Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Har haft uppfödning av islandshästar i många år, flera av avkommorna har varit verkligt bra, men kruxet är att deras "typ" nu har blivit omodern, i alla fall vid avelsbedömningar. Hästarna är robusta och med bredd i bringan och kraftiga kors, "normallånga" ben, dvs inte den lätta, smala långbenta typen som nu verkar eftersträvas. De har ett långt vägvinnande steg och medellyft.
Nu går det en unghingst hemma som är en bra representant för våra hästar.
Han har ett mycket, mycket bra lynne (annars hade han varit kastrerad för länge sedan), mycket bra vägvinnande skritt, taktren trav med OK sväv och klockren tölt. Han kan gå medeltempo tölt för helt lösa tyglar. (Riden i två månader). Hyfsad galopp och har visat helt ok pass). När han fått bättre kondis kommer han att kunna gå tölt låånga sträckor utan att bli slutkörd.
Kort sagt en hingst jag gärna skulle använda i vår uppfödning.....
Men oddsen är inte så stora att det kommer att bli så, tyvärr, för visst vill man gå "rätta" vägen via avelsbedömning.
Han är ju kraftigt byggd och har inte någon häftig aktion - bara medelaktion. Han har inte heller några häftiga BLUP-poäng.... Även om 105 väl inte är så pjåkigt ....

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Lobelia skrev:
Men om man vill avla på en typ av hästar som normalt inte blir godkänd? Som redan är bortsållad?

Alla bedömda hingstar i sverige kan väl inte vara olämpliga att använda om man vill ha en med bra lynne för familjehäst? Sedan hänger det på stoet också, en del stoägare verkar inte ställa lika höga krav på stoets lynne eller ridbarhet. Har jag missförstått det hela, men stoets lynne präglar väl i hög grad fölet?

josse skrev:
Alla bedömda hingstar i sverige kan väl inte vara olämpliga att använda om man vill ha en med bra lynne för familjehäst?

Nej. Men många stoägare får bara se hingsten på bild - hur kan man då veta vad man avlar på? Det är ett smart sätt att dölja hingstens eksem också :devil: Åtskilliga stoägare har i även år lämnat sina ston i stall och åkt hem utan att se vare sig de skruttiga stängslen eller hingstens skick. Hur kan man gå med på att lämna ifrån sig stoet på sådana premisser :confused:

Det är svårt att få reda på vad som döljer sig bakom siffrorna.

Förhoppningsvis gör konkurrensen (jag tycker inte man kan få för många hingstar att välja på) att fler hingstägare släpper till sina hingstar och låter stoägarna prova dem och ev avkommor :idea:

josse skrev:
Alla bedömda hingstar i sverige kan väl inte vara olämpliga att använda om man vill ha en med bra lynne för familjehäst? Sedan hänger det på stoet också, en del stoägare verkar inte ställa lika höga krav på stoets lynne eller ridbarhet. Har jag missförstått det hela, men stoets lynne präglar väl i hög grad fölet?

Sedan har man ju Blup-unghingstarna, där man egentligen inte vet något om individen alls bara en uträkning av deras EVENTUELLA anlag. En del av dessa unghingstar är förhållandevis flitigt använda....
Känner man inte hingstens föräldrar och hingsten själv väldigt väl, vet man ju faktiskt inte ett skvatt vad man avlar på. Förutom att avkommorna troligtvis blir långbenta, långhalsade och smala :-)

Vad gäller stoets temperament och rörlighet anser jag det egentligen väger mer än hingstens eftersom stoet präglar sitt föl...

Senast ändrad:

freyja skrev:
Vad gäller stoets temperament och rörlighet anser jag det egentligen väger mer än hingstens eftersom stoet präglar sitt föl...

Ja och inte bara mentalt, utan även fysiskt på både gott och ont. Vilket osvikligen för oss tillbaka till nackdelar hos stoet, som då det lilla fölet får överta till en stor del. Börjar man titta på hur aveln ser ut idag, är jag inte alls säker på att den proffesionella aveln står för majoriteten. Utan det känns som om fritidsavlaren faktiskt har hand om den delen, men här är jag inte så insatt så helt säker är jag faktiskt inte. Men vi kan vara överens om att fritidsavlare står för en stor del av avlen idag, och frågan är om man funderat i några längre banor än att man vill ha ett föl efter sin hjärtesten även med alla dess fel och brister.

Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

sambaengi skrev:
Du gav mig en riktigt bra idé! Om man inför några fler bedömningsgrunder på dina principer så skulle "familjehingstarna" ta poäng där men inte de med ett mer hett temperament. Då kunde dessa familjehingstar kunna gå in på höga poäng här , även om de inte hade så bra gångartsbedömning tex.

EXAKT! Då behövs inga sänkta gränser eller viktningar för 4-gångare. Har "Ridbarheten" större eller lika stor viktning som pass kommer lättridna hästar få fina poäng iaf!

Jag har roat mig med att göra en "bedömningsskala" så fler förstår ungefär hur jag tänker. Tanken är att Ryttaren bedömer 5 moment: Skritt, trav, tölt, ökad tölt och galopp (väldigt få amatörer rider pass). Varje poäng är uppdelat på 2 bedömningar, den ena görs av "amatörryttaren", den andra av avelsdomarna (kallade R för ryttare och D för domare nedan).

5 - R, ej möjlig att rida i 2 eller fler moment, svårighet att kontrollera hästen
D, ej visat 2 eller fler moment

6 - R, ej möjlig att rida i 1 moment, kontrollerbar med viss svårighet
D, ej visat samtliga moment

7 - R, hästen med viss svårighet möjlig att rida i samtliga moment, kontrollerbar utan svårighet
D, visat samtliga moment på godkänd nivå

8 - R, hästen rids utan svårighet i samtliga moment, kontrollerbar utan svårighet
D, visat samtliga moment på nivå motsvarande ordinarie ryttare

9 - R, hästen rids med lätthet i samtliga moment, ger en trevlig ridkänsla
D, visat samtliga moment på nivå motsvarande ordinarie ryttare, ger ett trevligt och positivt intryck

10 - R, hästen rids med lätthet i samtliga moment, inger en trygg känsla även för en osäker ryttare och är mycket trevlig att rida i samtliga moment
D, visat samtliga moment på nivå motsvarande ordinarie ryttare eller högre, ger ett trevligt, positivt och säkert intryck

Så vad tror ni? Skulle inte den bedömningen sitta rätt fint? En trevlig lättriden 4-gångare med extremt säkra gångarter och stabilt lynne BORDE här få minst 9. Om det då viktas jämförbart med passen så kunde en 4-gångaren alltså få HÖGRE bedömning än den svårridna 5-gångaren... ;)

Egentligen skulle nog vissa avelsdomare med nervösa elever också fungera som Ryttare. Jag vet att åtminstone Jenny Mandal är jättebra på att välja häst för mig så hon borde vara bra på detta också. ;)

Boj skrev:
Ja och inte bara mentalt, utan även fysiskt på både gott och ont. Vilket osvikligen för oss tillbaka till nackdelar hos stoet, som då det lilla fölet får överta till en stor del. Börjar man titta på hur aveln ser ut idag, är jag inte alls säker på att den proffesionella aveln står för majoriteten. Utan det känns som om fritidsavlaren faktiskt har hand om den delen, men här är jag inte så insatt så helt säker är jag faktiskt inte. Men vi kan vara överens om att fritidsavlare står för en stor del av avlen idag, och frågan är om man funderat i några längre banor än att man vill ha ett föl efter sin hjärtesten även med alla dess fel och brister.
Nu kan man ju fråga sig vilka som kan kallas fritidsavlare respektive professionella avlare, (dessutom finns det nog också de som ligger mittemellan).
Är det antalet ston som används, avelsresultat, stamboksförda ston, ekonomisk bärighet eller vad?
Inköpta hästar/egna uppfödningar som används osv?
Andelen föl som föds efter högt bedömda ston och hingstar är ju ändå i minoritet, men det är där som "avelsframstegen" mäts och det blir väl också så att högre procent av dem visas. Övriga hästar kommer många gånger inte ens till bedömning - ekonomiska skäl, eller för att de inte följer nuvarande mall?

Sedan så finns okynnesavlare, buskavlare och busavlare.
Själv är jag i en förskräcklig kategori.

Men jag har kul ändå!
Det är roligare att vara oseriös än att vara seriös, det är då ett som är säkert.
Och man måste ju fråga sig varför man avlar (eller producerar eller vad man gör).
Jag har kommit fram till att jag gör det ju för att jag tycker det är roligt.
Så då behöver jag ju inte bry mig om vad andra tycker, det är ju min fritidssyssla och inte någon annans.

Vad avlar du på då?

Inte_Ung skrev:
Sedan så finns okynnesavlare, buskavlare och busavlare.
Själv är jag i en förskräcklig kategori.

Men jag har kul ändå!
Det är roligare att vara oseriös än att vara seriös, det är då ett som är säkert.
Och man måste ju fråga sig varför man avlar (eller producerar eller vad man gör).
Jag har kommit fram till att jag gör det ju för att jag tycker det är roligt.
Så då behöver jag ju inte bry mig om vad andra tycker, det är ju min fritidssyssla och inte någon annans.

Har du en alldeles egen kategori - vad heter den? ;)

Själv gör jag det för att jag tycker det är roligt och mycket intressant. Bedriver en målmedveten avel. Men man måste faktiskt till en viss del göra som
du. Strunta i vad "andra" tycker. Inte följa "sista modet". Kan väl medföra att "andra" betecknar det som en typ av buskavel - trots att godkända hingstar och stamboksförda ston används. En del hingstar får ju faktiskt en stämpel på sig att inte vara "fina" nog eller helt enkelt inte vara "inne" just nu.
Fick många negativa kommentarer när vi använde en viss hingst för några år sedan - men avkommorna har blivit mycket trevliga + robusta och starka - precis som vi tänkt oss.

Isold skrev:
Varför vill man det då? Är det inte oftast så att det är personliga skäl. Att jag själv tycker att denna häst besitter så mycket goda egenskaper att jag vill avla vidare på den. Detta respekterar jag fullt och fast, absolut! Däremot menar jag att det bör finnas en "kontrollinstans" för vilka hingstar som släpps igenom. Duger inte den vi har idag så ska den revideras, inte gränsen sänkas!

:bow:

Vi avlar väl alla efter personliga mål! Tyvärr är det så att den lilla tävlingskategorins mål gynnas! Skulle jag enbart avla för egen del så skulle det vara framåt, samarbetsvilliga och lätttränade tävlingshästar eller lyxskogsmullar! Men jag vill också avla hästar som passar mina barn, syskonbarn, mina icke så ridvana bekanta, turridning och ridskolor!

Hur gör vi med de grova hästarna då? Jag kan skaffa mig ett grovt byggt och rejält sto med gott lynne ( har jag redan ) men det är ju bara halva aveln! Vill man vara någorlunda säker på vad man får så betäcker man lika med lika! Vill jag ha grova, snälla, viktbärande, lättöltade och lättränade avkommor väljer jag både sto och hingst stöpta i den formen! Men hur många godkända hingstar hittar vi som uppfyller alla de kraven? Det fanns fler sådana för 10 år sedan än det gör idag, trots att vi har många ggr fler hingstar! Idag är de grova hingstarna bortsållade och jag tror det är det Lobelia menar. Omdömet för grovt byggd har fällts om mer än en hingst som inte blivit godkänd och tom ofta så att redan tränarna säger att det är ingen idé att visa en så grov häst!

:bump: :bump: :bump: Anette

ang skrev:
Och marknaden KAN faktiskt föra sin egen talan - för det är ju det den gör ... Den vara som är lättsåld är ju så mycket mera populär. Finns inte tillgång så ökar priset, och då får du som säljare se hur eftertraktad varan är. Jag uppmuntrar inte ett priskrig, men faktum är att många tror att *bra* hästar är billigare än vad de är. Observera att *bra* kan vara allt ifrån familjehäst till tävlingshäst, dvs det är de kriterier du söker i din kommande häst.

Det är inte heller enbart SIFs ansvar att sålla bort hästar som inte håller måttet, utan ditt som avlare. Även om du bara får ett föl om året. Och det tror jag inte alls är lika frekvent som på Island, för här går det mesta att sälja ändå. Återigen så har även köparen ett ansvar i att faktiskt köpa det den vill ha. Vill du ha en volvo så kostar det, medan en skoda är bra mycket billigare. Visst, båda tar sig fram på våra vägar, men den förstnämnda är försedd med en högre prislapp och säkrare väg- krockegenskaper.

För ni som avlar, nog vill ni väl ha betalt? Och nog vill ni gärna ha kunniga kunder som uppskattar era avkommor?

Visst får jag sålt mina hästar men 9 av 10 som ringer letar efter den utlimata familjehästen och struntar i höga lyft! Den skall vara 100% trafiksäker, säker med barnen, bära pappa på 100kg och fungera med alla! Och de blir lika besvikna varje gång man säger tyvärr jag har inte en sådan häst och om jag hade det så var den inte till salu! Och så berättar de hur länge de letat. Många av dem hittar till sist det de söker i Danmark eller importerar från Island. För på Island finns de för där kan man avla helt fritt! Det är marknaden det! Island får sälja familjehästar och turhästar trots eksemrisken, därför att inget annat land kan tillgodose efterfrågan på denna kategori hästar!

Men här i Sverige kallas gårdsaveln oseriös och betraktas nästan som kriminell! Om du använder en hingst som inte är godkänd får du betala straffavgift! 5000 för ett hästpass istället för 750 + blodprov/DNA på båda föräldrar och fölet, inkl veternärbesök och analys. Använder man då en grov, rejäl, snäll, naturtöltande och viktbärande men icke godkänd hingst som passar till familjehästavel så kostar det 5000 extra att föda upp fölen samtidigt som man vänder sig till en familjehästmarknad som inte rör sig med samma kapitalstorlek som tävlingshästmarknaden!

Kostnaden är densamma om man så bara använder hingsten till egna ston och får avkommor för eget behov! Dessutomem har avkomman begränsad användbarhet. Den får ej avelsbedömas och ej komma med i landslaget, fast det är ju inte målet med en familjeindivid förståss! Men ändå, man får betala mer men får mindre rättigheter! Det är ett sätt att avskräcka alla att göra avkall ifrån storebror SIF:s riktlinjer! Samtidigt kanman köpa motsvarande häst från Islan eller Danmark med fulla papper och utaninskränkningar i användbarheten!

Varför är Sverige så retfullt storebrorstyrt? Vi är sist med allt nydanande och de som går emot storebror straffas alltid ekonomiskt oavsett om det gäller alternativa medicinska behandlingar eller hästavel! Jag blir så trött på detta så till sist får man väl ta sitt pick och pack och flytta till utlandet!

freyja skrev:
Har haft uppfödning av islandshästar i många år, flera av avkommorna har varit verkligt bra, men kruxet är att deras "typ" nu har blivit omodern, i alla fall vid avelsbedömningar. Hästarna är robusta och med bredd i bringan och kraftiga kors, "normallånga" ben, dvs inte den lätta, smala långbenta typen som nu verkar eftersträvas. De har ett långt vägvinnande steg och medellyft.
Nu går det en unghingst hemma som är en bra representant för våra hästar.
Han har ett mycket, mycket bra lynne (annars hade han varit kastrerad för länge sedan), mycket bra vägvinnande skritt, taktren trav med OK sväv och klockren tölt. Han kan gå medeltempo tölt för helt lösa tyglar. (Riden i två månader). Hyfsad galopp och har visat helt ok pass). När han fått bättre kondis kommer han att kunna gå tölt låånga sträckor utan att bli slutkörd.
Kort sagt en hingst jag gärna skulle använda i vår uppfödning.....
Men oddsen är inte så stora att det kommer att bli så, tyvärr, för visst vill man gå "rätta" vägen via avelsbedömning.
Han är ju kraftigt byggd och har inte någon häftig aktion - bara medelaktion. Han har inte heller några häftiga BLUP-poäng.... Även om 105 väl inte är så pjåkigt ....

Spara din hingst! Förhoppningsvis slår EU-reglerna igenom och då behövs bara en veterinärbesiktning av erkänd hästveterinär för att hingsten skall vara godkänd för avel, särskilt som ursprungslandets regler skall gälla och på Island är aveln fri! Fast det finns krafter som nu lobbar för att den inte skall vara det på Island heller utan det skall in straffavgifter på "den oseriösa aveln"! Otroligt! Islandshästen kommer att förvandlas till tävlingsarab och det som sparats i 1000 år att gå förlorat! Får väl börja med basjkir istället. De kan ju också tölta, är rejäla och viktbärande! Men synd är det! Eller får vi bilda en egen islandshästförening!

Inte klokt att fördärva en ras som bestått i 1000 år pga modenycker!

Silverkedjan skrev:
Sina ston känner man ju väl.

Det svåra är bara att veta vilka hingstar "utifrån" man törs använda eftersom bedömningssystemet inte varudeklarerar det man vill ha reda på.

Själv vill jag veta väldigt mycket bakgrund vad gäller eksem/spatt/lynne/problemfrihet/lätthet för rena gångarter och aktion så det är enklast att använda hingstar man känner väl och haft flera avkommor efter eller fött upp själv.

Det begränsar urvalet drastiskt :p men ger också färre överraskningar.

Så länge man inte är beredd på att slakta ut det som blir dåligt (det lönar sig INTE att föda upp en islandshäst utan tölt tex, och dåligt lynne orkar man ju inte med) så får man hålla säkerhetsmarginalerna större.

Men jag måste också erkänna att många svenskfödda hästar jag träffat på med tråkigt lynne nog snarast har det för att de är "trädgårdsuppfödda". Olika blodslinjer har iofs olika "tolerans" för felhantering, men ouppfostran är ju inte genernas fel.

Sant alltsammans! Men de trädgårdsuppfödda med dåligt lynne är ofta väldigt lugna och coola hästar, helt orädda, som trampar över en! Där är det människan som burit sig dumt åt! Gullar och daltar med fölen istället för att passa på att fostra hästen medan den är liten och människan starkare! Ibland undrar man vad folk har mellan öronen! Gröt? :confused: Mänskliga faktorn kan förstöra alla sorters hästar, tyvärr... :crazy:

Silverkedjan skrev:
Nej. Men många stoägare får bara se hingsten på bild - hur kan man då veta vad man avlar på? Det är ett smart sätt att dölja hingstens eksem också :devil: Åtskilliga stoägare har i även år lämnat sina ston i stall och åkt hem utan att se vare sig de skruttiga stängslen eller hingstens skick. Hur kan man gå med på att lämna ifrån sig stoet på sådana premisser :confused:

Det är svårt att få reda på vad som döljer sig bakom siffrorna.

Förhoppningsvis gör konkurrensen (jag tycker inte man kan få för många hingstar att välja på) att fler hingstägare släpper till sina hingstar och låter stoägarna prova dem och ev avkommor :idea:

:devil: ligt bra svarat!

josse skrev:

För att vara "säker" på att få en lugn avkomma så behöver båda föräldrarna vara lugna. Men tyvärr finns det för få passande hingstar. Och för varje generation minskar både andelen lugna ston och hingstar eftersom vi bara premierar tävlingsaveln! Men även den kommer att bli lidande av sitt ensidiga resonemang! Det är en stor förändring bara de senaste 10 åren! "Gamla typen" av islandshäst håller på att försvinna! Det är ju det jag hela tiden försöker förklara! 1000 års avel sopas under mattan på ett par decennier pga modets nyck om smäckra, heta tävlingshäst som lyfter så högt så man tänker på friesern närmast. En ras som också delvis förstörts pga att man ensidigt började avla mot smäckrare hästar med högre lyft! Både lynnesfel, ryggproblem, benproblem och rörelseproblem blev resultatet! Måste vi göra om andra rasers misstag med vår gamla urhäst?

Det är alltid så jäkla lätt att invända mot de stadgar som finns, men avelsmålet som sådant är ju faktiskt välformulerat. Om man sen tycker att det är feltolkat, då borde det väl vara den delen man angriper i stället? Och om hela 90% vill ha en annan häst än den som i dag premieras då vore det väl grymt märkligt att en demokratisk förening faktiskt inte lyssnar på sina medlemmar - för det är ju helt klart en rungande majoritet?

Och hur välplanerad är aveln för de dryga 1000-talet föl som föds i Sverige varje år? Är hingsten vald på grundval av gångarter, lynne, eksemfrihet (!!), färg, pris för betäckning, geografisk närhet eller vad? Läser alla hela bedömningspoängen, eller är det totala rid som räknas? Det finns ju flertalet fina hingstar, ofta fyrgångare, som inte har en "första klass" siffra pga en femma för pass t ex. Men om dessa var så eftertraktade borde de väl finnas högre upp i den totala statistiken? Hur väljs även stoet ut och vad har man för mål med sin avkomma? Och en pigg villig häst, betyder inte alls att den därmed är oridbar som familjehäst. Vilja är ju faktiskt också samarbetsvilja.

För att säga att "proffsavlarna" och SIF har det allena rådande ansvaret håller inte. Vad är det för fel med PERSONLIGT ANSVAR? - Så länge det KÖPS heta, spindelhästar och därtill eksemhästar så är det svårare att komma åt problemet om man nu anser det vara ett problem. Alla hästägare och hästköpare har ett ansvar för den häst man gillar och faktiskt väljer att betala för, inte bara hingsthållare eller avelsgårdar. Om man inte tycker det, då kan man snacka om storebrorsmentalitet, ren okunskap eller likgiltighet. Ja, jag är lite motvalls just i denna fråga. Men jag tycker heller inte att frågorna får nåt bra svar när det är "dom", "alla vill" etc - för om det verkligen vore en verklig majoritet såg verkligheten annorlunda ut redan i dag.

ang skrev:
Men jag tycker heller inte att frågorna får nåt bra svar när det är "dom", "alla vill" etc - för om det verkligen vore en verklig majoritet såg verkligheten annorlunda ut redan i dag.

Det SER annorlunda ut, på ett sätt.

Våra hingstar som är garanterat familjesnälla och inte har skyhög bedömning men tävlingsmeriter och fyra bra gångarter har haft väldigt många ston. Så visst är den här hästtypen eftertraktad.

MEN de når oftast bara hobbyuppfödarna och gör hästar som inte används vidare i aveln eftersom de är gjorda för att bli de efterlängtade ridhästarna.

De som avlar i större skala och satsar på att visa sina hästar måste ju styras av bedömningssystemet som premierar en annan typ av häst.

Jag tycker det är ett problem att verktygen vi har för bedömningarna inte på något sätt speglar vårt avelsmål.

Det svenska avelsmålet är bara en papperstiger eftersom vi till 100% dömer efter det isländska.

Som avlare måste jag själv producera två typer av hästar. En fyrgångstyp som går lätt att sälja som eftertraktade ridhästar, och en lättbyggd femgångstyp med mkt pass som går att få fram som avelshästar.

Sedan ska den senare typen fortsätta producera den första :confused: :crazy: Det funkar ett tag när man har en partner som starkt nedärver sina "ridhästegenskaper".

Men nu när jag drar ner på aveln så satsar jag bara på de hästar som tyvärr har lägst chans på bedömning men ligger närmast hjärtat och är lättast att hitta bra hem till - vackra stadiga välresta fyrgångare med färg och bra lynne.

Silverkedjan skrev:
Våra hingstar som är garanterat familjesnälla och inte har skyhög bedömning men tävlingsmeriter och fyra bra gångarter har haft väldigt många ston. Så visst är den här hästtypen eftertraktad.

MEN de når oftast bara hobbyuppfödarna och gör hästar som inte används vidare i aveln eftersom de är gjorda för att bli de efterlängtade ridhästarna.
Här tycker jag att du tar upp (ännu en) viktig aspekt. Det trevliga ridhästarna fortsätter vi att rida. De vi inte tycker om att rida avlar vi på (eller säljer?! :crazy: ). Hur många tjorviga, svårridna och faktiskt inte friska Islandshästar avlas det inte på i Sverige?!...

I min tankevärld talar jag nu ffa om ston. Dessa trevliga ston med väl åtskilda gångarter, god arbetsvilja, friska och eksemfria som helt enkelt är för mycket nöje att rida för att sätta i avel. Precis samma sak sker ju med de trevliga tävlingsstona. Så lång tid det tar att utbilda en häst till den grad där den gör hyfsat ifrån sig på nationell nivå... Inte sätter vi detta sto i avel förrän vi nått dit vi vill och känner oss "klara"?

Naturligtvis finns även hingstar som egentligen inte har någon god ridbarhet, avelspremieras högt som unga, och sätts sedan in i aveln för att aldrig tränas igen.

Kontentan är således att: Alltför få bra ridhästar (hingstar eller ston, med eller utan stora rörelser) används i aveln i dag! Alltför många INTE bra ridhästar (ffa ston, med eller utan stora rörelser) används i aveln i dag!

:bow:

em76 skrev:
Vad avlar du på då?
Du skulle bara veta!
Men fölen är söta ändå, och de kommer inte att få eksem och de töltar.

Men med principerna på den aveln, så borde jag nog ägna mig åt marsvin eller något sådant i stället.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar