Hur får jag hästen renligare?

Sv: Hur får jag hästen renligare?

Samma här - vit häst. Som tur är så ligger han inte så mycket på nätterna så det är bara ibland det är fläckar ända upp på huvudet. Men snyggt är det inte! :)

Ja, det var en intressant reflektion. Och så är det ju - han behöver inte och önskar inte själv renlighet så problemet är ju inte hans, det är mitt.

/C

Förresten så finns det en metod som visserligen inte fungerade på min (trots idésprutans övertygelse och till hennes stora förtvivlan) men som fungerade på en annan häst i stallet som nu är mycket renlig.

Ägaren sopade undan spånet från halva boxen (längs med - inte bakkant) så att hästen bara hade spån i halva boxen. Om den nu ville ligga i skiten så fick den förstås skita i spånet men den här hästen valde att skita på det kala golvet och ligga i spånet. Efter att ha haft det så ett tag och sett att hästen stadigt sket på betong golvet så har hon ökat ut spånytan eftersom och nu har den ett hörn där det sopas undan och där den skiter. Voilà! En renlig häst!

När den här ägaren flyttade till vårt stall och såg hur Spirres box såg ut så tipsade hon om den här metoden. Funkade? Nä, det har ni ju redan förstått att det inte gjorde! Min häst struntar högaktningsfullt i om han ligger i sin egen skit så han skiter överallt iaf. Dessutom lyckades han få ut spånhögen över hela boxgolvet iaf under nattens lopp.

Idag sopar jag undan i bakkant men det är för att majoriteten av skiten hamnar där då han äter i framkant på boxen och sen blir det mindre spån där så det är lättare att mocka samt slänger ut mindre mängd spån. Och det är väl där jag är nu - detta är den bästa lösning jag har för tillfället.

Men det kan vara värt att testa för er med grisiga hästar - någon procent kanske det fungerar med!

/Camilla

Jag svarar själv på detta:
Boxvandrar inte friska hästar? Har inte hästar ett rörelsebehov naturligt? Hästars ben hjälper ju till med blodomloppet - om de INTE rör på sig på en hel natt så borde det ju INTE vara ett tecken på friskhet...? Min häst har alltid haft ett extremt stort rörelsebehov, även i hagen.

Läste precis på DSM:s hemsida ang spiltans vara eller icke vara:
Det är väl belagt att hästar är starkt motiverade att röra sig en stor del av dygnet och att både hästens matsmältning och rörelseapparat har ett fysiologiskt behov av detta. En häst som står uppbunden i en spilta under lång tid har begränsad möjlighet att få sitt rörelsebehov tillfredsställt.
Alltså är det inte alls otroligt att en fullt frisk häst vandrar runt i sin box....

/Camilla

Jag har också skimmel. Och hon ligger glatt i äcklet. Hon kan använda en bajshög som huvudkudde.

Hon har inga aversioner mot att ligga på betong heller, eller varför inte ligga på betong och skit =/ (när hon hade pappersströ så lyckades hon köra upp allt pappersströ längs väggarna, så det var tomt i mitten. Sket överallt gjorde hon ändå, och låg lite hipp som happ i ströet eller på betongen).

Hon är helt enkelt inte så bekymrad.

IRONISKT är att hon avskyr lera, det är fy och hemskt att sätta sina näpna små frökenhovar i lera om man kan slippa. Och hon skulle ALDRIG ens tänka tanken på att rulla sig i det, eller jord, eller något annat än gräs eller i boxen. Man kan ju bli SMUTSIG, hemska tanke.

Varför hon är sån med 'annat', men 'glatt' ligger i kiss och bajs övergår mitt förstånd, men hon är himla 'fin i kanten fröken' annars. Iofs, jag föredrar faktiskt ligga i bajs jämfört med att göra lerinpackningar som valacken. Han skulle inte drömma om att ligga i något så hemskt som bajs, men gnida in sig från topp till tå i lera, det är myyyysigt det. Rullar alltid i hagen, och allti dpå det smutsigaste ställe han hittar.

Ingen kan påstå de är logiska direkt, de små liven..

Vad skönt det känns att ha en pålle som bajsar och kissar på exakt samma ställe och rör det inte alls, tar 2min att mocka boxen och går åt 1 spånbal i månaden. :smirk:

Vad skönt det känns att ha en pålle som bajsar och kissar på exakt samma ställe och rör det inte alls, tar 2min att mocka boxen och går åt 1 spånbal i månaden. :smirk:

Jodå, jag vet, jag har 2 sådana. Och så skitgrisen då.

Däremot ser jag inte riktigt vad för nytta ditt svar gjorde i tråden?

Min gubbe (kbltravare 26 år) är en riktig skitgris för det mesta i boxen.
Nu har jag fullskötsel i nya stallet så jag slipper ju "städa" efter herrn, men då och då händer det att jag mockar.;)
Allt ligger i en enda röra - skit, pink och halm. Han "gömmer" undan högarna under halmen, så när man tror att man är klar, hittar man flera högar undangömda.
Så det som funkar bäst på min herre är MKT halm, varje dag, stor box. Inget halm under krubba och vattenkopp, är en slafsgris.
Sen att han tar en tupplur efter middag och sover i värsta skiten... :( Blir tvätt av haserna (utsidan) varje dag nästan.

har den på 28mm och han får inga skav. Den är ganska hård om man försöker trycka ihop den mellan tumme och pekfinger men tillräckligt mjuk för en tung häst. man kan beställa ett prov gratis.
Gick åt 4st mattor till min box, två på länden och två på bredden.
Funkar kanon. Lägger in en halv bal spån i taget, en del på golvet och en hög i reserv i hörnet som jag tar av tills det är dags att lägga in nytt igen. För min del tar det nog runt 3 år innan mattan betalat sig.

Min både älskar att ligga i bajs OCH lera - han är konsekvent, iaf! :D

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 822
Senast: Sezziyanen
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder, finns det någon bra metod för detta? Jag håller på att bli galen på min ena häst som är en riktig skitlisa...
2
Svar
20
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka