Hur får jag hästen renligare?

Sv: Hur får jag hästen renligare?

stress=magproblem..........När man boxvandrar, väver eller gör nått annat monotomt så utsöndras något som jag glömt vad det heter som gör att det tillfälligtvis känns bättre.

måste fråga varför du lägger hingstskit?

jag har fått för mig att man lägger stoskit, för att i naturligt tillstånd skiter hingsten över stoets skit för att dölja doften, så andra hingstar inte känner doften av stoet.
jag läste att du hade provat både och, men tänkte ifall jag kunde lära mig något ;-)

stress=magproblem..........När man boxvandrar, väver eller gör nått annat monotomt så utsöndras något som jag glömt vad det heter som gör att det tillfälligtvis känns bättre.

Endorfiner är det du tänker på.

Stress kan GE magproblem ja. Och magproblem kan ge stress. Men hur du än vänder på det så finns det hästar UTAN minsta magproblem, som boxvandrar.

Kele har en enda anledning till sitt vandrande - ren och skär uttråkning (ie understimulans) i kombination med stort rörelsebehov. Att hennes mage pallat vandrandet är jag glad för, och 'tackar' enbart det faktum att det är en fullständigt kolugn häst i 'alla andra' lägen, dvs det är inte en stressig häst generellt, utan det är bara stå i box för länge hon stressar upp sig över.

Och sålänge jag inte lyckas räkna ut ett sätt att hormonkicka hennes kropp så att den talar om för henne att hon är dräääktig hela tiden lär jag få dras med det förbenade vandrandet om hon ska stå på box mer än X h per dygn (det finns en brytpunkt)

måste fråga varför du lägger hingstskit?

jag har fått för mig att man lägger stoskit, för att i naturligt tillstånd skiter hingsten över stoets skit för att dölja doften, så andra hingstar inte känner doften av stoet.
jag läste att du hade provat både och, men tänkte ifall jag kunde lära mig något ;-)

HIngstar skiter över varandras skit för att markera revir. Om en hingst hittar skit från en annan hingst, kommer den 'skita på hög' för att 'doftmarkera' över den andra hingsten.

Och har man en valack med hingstkaraktär id et avseendet kommer den skita över hingstskiten med, för att markera revir =)

Förstår hur du menar men om du har en häst som har problem med boxvandring så kommer du ju på sikt att ge den magproblem eftersom det ena genererar det andra.
Såna där vandrare förpassar jag så snabbt det bara går ut på lösdriften, där mår de bra, det gör de inte inne.

titta , jag lärde mig något :)
tackar!

Förstår hur du menar men om du har en häst som har problem med boxvandring så kommer du ju på sikt att ge den magproblem eftersom det ena genererar det andra.
Såna där vandrare förpassar jag så snabbt det bara går ut på lösdriften, där mår de bra, det gör de inte inne.

Fast Kele är fyra år nu, utan magproblem, så jag är inte så bekymrad över det. Däremot, säg att jag stallade upp henne mer, så hon boxvandrade mer, då skulle det nog bara vara en tidsfråga innan magproblemn. Eller inte, svårt att säga, men risken är ju överhängande. (hade dock en extremt inbiten krubbitare som blev 33 år utan minsta magproblem, men de flesta drabbas ju tyvärr)

Jag skulle slänga henne på lösdrift om det gick, tyvärr är det inte möjligt. Så jag har försökt hitta en fungerande kompromiss, där jag har henne inne såpass lite att hon inte vandrar (hon har soms agt en brytpunkt, håller man sig under den går det bra). Nu har vi haft en riktig downperiod när hon varit sjukligt uttråkad och understimulerad i allmänhet (av att 'bara' gå i hagen) och då eskalerade vandrandet till nivåer som fick mig att gråta och få magsår (på riktigt..), det blev bättre med lite insatser, men det är inte nere på 'tillräckligt låg' nivå än. Får jag inte ner det dit till sommaren, så är jag seriöst inne på att köpa en shettis åt henne, och låta de två gå på lösdrift och låta de andra två sova inne..

Mest fascinerande tycker jag det är att hon inet vandrade ett enda steg, trots två veckors total boxvila, när hon var dräktig..

Jag funderar faktiskt allvarligt på att lägga in gummimatta och se om det gör skillnad. Det som hindrar mig är att jag är rätt rädd det bara slutar med en äcklig sörja på gummimattan och så ligger hon och sover i äcklet sen.. Och det känns dyrt att lägga pengar på det omd et slutar så ändå..
Detta är mitt största hinder också. Nu finns det iaf hyfsat rent spån att ligga i varje natt om han vill.

/Camilla

En frisk häst boxvandrar inte. största anledningen till boxvandrande brukar vara magont, magsår etc. Har du koll på hans mage?
Boxvandrar inte friska hästar? Har inte hästar ett rörelsebehov naturligt? Hästars ben hjälper ju till med blodomloppet - om de INTE rör på sig på en hel natt så borde det ju INTE vara ett tecken på friskhet...?

Min häst har alltid haft ett extremt stort rörelsebehov, även i hagen.

Magen är den bästa hästmage jag har träffat på - som jag skrivit i inlägg ovan också. Han har aldrig ens varit lös i magen om det inte är första dagarna på sommarbetet.

Men nu skulle inte den här tråden handla om boxvandringen som jag skrev i mitt första inlägg.

/Camilla

Nu skulle inte detta handla om boxvandringen men jag förstod nästan att jag skulle få kommentarer om detta.

Min häst boxvandrar inte monotont eller av ohejdad vana. Det är inte ens någon som ser honom boxvandra! Det sker troligen fram på småtimmarna då det kryper i benen för kvällstid och förnatten så står han och vilar/sover.

Boxvandrandet - kanske fel att kalla det så då de flesta tar det för ett beteendeproblem? - ökar om han är i vila och inte tränas normalt. Tränas han det är det ett minimalt problem.

/Camilla

Precis som Alexandra säger så är revirmarkerar hingstar över varandras skit, men rent praktiskt/empiriskt har jag också märkt detta då det helt enkelt blev renare med hingstskiten.

Men nu har jag nästan slutat med den för effekten försvann av någon anledning.

/Camilla

Har ingen lösdrift att förpassa min på och efter att ha boxvandrat intensivare i sin ungdom men nu minskat och är 12 år i år och trots detta vare sig är stressad eller har problem med magen så är boxvandringsproblemet inte större än att det går att hålla i schack med träning.

Värre är dock problemet som tråden handlar om - nämligen att han skiter överallt.

/Camilla

Skiter han i närheten av/på där han har sitt hö? Det är nog det enda sätt jag kan tänka mig att lösa det på, om han INTE gör det vill säga, att sprida höet över en större del av boxen?

Har du provat byta box åt honom?

Jag tror annars att det faktiskt bara är att ge upp, tyvärr, och härda ut. Jag har haft en del skitgrisar genom åren, och ingen av dem har tyvärr bättrat sig. Haft några hästar här av olika anledning som faktiskt varit små grisar hemma, men här varit små under av renlighet, dvs som svarat på box/stallbytet. Ingen av mina har det dock fungerat på =/

Kele är lika sanslöst grisig borta som hemma, oavsett box (stor/liten, olika placering etc), och hon drar sig dessutom inte för att skita i närheten av höet. (när höhäcken är tom skiter hon i den med, riktigt rar den där ibland..). Och som sag, hennes mor var likadan tyvärr. Haft två andra (ston..) som också varit riktiga grisar, och inte heller de har gått att få fason på hur många av alla knep som finns jag än provat (typ det med lägga in skit, att bara försöka lyfta ut skit och lägag tillbaka spånet på samma ställe, lämna bajshögar på önskat toalettställe, byta box, ändra om var mat och vatten är placerat etc etc)

En sak jaga ldrig provade pga praktiska orsaker var SAND dock. Fick tips av det, att helt sonika strö boxen med SAND. Om inte annat så blir det mkt lättare att mocka då det inte täcks över på samam sätt som av lättare strö. Men jag provade aldrig, lite för knivigt få tag i sand att ströa med.

När jag läser mina inlägg så ser jag vad det ser ut som - att jag är i förnekelse och egentligen har en mycket stressad boxvandrande häst som det är rejält synd om...

Men jag vet inter riktigt hur jag ska förklara att det INTE är så? Vi har haft andra hästar i stallet som verkligen varit boxvandrare och då reagerar ALLA i stallet och det blir ett himla sjå med tips och råd för hur ägaren ska komma till rätta med detta.

INGEN märker ens att min "boxvandrar" eller "går runt i boxen" eftersom han inte gör det i stressade lägen som andra boxvandrare brukar, tex vid utsläpp då alla vill ut först.

Sen är min häst lugnet själv. Trygg, stabil och lugn och han brukar ge det flesta med arabfördomar fel.

Magen ÄR verkligen bra. Många andra måste vara försiktiga med foderbyten och övergång till bete men jag BEHÖVER inte ens det även om jag ändå inte byter tvärt av. Men han har som sagt aldrig varit dålig i magen. OM då inte dyngspridning är ett tecken på dålig mage? Dvs att han aldrig skiter på samma ställe eller ens bryr sig om att stå stilla....

Så Spirres "boxvandrande" har aldrig varit ett seriöst problem om det inte vore så att han också skiter överallt och att kombinationen däremellan gör att boxen ser katastrofal ut. Andra hästar i stallet rör sig också på nätterna men då de skiter i ett hörn så är det ingen som benämner dem som boxvandrare för problemet finns inte, liksom.

/Camilla

Jag förstår iaf precis hur du menar ang Spirres vandrande, jag har ju soms agt hans okända tvilling i stallet. Med den skillnaden att hon kan uppmärksamhetsvandra även 'när man ser' om hon inte är i träning, men i övrigt kunde det varit K du skrev om.

Magen extremt bra och stabil och påverkas aldrig av ens extremt tvära foderbyten etc (och jag har faktiskt provat behandla magen för att se om det påverkade vandringen), men hon har ett stooort rörelsebehov, och blir etter värre om hon inte tränas. Übercool i alla andra lägen och väldigt trygg i sig själv. Vandrar efter X h inne, dvs framåt morgonkvisten (mer om hon är utan mat då, mindre om hon har mat men mat tar inte bort det tyvärr).

och hennes boxvandring anser jag iofs alltid är och kommer förbli ett problem, dels för att hon inte kan stå på boxvila, och dels för att det blir såpass extremt om hon inte får jobba, jag mår nog de facto sämre än hon av vandrandet. Men det där 'grundvandrandet' (lägstanivån/normalnivån) skulle inte vara ett speciellt stort problem förutom att matta nojar över benen när hon vandrar, om hon inte var en gris med var hon skiter och pissar, vilket både gör mockningen till en veritabel mardröm och spånkontot väldigt dyrt..

Han skiter överallt men inte någonstans specifikt, alltså inte ALLTID på höet. De nätter han fått lite för mycket hö så att det är kvar på morgonen är det värsta. Då är det inte bara spån/skitblandning utan även höstrån ÖVERALLT.

Bytt box har han gjort och även bytt stall utan någon som helst skillnad. Det är liksom inget han tänker på - det är inte mentalt beteenderelaterat liksom utan bara något han gör, även i hagen. I Spirres hage finns aldrig ett skithörn om inte de andra hästarna gör ett sånt, han bara skiter överallt. Även om vi är på tävling eller kurs och bor över, eller på kliniken så ser boxen likadan ut.

Det jag skulle viljag göra är att GÖRA skitningen mentalt relaterad, dvs ge honom en anledning att bry sig om var han skiter. Hingstskiten i boxen har ju fungerat ett tag men nu verkar han inte bry sig längre.

Undra om det är rasrelaterat? Jag vet om två arabston som är lika skitaktiga men med mindre rörelsebehov. Så där är det skit i boxen överallt men inte så söndermalt som i min så det är ändå renligare.

Jag har också funderat på att byta strömedel och testa men här är det svårt att få tag i tex torv. Vitsen med torv skulle vara att då ser det inte så j-ligt ut då boxen ändå är mörk.. ;) Men jag skulle tro att torv och råspån har ungefär samma egenskaper.

Just nu är det extra besvärligt då jag inte kunde få tag i bara råspån vid senaste fyllningen av spånvagnen utan har ca hälften kutter och det är inte roligt... :(

Det tar mig minst 20 minuter att mocka varje dag och då är jag ändå extremt effektiv och har en bra metod, de finns de som mockar åt mig och håller på en timme... Mockningen är dock mycket viktig med en sån här häst. Om någon annan mockar om så bara en dag så märks det en klar försämring. På samma sätt kan jag få andra, mindre grisigare hästar, nästan helt renliga med min mockning. Så om inget annat så blir man mockningsexpert... :D

/Camilla

De jag haft som varit skitgrisar så N var kallblodstravare, C var sv halvblod men inte det där rörelsebehovet, och så K då som är arab, liksom (surprise.. *s*) mor sin (ej stort rörelsebehov). Jag har dock aldrig haft en grisig valack och ansett det som en 'stogrej', men det har jag ju insett att det tycks inte följa kön alls. (LB är det första renliga sto jag haft, hon är eng fbl, men hon är så renlig att till och med en jätterenlig valack skulle vara avundsjuk).

Med K & mamma i samma box var det riktigt riktigt kul att mocka *kräks*

Och fattar hur du menar med mockningen med, jag mockar på 20 minuter, har ju lärt mig systemet. Mamma som mockar när jag jobbar långpass tar det en timme för, och jag får 'betala priset' för det dagen efter (hon slarvar ju inte med flit, men hon missar ju pga orutin). Oftast brukar jag be henne strunta i K:s box och ta den själv om jag så ska göra det mitt i natten, bara för att slippa 'dagen efter mockningen'. :crazy:

Hon rör också runt sitt hösilage, och hon skiter inte heller på samma ställe natt från natt utan hon lyfter på svansen där hon befinner sig 'just då' när behovet infann sig typ. Samma sak i hagen, hon skiter där hon befinner sig, TROTS att hagkompisarna använder 'toaletthörnorna' =/

Du får hojta om du kommer på något som fungerar, jag har som sagt gett upp och mumlande accepterat.. Ibland när jag har mina vilda ider 'drömmer' jag om att ge henne en gummimattebox UTAN strö, med tillgång till en extra liten box utan mat/vatten/etc men med strö, och så kanske hon går in där och gör sina behov och håller den 'riktiga' boxen ren. Typ 'kattlåda'.. Fast jag har inte gjort slag i saken än ;)

Du får hojta om du kommer på något som fungerar
Det ska jag - och du får göra lika hitåt! ;)

Jag har faktiskt börjat skissa på en lösdriftslösning med tillhörande stall och börjat titta på om vi har några fallfärdiga tomter med indraget vatten, avlopp och el i närheten... Får jag tag i en gammal ödegård för en sådär 50 000 kr (mycket möjligt häruppe) så borde det stoppa med 50 000 till i material (har egen skog) så att jag kan bygga ett stall med kombinerad lösdrift med plats för ca 6 hästar.

Men det är nog rena önskedrömmen... Och lite väl drastiskt för att lösa ett skitaktighetsproblem, eller hur? ;)

/Camilla

Intressant tråd.

Tyvärr har jag ingen lösningen på problemet men en häst och samma problem.

Jag har halm i boxen och har faktiskt också övervägt någon form av matta. Nu tycker inte jag att mockandet är det största problemet.

Mitt största problem är att hästen är vit, eller snarare vit med gul/bruna fläckar. Jätte snyggt!

Jag har testat med att tvätta hästen så den är helt ren. Lägga in mycket med halm. Mocka en extra gång vid kvällsfodringen.

Men vad möts man av på morgonen? En vit häst med gul/bruna fläckar! I värsta fall långt upp på både rumpan och halsen, ibland även på huvudet. Suck!

Han har ju en mamma som städar efter honom varje dag så varför bry sig vart man ska skita? ;) Så tror jag min häst tänker.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 822
Senast: Sezziyanen
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder, finns det någon bra metod för detta? Jag håller på att bli galen på min ena häst som är en riktig skitlisa...
2
Svar
20
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka