Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Inte_Ung skrev:
Man skall ha en pärlvit till att göra gulbruna med.
Så att man kan betäcka med "vanliga bruna" och få en gul varje gång.

Jag gillar ljusa ögon på hästar, gärna gula.
Och jag gillar svarta hästar gärna med bläs.
Dessutom så gillar jag något så trist som fuxar.

Och jag har ännu inte gjort någon korsningsavel, den är bara på planerings-stadiet.
Jag vill ha en töltande barockhäst, och den skall helst vara gul och se spansk ut.

Tja, experimentavel är väl en bra beteckning på det hela.
Man skall ha kul, livet är kort.

Jag vill också ha en töltande barockhäst! Svart, silversvart, vit, gulbrun, musblack, rödfux med flax, skäck, rödblack eller silvermusblack. Det hade varit snyggt vilket som. Och så massor av man! Men jag vill inte ha en så stor häst för min del så islandshästen räcker till mig. Men maken på 197, när 100 kg och väldigt långbent skulle behöva ha något större och kraftigare och det finns ju fler av hans storlek och med det smäckra ideal som premieras idag så är det inte lätt för honom att hitta en passande islandshäst.

Vi måste kämpa för att få behålla de kompakta, grovt byggda, viktbärande och snälla islandshästarna av "gamla stammen"! Jag menar om jag velat ha en töltande arab så hade jag skaffat en ung arab och lärt den tölta för det finns de som kan, det ser ni väl på islandshästtävlingarna för de är ju tillåtna att tävla i även för arabhästar, eller har jag sett fel? :devil:

:bump: :bump: :bump: Anette

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Jag har också sett töltande araber på tävlingarna, så de måste ju finnas.

sambaengi skrev:
Vi måste kämpa för att få behålla de kompakta, grovt byggda, viktbärande och snälla islandshästarna av "gamla stammen"! Jag menar om jag velat ha en töltande arab så hade jag skaffat en ung arab och lärt den tölta för det finns de som kan, det ser ni väl på islandshästtävlingarna för de är ju tillåtna att tävla i även för arabhästar, eller har jag sett fel? :devil:

Tack...de e inte bara jag som sett dom...*ler*

Blev tillsagd att inte visa mitt sto för att hon är av fel model.
Hon är av den grövre typen....

Men de kommer jag göra i alla fall sen när hon är redo.
Jag tycker att hon ser ut som en islandshäst ska göra och många andra med mig.

Okay, jag kan se vad du menar även om jag inte helt instämmer. För det räcker inte med att någon vill ta ansvar, alla måste inse sin del i det hela. Och inte minst köparna.

Funderade vidare igår kväll på denna tråd och det är lite spännande att de flesta verkar skjuta in sig på att sänka kraven på bedömningspoäng, eller vikta om ridegenskaperna. Men de grova hästar som önskas skulle väl inte minst gynnas av andra exteriörkrav?! För där finns ju nåt så spännde som hästar som är vackra som attan men som har dåliga ridpoäng - och en ändamålsenlig exteriör borde väl inte minst vara en som går att använda?

Att acceptera hästar med sämre tölt kommer jag dock aldrig att förstå, då kan man välja en annan ras.

Jag tycker inte att det handlar om att sänka kraven. Det handlar om att minska centralstyrningen av aveln och låta enskilda duktiga människor ta ansvar för sin egen avel.

Mångfalden kommer då att öka och på sikt så minskar risken för att aveln hamnar fel. Vad gör vi tex om vi har ett smalt avelsmål och om 20 år inser att vi gjort fel? Då har vi målat in oss i ett hörn. Om vi istället låter enskilda avla på den typ av häst som de gillar så kommer fler olika gener att bevaras för framtiden.

jag misstänker dock också att det finns ekonomiska intressen för att kunna styra aveln till "rätt" hingstar.

Vala skrev:
Tack...de e inte bara jag som sett dom...*ler*

Blev tillsagd att inte visa mitt sto för att hon är av fel model.
Hon är av den grövre typen....

Men de kommer jag göra i alla fall sen när hon är redo.
Jag tycker att hon ser ut som en islandshäst ska göra och många andra med mig.

Bra! Jag tror det är ett sätt att visa vadd man tycker! Stå på dig!

ang skrev:
Okay, jag kan se vad du menar även om jag inte helt instämmer. För det räcker inte med att någon vill ta ansvar, alla måste inse sin del i det hela. Och inte minst köparna.

Funderade vidare igår kväll på denna tråd och det är lite spännande att de flesta verkar skjuta in sig på att sänka kraven på bedömningspoäng, eller vikta om ridegenskaperna. Men de grova hästar som önskas skulle väl inte minst gynnas av andra exteriörkrav?! För där finns ju nåt så spännde som hästar som är vackra som attan men som har dåliga ridpoäng - och en ändamålsenlig exteriör borde väl inte minst vara en som går att använda?

Att acceptera hästar med sämre tölt kommer jag dock aldrig att förstå, då kan man välja en annan ras.

Vad är sämre tölt då? Jag menar att är hästen taktren, har mycket lätt för tölten, har naturligt väl åtskiljda gångarter och är lättväxlad och lättlärd naturtöltare, vilka sällan har några höga lyft, så är det den optimalt bekvämaste ridhästen och den mest efterfrågade också, både som arbetskamrat på Island, turridningshäst och familjehäst! Men de får låga poäng pga att gångarterna inte är iögonfallande och går inte in! Då menar jag, ok, låt dem fortsätta bedöma som de gör då men släpp in även dessa hästar som är så enkla. De här med jättegångarter brukar faktiskt vara svårare att lära tölt och kräva sin ryttare och kräva längre tid för att bli riktigt bra, men väl där är de kanonhästar, i alla fall för erfarna ryttare. Det är nämligen svårare att lära en sådan häst samling och egen balans och bärighet. Egentligen borde naturlig bärighet och naturligt rena gångarter premieras samt hästens naturliga samarbetsvilja, men det skule krävas att domarna närvarade den första månaden under inridningen, vilket förståss blir väldigt svårgenomförbart!

Vad beträffar exteriören: En häst som har så lätt för det som jag beskriver ovan, som lätt bär upp både sig och ryttaren från första stund, kan den ha fel exteriör för att vara ridhäst och avelshäst? Tror säkert att du har rätt ang att det finns exteriöra fördelar hos de grövre byggda, tyvärr premieras det inte vid avelsbedömningarna.

Senast ändrad av en moderator:

TomasN skrev:
Jag tycker inte att det handlar om att sänka kraven. Det handlar om att minska centralstyrningen av aveln och låta enskilda duktiga människor ta ansvar för sin egen avel.

Mångfalden kommer då att öka och på sikt så minskar risken för att aveln hamnar fel. Vad gör vi tex om vi har ett smalt avelsmål och om 20 år inser att vi gjort fel? Då har vi målat in oss i ett hörn. Om vi istället låter enskilda avla på den typ av häst som de gillar så kommer fler olika gener att bevaras för framtiden.

jag misstänker dock också att det finns ekonomiska intressen för att kunna styra aveln till "rätt" hingstar.

:bow: Tack Thomas! Jag håller med dig!

Cyrus är ju dessutom eksemfri, stabil i psyket och mkt fin 4-gångs häst.

Hälsar vi på igen måste du provrida hans son.

Senast ändrad:

Jag funderar på att ta en tur till Norrland.

ang skrev:

Jag tycker inte kraven ska sänkas, däremot bör man tänka igenom ordentligt vad som är "bra"...

För min del tycker jag inte det finns något vackrare än en islandshäst i naturlig balans med ett långt, effektivt steg istället för en islandshäst som försöker klättra upp bland molnen.
En häst bör se ut att kunna klara att tölta i flera kilometer och tölten ska vara klockren. Renheten och mjukheten i tölten skulle värderas mer än benaktion...

Tycker inte heller att en hingst med dålig tölt ska användas - med dålig tölt menar jag dålig takt och styva rörelser.

Just nu styrs exteriören upp mycket hårt på vissa faktorer.
Man prioriterar hästar med lång smal hals, dålig överlinje, långa ben och som har bra benkvalitet (vilket egentligen är ganska svårmätt - det är ju inte alltid grovleken som avspeglar hur starka benen är) men dålig benställning.
Dålig benställning och hög frambensaktion är en mycket dålig kombination - slitage på leder och att hästen trampar sig/stryker sig kommer att bli mer en regel än ett undantag. Jag vet att detta har börjat att uppmärksammas på Island.

Och vad det gäller överlinjen - hur sadelläget är utformat är av stor betydelse - dessutom går hästen ändå utan sadel stor del av sitt liv (får jag hoppas) och visst är det vackert med en mjuk rygglinje och ett kraftigt kors....

:bow:
Väl formulerat, freyja!

freyja skrev:
Jag tycker inte kraven ska sänkas, däremot bör man tänka igenom ordentligt vad som är "bra"...

För min del tycker jag inte det finns något vackrare än en islandshäst i naturlig balans med ett långt, effektivt steg istället för en islandshäst som försöker klättra upp bland molnen.
En häst bör se ut att kunna klara att tölta i flera kilometer och tölten ska vara klockren. Renheten och mjukheten i tölten skulle värderas mer än benaktion...

Tycker inte heller att en hingst med dålig tölt ska användas - med dålig tölt menar jag dålig takt och styva rörelser.

Just nu styrs exteriören upp mycket hårt på vissa faktorer.
Man prioriterar hästar med lång smal hals, dålig överlinje, långa ben och som har bra benkvalitet (vilket egentligen är ganska svårmätt - det är ju inte alltid grovleken som avspeglar hur starka benen är) men dålig benställning.
Dålig benställning och hög frambensaktion är en mycket dålig kombination - slitage på leder och att hästen trampar sig/stryker sig kommer att bli mer en regel än ett undantag. Jag vet att detta har börjat att uppmärksammas på Island.

Och vad det gäller överlinjen - hur sadelläget är utformat är av stor betydelse - dessutom går hästen ändå utan sadel stor del av sitt liv (får jag hoppas) och visst är det vackert med en mjuk rygglinje och ett kraftigt kors....

Om man tittar på de hingstar som gick in för 10 - 15 år sedan så fanns de här med medelgångarter med i leken. De hade kanske bara 7,5 på tölt och ingen pass och i kombination med en annan bedömning av exteriören än idag, så klarade de gränsen 7,5 eller ännu lägre tidigare. Vi har ju successivt höjt gränsen så vi har inte med de här hingstarna i leken idag. Det är ändamånsenligt för att skapa en allt bättre tävlingshäst men missar det andra målet att behålla också aveln av familjehästar. De har både för stort steg, är mindre mjuka att rida och kräver mer ridning än de med ett mer normalt steg, normal aktion och mindre vilja och lämpar sig inte för nybörjare och turridningsverksamhet.

Håller med om att exteriören premieras helt fel. En lång hals gör inte hästen mer självbärig, ofta tvärtom. Det finns en undersökning som visar att Grand Prix hästarna i dressyr har KORTARE hals än genomsnittet! Däremot har hopphästarna en längre hals än genomsnittet, men det är nog knappast det vi önskar avla i första hand. De gamla barockhästarna hade ingen lång hals, de hade en kort, kraftig men högt ansatt hals. Vår ridning på islandshästar innebär (eller skall innebära) mycket samling och en kort och kompakt häst har oftast lättare för detta. Men visar du en sådan häst idag så hamnar du på mellan 7 -7,5 på exteriören och dito på ridbedömningen, och sedan är inte hingsten godkänd! Självaste Órri frá Thufu är en mycket kompakt och grov hingst med kort och kraftig hals som är högt ansatt, inte olik en gammaldags barockhingst! Han hade knappast fått höga poäng på en exteriörbedömning i Sverige idag, men anses vara nr 1 bland all världens värdefulla avelshingstar!

Jag menar att genom att behålla dagens bedömningssätt som är anpassat för tävlingshästar men tillåta hingstar med en lägre totalbedömning som passar för familjehästaveln, så krockar inte de två intressena med de varandra. Låt det vara höga poäng på de stora lyften så kan de som vill avla en tävlingshäst välja den och ur bedömnigsprotokollet se att det är en häst som har tävlingsgångarter medan en lägre bedömning visar att hästen har en god tölt och medelaktion. Sedan bör man komplettera bedömningssystemet för att lättare kunna bedöma och behålla den variation vi behöver på avelsmaterialet så att vi kan behålla såväl grövre som lättare byggda hästar.

De enda krav man egentligen sänker är kravet på högbenthet, kravet som det används idag för proportioner, kravet på vilja, höga lyft och stort steg. Den gamla islandshästtypen (men det har alltid funnits lättbyggda islänningar också) har en bredare rygg, djupare bål och är inte sällan något lågrektangulär. Vi måste ju ändra vårt sätt at bedöma så bra hingstar av denna typ får finnas kvar!

Håller dessutom med om att de stora rörelserna sliter mer på hästarna och försäkringsbolagen har som sagt också märkt att islandshästen är inte lika sund idag som den har varit, med höjda premier som följd! Då är det ju något i aveln som är på väg att gå alldeles snett!

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag bråttom så det blir bara ett snabbt inlägg:

Har ni tänkt på att i vårt avelsmål står det bara "Ändamålsenlig" om exteriören.

Jag tycker man i enlighet med detta kunde skippa exteriörbedömningen helt och istället ha en noggrann veterinär granskning och hållbarhetsbedömning. Spattröntgen, lite vinkelmätning, benställning, ej krokhasig, hovkvalitet, hanterbarhet etc.

Om man sedan premierade bärighet och form och tölt i ridegenskapsbedömningen så skulle vi ju få hästar med "rätt" exteriör ;)

PRECIS!!!

:bow:

Silverkedjan skrev:

Har ni tänkt på att i vårt avelsmål står det bara "Ändamålsenlig" om exteriören.

Jag tycker man i enlighet med detta kunde skippa exteriörbedömningen helt och istället ha en noggrann veterinär granskning och hållbarhetsbedömning. Spattröntgen, lite vinkelmätning, benställning, ej krokhasig, hovkvalitet, hanterbarhet etc.

Om man sedan premierade bärighet och form och tölt i ridegenskapsbedömningen så skulle vi ju få hästar med "rätt" exteriör ;)

Jag skulle vilja ha en typdeklaration av alla de hingstar som användes - liknande den förteckning/genomgång som gjordes på Island för många år sedan.
Dvs band och stångmått, färg och tecken, ett allmänt omdöme om exteriören utan att direkt lägga några värderingar i det, t ex kraftig och högt ansatt hals, mjuk rygglinje, fransysk benställning/tåvid höger fram, kraftiga/smala leder, högrektangulär/lågrektangulär osv.
De där "sablans siffrorna" säger inte så mycket om hur hästen ser ut....

Och när det gäller ridegenskaper - se tex bara på "spirit" (vilja och lynne sammanslaget) - som dessutom nu bara är en värdering av hur hästen ser ut att vara.... 8,5 i spirit - är det en häst med 8,5 i vilja och 7,5 i lynne eller tvärtom? Vad säger en BLUP siffra på 120 i spirit stoägare som ska välja en lämplig hingst till sina ston? Ger det en riktig bild av hingstens hanterbarhet/lynne?

sambaengi skrev:
Bra! Jag tror det är ett sätt att visa vadd man tycker! Stå på dig!

Jo det är vad även jag tror.
Sen tycker jag att en häst som är visad extriört som 3-åring med inte helt tokiga poäng inte som nu 9-åring kan ha blivit så fel i typen.
Då borde det visat sig redan då.

Eller är jag helt ute och reser nu.

Silverkedjan skrev:

Ett görbra förslag! Låt veterinären ha del i lynnesbedömningen också. De är ju vana vid det från besiktning av hästar!

freyja skrev:
Jag skulle vilja ha en typdeklaration av alla de hingstar som användes - liknande den förteckning/genomgång som gjordes på Island för många år sedan.
Dvs band och stångmått, färg och tecken, ett allmänt omdöme om exteriören utan att direkt lägga några värderingar i det, t ex kraftig och högt ansatt hals, mjuk rygglinje, fransysk benställning/tåvid höger fram, kraftiga/smala leder, högrektangulär/lågrektangulär osv.
De där "sablans siffrorna" säger inte så mycket om hur hästen ser ut....

Och när det gäller ridegenskaper - se tex bara på "spirit" (vilja och lynne sammanslaget) - som dessutom nu bara är en värdering av hur hästen ser ut att vara.... 8,5 i spirit - är det en häst med 8,5 i vilja och 7,5 i lynne eller tvärtom? Vad säger en BLUP siffra på 120 i spirit stoägare som ska välja en lämplig hingst till sina ston? Ger det en riktig bild av hingstens hanterbarhet/lynne?

Helt rätt tänkt! Nu börjar vi prata riktigt konstruktivt! Vi borde åka ett helt gäng till avelsmötet med ett bra förslag som vi kan få flertalet medlemmar att skriva under på!

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel