Svarar alla med en uppdatering av hur det gick igår.
Lyckades sätta fast henne på gången utanför boxen i stora stallet och göra iordning henne utan större protester - hurra! Det verkar som att hon har lättare för att jag bestämmer över henne i miljöer där hon är distraherad av annat samt hon hunnit stå och stirra på två dagar. Efter det longeradejag henne i paddocken i 10-15 min, det gick helt ok även om hon inte lyssnade klockrent (framförallt inte på bromsen). Det var också en annan häst i paddocken, så hon var inte helt själv vilket varit problem tidigare. När det gått såhär bra försökte jag sitta upp på henne. Av olika anledningar använder jag alltid pall. Det tog 40 MINUTER att komma upp på hästen. Och nej, hon är INTE rädd för pallen, hon vägrar helt enkalt stå still när hon kommer nära den (start, stopp, vända etc gick utmärkt så länge det inte skedde vid pallen). Jag testade hela spektrat av metoder när hon vägrade stå still, allt från lugnt klappande och beröm, avbryta med ledarövningar, flytta pallen till henne och ställa den på olika strategiska platser i paddocken, till att ta tag i henne hårt och daska till henne med spöet mot bringan när hon i princip ångar över mig. Resultat: ett gråtsammanbrott, en sönderryckt högeraxel efter att hon ställt sig på bakbenen och en fortsatt snurrande häst vid pallen.
Till slut, efter att den andra som red i paddocken slängt ur sig ett "Nu är hon ganska billig om någon vill köpa henne, va?" och blockat hennes väg med sin häst gick det att komma upp och jobba henne en sväng under mindre protester. När den andra hästen skulle lämna paddocken så blev det däremot ett jäkla motstånd i ridningen, hon ville helt enkelt bara till stallet. Vi jobbade dock vidare tills JAG bestämde att vi skulle hem. (Victory!)
Problemet är också att ledarstoet från lösdriften nu också flyttat till det stora stallet. Visserligen står hon i andra änden av stallet, men det hindrar inte damera från att fortsatt tokgnägga till varandra genom hela byggnaden. Som tur är går de inte i samma flock (alla hästar går i små egna minigrushagar), så förhoppningsvis kan deras obsession mildras efter ett tag.
Och ja, jag håller med till fullo de som ifrågasatt min ledarposition hos henne. Det är rätt uppenbart för mig att hon hittills valt en annan flockledare - dvs ledarstoet på lösdriften - och att det är där hennes trygghet finns.
Jag pratade länge med säljaren igår som inte alls känner igen hennes beteende, att hon inte haft några större problem med flytt eller uteridning tidigare. I nuläget tänker jag att vi fortsätter jobba med fräsmt stallhanteringen och longering/ ledövningar i paddocken tills hon fått fasas in ytterligare i den nya miljön. De har dessutom tränare knutna till stallet, så jag siktar på att kunna boka in en lektion i nästa vecka.
Kul att du kände att det gick lite framåt!
Några tips/lite kritik eller sånt jag hade tänkt på:
Jag får lite känslan i ditt inlägg att ni varje dag gör väldigt många olika moment där kraven är höga på att allt ska fungera..Vissa bitar löses och sedan blir det något bakslag på något annat. Eftersom att ni har lite fler problem än ett i olika situationer tycker jag att det är värt att tänka på följande:
- Skit fullständigt i vad andra antyder om hästen. Ni har problem som måste lösas..Se det inte som att hästen är en djävul, se det som att du har fått en utmaning och vad du kommer lära dig när ni lyckas reda ut detta. När/om du tar tränarhjälp följ er tråd och testa inte på stallkompisarnas olika tips..Det kommer att förvirra och göra att det tar onödigt lång tid. Testa en metod i taget.
-Bryt ner kraven och sätt upp delmål. Sätt upp ett eller två mål varje dag som ni ska klara, men inte 10. Har du som mål att du ska kunna sitta upp normalt lägg fokus på det för dagen, gör inte allt på en gång..tex under samma dag: stilla i stallet, lugn från hagen, stå still vid pallen, skötsam vid ridning..Det blir för mycket att avklara på så kort tid!
Jobba hellre m ett moment i taget, länge..Tränar ni pallen tex, när du då kunnat sitta upp - överös med beröm, skritta nåt varv och sluta för dagen. (på så sätt får man bättre självkänsla och ni behöver inte bråka om 10 moment varje dag). Alltså att man tar tag i problemen ett i taget och löser dem så att det är färdigutrett innan man går vidare, hästen kommer inte orka lösa ut så många moment varje dag heller det är kanske därför ni slåss om så mycket, hästen hinner inte ta in vad som förväntas .., jobba med ett problem och lägg ner tid på det.
Mitt förslag är dock att man lägger fokus först på att hästen fungerar till/från hage, i stallet och övrig markhantering innan det ridrelaterade. Då slipper man "bråka" om så många olika saker helt enkelt eftersom att den dagliga hanteringen från marken ju är ofrånkomlig
Senast ändrad: