Att välja hundras...bullterrier?

Men alltså... varför älskar de att sitta och glo? Det måste ju vara något fel på dem? Även de mest stillsamma sällskapshundarna brukar ju uppskatta när de får göra något, om de inte har så dålig hälsa (tex extrema andningsproblem) att de inte kan göra annat än vara stilla.
:confused:

(Tillägg: har sett en bullterrier på promenad en gång. Den satt ner. Sedan gick den 10 meter och la sig istället på rygg i gräset)

Fnissar så jäkla mycket åt de ärliga bullterrierbeskrivningarna här :rofl:

Jag har samma intryck. Har visserligen sett ett fåtal arbetande bullterriers (dock inte i verkligheten) så någonstans finns det individer som uppskattar sport och motion. :)

De få jag mött verkar ha tokmycket energi, men den kommer ut i kalaspruttar då och då liksom! Däremellan gör de precis så mycket eller lite som de känner för.
Det är nog inte alls en ras för alla, men humor? Absolut!

Bullterrier är en fantastisk ras, men inte för alla. De är glada, sociala, roliga och tycker om att mysa. De flesta är fullt träningsbara , jag vet många som tränar och tävlar i olika discipliner, men eftersom de är mer begåvade än de flesta andra raser så kräver det ofta mer av föraren också. Ibland får man tänka utanför boxen när det gäller motivation, helt enkelt. De är envisa, och behöver en bestämd och kärleksfull hand.

Jag har alltid haft med mina på långpromenader och uteritt, och majoriteten tycker om promenader. Fast inte alltid när det regnar. ;) Förr hade rasföreningen faddrar, oberoende personer man kunde hälsa på för att få träffa rasen, kolla om det finns kvar.

Men alltså... varför älskar de att sitta och glo? Det måste ju vara något fel på dem? Även de mest stillsamma sällskapshundarna brukar ju uppskatta när de får göra något, om de inte har så dålig hälsa (tex extrema andningsproblem) att de inte kan göra annat än vara stilla.
:confused:

(Tillägg: har sett en bullterrier på promenad en gång. Den satt ner. Sedan gick den 10 meter och la sig istället på rygg i gräset)
Nej, det är hundar med väldigt mycket eget tänk som dessutom är väldigt ifrågasättande till jobbiga saker så som långt tragglande med lydnad eller saker som inte har någon direkt mening för en bullterrier. Men kommer det rätt sak så drar dom järnet.
Vissa hundar (mer vanligt utomlands kanske?) har mycket mer bus i kroppen än andra och är riktiga clowner.

Bullterrier är en fantastisk ras, men inte för alla. De är glada, sociala, roliga och tycker om att mysa. De flesta är fullt träningsbara , jag vet många som tränar och tävlar i olika discipliner, men eftersom de är mer begåvade än de flesta andra raser så kräver det ofta mer av föraren också. Ibland får man tänka utanför boxen när det gäller motivation, helt enkelt. De är envisa, och behöver en bestämd och kärleksfull hand.

Jag har alltid haft med mina på långpromenader och uteritt, och majoriteten tycker om promenader. Fast inte alltid när det regnar. ;) Förr hade rasföreningen faddrar, oberoende personer man kunde hälsa på för att få träffa rasen, kolla om det finns kvar.
Precis så är min uppfattning av rasen. Jag äger själv staffe så har mött många individer inom samtliga bull/terrierraser. Bullarna är roliga hundar som är lätta att ha och göra med, för rätt ägare.

• Gilla
Reactions: Sar
Ett annat förslag: eurasier. Den hänger med på joggingturer, långpromenader, cykelturer - allt du vill, men den kräver inte alls lika mycket som en brukshund. Den kan ta det lugnt i några dagar om du blir sjuk.

De är väldigt fästa vid sin ägare och de är reserverade mot främlingar, men de ska inte vara rädda. En hane kan bli 60 cm i mankhöjd.

Min tik skulle ingripa om jag blev antastad, det vet jag. Jag tror inte hon skulle skada, men slänga sig emellan och låta mycket.

Eurasier har kraftig nacke och ett vargliknande huvud med stor käft och stora tänder. Hundovana personer håller sig en bit ifrån om vi riskerar att mötas på en gångstig. Rasen kan ha egenskaper som passar det du söker. (Dock ej social, fast såna finns också och då är de inte rastypiska.) Mycket lättskött päls. Kanske inte en ras för en städpedant. Man får plocka hårtussar då och då, men lättplockat och inget som fastnar i tyg/möbler.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Nej, det är hundar med väldigt mycket eget tänk som dessutom är väldigt ifrågasättande till jobbiga saker så som långt tragglande med lydnad eller saker som inte har någon direkt mening för en bullterrier. Men kommer det rätt sak så drar dom järnet.
Vissa hundar (mer vanligt utomlands kanske?) har mycket mer bus i kroppen än andra och är riktiga clowner.
Fast det är ju stor(!) skillnad på att "inte vilja traggla lydnad" och "inte vilja göra något annat än sitta i en korsning och titta på vad som råkar finnas att titta på". Mina hundar är inte heller intresserade av att traggla lydnad men hade de bara suttit stilla, då hade något varit allvarligt fel på dem.

Här kommer en bullälskare då. Min upplevelse är att det är en ras man inte har ut något av att försöka bestämma över, då tackar de för sig och förlorar intresset för en - gärna permanent. Men om man lyssnar på hunden och tränar gemensamt och kravlöst så kan man ha jäkligt roligt!

Det som skulle få mig att backa däremot är oron för en sjuk hund.

Fast det är ju stor(!) skillnad på att "inte vilja traggla lydnad" och "inte vilja göra något annat än sitta i en korsning och titta på vad som råkar finnas att titta på". Mina hundar är inte heller intresserade av att traggla lydnad men hade de bara suttit stilla, då hade något varit allvarligt fel på dem.
Fast att dom bara sitter stilla det håller jag verkligen inte med om, det är en överdrivet negativ bild av rasen som jag inte riktigt känner igen. Visst är det dåligt väder så kan nog majoriteten sätta sig på tvären och vägra gå, eller om dom inte finner dig intressant tex. Men rasen i stort är inte en hund man skaffar för att ha den som soffliggare. Dom kräver viss aktivering för att må bra, tex leka, busa osv. Det är riktigt roliga hundar.

En sak kan nog vara att många har hundar med fetma, kanske därför deras hundar inte rör sig?

Här kommer en bullälskare då. Min upplevelse är att det är en ras man inte har ut något av att försöka bestämma över, då tackar de för sig och förlorar intresset för en - gärna permanent. Men om man lyssnar på hunden och tränar gemensamt och kravlöst så kan man ha jäkligt roligt!

Det som skulle få mig att backa däremot är oron för en sjuk hund.
Jag läste RAS:en förut, den var inte så kul. Mycket hudproblem och högsta försäkringsklassen.

Här har du en hel video med många olika bullterriers, ingen som sätter sig ner och glor, snarare tvärtom, intresserade hundar som ligger på i koppel.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag är helt charmad av rasen men kommer nog inte skaffa någon själv pga hälsan hos dem. :(

Blev lite bekant med en Musse för många år sedan, jätteglad och sprallig hund men väldigt ouppfostrad. Det var som att bli påhoppad av ett kylskåp, hård och kompakt och jag var väldigt glad jag bar jeans och inte kjol varje gång. :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka