Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

A

anni0001

De som sysslar med div metoder osv har redan sina trådar och sina starka argument.
Men vi som inte har någon metod? Som bara får det att fungera ändå? Kan inte vi samlas och prata om våra hästar, om stort och smått, rådfråga andra och hjälpas åt med problemlösningar som INTE innebär Pat Perrelli eller andra gubbar *inget ont om dem men dessa trådar finns redan för metodhängivna*

Alla är saliga på sin tro. Men jag vette katten om jag ens har någon tro?!:p

Jag bara ÄR med mina hästar och löser problemen som de kommer och så som jag tror är rätt för just den hästen. För mig är det inte så viktigt att hästen kan stå blickstilla, lös, på stallgången, huvudsaken är att den står så still, uppbunden, så den kan borstas o sadlas. Den behöver heller inte kunna "vacker hov" eller buga eller springa lös i en cirkel runt mig.

Finns det fler här ute som inte heller går efter någon exakt metod o som lusläser böcker o går på kurser men som ändå har hästar som beter sig som de ska?

Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Japp, jag kör på känn och det fungerar utmärkt, pållan är väluppfostrad med några undantag men då har hon bara bott hos mig i sex-sju veckor (när hon kom var hon superouppfosrad). Jag försöker ge mer beröm än skäll och anstränger mig för att läsa av henne men det är väl den enda "metod" jag har...

Tja, jag anser mig nog ta till mig av guldkornen där jag kan finna dem och baka min alldels egna kaka. (morgonflummig :angel:) Utan att sätta större etiketter på det jag gör. Så jag platsar nog här, jag!

Det var bra ;) Så gör nog jag med, använder lite av varje :D

"tränade" fölungen att ledas i grimskaft här om kvällen. Varje gång jag ville att hon skulle stanna så stannade jag och viftade lite med händerna framför henne och prrrroade samtidigt. Första gångerna gick hon förbi mig men då drog jag lite i grimskaftet. Fick bli lite tydligare i kroppspråket ett tag och sen så stannade hon bara jag stannade och höjde handen :love: Vi var ute kanske 10 min :p

Tänkte försöka vara konsekvent att *proa* vid varje halt så att hon ska koppla det ljudet med att sakta av...

eller hur?! :D Men det sunda förnuftet passar ju aldrig in nånstans här på buke :angel:

Har försökt vara väldigt konsekvent med att ptrooo är halt och ingenting annat med mina unghästar, och tycker att det gett bra resultat. Märktes t.ex. när hästen blev skrämd för en bit balplast som blåste upp, varpå han drog iväg men stannade snabbt när jag ptrooo-ade.

Hur gammal är bäbisen?

Precis!
Hon är 6 månader :) Haft henne i 1,5 vecka nu. Hon var knappt hanterad när jag köpte henne - lite sporadiskt då de verkade en gång och sen när hon gjorde illa ögat som krävde salva. Men annars har hon bara gått i sto-fölflock.

Jag anmäler mig till er grupp! Av någon anledning gör vi helt rätt utan kurser, böcker och seminarier! alla dessa olika metoder för att fostra, utbilda osv kräver så otroligt mkt kunskap inom just den metoden att det sunda förnuftet går till spillo medan man fokuserar på att man skall agera riktigt i olika situationer, som ett brev på posten kommer osäkerheten (gör jag rätt, står jag rätt osv osv) och farliga situationer kan uppstå. Hoppas fler följer tråden! Kram Frida

Välkommen!

Ja jag tycker att dessa metod-nojja har blivit lite skrämmande. Människor fokuserar mer på teori och vad andra säger och umgänget med hästarna blir ofta stelt och mer dominant än vad det skulle behöva vara om man bara tog sin sunda förnuft till fånga och "bara är".

Gillar inte alls att man ska låtsas vara något rovdjur, att backa den "bara för att den ska visa underkastelse", att man ska få den att buga eller tvingas korrigera den tusen och åter tusen gånger för att den SKA stå stilla lös på stallgången annars är det något fel på förtroendet... ;)

Däremot tar jag gärna med miljöträning som sådan, att man ska kunna ta på hela sin häst även med en plastpåse, att den ska känna sig trygg att gå med mig överallt men det kommer ju naturligt om jag är lugn och bara pratar lugnt med min häst o klappar på den o själv inte visar rädsla. Jag tror inte att man behöver övningar för att vinna förtroende så att säga... (och undrar hur mkt förtroende man egentligen vinner genom att leka rovdjur eller pressar hästen att backa :D)

och sen att den ska flytta undan för mig när jag kommer och att träning går ut på "eftergift". Dvs om jag vill att hästen ska flytta sig när jag kommer på stallgången så kan jag först säga "sidan"
Flyttar den sig inte så trycker jag på den hårdare och hårdare tills den tar ett steg åt sidan o då släpper jag direkt.
Hittills har alla mina hästar tillslut själva valt att flytta för ordet "sidan" istället för att bli utsatta för tryck i magen ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag anser mig nog ta till mig av guldkornen där jag kan finna dem och baka min alldels egna kaka. (morgonflummig :angel:) Utan att sätta större etiketter på det jag gör. Så jag platsar nog här, jag!

Jag med! :D

Vissa skulle nog kalla delar av det jag gör för nh men jag anser faktiskt att det bara är sunt förnuft. Det behövs inga metoder med kända namn, det räcker gott och väl med bra hästkänsla.

Ansluter mig gärna i denna diskussion !! Är så gammal att jag fått följa "riktiga hästkarlar" från förr - de flesta finns nu på de gröna ängarna - men minns den självklarhet med vilken de hanterade sina ibland besvärliga hästar och fick dem lydiga följsamma och förtroendefulla. Sunt förnuft, STOR kärlek och respekt för hästen som individ präglade dem och av det försökte jag lära. All "hokus-pokus" och alla dessa nya träningsmetoder har ju enbart kommit till för att det saknas kunskap och baskännedom om hästars naturliga beteende.

Jag kanske inte riktigt platsar här eftersom jag har en metod men eftersom ingen har skrivit någon bok eller håller kurser i det så skriver jag ändå;)

Jag vill att hästarna ska umgås med mej för att de vill, jag vill leda in dem på min viljas väg så att min vilja blir deras vilja.
Jag bryr mej inte om ifall min häst inte står blick stilla i stallgången men däremot vill jag att hon står still när jag sitter upp, därför har jag gjort det så jobbigt för henne att inte stå stilla då (eftersom det blir jobbigt för mej) att hon har valt att stå stilla när jag sitter upp.

Likadant om jag kommer med hö till dem i hagen, de får busa och leka hur mycket de vill när det bara är hästar i hagen men när jag kommer in så gör man inte så och det har de accepterat eftersom de vet att ju mer de studsar runt och busar/bråkar/tjafsar desto längre tid tar det innan de får maten.
Det tog inte mer än ett par gånger så förstod de och står snällt och väntar.

Jag utgår från varje individ och jag har studerat hästflockar i timmar för att lära mej hur de umgås och hur de gör och det är därifrån jag har tagit mina metoder.

Här är jag gärna med :)

Jag återupptog ridningen efter 22 år genom att köpa en häst och har med hjälp av en öppen och intresserad sambo lyckats ganska bra utan hjälp av några direkta metoder.

Nu 4 år senare har sambon oxå egen häst och jag har honom att tacka för mkt. Han hade knappt klappat en häst innan men då jag blev gravid 2 ggr i rad så fick han ta över en del ridning, vilket innebar att han red till och från hagen med bara grimma, vilket jag hittills inte testat då jag är lite fegis.

Sen har det fortsatt att han tog över hästen helt och jag fick skaffa ny.

Vi går efter sunt förnuft och plockar upp lite här och där som låter vettigt.
Vi kör väl mest med att om hästen litar på oss och vi är schyssta så löser det sig.
Och vi har inte haft några större problem med nån häst här hittills.

Jag vill att hästarna ska umgås med mej för att de vill, jag vill leda in dem på min viljas väg så att min vilja blir deras vilja.
Jag bryr mej inte om ifall min häst inte står blick stilla i stallgången men däremot vill jag att hon står still när jag sitter upp, därför har jag gjort det så jobbigt för henne att inte stå stilla då (eftersom det blir jobbigt för mej) att hon har valt att stå stilla när jag sitter upp.

Word! (Instämmer totalt men kortade av litegrann)

Jag har personligen fått lite avsmak för hela ledarskap/rangpratet. Jovisst, kommer det till kritan så ska hästen göra det jag säger, ingen diskussion. Jag vill - lite "typiskt svenskt" inom de mänskliga ledarskapsteorierna - vara ett team med hästen. Men även i team behövs någon som håller i trådarna (tyglarna? :D), och det är jag. Nu tror jag väl förvisso att de flesta har en sådan grundtanke, förutom kanske de som är mest saliga i sin tro.

Jag ser alltså ingen vinning i att införa en massa moment som inte ger mig någon nytta, bara för att hävda någon ledarroll. Min häst kan stå uppbunden på gången, jag behöver inte ha en häst som står stilla utan linor. Däremot behöver jag en häst som står stilla när jag sitter upp. Och det gör han.

När jag håller på med mina hästar så på något vis vet dom vad jag vill ( ok lite fusk är det väl kanske för den ena är 24 år och han har jag haft i 13 år, men den andra är 5 år och jag har haft henne i 2 år) den yngre har jag ridit in själv,men var inkörd och mkt hanterad innan jag fick henne men dock en unghäst! Saken hör till det att hon är väldigt harmonisk i sin natur utan att vara kuvad (som många gärna anklagar travtränare för att göra med sina hästar, där jag dock inte håller med)
Förtillfälligt håller jag på att skolar 5 åringen, och som alla andra ungar är hon pigg men helt kontrollerbar, det jag försöker ta fasta på i hennes tränning är att hon aldrig gör fel eller något tokigt.
För att ta ett exempel: Hon stannar och vill inte gå fram när jag rider, hon börjar skrapa med ena frambenet ok gör det med andra åxå! och efter ett par gånger fattar hon hjälperna för spansk skritt (i light variant) men av denna "olat" har vi kommit fram till en gemensam väg utan bråk!

Jag umgås med mina hästar på känsla och tar det lugnt, väntar in om jag blir fundersam och gör allt med dem i deras takt.
Lyssnar och känner in vad de vill och vad de gillar och inte gillar, vi är kompisar med det sista ordet dock reserverat åt mig. =)

KL

Vad roligt att läsa om alla likasinnade! Härligt att det finns fler som umgås med hästar på ett mer kravlöst sätt (eller vad man ska kalla det)

Jag har fått ordning på en hel del bråkstakar genom åren bara genom att vara konsekvent och lugn själv och visa att "det är jag som bestämmer så du kan ta det bara lugnt o följa efter mig så löser sig allt".

Jag skulle heller aldrig ha motivation eller tid till att träna hästen att stå lös på stallgången :D Det är ju naturligt för dem att nosa på saker de är nyfikna på, att gå å ta en tugga hö från balen som står öppen, att nosa på grannen så att då tvinga hästen att frångå från allt detta med massa träning... nääää... det orkar jag inte :p Räcker att jag kan sadla o tränsa medan hästen sitter fast i linor så kan linorna tala om att hästen inte får gå iväg....!
(och med tanke på hur många korrigeringar man skulle tvingas till för att få en nyfiken häst att stå stilla ger mig rysningar, känns inte som att tillvaron skulle bli speciellt positiv om man bara ska stå o korrigera hästens tankar o kropp hela tiden!)

Har fått bli riktigt arg på några skarpa individer men ser inget ont i det heller så länge man vet när, hur och varför man "tar i dem". Oftast så behövs det bara en enda gång för att de ska veta var gränsen går. Som i hästhagen. Lyssnar de inte så åker de tillsist på ett tjuvnyp eller en spark....

Jag har inte heller någon metod utan kör med vanlig uppfostran helt enkelt. Beröm om det är bra och ignorera eller säga ifrån om det är dåligt.
Använder rösten och kroppsspråk.

Min häst som jag fött upp själv står där jag ställer henne i stallet och jag kan gå ut och hämta saker och hon står kvar. Hon och de andra ska vara enkla att hantera i vardagliga situationer, det är en del av mitt mål.

KL
(och med tanke på hur många korrigeringar man skulle tvingas till för att få en nyfiken häst att stå stilla ger mig rysningar, känns inte som att tillvaron skulle bli speciellt positiv om man bara ska stå o korrigera hästens tankar o kropp hela tiden!)

Nyfiken är min i ett nötskal! ALLT ska undersökas. Skulle bli en triljard korrigeringar.

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Camilla_H
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka