Jag har haft 3 staffar, har 2 hemma nu. Det är aktiva, glada, sociala clowner. Jämfört med dom bullterriers jag träffat så har staffarna betydligt mer Will to please. Det är många staffar som tävlar agility, rallylydnad, lydnad, bruks osv. Finns allt från som tävlat eliten i bruks till dom som tävlat SM i agility även om det allra flesta lever som aktiva sällskapshundar. Jag skulle säga att det är en mellanaktiv ras som gärna hänger med på allt som erbjuds.
Jag hittar på allt möjligt med mina staffar. Den ena är agilitychampion och är en riktigt duktig agilityhund. Men hon är också en riktig soffpotatis som älskar att mysa i famnen i soffan och har inga problem med lugnare dagar. Hon kräver faktiskt inte mycket alls.
Min hane är sportavlad i flera generationer och kräver lite mer. Han är den där typen som kör på högsta växeln i allt vi hittar på. Älskar att köra drag på vintern och jobbar som en häst längst fram i linan och är en riktig raser på agilitybanan. På honom märker man att han har ett större behov av att göra saker än tiken för att han inte ska bli rastlös. Men han är också den absolut roligaste hunden jag haft när det kommer till arbete. Allt är kul och livet är en fest.
Staffarna dras ju tyvärr också med en del hudproblem även om det inte är fullt lika utbrett som hos bullterrier. Där är det svåra att det inte registreras någonstans utan man måste forska själv och fråga uppfödaren och andra valpköpare tex.
Skulle du vara intresserad av staffe så skicka promenad du har fler frågor eller vill veta mer om vilka uppfödare jag kan rekommendera. Jag har fördelen att jobba runt hela Sverige och har träffat många uppfödare och många staffar från olika uppfödare.
Sitter tyvärr på telefonen så det är svårt att bifoga bilder. Men lägger in lite olika filmklipp om du vill titta.