar och avelsutskott.

Jag tycker det är mycket synd att den stora variationen av islandshästar är på väg att försvinna, eller ialla fall att de inte accepteras "officiellt" samtidigt som det börjar dyka upp islandshästar som man får titta på flera gånger för att kunna se om det verkligen är en islandshäst.

Kanske skulle läggas till en bedömningssiffra för rastyp..... det finns islandshästar med relativt hög bedömning som mest ser ut som små halvblod. Men då skulle det nog se egendomligt ut i protokollen eftersom avelsmålets formulering och bedömningskriterierna inte stämmer överens......

"Förr i tiden" :smirk: kunde man köra förbi en hage med hästar och se vid första ögonkastet om det var islandshästar eller inte.

ang skrev:
Det är alltid så jäkla lätt att invända mot de stadgar som finns, men avelsmålet som sådant är ju faktiskt välformulerat. Om man sen tycker att det är feltolkat, då borde det väl vara den delen man angriper i stället? Och om hela 90% vill ha en annan häst än den som i dag premieras då vore det väl grymt märkligt att en demokratisk förening faktiskt inte lyssnar på sina medlemmar - för det är ju helt klart en rungande majoritet?

Och hur välplanerad är aveln för de dryga 1000-talet föl som föds i Sverige varje år? Är hingsten vald på grundval av gångarter, lynne, eksemfrihet (!!), färg, pris för betäckning, geografisk närhet eller vad? Läser alla hela bedömningspoängen, eller är det totala rid som räknas? Det finns ju flertalet fina hingstar, ofta fyrgångare, som inte har en "första klass" siffra pga en femma för pass t ex. Men om dessa var så eftertraktade borde de väl finnas högre upp i den totala statistiken? Hur väljs även stoet ut och vad har man för mål med sin avkomma? Och en pigg villig häst, betyder inte alls att den därmed är oridbar som familjehäst. Vilja är ju faktiskt också samarbetsvilja.

För att säga att "proffsavlarna" och SIF har det allena rådande ansvaret håller inte. Vad är det för fel med PERSONLIGT ANSVAR? - Så länge det KÖPS heta, spindelhästar och därtill eksemhästar så är det svårare att komma åt problemet om man nu anser det vara ett problem. Alla hästägare och hästköpare har ett ansvar för den häst man gillar och faktiskt väljer att betala för, inte bara hingsthållare eller avelsgårdar. Om man inte tycker det, då kan man snacka om storebrorsmentalitet, ren okunskap eller likgiltighet. Ja, jag är lite motvalls just i denna fråga. Men jag tycker heller inte att frågorna får nåt bra svar när det är "dom", "alla vill" etc - för om det verkligen vore en verklig majoritet såg verkligheten annorlunda ut redan i dag.

Hm. Nu tycker jag inte jag når fram till dig alls. Jag vill ta personligt ansvar men jag får ju inte välja fritt själv vilken hingst jag vill utan urvalet är begränsat till de stamboksförda hingstarn, om jag inte vill betala några tusen extra för registreringen! Sedan har jag mest fyrgångsston så jag vil faktiskt ha femgångshingstar med gott lynne! Klart vi skall ha smäckra tävlingsislandshästar också men vi måste ges möjlighet att avla både och utan att straffas ekonomiskt.

Det är tyvärr inte samarbetsvilja som menas med vilja utan framåtanda. Om du vet någon godkänd hingst som till minst 50% med sto med lämpligt lynne ger barnhästar som är som djurjourens sto och dessutom rejält byggda och viktbärande, dvs bär med lätthet 100 kg, så får du gärna tipsa mig! Man både måste ha lämpligt sto och hingst. Stona är fritt att avla på vem man vill, så det är inget problem! Det går att hitta sådana ston än. Men det är däremot mycket sparsmakat med sådana godkända hingstar! De kastreras och blir valacker för de är för grova och har för lite vilja!

:bump: :bump: :bump: Anette

Silverkedjan skrev:
Det SER annorlunda ut, på ett sätt.

Våra hingstar som är garanterat familjesnälla och inte har skyhög bedömning men tävlingsmeriter och fyra bra gångarter har haft väldigt många ston. Så visst är den här hästtypen eftertraktad.

MEN de når oftast bara hobbyuppfödarna och gör hästar som inte används vidare i aveln eftersom de är gjorda för att bli de efterlängtade ridhästarna.

De som avlar i större skala och satsar på att visa sina hästar måste ju styras av bedömningssystemet som premierar en annan typ av häst.

Jag tycker det är ett problem att verktygen vi har för bedömningarna inte på något sätt speglar vårt avelsmål.

Det svenska avelsmålet är bara en papperstiger eftersom vi till 100% dömer efter det isländska.

Som avlare måste jag själv producera två typer av hästar. En fyrgångstyp som går lätt att sälja som eftertraktade ridhästar, och en lättbyggd femgångstyp med mkt pass som går att få fram som avelshästar.

Sedan ska den senare typen fortsätta producera den första :confused: :crazy: Det funkar ett tag när man har en partner som starkt nedärver sina "ridhästegenskaper".

Men nu när jag drar ner på aveln så satsar jag bara på de hästar som tyvärr har lägst chans på bedömning men ligger närmast hjärtat och är lättast att hitta bra hem till - vackra stadiga välresta fyrgångare med färg och bra lynne.

Tack Tim, just så ser det ut. De lugna går till ridhästar och används inte i aveln medan turbohästarna går till bedömning och avel och sedan tror vi att vi skall få lugna ridhästar av dem...!!! :confused:
För varje generation blir det större andel turbohästar och mindre lugna! Se bara på annonserna! Det är jättestor skillnad bara på 5 år! För 5 år sedan var det åtminstone 50% familjehästar till salu, idag är de knappt 10%. Och för 10 år sedan när jag började avla så var andelen familjehästannonser än större! Idag så finns det nästan bara unghästar med tävlingskapacitet till salu som definitivt inte kan kallas för familjehäst enligt den definition som de kunder som s´öker säkra barnhästar har! Och även om de är jättetrevliga och snälla så inte skulle jag sätta mina nybörjarbarn på dem utan att i så fall leda hästen hela tiden!

Isold skrev:
Här tycker jag att du tar upp (ännu en) viktig aspekt. Det trevliga ridhästarna fortsätter vi att rida. De vi inte tycker om att rida avlar vi på (eller säljer?! :crazy: ). Hur många tjorviga, svårridna och faktiskt inte friska Islandshästar avlas det inte på i Sverige?!...

I min tankevärld talar jag nu ffa om ston. Dessa trevliga ston med väl åtskilda gångarter, god arbetsvilja, friska och eksemfria som helt enkelt är för mycket nöje att rida för att sätta i avel. Precis samma sak sker ju med de trevliga tävlingsstona. Så lång tid det tar att utbilda en häst till den grad där den gör hyfsat ifrån sig på nationell nivå... Inte sätter vi detta sto i avel förrän vi nått dit vi vill och känner oss "klara"?

Naturligtvis finns även hingstar som egentligen inte har någon god ridbarhet, avelspremieras högt som unga, och sätts sedan in i aveln för att aldrig tränas igen.

Kontentan är således att: Alltför få bra ridhästar (hingstar eller ston, med eller utan stora rörelser) används i aveln i dag! Alltför många INTE bra ridhästar (ffa ston, med eller utan stora rörelser) används i aveln i dag!

:bow:

Här håller jag med. Inte sällan sätts just ett knepigt knappt ridbart sto i avel. Precis så som också skett inom halvblodsaveln. Kan man inte rida dem så kan de ju åtminstone avlas på. Helknas! Ok om hästen farit illa eller är skadad men i grund och botten varit ok i lynnet från början, men det där stoet som visat sig knepigt och oridbart pga lynnet redan från början, trots rätt hantering, det skall man nog tänka sig för många ggr innan man avlar på! det finns ju tom elaka halvblod som visar aggressivitet redan som föl och dito araber! Jag har aldrig och vill aldrig möta en sådan islandshäst, men jag har hört de som gjort det! Usch!

Inte_Ung skrev:
Men politik fungerar ju så.
För att lyckas att genomdriva sina åsikter så behöver man ha en kraftfull drivkraft.
Och de med drivkraft är oftast karriär-inriktade tävlingsmänniskor.

Så det faller sig därför helt naturligt att de tävlingsintresserade är de med största drivkraften att föra fram sina önskemål.
De som "driver fram" SIF har varit med från början och kämpat i den enorma motvind som rådde mot Islandshästar i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
De är viljestarka och kraftfulla människor som är vana att pressa igenom sin vilja och smakriktning.
Vi har mycket att tacka dem för, men också mycket svårt att bryta deras enorma inflytande på SIF och Islandshästen av idag.

För att kunna komma framåt med andra önskemål än deras, så måste vi gå samman och visa att vi är många som tycker samma sak.
Vi kan heller inte tjaffsa sinsemellan utan måste hitta några få enkla saker att driva som vi kan vara totalt överens om.
Det är en mycket tight grupp som det är mycket svårt att komma både in i och åt.
Men det beror ju på att de är vänner som jobbat sida vid sida tillsammans för samma sak i mer än 20 år.
Man blir tighta av det.

Håller helt med dig! Härligt att du resonerar precis som jag! Och jag kör också med egen provavel som blivit extremt lyckad kan jag tillägga! I alla fall om man avser producera rejäla, viktbärande och lugna hästar. Men jag har både och pga av att jag avlat på topphästar också. Tyvärr har jag sett medaljens baksida: hetare hästar för varje generation! Så numera är hingstar som kan ridas av små barn utan att ledas samt som kan ridas i rumpan på ett brunstigt sto men ändå lyda ryttarens minsta vink, de jag vill ha in i min avel!

ang skrev:

En del köper andra raser men många väljer köpa häst från Danmark eller Island där de faktiskt föder upp familjehästar! Flera turridningsfirmor jag pratat med har enbart Islandsfödda hästar pga av lynnet och det är inga kända stammar utan de är födda på gårdar där man ägnar sig åt att avla bra rejäla brukshästar till familjebehov, turridning, klöbjehästar som pålitligt skall bära packning osv. Sådant nämns inte i avelsmålet! Det är ett utvidgat avelsmål och ett förändrat användade av det som är nödvändigt om vi inte enbart skall producera tävlingshästar. Uppriktigt sagt tror jag att man glömt bort det på vägen i sin iver att visa upp den högklassiga aveln med goda tävlingsprestationer!

Lobelia skrev:

Japp! Helt korrekt! Och de glömmer att det faktiskt finns andra behov. Jag tror inte de gör det av eakhet men var och en har lättast att se sina egna behov och glömma att smaken är som baken, delad! Och vanliga skogsmullemänniskor är fler än tävlingsmänniskorna, men de är inte så engagerade eftersom de inte har intresse eller behov av att tävla! Så tyvärr blir det då denna snedvridning. Den finns inom alla raser! Jag vet många familjer som provat ponny efter ponny innan de äntligen hittat den de kunde lia på till barnen. Och de avlar inte på den. den används flitigt och går sedan kvar som kär familjemedlem och ärvs av syskon, kusiner och tom nästa generation!

Travarkorsningar kanske? Eller så avlar du på pälskvalitet och färg. Vet att du vill ha en pärlvit.

freyja skrev:
Det krävs en bra talang när det gäller argumentation och till en viss del manipulation för att kunna framföra åsikter med framgång...

De som vill köpa islandshäst och inte hittar vad de tänkt sig från början, kanske hittar en häst som de ändå kan vara nöjda med eller ger de väl upp.
De går knappast den långa vägen via möten, nomineringar och avelsutskott.

Jag tycker det är mycket synd att den stora variationen av islandshästar är på väg att försvinna, eller ialla fall att de inte accepteras "officiellt" samtidigt som det börjar dyka upp islandshästar som man får titta på flera gånger för att kunna se om det verkligen är en islandshäst.

Kanske skulle läggas till en bedömningssiffra för rastyp..... det finns islandshästar med relativt hög bedömning som mest ser ut som små halvblod. Men då skulle det nog se egendomligt ut i protokollen eftersom avelsmålets formulering och bedömningskriterierna inte stämmer överens......

"Förr i tiden" :smirk: kunde man köra förbi en hage med hästar och se vid första ögonkastet om det var islandshästar eller inte.

Instämmer helt! Det är fruktansvärt hur snabbt det förändrats bara på de 10 år jag varit med. Men jag tror det beror på att det är så många "vanlig häst"-ryttare som börjat med islandshästar och vill känna igen sig. Det vet jag ju själv när jag började! Och aveln har formats om för att locka fler av de kunderna. Samtidigt handlar det ju om mer kapital när det är tävlingshästar. Fast de billigaste islandshästarna är de heta och svåra problemhästarna som inte har kapacitet nog för tävlingsbanan. De som på Island hade slaktats ut! Då gör man mindre förlust om man avlar snälla familjehästar...

Måste samtidigt erkänna att mitt 6-årssto tar många för connemara eller arab och det är egen uppfödning... Lättbyggd och het som ett fullblod att rida men toppengångarter och jag gillar henne men jag blir trött av att aldrig kunna slappna av helt på henne! Hon är förvisso mentalt stabil och trygg i sig själv och nästan född trafiksäker men hon är så framåt att hon skulle kunna springa ihjäl sig! Tänker bedöma henne och blir inte förvånad om hon går in i klass1 fast hon är 4-gångare! Definitivt inte viktbärande. Visst är hon fin och passar en vild tjej som jag på 60-65 kg men hon är ett gott exempel på att det är dags att bromsa och tänka efter vad vi håller på med! Det blir bara rejäla lugna coola 5-hingstar på henne! Och inte vill jag sätta någon ur min familj på henne! Få klarar henne och tyvärr är flera av våra tävlingshästar få förunnade att klara rida, precis som hon!

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Travarkorsningar kanske? Eller så avlar du på pälskvalitet och färg. Vet att du vill ha en pärlvit.
Inte travar-korsningar, men det beror mest på avsaknad av lämpliga travare.
Hade jag ett friskt, trevligt och töltande travarsto, så skulle jag ha gjort det.

Jag avlar på TÖLT, eksemfrihet, spattfrihet, sund extriör, färg och ridbarhet.
Och så vill jag ha söta föl.

Hästarna skall vara vackra, friska och kunna tölta.
Sedan så skall jag ha dem till barock och töltridning.

Och jag önskar mig mest av allt en pärlvit, ett sto så att jag kan tillverka gulbruna på löpande band.
Men det finns ett sådant toppsto efter Askur från Håkansgården.
Jag undrar om det går att köpa det stoet?

Ibland så funderar jag på att gå över till Sadlebred.
Jag kanske skulle ta och betäcka mitt gulbruna islandssto med Cyrus That?

Inte_Ung skrev:
Inte travar-korsningar, men det beror mest på avsaknad av lämpliga travare.
Hade jag ett friskt, trevligt och töltande travarsto, så skulle jag ha gjort det.

Jag avlar på TÖLT, eksemfrihet, spattfrihet, sund extriör, färg och ridbarhet.
Och så vill jag ha söta föl.

Hästarna skall vara vackra, friska och kunna tölta.
Sedan så skall jag ha dem till barock och töltridning.

Och jag önskar mig mest av allt en pärlvit, ett sto så att jag kan tillverka gulbruna på löpande band.
Men det finns ett sådant toppsto efter Askur från Håkansgården.
Jag undrar om det går att köpa det stoet?

Ibland så funderar jag på att gå över till Sadlebred.
Jag kanske skulle ta och betäcka mitt gulbruna islandssto med Cyrus That?

Stoet du nämner är dräktigt med Vaengur. Stod hos samma hingsthållare som hade Hlekkur, vilken jag använde till mitt sto. Så det blev en vanlig brun pga lynnet.

Hm, din experimentavel är djärvare än min. Jag håller mig till rena islandshästar men tanken har varit lockande att blanda in nordsvensk travare för att få en större töltande häst av grövre typ och hålla mig på kallblodssidan. De står ju islandshästen nära och jag tycker de är urflotta + att även jag gillar barockridning och det är kallblodstravaren duktig på! Men jag har mer än nog av de hästar jag har så det får vara. Kanske någon gång i framtiden när jag gett upp hoppet om SIF och konstaterat att det är bättre att starta en ny tölthästförening där alla smakinriktningar tillåts! Men än hoppas jag att det inte är för sent att rädda "den gamla typen islandshäst" inom SIF! Så det är därför jag började skriva mina inlägg.

Tur smaken är som baken! Pärlvit är då inte min favoritfärg. Ögonen ser... hm... ja... "osmakliga" ut. Gillar inte ljusa ögon på hästar! Men gulbruna är rätt snyggt. Fast jag är lite trött på det här med udda färger. Kanske har haft så många färgvarianter så jag blivit mätt på det. Trots allt är en riktigt kolsvart häst faktiskt bland det finaste som finns, gärna med lite tecken. Frami..... mmmmm.....

Senast ändrad av en moderator:

Man skall ha en pärlvit till att göra gulbruna med.
Så att man kan betäcka med "vanliga bruna" och få en gul varje gång.

Jag gillar ljusa ögon på hästar, gärna gula.
Och jag gillar svarta hästar gärna med bläs.
Dessutom så gillar jag något så trist som fuxar.

Och jag har ännu inte gjort någon korsningsavel, den är bara på planerings-stadiet.
Jag vill ha en töltande barockhäst, och den skall helst vara gul och se spansk ut.

Tja, experimentavel är väl en bra beteckning på det hela.
Man skall ha kul, livet är kort.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel