Att välja hundras...bullterrier?

Bullterrier är en fantastisk ras, men inte för alla. De är glada, sociala, roliga och tycker om att mysa. De flesta är fullt träningsbara , jag vet många som tränar och tävlar i olika discipliner, men eftersom de är mer begåvade än de flesta andra raser så kräver det ofta mer av föraren också. Ibland får man tänka utanför boxen när det gäller motivation, helt enkelt. De är envisa, och behöver en bestämd och kärleksfull hand.

Jag har alltid haft med mina på långpromenader och uteritt, och majoriteten tycker om promenader. Fast inte alltid när det regnar. ;) Förr hade rasföreningen faddrar, oberoende personer man kunde hälsa på för att få träffa rasen, kolla om det finns kvar.

Vad är det dessa många tävlar och tränar med sina bullar?
Varför är dom mer begåvade än andra raser? Borde de inte toppa tävlingslistorna då?

I hela SBK tävling finns 26 stycken Bullterrier och Miniatyrbullterrier.
Mindre än 10 av dessa har kommit till start på någon tävling. En enda har lyckats ta sig till fortsättningsklass i rallylydnad. Ingen har tävlat lydnad eller bruks. Det finns ingen Bulle varken stor eller liten som har en pinne i agility/hopp klass ett.
Hur det ser ut inom Nosework/Drag/Freestyle kan jag inte svara på eftersom dessa grenar inte syns.
Knappast många som tävlar och tränar.

Hälsan skulle jag tveka på. Aldrig träffat en som är frisk.

Hälsan skulle jag tveka på. Aldrig träffat en som är frisk.

Och jag satt o funderade på om jag känner någon sjuk,det gör jag inte,bara en med känsliga tassar (blir röd vid fukt) Flera av mina uppfödare föder upp bullterrier både standard o mini.
Och jag har sett pappersarbetet för hälsotesterna,det är typ 6-8 saker som kollas,dna:as,ögon,patella o gud vet vad mer.
Fast i Sverige är det väl bara hjärta,öga och patella tror jag .

Men en betongsugga kommer inte innanför mina dörrar No pain no brain

Och jag satt o funderade på om jag känner någon sjuk,det gör jag inte,bara en med känsliga tassar (blir röd vid fukt) Flera av mina uppfödare föder upp bullterrier både standard o mini.
Och jag har sett pappersarbetet för hälsotesterna,det är typ 6-8 saker som kollas,dna:as,ögon,patella o gud vet vad mer.
Fast i Sverige är det väl bara hjärta,öga och patella tror jag .

Men en betongsugga kommer inte innanför mina dörrar No pain no brain

Bakom "känsliga tassar" brukar allergier gömmas. Just tassarna har dom stora problem med.

Jobbade på hunddagis förut och där fanns det en bulle. Var det för varmt, för kallt, för regningt, för blött eller nått annat som inte föll honom i smaken ville han inte gå. Kom man däremot till en gräsmatta fick han bullefnatt och slängde sig på rygg och åla runt eller bara sprang i så stora cirklar som kopplet tillät. De är inte så stora men väldigt starka.

är bekant med en tjej som föder upp bullterrier och jag följer hennes bilder med intresse på facebook. Många galna upptåg gör dom och ägarna behöver en mycket stor portion humor när dom plöjer upp en halv trädgård under maniskt bus med t ex en boll. Helt klart är bullterrier inte för alla, men det är en älskvärd jycke i stenhård förpackning :)

Kan det ha varit hon som hade Selma? Försökte hitta Aningsfulls's bilder men de fungerade inte i tråden? Blir så nyfiken!

Jag har haft 3 staffar, har 2 hemma nu. Det är aktiva, glada, sociala clowner. Jämfört med dom bullterriers jag träffat så har staffarna betydligt mer Will to please. Det är många staffar som tävlar agility, rallylydnad, lydnad, bruks osv. Finns allt från som tävlat eliten i bruks till dom som tävlat SM i agility även om det allra flesta lever som aktiva sällskapshundar. Jag skulle säga att det är en mellanaktiv ras som gärna hänger med på allt som erbjuds.
Jag hittar på allt möjligt med mina staffar. Den ena är agilitychampion och är en riktigt duktig agilityhund. Men hon är också en riktig soffpotatis som älskar att mysa i famnen i soffan och har inga problem med lugnare dagar. Hon kräver faktiskt inte mycket alls.
Min hane är sportavlad i flera generationer och kräver lite mer. Han är den där typen som kör på högsta växeln i allt vi hittar på. Älskar att köra drag på vintern och jobbar som en häst längst fram i linan och är en riktig raser på agilitybanan. På honom märker man att han har ett större behov av att göra saker än tiken för att han inte ska bli rastlös. Men han är också den absolut roligaste hunden jag haft när det kommer till arbete. Allt är kul och livet är en fest.

Staffarna dras ju tyvärr också med en del hudproblem även om det inte är fullt lika utbrett som hos bullterrier. Där är det svåra att det inte registreras någonstans utan man måste forska själv och fråga uppfödaren och andra valpköpare tex.
Skulle du vara intresserad av staffe så skicka promenad du har fler frågor eller vill veta mer om vilka uppfödare jag kan rekommendera. Jag har fördelen att jobba runt hela Sverige och har träffat många uppfödare och många staffar från olika uppfödare. :)

Sitter tyvärr på telefonen så det är svårt att bifoga bilder. Men lägger in lite olika filmklipp om du vill titta. :)

Jobbade på hunddagis förut och där fanns det en bulle. Var det för varmt, för kallt, för regningt, för blött eller nått annat som inte föll honom i smaken ville han inte gå. Kom man däremot till en gräsmatta fick han bullefnatt och slängde sig på rygg och åla runt eller bara sprang i så stora cirklar som kopplet tillät. De är inte så stora men väldigt starka.
Det där stämmer nog in på många bullterriers.

Jag tycker att bullterriers är supercharmiga. Jag brukar säga att jag inte vill ha en själv, men jag vill att någon jag känner ska ha en så att jag kan få njuta av dem lite då och då. :D
Min granne är bullefantast och har/hade delad vårdnad om en. Han gillade att leka flodhäst i deras dike och dök upp helt svart av gyttja. Han hade dessutom fantastiskt temperament, min osäkra gammelhund smet från tomten och rusade ner till grannen och studsade runt, skälla och göra utfall. Hade denna bullterrier haft någon som helst lust att försvara sig mot detta opåkallade påhopp så hade det blivit colliefärs av min hund. Istället såg han bara ledsen ut över att inte hela världen ville bli hans kompis. Min hund fick en avhyvling, bullen fick ett tuggben som kompensation.

Det är verkligen synd att rasen dras med sjukdomar!

Jag har haft 3 staffar, har 2 hemma nu. Det är aktiva, glada, sociala clowner. Jämfört med dom bullterriers jag träffat så har staffarna betydligt mer Will to please. Det är många staffar som tävlar agility, rallylydnad, lydnad, bruks osv. Finns allt från som tävlat eliten i bruks till dom som tävlat SM i agility även om det allra flesta lever som aktiva sällskapshundar. Jag skulle säga att det är en mellanaktiv ras som gärna hänger med på allt som erbjuds.
Jag hittar på allt möjligt med mina staffar. Den ena är agilitychampion och är en riktigt duktig agilityhund. Men hon är också en riktig soffpotatis som älskar att mysa i famnen i soffan och har inga problem med lugnare dagar. Hon kräver faktiskt inte mycket alls.
Min hane är sportavlad i flera generationer och kräver lite mer. Han är den där typen som kör på högsta växeln i allt vi hittar på. Älskar att köra drag på vintern och jobbar som en häst längst fram i linan och är en riktig raser på agilitybanan. På honom märker man att han har ett större behov av att göra saker än tiken för att han inte ska bli rastlös. Men han är också den absolut roligaste hunden jag haft när det kommer till arbete. Allt är kul och livet är en fest.

Staffarna dras ju tyvärr också med en del hudproblem även om det inte är fullt lika utbrett som hos bullterrier. Där är det svåra att det inte registreras någonstans utan man måste forska själv och fråga uppfödaren och andra valpköpare tex.
Skulle du vara intresserad av staffe så skicka promenad du har fler frågor eller vill veta mer om vilka uppfödare jag kan rekommendera. Jag har fördelen att jobba runt hela Sverige och har träffat många uppfödare och många staffar från olika uppfödare. :)

Sitter tyvärr på telefonen så det är svårt att bifoga bilder. Men lägger in lite olika filmklipp om du vill titta. :)

Sååå fina!! :D Vad härligt, de verkar ha en skön inställning till livet! Behöver en sån i mitt liv. Drömde att jag hade köpt en svart tik inatt, haha.
Jag har säkert tusen frågor! Det dröjer nog minst 1,5 år innan jag kan köpa en egen men tills dess är det väl superbra med research och kolla upp uppfödare osv.

Jag blir mer och mer intresserad, måste jag säga ... :angel:

Funny-Bull-Terrier-Puppy.jpg

Blev lite bekant med en Musse för många år sedan, jätteglad och sprallig hund men väldigt ouppfostrad. Det var som att bli påhoppad av ett kylskåp, hård och kompakt och jag var väldigt glad jag bar jeans och inte kjol varje gång. :crazy:

Jag är hemligt förälskad i en "Börje", jag tycker det verkar vara störtsköna hundar.

Såg nu att telefonen hjälpt mig med stavningen och mitt inlägg kan framstå som lite ologiskt. Man ska inte skriva långa inlägg på mobilen när man har bråttom. :o

Jag upplever att många helvita bullterrier har allergier jämfört med färgade. Kanske är det därför dom hundar ni mött inte vill gå så långt också, iom känsliga tassar.

Är det inte så överlag att vita djur brukar vara lite känsligare? Min mammas blandras (typ 10% amstaff och resten Staffe) är vit med några mörka fläckar, hon har allergi, hon är inte testad på vad än då det håller sig bra vid allergifoder. I våras reagerade hon med röda och rinniga ögon så nu i vår skulle veterinären skriva ut något mot just pollen för att prova.

Tassarna är ett tecken att det börjar dra igång, hon blir röd och ligger och slickar och slickar.

En fd granne hade stora hudproblem på sin vita hund. En bekant hade klåda på sin vita katt osv...

Är det inte så överlag att vita djur brukar vara lite känsligare? Min mammas blandras (typ 10% amstaff och resten Staffe) är vit med några mörka fläckar, hon har allergi, hon är inte testad på vad än då det håller sig bra vid allergifoder. I våras reagerade hon med röda och rinniga ögon så nu i vår skulle veterinären skriva ut något mot just pollen för att prova.

Tassarna är ett tecken att det börjar dra igång, hon blir röd och ligger och slickar och slickar.

En fd granne hade stora hudproblem på sin vita hund. En bekant hade klåda på sin vita katt osv...
Jo, jag tror det kan stämma rätt bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka