Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Isold skrev:
Detta upplever jag också ffa vad gäller AVELSBEDÖMNINGAR.

.....
... MEN detta börjar ju faktiskt ändras på TÄVLINGSFRONTEN.

I princip håller jag med dig Isold. Men bakbensaktionen premieras inte tillräckligt på tävling ännu. (jag vill inte namnge exempel här men noterade detta senast vid NM)

Problemet är att det hjälper liksom inte att visa hingsten på tävling som marknadsföring. Det är väldigt effektivt ;) särskilt om man låter alla nyfikna provrida efteråt...

MEN MEN MEN - du får inte din kuse GODKÄND för avel på det viset.

Som det är nu har jag kastrerat många fina hingstämnen med superlynne, bärighet och bra gång bara för att de är just snälla
4- eller 4½gångare. Det lönar sig helt enkelt inte att satsa på visning om hästen inte uppfyller de isländska avelsmålen.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Men bakbensaktionen premieras inte tillräckligt på tävling ännu.
Håller med om detta, verkligen! Men vi är på rätt väg... Man för diskussionen, vilket jag tycker är en positiv utveckling med tanke på hur det såg ut för bara några år sedan.

Problemet är att det hjälper liksom inte att visa hingsten på tävling som marknadsföring.
Men det gör det väl egentligen bara du väl fått din hingst godkänd på avelsbedömning.

MEN MEN MEN - du får inte din kuse GODKÄND för avel på det viset.
Helt sant förstås! Men problemet här ligger väl snarare i att finna ett bedömningssystem som sållar bort "rätt" hästar. Inget bedömningssystem är perfekt, de måste naturligtvis revideras och förbättras. Men som det ser ut i dag på hingstfronten anser jag nog att det är bättre att det sållas bort för många än för få. Det är ju jättetråkigt :cry: att det då och då försvinner någon hingst som hade varit positiv för Svensk avel, men de flesta skulle nog inte vara det (vågar jag säga så? :o ) . Vi har så många hingstar på marknaden så jag anser nog, att tills dess vi finner ett MER trovärdigt sätt att avelsvärdera den grupp som lite "faller mellan stolarna", bör vi ändock hålla oss till de poänggränser som finns. Det är åtminstone INTE en lösning att sänka poänggränserna och släppa in fler hingstar, detta löser inte problemet!

:bow:

Isold skrev:
Vi har så många hingstar på marknaden så jag anser nog, att tills dess vi finner ett MER trovärdigt sätt att avelsvärdera den grupp som lite "faller mellan stolarna", bör vi ändock hålla oss till de poänggränser som finns. Det är åtminstone INTE en lösning att sänka poänggränserna och släppa in fler hingstar, detta löser inte problemet!

Att sålla bland redan godkända hingstar gör man i andra raser utan att det är konstigt.

Jag tycker att man kunde börja med att följa defektlistan :devil: och rensa bort hingstar med spatt eller eksem. Och upprätta någon kontrollinstans för detta.

Sänkning av poänggränserna generellt är inte nödvändigt, men man bör diskutera hur vi skulle få bedömningen att anpassas efter avelsmålet.

Att ta bort de ridande domarna är ett STORT steg i fel riktning :(

Likaså att lättbyggdhet, hetsig vilja och pass är så högt viktat när det inte överhuvudtaget finns i avelsmålet....

En robust starkt byggd snäll fyrgångare med förstklassiga gångarter kommer inte över 7,75. Då är det något som räknas fel ;)

Jag håller med om att det inte BEHÖVS fler hingstar i aveln just nu. Men man kan inte tänka så kortsiktigt. Möjligheten för den enskilde avlaren att få igenom en egenuppfödd hingst som förverkligar det egna avelsmålet (som ju här i Sverige oftast skiljer sig från det Isländska!) är en sporre på lång sikt som man måste ta hänsyn till.

Om marknaden och avelsbedömningarna kommer för långt ifrån varann blir det svårt att föda upp hästar.

Helt sant förstås! Men problemet här ligger väl snarare i att finna ett bedömningssystem som sållar bort "rätt" hästar. Inget bedömningssystem är perfekt, de måste naturligtvis revideras och förbättras. Men som det ser ut i dag på hingstfronten anser jag nog att det är bättre att det sållas bort för många än för få. Det är ju jättetråkigt :cry: att det då och då försvinner någon hingst som hade varit positiv för Svensk avel, men de flesta skulle nog inte vara det (vågar jag säga så? :o ) . Vi har så många hingstar på marknaden så jag anser nog, att tills dess vi finner ett MER trovärdigt sätt att avelsvärdera den grupp som lite "faller mellan stolarna", bör vi ändock hålla oss till de poänggränser som finns. Det är åtminstone INTE en lösning att sänka poänggränserna och släppa in fler hingstar, detta löser inte problemet!

Om vi behåller samma bedömningssystem så bedöms alla hingstar lika vad gäller rörelserna och då delas inte rasen upp i två. Det blir fler godkända hingstar och det behövs för vi har för få grovt byggda sådana och för få med rätt lynne för familjehästavel. Genom att släppa in fler hingstar med korrekt men grövre exteriör och medelbra gångarter så kommer de som vill avla familjehäst att få något att välja på. Andra kanske toppbedömda, lättbyggda hingstar med sämre lynne kommer att slås ut pga brist på efterfrågan! Det är bra för då får vi avlare göra den bortsållningen som uppenbart inte bedömningssystemet klarar! Vi har för många hingstar av fel sort för att avla det som mest efterfrågas!

Vad gäller exteriören skall den ju vara robust så det finns ingen anledning att ge lägre poäng till en grovt byggd hingst! Man måste kunna se harmonin och helheten hos både en lättbyggd och grov hingst! Avelsmålet tillåter detta men våra avelsdomare tillämpar inte detta och ingen i den inre skaran ansvarig för avel driver eller ens stöder detta, det är det jag menar.

Men det finns ju en väg till att gå. EU-vägen. Godkänd veterinärbesiktning av erkänd hästveterinär. Inga gångartsprov och så är hästen godkänd för avel. Men det ger ju ingen varudeklaration alls av hingstens exteriör, lynne och gångarter, bara hälsotillståndet. Det ä därför jag efterlyser något annat. Eller vi följer hemlanadet, Islands regler och släpper aveln helt fri. Men då får vi nog räkna med lite grisepassare och 3-gångare i början innan marknaden lyckats ta reda på hingstarnas kvaliteter. Fast hellre snälla sådana som dock ändå går att rida, än halvgalna hästar som ingen vill ha och som är direkt farliga!

:bump: :bump: :bump: Anette

Silverkedjan skrev:
Att sålla bland redan godkända hingstar gör man i andra raser utan att det är konstigt.

Jag tycker att man kunde börja med att följa defektlistan :devil: och rensa bort hingstar med spatt eller eksem. Och upprätta någon kontrollinstans för detta.

Sänkning av poänggränserna generellt är inte nödvändigt, men man bör diskutera hur vi skulle få bedömningen att anpassas efter avelsmålet.

Att ta bort de ridande domarna är ett STORT steg i fel riktning :(

Likaså att lättbyggdhet, hetsig vilja och pass är så högt viktat när det inte överhuvudtaget finns i avelsmålet....

En robust starkt byggd snäll fyrgångare med förstklassiga gångarter kommer inte över 7,75. Då är det något som räknas fel ;)

Jag håller med om att det inte BEHÖVS fler hingstar i aveln just nu. Men man kan inte tänka så kortsiktigt. Möjligheten för den enskilde avlaren att få igenom en egenuppfödd hingst som förverkligar det egna avelsmålet (som ju här i Sverige oftast skiljer sig från det Isländska!) är en sporre på lång sikt som man måste ta hänsyn till.

Om marknaden och avelsbedömningarna kommer för långt ifrån varann blir det svårt att föda upp hästar.

Helt riktigt, fast jag tror att den enda lätta vägen går genom en sänkning av poänggränsen så kan man få fortsätta sätta höga poäng på knä-i-haka-töltarna och de som vill avla på detta göra det. Medan de som bara är ute efter takt, vägvinnande steg och mjuka rörelser, hellre kikar på den som har 7,5. Fast vi bör kanske dela upp tölten i takt och aktionspoäng. För en familjehäst skall ju helst vara klockren i tölten och då vill man ju kunna utläsa det ur protokollet med 10 för takt tex. Varför inte kräva att hästarna bedöms självbärande a la barockridning? Dels ser man mer av hästens egen bärighet dels skulle vi slippa de hästar som inte lyssnar på små hjälper och som inte är lydiga och dels skulle alla ryttare tvingas lära sig rida utan grova hjälper! Det ni hade varit att slå TRE flugor i en smäll! :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Isold skrev:
Men problemet här ligger väl snarare i att finna ett bedömningssystem som sållar bort "rätt" hästar.

Ja och seriös avel är att avla samarbetsvilliga, kloka, snälla hästar som passar att leva ihop med människan. Det kan låta romantiskt att tämja en vildhäst med en vilja av stål och enorm aktion och är en enorm känsla när man lyckas, men det är inte ofarligt och det är få som klarar det. Vår avel måste sträva bort från detta. Det kommer ändå alltid att födas tillräckligt många sådana hästar för att tillfredsställa de romantiska vildhästtämjarna!

Silverkedjan skrev:
Vi har ju med hull och hår köpt det Isländska avelsmålet i praktiken eftersom vi dömer efter det. En extremt lättbyggd långbent femgångshäst med stark pass och vilja.

Så vi som håller oss till ett personligt lite mer "svenskanpassat" avelsmål med lättridna robusta fyrgångshästar som håller sig friska i vårt klimat får om vi inte förmår SIF att anpassa bedömningarna finna oss i att hamna längre ner på poängskalan.

Men å andra sidan är det ju vi som kan SÄLJA våra uppfödningar ;) :idea:

Håller inte riktigt med. Islänningarna avlar ju faktiskt också familjehästar men de gör det utanför systemet med bedömningar med gårdshingstar. Deras avel är uppdelad och det är så islandshästens sundhet och variation bevarats. Tävlingshästarna är relativt få procentuellt sett jämfört med dessa brukshästar och så har det alltid varit! Men en sak har de gemensamt: De premierar ett gott lynne. I Sverige är vi så vana vid våra halvgalna halvblod (alla är det inte men det finns alldeles för gott om dem) att vi verkar ha tagit detta som referens och vi har ENDAST hingstar som är premierade och tävlingsinriktade! Och tyvärr så föds det alltfler halvblodsgalna (ursäkta om jag provocerar lite men ni vad jag menar!) islänningar som ett brev på posten!

Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

Inte_Ung skrev:
Problemet är att det ur den aveln kommer en massa halvgalna hästar som varken går att tävla eller är bra för barn.
En bra häst är alltid en bra häst.
De goda tävlingshästarna är ofta mycket bra i huvudet samtidigt som de är oerhört välridna.

Men en extrem tävlingsavel medför att det produceras massor av hästar med 9 i vilja och halvgalet lynne.
Hästar som är för svåra för vanliga ryttare men inte duger till för de riktigt duktiga.

Att det blir så beror till stor del på att pass och vilja räknas så högt vid bedömningen.
Och 10 i vilja och 10 i pass kan inte kompencera för ingen trav eller supernervös när det kommer till vanliga ryttare.
Detta gör att man måste kunna föra in egenskaper som lätthanterlig, lättriden och lätt-töltad i avelsmålet.
Och det är svårt i dag.

I dag så är det i princip bara passande arab-liknande historier som slår sig själva på hakan, som lyckas att få några direkta poäng på bedömningar. Och dessa är inte alltid särskilt lättridna, vilket de borde vara.
Vi håller dessutom på att förlora den viktbärande delen av populationen, då man premierar att hästen är så lättbyggd som det bara går.
Riktigt viktbärande hästar är ofta litet grövre, och dessa få inga direkt höga poäng på extriören.

Håller med vart enda ord!

Lånar en knapp bara...

Då är vi tillbaka på min gamla vanliga idé! Inför en till bedömningspunkt och ge den HÖG viktning för totalen. "Ridbarhet" tycker jag själv är en bra rubrik. Den ska INTE bedömas av professionella ryttare/domare överhuvudtaget utan av känsliga, nervösa amatörryttare som snabbt känner av hästens lynne. Bör inte vara totala nybörjare förstås, båda av säkerhetsskäl (risk att hästen springer till skogs) och för hingstägarnas sinnesfrid (känns kanske inte bra med en nybörjare som rycker och sliter i guldklimpen).

Själv avgör tex jag oftast en hästs lynne på ca 5 min förutsatt att hästen är uppvärmd när jag sitter upp, annars behövs ytterligare 5 min till uppvärmning i skritt först. Och jag kan ju knappast vara ensam i landet som är nervöst lagd! Problemet blir att vi nervösa ryttare inte direkt tilltalas av tanken på att sitta upp på 20 främmande unghingstar på en dag... Men DET vore effektivt för att bedöma hästarnas lynne under ridning.

Sedan kunde man gärna ha "hanterbarhet" med i exteriörbedömningen också och låta samma amatör försöka leda hästen fram och tillbaka i skritt (vända, stanna och starta) lyfta upp en hov och klia hästens öron typ.

Intressant tråd! Jag är vare sig avlare eller kanske särdeles kunnig i avelsfrågor men efter att ha läst flertalet inlägg här måste jag ändå ställa lite frågor ...

Rätta mig om jag har fel, men för mig verkar huvudansvaret ligga hos avlarna i denna diskussion. Men köparna då? De som skall "konsumera" varan, har inte de ett ansvar i att söka efter rätt individ?
Här kommer också ansvaret att faktiskt veta VAD man köper, och inte minst acceptera att betala vad det kostar. En bra häst kostar pengar, alldeles oavsett stam. Vid 5 års ålder så har de ändå kostat lika mycket på pappret (förutom stoets inköp + betäckningen).

Isold skrev:
Problemet vad gäller kategorin "familje-fritidshästar" är, som jag ser det, att utbildningen av hästen ofta brister. Vi betalar ofta för att ge den "lovande tävlingshästen" en god grundutbildning med den häst vi inte förväntar oss något av, den rider grannflickan in åt oss ...
Precis som Isold skriver så tror jag att "familje- och fritidshästar" kanske inte får den träning som behövs. Kanske avlas den fram på det egna stoet, missar flockuppväxt osv - och vad är det då som säger att det är just stammen och faktiskt inte miljön som också påverkar?

Konsumenternas kraft är faktist ganska stark, OM konsumenterna väljer att utnyttja sin makt. Och jag tror att det faktiskt kan vara ett sätt att påverka innebörden eller tolkningen av avelsmålet som ju faktiskt är välformulerat. Hur det efterlevs finns å andra sidan många åsikter om ...

Tror inte att en "bra" hingst med mycket vilja och aktion per automatik är utesluten för att ge goda familjehästar, däremot tror jag inte att aveln bör släppas fri. Vi är alldeles för blödiga redan i dag för att ta bort de avkommor som inte är så bra.

Förlåt "utflytningen", men ingen har väl sagt att avel är lätt?! ;)

ang skrev:
Intressant tråd! Jag är vare sig avlare eller kanske särdeles kunnig i avelsfrågor men efter att ha läst flertalet inlägg här måste jag ändå ställa lite frågor ...

Rätta mig om jag har fel, men för mig verkar huvudansvaret ligga hos avlarna i denna diskussion. Men köparna då? De som skall "konsumera" varan, har inte de ett ansvar i att söka efter rätt individ?
Här kommer också ansvaret att faktiskt veta VAD man köper, och inte minst acceptera att betala vad det kostar. En bra häst kostar pengar, alldeles oavsett stam. Vid 5 års ålder så har de ändå kostat lika mycket på pappret (förutom stoets inköp + betäckningen).

Precis som Isold skriver så tror jag att "familje- och fritidshästar" kanske inte får den träning som behövs. Kanske avlas den fram på det egna stoet, missar flockuppväxt osv - och vad är det då som säger att det är just stammen och faktiskt inte miljön som också påverkar?

Konsumenternas kraft är faktist ganska stark, OM konsumenterna väljer att utnyttja sin makt. Och jag tror att det faktiskt kan vara ett sätt att påverka innebörden eller tolkningen av avelsmålet som ju faktiskt är välformulerat. Hur det efterlevs finns å andra sidan många åsikter om ...

Tror inte att en "bra" hingst med mycket vilja och aktion per automatik är utesluten för att ge goda familjehästar, däremot tror jag inte att aveln bör släppas fri. Vi är alldeles för blödiga redan i dag för att ta bort de avkommor som inte är så bra.

Förlåt "utflytningen", men ingen har väl sagt att avel är lätt?! ;)

En bra familjehäst skall inte kräva att en tävlingsryttare rider till den! En medelgod ryttare med kunskap om de fyra gångarterna skall klara att rida till en sådan häst! Har hästen så mycket vilja och så svårt för gångarterna att det krävs ett tävlingsproffs för att göra hästen rättvisa, då är det fel på aveln! Dessutom komer denna hästa att tappa det mesta av sin artificiellt framtagna gångarter i händerna på familjeryttaren!

Lynnet sitter förhoppningsvis inte i tillridningen! Vi måste avla hästar som alla kan handskas med! Tycker Bobbe verkligen lyckas uttrycka vad jag pratar om vad gäller lynnet! Jag har hört om hingstar som varit rent fruktansvärda i lynnet och krävt lång experthjälp för att få till att lyda och lyssna, men det syns ju inte på bedömningen, tyvärr!

Det är marknadens intresse jag för fram! Hittills har det i avelsarbetet i Sverige endast tagits hänsyn till tävlingshästmarknaden men den utgör bara några % av de som vill ha islandshäst! Själv gillar jag nämligen heta hästar och har som så många andra avlare lagt topphingstar på mina vackra framåt ston med fina gångarter. Jag har fått jättefina avkommor med gott lynne och stor aktion samt lätt för gångarterna. De är lätta för oss erfarna ryttare men inte en enda av dem har passat som familjehäst!

Så jag har börjat tänka om i min avel. Jag kan ju inte bara avla hästar för mig själv och tävlingsryttarna! Men när jag tänker i de banorna och använder hingstar som har sämre bedömning men mycket bättre lynne och gångarter som är lätta för vardagsryttaren men inte är så exceptionella, då fnyser "toppavlarna" på näsan åt mig! Samtidigt känner jag ett enormt stöd från "gräsrötterna" inom Islandshästförbundet, men INGEN för deras talan i avelsdiskussionerna. Och själva har de för dåligt självförtroende för att göra sig hörda! Risken är ju stor att bli betraktad som alltför okunnig för att någon skall bry sig!

Så vad gör man då? Jo man får leta familjehäst i Danmark eller på Island! Danskarna brukar säga att de inte förstår hur vi svenskar står ut med våra halvblods lynne och skaka på huvudet. Snart kommer de med vårt sätt att bedriva islandsaveln säga detsamma om våra islandshästar! En skrämmande tanke!

Man pratar om att man sållar hårt på Island och att vi borde sålla lika hårt. Men om SIF får bestämma tror jag inte rätt hästar sållas bort. För vad har man sållat på island i första hand? Ja inte är det den snälla tregångaren eller grisepassaren som lyder 5-åringens minsta nyck. Nej det är den icke samarbetsvilliga och med det svåra lynnet som är farlig som åker bort! Sedan kan den ha kanongångarter! Och jag tycker att den snälla 3-gångaren eller grisepassaren har ett större existensberättigande än en aldrig så snygg häst med toppblod och enorma gångarter med ett icke samarbetsvilligt och svårt lynne! Men givetvis menar jag inte för den skull att vi ska avla på tregångare och grisepassare. Jag vill bara ge folk ett helt annat perspektiv på vilka hästar som verkligen är dåliga! Varför skall en liten tävlingsintresserad klick bestämma aveln när det finns många fler som har helt andra behov!

Båbbe skrev:
Lånar en knapp bara...

Då är vi tillbaka på min gamla vanliga idé! Inför en till bedömningspunkt och ge den HÖG viktning för totalen. "Ridbarhet" tycker jag själv är en bra rubrik. Den ska INTE bedömas av professionella ryttare/domare överhuvudtaget utan av känsliga, nervösa amatörryttare som snabbt känner av hästens lynne. Bör inte vara totala nybörjare förstås, båda av säkerhetsskäl (risk att hästen springer till skogs) och för hingstägarnas sinnesfrid (känns kanske inte bra med en nybörjare som rycker och sliter i guldklimpen).

Själv avgör tex jag oftast en hästs lynne på ca 5 min förutsatt att hästen är uppvärmd när jag sitter upp, annars behövs ytterligare 5 min till uppvärmning i skritt först. Och jag kan ju knappast vara ensam i landet som är nervöst lagd! Problemet blir att vi nervösa ryttare inte direkt tilltalas av tanken på att sitta upp på 20 främmande unghingstar på en dag... Men DET vore effektivt för att bedöma hästarnas lynne under ridning.

Sedan kunde man gärna ha "hanterbarhet" med i exteriörbedömningen också och låta samma amatör försöka leda hästen fram och tillbaka i skritt (vända, stanna och starta) lyfta upp en hov och klia hästens öron typ.

Du gav mig en riktigt bra idé! Om man inför några fler bedömningsgrunder på dina principer så skulle "familjehingstarna" ta poäng där men inte de med ett mer hett temperament. Då kunde dessa familjehingstar kunna gå in på höga poäng här , även om de inte hade så bra gångartsbedömning tex.

Det finns ju inget som hindrar att man även med dagens system avlar på genomsnälla lätt-tränade hästar :) (Personligen vill jag också ha tävlingskapacitet men det är ju ingen nödvändighet att andra har samma mål.)

Sina ston känner man ju väl.

Det svåra är bara att veta vilka hingstar "utifrån" man törs använda eftersom bedömningssystemet inte varudeklarerar det man vill ha reda på.

Själv vill jag veta väldigt mycket bakgrund vad gäller eksem/spatt/lynne/problemfrihet/lätthet för rena gångarter och aktion så det är enklast att använda hingstar man känner väl och haft flera avkommor efter eller fött upp själv.

Det begränsar urvalet drastiskt :p men ger också färre överraskningar.

Så länge man inte är beredd på att slakta ut det som blir dåligt (det lönar sig INTE att föda upp en islandshäst utan tölt tex, och dåligt lynne orkar man ju inte med) så får man hålla säkerhetsmarginalerna större.

Men jag måste också erkänna att många svenskfödda hästar jag träffat på med tråkigt lynne nog snarast har det för att de är "trädgårdsuppfödda". Olika blodslinjer har iofs olika "tolerans" för felhantering, men ouppfostran är ju inte genernas fel.

En liten till förklaring bara ... Jag menar inte att en bra familjehäst kräver tillridning, men däremot kräver den en god inridning och träning för sina framtida uppgifter - den liksom tävlingshästen. Och då tänker jag inte specifikt på aktion etc, utan just att en skicklig hästtränare har lättare att ge rätt signaler, och inte minst eftergift i rätt ögonblick - och en god utförd utbildning är ju inte minst viktig för att hästen skall uppleva jobbet som trevligt och vara trygg i sin uppgift.

Sen så är ju hingsten faktiskt bara 50% av avkomman. Sant är att hingstar får fler avkommor per individ, men man kan inte heller förringa stoets betydelse. Och det är ju den personliga kombinationen som ger just DEN avkomman, så om annat hingstmaterial önskas bör vi kanske också se över det stomaterial som i dag faktiskt är inblandat i det vi får fram.

Och marknaden KAN faktiskt föra sin egen talan - för det är ju det den gör ... Den vara som är lättsåld är ju så mycket mera populär. Finns inte tillgång så ökar priset, och då får du som säljare se hur eftertraktad varan är. Jag uppmuntrar inte ett priskrig, men faktum är att många tror att *bra* hästar är billigare än vad de är. Observera att *bra* kan vara allt ifrån familjehäst till tävlingshäst, dvs det är de kriterier du söker i din kommande häst.

Det är inte heller enbart SIFs ansvar att sålla bort hästar som inte håller måttet, utan ditt som avlare. Även om du bara får ett föl om året. Och det tror jag inte alls är lika frekvent som på Island, för här går det mesta att sälja ändå. Återigen så har även köparen ett ansvar i att faktiskt köpa det den vill ha. Vill du ha en volvo så kostar det, medan en skoda är bra mycket billigare. Visst, båda tar sig fram på våra vägar, men den förstnämnda är försedd med en högre prislapp och säkrare väg- krockegenskaper.

För ni som avlar, nog vill ni väl ha betalt? Och nog vill ni gärna ha kunniga kunder som uppskattar era avkommor?

Det är inte heller enbart SIFs ansvar att sålla bort hästar som inte håller måttet, utan ditt som avlare.

Men om man vill avla på en typ av hästar som normalt inte blir godkänd? Som redan är bortsållad?

Det var därför jag skrev "inte enbart" ... Och det var därför jag tog upp även stoets betydelse lite tidigare i inlägget.

För att spinna vidare så har vi i dag ett ganska brett utbud av godkända hingstar i Sverige, och även om många av dem besitter äckelstor aktion och mycket vilja så kan säkerligen en hel del av dem ge trevliga familjehästar också.

ang skrev:
För ni som avlar, nog vill ni väl ha betalt? Och nog vill ni gärna ha kunniga kunder som uppskattar era avkommor?

Det är inga problem att få betalt för välridna tävlingshästar.

Däremot så tycker de flesta köpare av s.k. familjehästar att de ska kunna få en perfekt och frisk sådan med bra tölt för typ 20 000.

Därför är det lite säkrare att avla på hästar med bra gång, det är lättare att hitta seriösa motiverade köpare i de prisklasserna.

Och jag håller med dig att det finns flera mkt bra hingstar.

Kolla tex på juniorfinaler på stora tävlingar. Där finns bussiga 4-gångshingstar med rena gångarter och uppenbarligen tillräckligt lättridna för barn. Man skulle kunna klona och sälja hur många Steini/Hrimnir/Blundur etc som helst.

Men inte AVLAR folk på dem :confused:

Det var just det jag var ute efter, Tim.

Att så länge det inte betalar sig att föda upp "familjehästarna" så blir det svårt att motivera avlare till att gå i (större) förlust för att tillfredställa marknadens önskemål. Vill kunderna betala så kan säkert fler ägna sig åt verksamheten vilket kan vara nog så viktigt som att förändra urvalet vi avlar på.

Steini är för övrigt en personlig favorit sedan många år :love:

Jag tycker att man kunde börja med att följa defektlistan :devil: och rensa bort hingstar med spatt eller eksem.
Javisst, steg nummer ett!

Här kommer vi ju till ett problem. Det är ganska lätt att se när något kunde vara bättre. Det jag efterlyser är förslag på hur nuvarnade bedömningssystem skall förbättras. Då talar jag inte om "att fyrgångshästar borde premieras högre" o s v utan konkreta förslag på hur bedömningsunderlaget ska utformas för att detta ska ske.

Lobelia skrev:
Men om man vill avla på en typ av hästar som normalt inte blir godkänd? Som redan är bortsållad?
Varför vill man det då? Är det inte oftast så att det är personliga skäl. Att jag själv tycker att denna häst besitter så mycket goda egenskaper att jag vill avla vidare på den. Detta respekterar jag fullt och fast, absolut! Däremot menar jag att det bör finnas en "kontrollinstans" för vilka hingstar som släpps igenom. Duger inte den vi har idag så ska den revideras, inte gränsen sänkas!

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar