Sv: Hur får jag hästen renligare?
Han skiter överallt men inte någonstans specifikt, alltså inte ALLTID på höet. De nätter han fått lite för mycket hö så att det är kvar på morgonen är det värsta. Då är det inte bara spån/skitblandning utan även höstrån ÖVERALLT.
Bytt box har han gjort och även bytt stall utan någon som helst skillnad. Det är liksom inget han tänker på - det är inte mentalt beteenderelaterat liksom utan bara något han gör, även i hagen. I Spirres hage finns aldrig ett skithörn om inte de andra hästarna gör ett sånt, han bara skiter överallt. Även om vi är på tävling eller kurs och bor över, eller på kliniken så ser boxen likadan ut.
Det jag skulle viljag göra är att GÖRA skitningen mentalt relaterad, dvs ge honom en anledning att bry sig om var han skiter. Hingstskiten i boxen har ju fungerat ett tag men nu verkar han inte bry sig längre.
Undra om det är rasrelaterat? Jag vet om två arabston som är lika skitaktiga men med mindre rörelsebehov. Så där är det skit i boxen överallt men inte så söndermalt som i min så det är ändå renligare.
Jag har också funderat på att byta strömedel och testa men här är det svårt att få tag i tex torv. Vitsen med torv skulle vara att då ser det inte så j-ligt ut då boxen ändå är mörk..
Men jag skulle tro att torv och råspån har ungefär samma egenskaper.
Just nu är det extra besvärligt då jag inte kunde få tag i bara råspån vid senaste fyllningen av spånvagnen utan har ca hälften kutter och det är inte roligt...
Det tar mig minst 20 minuter att mocka varje dag och då är jag ändå extremt effektiv och har en bra metod, de finns de som mockar åt mig och håller på en timme... Mockningen är dock mycket viktig med en sån här häst. Om någon annan mockar om så bara en dag så märks det en klar försämring. På samma sätt kan jag få andra, mindre grisigare hästar, nästan helt renliga med min mockning. Så om inget annat så blir man mockningsexpert...
/Camilla