Är det bara jag som genast tänker brist på ledarroll i eran relation? Hästen kommer in i en ny hage, ny rangordning, du känner inte hästen väl och hästen känner inte dig. Självklart kommer hon även vilja se över sin rang med dig, "testa" dig, bestämma över dig. Speciellt eftersom hon är högt rangad naturligt. Om du bara fortsätter som du gjort nu, som andra säger, med att bara motionera som vanligt, kan det bli riktigt farligt. Bli ledare över din häst så kommer hon känna sig säker med dig, kommer inte behöva sin nya flock när ni ska rida ut, kommer inte utmana dig genom att sparka eller försöka slänga av dig.
Börja träna ledarövningar ända tills du och hästen är säker på att du är ledaren. Sedan kan ni börja träna på annat igen. Jag säger inte att du ska låta henne vila över det heller om det inte är uppenbart att hon är stressad över ridningen. Men avstå från ridturerna tills det är säkert för er båda. Det brukar inte ta för lång tid innan hästen accepterar dig som ledare om du gör det rätt. Behöver du hjälp med sånt, kolla upp Warwick Schiller på youtube, finns bl.a en riktigt bra video som heter något som "Starting a warmblood stallion" och fortsätt kolla hans serie med den hästen. Lycka till!
Ska man prata ledarskapsproblem i den bemärkelsen tycker jag dock att man tar ut en duktig person som jobbar m problemlösningar.., inte förlitar sig på hur andra gör utefter att titta på filmer eller berättelser på nätet. Eller för den delen testar själv utan att veta vad man gör - det kan sluta i katastrof!
Behöver man sådan hjälp, behövs den på plats där man kan titta på helheten.
Sett så måånga fall av repviftande, ryck, slit, skador, nedbrutna/misshandlade hästar..för att så gör proffsen på tuben..jovisst..
Ledarroller eller relationer kommer inte enbart genom att man tränar eller leker lekar med hästen..Det bygger på att man kan vara konsekvent och uppfattas på ett sådant sätt av hästen att den vill lyssna/vara med..Därtill krävs ofta fasta rutiner, som hästen vill acceptera och känner trygghet till.
Mig veterligen är det inte så ofta hästar klättrar i någon slags rang på människan utan ofta är det något annat som brister som gör hästen osäker.
Jag har hållit på med hästar i 16 år och jag tycker det därav blir lite märkligt att så fort man har ett problem ropar man "ni måste träna ledarskap"..för det är inte så ofta hästarna inte fungerar därav.. min erfarenhet säger mig att genom goda rutiner och trygg miljö kommer man långt med som hanterar andras hästar dagligen genom alla år och aldrig blir jag ifrågasatt av någon häst trots att jag bara leder in/ut. I mina ögon är de trygga = de fungerar och trivs i sin närmiljö samt människor runtomkring
Senast ändrad: