Madick

Trådstartare
Vi är på midsommarfirande och ett av barnen har en autismstörning. Nyss blev min snart 2 åring riven för hon ville titta på hens leksaker som låg framme (vi är båda gäster). Barnets pappa säger att man kan inte säga till barnet för henne förstår inte. Det är ingen svår störning, barnet fungerar i de flesta fall som man kan förvänta sig.

Är det verkligen så att det inte går att lära ett sådant barn att det inte är accepterat att slå och riva? Bör man inte som förälder i så fall ha stenkoll på sitt barn? Ålder ca 5 år.

Vi är på midsommarfirande och ett av barnen har en autismstörning. Nyss blev min snart 2 åring riven för hon ville titta på hens leksaker som låg framme (vi är båda gäster). Barnets pappa säger att man kan inte säga till barnet för henne förstår inte. Det är ingen svår störning, barnet fungerar i de flesta fall som man kan förvänta sig.

Är det verkligen så att det inte går att lära ett sådant barn att det inte är accepterat att slå och riva? Bör man inte som förälder i så fall ha stenkoll på sitt barn? Ålder ca 5 år.
Jag tycker att om man vet att ens barn kan skada andra barn får man hålla örnkoll

Huruvida det går att få barnet att förstå eller inte, där får man nog gå på vad föräldrarna säger. Det är väldigt mycket man inte har insikt i som utomstående, barnet kan tex verka fungera som du säger - men det kostar väldigt mycket och räkningen kommer senare.

Däremot ser jag det som självklart att föräldrarna får se till att barnet inte skadar andra! (I den mån det nu går, olyckor kan ju hända.)

Ja det kan vara så att det inte går att säga till barnet och jag gissar att föräldrarna väljer sina strider här. Att hålla jättebra koll på sitt barn med autism kan innebära att de alltid måste stanna hemma eller total härdsmälta hos barnet vid minsta konflikt. Kännetecknande för funktionshindret är extrem oförmåga till flexibilitet. Ibland är det enklare att omgivningen anpassar sig. Men de kanske kunde varit tydligare med att tala om det.

Det finns väl inget man kan lära ett barn och sedan räkna med ett 100-procentigt utfall? Rätt som det är kan det gå illa ändå, alldeles oavsett autism.
Det förstår jag också, det var mer att det kom fram som att det inte var nån mening att säga något alls, alltså ett frikort för barnet att göra som det vill.

Men om barnet har ett funktionshinder som, i det här fallet, antagligen är ganska gravt, tror du verkligen att det handlar om frikort då?

Det kanske hade känts bättre för omgivningen om föräldern gett den här ungen en avhyvling. Men han kanske visste av erfarenhet att det bara skulle bli ännu värre då.

Men om barnet har ett funktionshinder som, i det här fallet, antagligen är ganska gravt, tror du verkligen att det handlar om frikort då?

Det kanske hade känts bättre för omgivningen om föräldern gett den här ungen en avhyvling. Men han kanske visste av erfarenhet att det bara skulle bli ännu värre då.
Föräldern lämnar barnet vind för våg och ägnar sig mer åt att dricka...

I det här fallet kan jag tänka mig att föräldrarna inte orkade/ville ta det här nu och därför sa så till dig för att slippa förklara och försvara. Det är tufft att vara förälder till ett barn som inte beter sig som omgivningen förväntar sig och det är inte alltid långa förklaringar orkas med. Då blir det ett enkelt svar. Det handlar verkligen inte om något frikort, några sådana finns inte när det handlar om funktionshindrade barn.

Som alltid gäller det att vara tydlig, att lyssna och känna in barnet. Det går att lära alla saker men det kräver ett enormt tålamod och att man är konsekvent. Alltid. Jag har haft flera elever med varierande grader av autismspektrat och för flera har att riva, bita, slå och skrika varit ett sätt att kommunicera i en pressad situation. När barnen har känt sig tryggare har alla utan undantag förstått vad som är okej och inte bland hästarna och när de rider. I vissa fall har det tagit ett halvår (med ridning en gång i veckan och totalt konsekvent beteende från omgivningen) att komma dit och ibland ännu längre tid så att förvänta sig att ett femårigt barn som har någon form av autismspektrastörning ska fixa nya människor på nya platser bara sådär tycker jag är att förvänta sig för mycket. Jag tycker ärligt talat att det är för mycket begärt av vilken femåring som helst oavsett diagnos eller inte att alltid bete sig korrekt.

Jahapp, nu har barnet slagit en jämnårig vi träffade och fortfarande ingen koll från pappan. Börjar misstänka att största problemet ligger hos föräldern. Även om det är svårt kan man väl inte bara skita i problemet?

Som mamma till ett (två) barn med autism kan jag säga att man väljer sina strider men aldrig någonsin kompromissa där någon annan kan fara illa så som du beskriver.

Om ett annat barn rör min sons leksaker så kan han utan tvekan smälla till det andra barnet så där tycker jag du ska ha koll på ditt barn om dom sagt åt att inte röra sakerna (?) för dom verkar ha samma problematik med sitt barn. Och nej, det går inte att säga till, om man inte vill få ett hysteriskt utbrott så håll erat barn borta istället, framförallt om dom inte har koll på sitt barn så behöver ni inte hamna i en otrevlig situation.

Vi väljer definitivt våra strider och har precis lämnat ett midsommarfirande med tioåriga sonen gråtandes och halvt hysteriskt men vi kunde locka med att köra förbi bilhandlaren på vägen hem för att lugna så vi har precis stått och glott på bilar en stund. Nu är allt bra igen. Eller ja. Han vägrar lämna bilen så jag står och väntar ut honom just nu...

Att lämna sitt barn vind för våg för att dricka är extremt oansvarigt oavsett om barnet har autism eller inte, men det känns värre i det här fallet eftersom barnet har behov av mycket mer tillsyn än ett normalstört barn.
Vi har ständig koll på våran son. Skulle aldrig i livet våga lämna så som du beskriver det.
Några frikort existerar inte, det handlar om att inte göra situationen ännu värre.

Undrar du något så fråga :)

@Matmissbrukaren: Nu har jag vare sig barn eller någon erfarenhet av barn med autism men det låter som sagt vansinne att bara låta barnet gå vind för våg. Det gäller även om barnet varit utan en diagnos. Kanske inte nödvändigtvis punktmarkera om det inte behövs men iaf ha uppsikt.

Dessutom gissar jag på att det hela hade gått mycket smidigare om andra gäster med barn diskret hade fått veta hur det här barnet kan vara och hur man bäst hanterar situationen.

Att prioritera drickande över sitt barn är inte acceptabelt någonsin :meh:

@Matmissbrukaren: Nu har jag vare sig barn eller någon erfarenhet av barn med autism men det låter som sagt vansinne att bara låta barnet gå vind för våg. Det gäller även om barnet varit utan en diagnos. Kanske inte nödvändigtvis punktmarkera om det inte behövs men iaf ha uppsikt.

Dessutom gissar jag på att det hela hade gått mycket smidigare om andra gäster med barn diskret hade fått veta hur det här barnet kan vara och hur man bäst hanterar situationen.

Att prioritera drickande över sitt barn är inte acceptabelt någonsin :meh:

Att punktmarkera ett barn med autism kan göra saken mycket värre. Hemma är väl en sak men iväg på ett midsommarfirande så skulle jag hellre hålla koll och avleda mitt barn. Det har vi gjort typ hela dagen ;)

Vi brukar alltid säga till andra barn som inte träffat sonen på tillställningar att han är lite speciell och att man absolut inte får röra hans saker för då blir han arg. Det brukar alla barn förstå och är det mindre barn som inte förstår innebörden av det så säger vi till föräldrarna till barnet så dom har koll på att deras barn inte går till honom. Vi brukar lite strategiskt placera honom där andra inte stör mer än nödvändigt och ber folk att lämna honom ifred om han själv inte söker sig till dom. Å gör han det så har han mig eller sin pappa efter sig som en hök och passar på honom.

Absolut att man som föräldrar måste säga till andra så dom kan hjälpa till själva att göra tillställningen så trevlig som möjligt för alla som är där, men huvudansvaret ligger ju på det funktionshindrade barnets föräldrar.

@Matmissbrukaren: Som sagt, jag har noll koll på barn generellt ;) :D

Givetvis är huvudansvaret på föräldrarna själva men jag tycker att man som omgivning kan anstränga sig lite extra för att det ska fungera för barn med funktionshinder. Det är som sagt inte alltid lätt för vare sig barnet eller föräldrarna och då tycker jag de ska ha så bra möjlighet det går att vara med på sociala tillställningar.

Som mamma till ett (två) barn med autism kan jag säga att man väljer sina strider men aldrig någonsin kompromissa där någon annan kan fara illa så som du beskriver.

Om ett annat barn rör min sons leksaker så kan han utan tvekan smälla till det andra barnet så där tycker jag du ska ha koll på ditt barn om dom sagt åt att inte röra sakerna (?) för dom verkar ha samma problematik med sitt barn. Och nej, det går inte att säga till, om man inte vill få ett hysteriskt utbrott så håll erat barn borta istället, framförallt om dom inte har koll på sitt barn så behöver ni inte hamna i en otrevlig situation.

Vi väljer definitivt våra strider och har precis lämnat ett midsommarfirande med tioåriga sonen gråtandes och halvt hysteriskt men vi kunde locka med att köra förbi bilhandlaren på vägen hem för att lugna så vi har precis stått och glott på bilar en stund. Nu är allt bra igen. Eller ja. Han vägrar lämna bilen så jag står och väntar ut honom just nu...

Att lämna sitt barn vind för våg för att dricka är extremt oansvarigt oavsett om barnet har autism eller inte, men det känns värre i det här fallet eftersom barnet har behov av mycket mer tillsyn än ett normalstört barn.
Vi har ständig koll på våran son. Skulle aldrig i livet våga lämna så som du beskriver det.
Några frikort existerar inte, det handlar om att inte göra situationen ännu värre.

Undrar du något så fråga :)
Inget var sagt, det andra barnet tog fram sina leksaker till där alla leker. Jag håller mitt barn borta nu eftersom ingen ser till det barnet som inte riktigt fixar det här. Väldigt trist eftersom hon leker bra med alla andra barn här.

Suck, nu är pappan plakat. Mamman är inte med på festen som för övrigt består av bara barnfamiljer.

Inget var sagt, det andra barnet tog fram sina leksaker till där alla leker. Jag håller mitt barn borta nu eftersom ingen ser till det barnet som inte riktigt fixar det här. Väldigt trist eftersom hon leker bra med alla andra barn här.

Riktigt tråkigt för barnet :(
Det är så enkelt att säga till om en sån sak som att låta sakerna vara till dom andra.
Å så är det barnet som får skit när föräldern inte gör det hen ska :(
Usch vad ont i magen jag får!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 787
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 530
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 607
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II