Att välja hundras...bullterrier?

Ja fy på mig, hur kunde jag fastna för en ras! Jag fastnade för jag tycker de verkar ha mycket personlighet bland annat. Jag prutar inte, men jag förstod att folk missförstod lite...jag joggar inte ens idag. Jag tänkte mer att det kunde vara kul för min sambo som springer mycket men men för min del är det inget krav. Jag är i ett research-stadie, känns naturligt att bolla saker och under den tiden kunna prioritera och ändra om vad man vill :) Kom gärna med förslag på hundraser du skulle kunna tycka passade bättre! ÄR ju öppen för förslag.

Vad önskar du mer i en hund än mellanstorlek, långpromenader och kurser? Mängder av raser passar in där :)
Vad har du för önskemål på päls, egenskaper, hälsa, motion. Och vad vill du absolut inte ha?

Och är det Bullterrier du verkligen fastnat för så är det en sådan du ska köpa.

Vad önskar du mer i en hund än mellanstorlek, långpromenader och kurser? Mängder av raser passar in där :)
Vad har du för önskemål på päls, egenskaper, hälsa, motion. Och vad vill du absolut inte ha?

Och är det Bullterrier du verkligen fastnat för så är det en sådan du ska köpa.

Bra frågor!
Päls får gärna vara lättskött. Helst inte de med allra fluffigast päls. Gärna korthårig men inte ett krav.
Såklart önskar jag en frisk hund men verkar svårt när jag fått höra om massa hundraser.
Har alltid älskat frallor men vill inte supporta det jag hört om andningen. Har umgåtts mycket med en corgi för ett par år sedan men kanske lite korta ben för långa promenader?

Vill ha en social, lekfull och aktiv hund som gillar människor och att lära sig nya saker men som även kan ta det lugnt och gosa.

Har alltid älskat frallor men vill inte supporta det jag hört om andningen. Har umgåtts mycket med en corgi för ett par år sedan men kanske lite korta ben för långa promenader?

Host, i uppdateringstråden diskuterade vi precis detta med märkliga fördomar baserade på storlek på hunden: http://www.bukefalos.com/threads/nu-uppdaterar-vi-med-en-ny-trad-10.1430758/page-47#post-17967366 :angel:

/corgi-ägare

Corgisarna är aktiva sällskapshundar som vill arbeta med huvudet regelbundet. De är i grunden vallhundar men eftersom majoriteten inte används till det idag så får man erbjuda andra aktiviteter om man vill ha en lycklig corv. Pembroken är mer mot sällskap än cardigan som är lite skarpare och aktivare, om man ska jämföra raserna. Min egen cardigan tränar jag inom bruks och lydnad med sikte på tävling. Han blir snabbt rastlös av alltför lata dagar och vill rusa av sig i skogen lös flera gånger i veckan och som sagt träna regelbundet.

Om du alltid älskat frallor ska du dock inte ha en corgi - helt olika när det kommer till mentalitet.

Överfallslarm är effektivare, ytterst få hundar skyddar sin matte/husse i skarpt läge o den slags hund som gör det kräver sin förare, tänk tjänstehund hos polis o militär.

På tal om det så var jag med om en ganska pinsam händelse... Min engelska bulldog skrämde livet ur en joggare här i vintras, vi kom precis fram till en korsning där det kommer ut en joggare från vänster, sikten är ganska skymd av ris och buskar, så joggaren spang nästan rätt in i oss, varpå Mollan ställer sig framför mig och blir alldeles jäkla skogstokig och gör rejäla utfall! :o Joggaren blir såklart livrädd, så pass att han kastar sig åt sidan och håller på att vurpa omkull.

Nu var det nog mer att hon blev lika överraskad som mig, därav hennes reaktion, men oj vad jag skämdes! Joggaren måste ju ha trott att hon var folkilsk!!!

När jag och killen skojbråkar och typ puttar varandra så kommer hon emellan direkt och ställer sig och stirrar elakt på honom! :o:D

Om det skulle hända något på riktigt när vi är ute så vet jsg inte hur hon skulle reagera, men troligtvis mest lycklig att hon får hälsa på nån... :angel:

För övrigt en trevlig ras, vi promenerar, joggar osv, och hon är med på allt. Däremot att använda huvudet är hon sämre på.. Hon kan knappt sitt och ligg! :o Säger man nått så sitter hon bara och stirrar tillbaka ungefär :confused::confused::confused:. :meh:

Det är synd att E.B har så mycket problem, detta är verkligen den bästa hund jag någonsin haft och skulle helst inte vilja byta ras, men frågan är ju om man skulle våga chansa på en valp i framtiden... Mollan fick jag ta över från en bekant som 4-åring, så jag hade ju lite status och koll på henne...

Jag skulle också ge tipset staffe utifrån hundtyp och aktivering som TS redan varit inne på.

Ja tack för tipset om Staffe! Vet att det var någon på bukefalos för mååånga år sen som hade en tror jag. Tror den hette Selma? Blev helt kär då :).

Har haft bullterrier. Att få honom att gå längre än runt kvarteret (och oftast inte ens det) var en strid. Det var mycket sällan det tog under en timme. Hunden satte sig konstant ner, och vägrade resa sig. Det var snigeltakt.

När jag sedan undersökte hur andra ägare av rasen hade det, var det 100 % samma sak bland de jag träffade.

Har haft bullterrier. Att få honom att gå längre än runt kvarteret (och oftast inte ens det) var en strid. Det var mycket sällan det tog under en timme. Hunden satte sig konstant ner, och vägrade resa sig. Det var snigeltakt.

När jag sedan undersökte hur andra ägare av rasen hade det, var det 100 % samma sak bland de jag träffade.

:D det känns som det borde stå med i RAS. Det är en så typisk grej de gör.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka