Uj uj uj, nu kommer jag till undsättning här efter tips om tråden!
*Varning för LÅNG text!*
Kan börja med att kort berätta om mig och min roll i rasen. Skaffade min första miniatyr -14, året efter blev jag invald i styrelsen för rasklubben och sitter i dagsläget fortfarande kvar. Har även haft min första egna kull av rasen, men fler ska det bli!
Som ni ser på min profilbild så är det inte en bulle jag har där, utan en av mina förra hundar. Schäfer, en ras som jag haft i 14 års tid.
Då jag inte längre orkade eller ville ha en brukshund längre så började jag söka mig om en aktiv och rolig sällskapshund utan några direkta krav på "någonting".
Miniatyrbullterriern ploppade upp, nåja min sambo tipsade om rasen. Jag sa tvär NEEEEEJ - just av alla dessa orsaker folk har skrivit om här.
Det verkade vara en otroligt sjuk, lat, vrång och bångstyrig ras som dessutom var hemskt ful.
Men av någon anledning så återkom jag hela tiden till miniatyren. Ju mer jag satte mig in i den desto mer gillade jag det jag läste samt desto finare blev dom även i mina ögon.
Bla bla bla, det blev en mini - en riktigt j*vla bra sådan! I början var det en omställning från att ha gått från en ras som gjorde ALLT för en utan att ens blinka till en ras som faktiskt hade ett eget tänk, kanske inte alltid det smartaste tänket men ändock! Det tog lite tid innan jag började förstå mig på min hund och vad som fungerade. Men när jag väl började få grepp om det så var det otroligt smärtfritt!
Min tik Vega är en fantastiskt rolig hund, innan hon fyllt 17 månader så hade hon tagit sin första titel, var Nordens första bullterrier som erhållit en lydnadstitel av något slag. Innan 2 års ålder hade hon erhållit sin andra titel och var nu uppe i avancerad klass i rallylydnad.
Även utställd världen över med otroligt bra resultat, hon är en av Sveriges bästa tikar. 2016 är hon topp 1 ledande miniatyren.
Utöver detta då? Hon har ett fantastiskt bra MH och MT, med 402 p. Länkar till filmerna nedan.
Hon är min absolut bästa kompis, en mer okomplicerad hund får man banne mig leta efter. Fungerar med allt och alla, social och lyhörd. Guuud så skönt! Säger jag som hade driftiga brukshundar varav en med stor hundaggression.
Min tik är med mig på Allt jag gör, alltifrån att ligga i soffan och käka chips. OBS: Ett måste att dela med sig! Till alla möjliga utomhusaktiviteter.
Detta var lite kort om MIN hund, en individ. Valpen jag har behållit är nu 3 månader men ett riktigt litet krutpaket, waaay more på alla plan än mor sin än så länge. Sjukt rolig liten hund, vart ska detta sluta haha.
MEN, Vega är inte ensam! Generellt sett så är miniatyren enligt min uppfattning den mer käcka och alerta av båda varianterna. Dom är överlag mer terrier, dock inte åt det negativa hållet. Standard upplevs och är överlag mer brötig och vrång.
Men det finns även en handfull käcka storbullar också. En av mina närmare vänner har fyra (!) storbullar, den äldsta (7 år) uppfyller i stort alla kriterier som skrivits om här i tråden. De resterande hon har tävlas i rallylydnad och är väldigt aktiva till vardags. Den ena tycker att promenader är det absolut bästa som finns i hela,hela, hela världen. Har en annan bekant som har 3 storbullar, också väldigt "sportiga" rent fysiskt.
Sen kan jag också säga att min uppfattning och erfarenhet av de bullar jag har mött (vilket som sagt är MÅNGA!!!) så är det mycket av en ägarfråga också faktiskt. Allt för många låter sina bullar komma undan med allt, inkl vägran att gå och att ignorera en ute.
För att generalisera så är dessa oftast "den äldre generationen" medan den yngre faktiskt är dom som har väldigt aktiva bullar som är med på saker. Är det en handhavande fråga eller har aveln utvecklats? Jag säger nog både ock. Men som sagt, många ägare kör på stuket "En bulle kan inte, en bulle ska inte" och lever därefter. Jag fostrar och ställer krav på mina hundar som vilken annan hund som helst, och det går in, även om känslorna ibland fått sig ett törn när viljan inte alltid får som den vill - men det går över det också.
Jag är ju bland annat kontaktperson och sammankallande för SvBtk's aktivitetskommitté som tillsattes i slutet på -15. Detta för att vi i rasklubben vill uppmuntra bullefolket till att göra saker med sina bullar mer än att dega i soffan, sola på verandan och springa några varv i ringen.
Vi har haft prova på dag för kapplöpning och prova på dag med rallylydnad för instruktör. Ett tio-tjugo tal kom och det var högst uppskattat och det var inga bullar som vägrade. Vi anordnar även BPH för mentalitet är viktig för oss också!
Det finns även flera bulleägare som kör drag med sina bullar, vi snackar om att de köttar på mil efter mil.
Men det finns såklart också dom som inte tycker att just den aktiviteten är så fantastisk men det innebär inte att dom är lata för det och vägrar annan motion.
Vi har också fler som fått upp ögonen för t ex rallylydnad och agility, så att säga att dom är omöjliga stämmer inte riktigt med verkligheten i dagsläget.
Sen har folk rätt i det dom skriver, det är ingen ras om du vill satsa stenhårt inom lydnad eller brukset. För det är INTE en prestationsavlad brukshund som du kan precisionsträna. Men det är en otroligt rolig och aktiv sällskapshund som med rätt motivation, inställning (hos både förare och hund) samt belöning är med på det mesta.
Det känns lite som att det är mycket gamla skrönor som lever kvar. För såhär extremt lata och vägrande som rasen framstår i denna tråd tycker jag inte alls att dom är. Envisa är dom, för det är en ändå en bullhund och en terrier. Men skam den som ger sig som det så fint heter.
Vad gäller sjukdomar då, jaaaaaaa dom finns! Precis som i ALLA andra raser också! Rasklubben har flera hälsotester som uppfödare regelbundet rekommenderas att göra, vilket mer eller mindre alla gör. Tror nog inte det finns en enda uppfödare som inte hälsotestar på hud,hjärta och njurar...?! Patella är också en rekommendation vilket också kollas av många, främst hos mini.
Men det är trots allt levande djur och garantier har man tyvärr aldrig, oavsett ras. Men gör man sin efterforskning som valpköpare och väljer en uppfödare som delas ens egna syn på avel och använder sig av friska djur så har man ju bättre odds att få sig en frisk bulle. Precis som med vilken annan ras som helst.
Storleken skiljer ju sig en del också, minisarna ligger runt 15 kg (plus/minus) och standard runt 30 kg (plus/minus). Det märks och känns när en standard är i farten, haha. Det är pansarvagnar.
Så det är ju vad man själv föredrar, jag tycker det är lagom med hund i en mini. Dom orkar med allt men är lätta att ta under armen om det behövs och tar inte så mycket plats i soffan, sängen och bilen. :P
Vill man ha en go kompis som hänger med alltifrån att slänga sopor till att vara ute en heldag eller sällskapa i annan aktivitet så absolut, det är en fantastisk ras som jag personligen snabbt blivit helt frälst i. Fasen så underbara dom är!
Så VARNING: Bullar är beroendeframkallande! Har man väl skaffat sig en så vill man bara ha fler och fler!
Jag vill även tipsa dig om att besöka SvBtk's hemsida (
www.svbtk.com) och kolla under rasrepresentanter. Vi har ett gäng runt om i Sverige som ställer upp för en träff eller fler, för att kunna informera mer så att de som är intresserade av rasen ska kunna få träffa en helt vanlig, opartisk bulleägare och dennes hund/ar. Ett jättebra verktyg att använda sig utav.
Sen kan jag även starkt tipsa om att besöka dom utställningar SvBtk anordnar, nu nästa är Västbullen i Tånga Hed, Vårgårda. 6 Maj vill jag minnas att det är, stanna gärna även kvar till kvällen för då jeflar blir det grillning och party med trubadur och allt. Vi bullefolket är nog lika roliga och crazy som våra hundar, hahaha.
Kan också inflika om varför Jag inte valde staffe, amstaff eller fralla(har ägt en). Detta är raser som är sjukt stora numerärt och det inte för rasernas bästa. De två förstnämnda besitter också egenskaper som inte tilltalar mig personligen - t ex låg retningströskel och hundriktad aggression.
Frallan å andra sidan är extremt trevliga men ack så sjuka, vanligt med missbildningar i ryggen samt det klassiska med andningen.
Nu vet jag inte vart i landet du bor, men jag håller till i Örebro men även Sthlm som jag ofta åker till pga vänner och familj. Vill du träffa mina minisar så hojta!
Så, nu till filmerna på min tiks MH och MT samt några bilder.