Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Hej hej... Här är en till utan specifik "trosamfund".. Jag öppnar mitt sinne för det mesta så länge det ligger inom mina etiska och moraliska värderingar och jag plockar russin ur kakan och bakar en ny:D å hittils har det funkat alldeles utmärkt:D Jag har 4 pållar med väldigt personliga och individuella egenskaper, vilket jag värdesätter...men det innebär även att man måste vara lyhörd, flexibel och villig till att omräkna strategier flera ggr om...men det gör inget..det håller mig alert och intresserad å nyfiken...:D Jag älskar livet med djur omkring mig och jag lever med dom väldigt nära inpå...Respekt, Glädje och Teamkänsla är 3 nyckelord för mig och dom har tagit mig väl så här pass långt i livet...:D
MVH Cizma:laugh:

Jag har haft flera från föl till vuxen.
Småföl hanterar jag knappt alls. Ledas till från hagen brevid stoet är väl i det stora vad de fått göra innan betet.
Efter betet likaså, samt laggt till uppbindning, lyfta hovar och borstas av ca varannan dag.
Sedan avvänjning...

KL

Trevlig tråd och jag sällar mig till anhängarna av sunt förnuft och relation till sin häst.
Haft många olika hästar i 30 + år och faktiskt aldrig haft ngra stora problem hanterings eller relationsmässigt. Min nuvarande häst har jag haft i 6 år och vi har ett kärt äktenskaps förhållande till varandra där vi känner varandra utan och innan, och alla vet vart vi har varandra - det är lugnt och tryggt även när våra åsikter går isär! :)

anni: du frågade om några haft föl och behållt dom upp till vuxen ålder osv. Jag har! Gör ingen stor affär av hanteringen första månaderna, hanterar dom runt mamman, de får grimma på sig, blir vana vid kropps visitering och kropps kontakt, utöver det studerar de mamman och hur hon hanterar situationerna, och hänger på.
träningsmässigt har de fått följa med mig och mamma ut i skogen springandes vid sidan. Haft bra marker utan trafik.... När de blivit så stora att de tar sig lite för stora friheter och avviker från mamma för mycket, har de fått följa med som handhäst. Då även efter hand introducerats till trafik - dvs handhäst längsmed små vägar. Har gett bra unghästar som sett skog och mark och olika saker och miljöer - samt som blivit väldigt sunda och friska i kroppen av att ha fått röra på sig i olika marker osv. Framför allt har inget vidare arbete runt hanteringen varit ett problem, de har tagit allt rätt självklart - att man hänger på dem, fixar, donar, lastar dem på en transport, osv osv.

Trevlig tråd, jag fortsätter följa den!

KL

Anni:Jag har sett några av fölen jag skötte hantering på (och även några av dom jag ridit in/ utbildat som unghsätar) sen när dom var vuxna, då dom stod kvar på stuteriet när jag varit där 7år senare (jättehärligt att se dom!) och alla verkade ha blivit normala individer haha, men dom är isisar också och var uppvuxna i flock med det vanliga minimal hantering tills dom var äldre.

Fölet jag har ansvar för nu (jag äger bara mamman) är 9 veckor nu, henne har jag låtit bli att hantera nästan helt till 2 veckor sedan eftersom hon fick en dålig start med hantering, och vart superskygg!!!
Som sagt, två veckor sedan började jag ta lite mer kontakt med henne coh sätta på grimma, nu häromdagen ledde jag henne från ahgen för första gången och i förrgår chippades hon och idag avmaska och lyfte hovarna.
Det ahr inte varit några som helst problem med några av dom 'nya' sakerna hon stött på i hantering, och då är det ändå ett föl som varit jätteskyggt (gick inte komma nära i boxen nästan) och hon har inte protesterat nåt faktiskt, ett skutt när vi lett henne första dagen.

Jag fick berömm över hur välhanterad hon är av vet, som kom och chippade och drog alla hårstrån från svansen för DNA, och dom kunde itne tro att hon varit ohanterad upp tills nån vecka innan.
Hon har jättebra respekt, men får nu lite gos ibland, men får självfallet inte klia tillbaka eller tänka på att nafsa elelr nåt sånt.
Nu vet jag ju itne hur hon blir när hon är vuxen, och jag har inget emot folk som hanterar mer än jag själv, så länge det inte är FÖR mcyket (och dom blir respektlösa och överhanterade), men det är ju påvisat heller inte nåt som BEHÖVS för att hantering ska fungera bra senare.

Jag personligen tror absolut på att inte hålla på för mycket med dom, det behövs inte och kan orsaka problem, och ofta är det sånna problem som folk sen söker hjälp med då hanterar ännu mer, när dom bara behöver lämna dom ifred!

Finns typ tusen saker att säga på ämnet men jag babblar bara så slutar nu haha

Som exempel att få den att springa runt i cirklar lös. VAR i flocken är detta naturligt!? Och om hästen inte fattar utan bryter ut så korrigerar ju även NHfolket detta tills hästen inte vågar annat än kuta runt i cirklar/stegra/backa/lägga sig ned o spela död.....

Jag vet inte vilken metod som innebär att människan ska låtsas vara ett lejon som är ute efter hästens köttiga rumpa o sen "join-up" eller vad det nu heter... men nog f-n lyckas den locka tusentals anhängare!! Hur shysst är det mot hästen?!

Kom hit annars äter jag upp dej!!

Nja...det är oxå så att man ska bete sig som den ranghögre hästen som jagar bort den olydiga tills den visar sig tillräckligt undergiven för att få komma tillbaka igen.
Så gör hästar i hagen.

Inte ens de mest ranghöga hästar jag haft har jagat runt de ranglåga en halvtimme om dagen kl 14.30......

De säger FLYTTA PÅ DIG ANNARS SMÄLLER DET.
Antingen flyttar den ranglåga på sig och allt är frid och fröjd eller så får den sig ett tjuvnyp eller en kick med ett bakben.
Nykomlingar kan jagas en kortare stund av flocken. Sedan tillåts den vistas i utkanten av flocken tills rangordningen är säkerställd.

Men definitivt inte i tid och otid att de jagas runt, runt. Jagas det så jagas det BORT inte runt.

Har någon av er haft föl som ni haft till vuxen ålder? Hur har ni hanterat o var lade ni krutet?

Min förra häst hade jag från det att han var 4 mån, då han flyttade till mig från Holland.
Hade honom i 9 år.
Jag umgicks med honom varje dag på ett eller annat sätt, det jag fick jobba mkt på med honom upp till han var typ två år, var att han trodde att han var en knähund. Han ville gå väldigt nära mig och jag fick tydligt visa att jag hade min personliga zon som skulle respekteras.
Han hade inga jämnåriga kompisar att leka med när han kom, det dröjde ett halvår ungefär. Så det gjorde nog sitt till att han blev lite "på".
Jag red in honom själv (med hjälp bara allra första gångerna jag satt på honom) helt oproblematiskt (trots noll förkunskaper om just inridning).
Vi kände varann utan och innan så det kändes aldrig farligt.
Och under de 6 åren jag red honom åkte jag aldrig av.
Han visste att han var mitt absoluta allt från dag ett.

Inte ens de mest ranghöga hästar jag haft har jagat runt de ranglåga en halvtimme om dagen kl 14.30......

De säger FLYTTA PÅ DIG ANNARS SMÄLLER DET.
Antingen flyttar den ranglåga på sig och allt är frid och fröjd eller så får den sig ett tjuvnyp eller en kick med ett bakben.
Nykomlingar kan jagas en kortare stund av flocken. Sedan tillåts den vistas i utkanten av flocken tills rangordningen är säkerställd.

Men definitivt inte i tid och otid att de jagas runt, runt. Jagas det så jagas det BORT inte runt.

Nej inte en halvtimme om dagen. Det skrev jag inte heller.
Jag skrev så pga att hon skrev att människan skulle likna ett rovdjur. Men det är inte det man ska likna. (Inte i det jag har erfarenhet av iaf)

Jag jagar inte runt mina hästar varv efter varv. Tro inte det nu oxå.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror ingenting:D

Däremot kan jag inte på NÅGOT sätt se att en join up skulle likna någonting på hästspråk.
Häst som jagar annan häst säger i mina öron =stick, dra åt #"¤#(#(

Hästar som ,möts mule mot mule säger=hej vem är du? Skika och smälla lite med frambenet= här är det JAG som är störst, bäst, vackrast/ledare. Acceptera, fly eller åk på stryk

Fritt översatt:rofl:

Jag tror ingenting:D

Däremot kan jag inte på NÅGOT sätt se att en join up skulle likna någonting på hästspråk.
Häst som jagar annan häst säger i mina öron =stick, dra åt #"¤#(#(

Hästar som ,möts mule mot mule säger=hej vem är du? Skika och smälla lite med frambenet= här är det JAG som är störst, bäst, vackrast/ledare. Acceptera, fly eller åk på stryk

Fritt översatt:rofl:

Jag har sett det i hästflock.
Sen är det som människan gör naturligtvis inte identiskt med det hästar gör, t ex så är människa och häst ofta på ett (litet) inhägnat område.
Men det är känslan man vill åt, den som visar vem det är som flyttar på vem.
Men det är inget som ska göras som en daglig övning.

Att man umgås med sin häst lös på volten är däremot ett utmärkt sätt att se vilken sida hästen vaknat på just den dan. (Inte cirklandes då...)

Du får ursäkta mig men hästen ser jag hela tiden. Hur den mår, reagerar osv. Oavsett om den står i hagen eller stallet. Förstår inte varför jag måste ha den lös på en volt för det?
Flytta på hästar gör jag av praktiska skäl. De står i vägen. Inte för att..
När jag ska in i boxen får hästen flytta på sig för att jag ska fram. Borstar jag i stallgången får hästen ibland flytta sig åt något håll för att jag ska få arbetsutrymme.
jag flyttar även hästar för skänklar.

Men det märker man ju lätt bara genom att gå in i boxen, om man har nån slags relation med sin häst.

Och varför göra sånna övningar på lite område där det inte (oftast) är en situation där det krävs eller är normalt att hästen ska shasas iväg?
Jag tror starkt på aktion=reaktion och att man itne ska göra saker bara för att, om hästen har ett beteende där den behvöer korrigeras att gå undan eller inte vara dominant, så är det ju ett utmärkt och bätttre tillfälle att träna på det när hsäten faktiskt gör nåt som itne är ok, och DÅ kan man shasa iväg/korrigera (som mitt exempel i hagen med dominerande respektllösa hsätar, då gör jag det, om dom agerar på ett sätt som inte är ok)

Att bara träna för sakens skull tycker jag kan bli förvirrande för hästen, om det inte haandlar om hanterings saker som man normalt sett gör ofta ändå, tex. flytta undan för tryck för att man behvöer gå in på andra sidan gången, eller leda till och från hagen, eller backa för att man behöver det (eller som i mitt stos fall, backa när hon är dominant, men då är det ju för att hon agerar på ett sätt som inte är ok, o då behvöer korrigeras och få henne att sluta att dominera, jag skulle ju inte hålla på att backa dagligen bara för att vara dominant, om hon itne gjorde nåt som gör att jag behvöer det)

mina fem öre på ämnet, dock undrar jag, du låter ju lite som att du håller på med NH? (inget ont mot det men den här tråden var ju inte för det haha)

Däremot tar jag gärna med miljöträning som sådan, att man ska kunna ta på hela sin häst även med en plastpåse, att den ska känna sig trygg att gå med mig överallt men det kommer ju naturligt om jag är lugn och bara pratar lugnt med min häst o klappar på den o själv inte visar rädsla. Jag tror inte att man behöver övningar för att vinna förtroende så att säga... (och undrar hur mkt förtroende man egentligen vinner genom att leka rovdjur eller pressar hästen att backa :D)

och sen att den ska flytta undan för mig när jag kommer och att träning går ut på "eftergift". Dvs om jag vill att hästen ska flytta sig när jag kommer på stallgången så kan jag först säga "sidan"
Flyttar den sig inte så trycker jag på den hårdare och hårdare tills den tar ett steg åt sidan o då släpper jag direkt.
Hittills har alla mina hästar tillslut själva valt att flytta för ordet "sidan" istället för att bli utsatta för tryck i magen ;)

Nu vet jag inte om jag förstått denna tråd rätt men det där du beskriver ovan är väl just en metod enligt NH? Naturlig hästförnuft, att kommunicera med hästar på ett för DEM förståeligt sätt? dvs du kör NH med dina EGNA "metoder". ;)
Jag tror att de flesta snappar upp lite här o var och försöker lära sig av dessa kloka "hästgubbar" (och kvinnor!) som t ex Pat Parelli, Linda Parelli, Monty Roberts och Klaus Hempfling. De menar ju inte heller att man måste följa deras "metoder" för att nå det de har nått, det finns olika vägar till det och de vill bara lära ut SIN väg... dela med sig av SINA kunskaper...
Själv försöker jag lära mig av dem alla! Men även av kloka "vanliga" (okända) hästmänniskor IRL som man träffar på. :)

Jag tycker att samspelet mellan mig och hästen är det viktigaste av allt! För mig skulle det vara drömmen att kunna "dansa med hästar" så som Parellis och Hempfling gör (dvs "bli ett med hästen"). Sporten intresserar mig inte så mycket som kommunikationen gör... Därav är jag ett stort fan av alla som kan det där och snappar upp av alla. Men om jag kör någon speciell METOD? Nja? Så jag vet inte riktigt vart man skulle passa in... Här eller i någon speciell metod? En sak vet jag - jag vill kommunicera med hästar på det vis som man förklarar vara "NH" (inget ONÖDIGT våld, tvång, press och respektera hästen, älska hästen, dens välmående både psykiskt och fysiskt är viktigare än någon prestation man vill att den ska göra, aldrig aldrig kalla en häst för "hästjävel" och behandla den som en sak osv. Som TYVÄRR många gör... och inte ta fram spöet och använda den som en piska då den inte "vill" göra något *huuua* osv ) .

Jaja, jag babblar bara på av lite tankar... jag tycker inte att man behöver följa någon speciell metod eller dylikt, bara man är nöjd med det man gör med SIN häst och HÄSTEN mår bra också. Sen får ju alla göra precis som de vill för att nå det! :love:

helt rätt, MEN saken är ju den att det är ju "gubbarna" och dyligt som är 'nykomlingarna' när det kommer till metoder, det är ju dom som snappat upp gammal kunskap tycker jag, och sen gjort lite egna metoder av det.

Om man har lite hästvett och kan nåt om hästar i flock så behvöer man ju inte snappa upp nåt av "gubbarna" även om det ofta inte är nåt fel med det (vissa saker).

Jag lovar dig att hästen tar inte det minsta illa upp om man muttrar hästjävel när den för sjuttioelfteången gjort något den inte borde...:rofl:

Du får ursäkta mig men hästen ser jag hela tiden. Hur den mår, reagerar osv. Oavsett om den står i hagen eller stallet. Förstår inte varför jag måste ha den lös på en volt för det?
Flytta på hästar gör jag av praktiska skäl. De står i vägen. Inte för att..
När jag ska in i boxen får hästen flytta på sig för att jag ska fram. Borstar jag i stallgången får hästen ibland flytta sig åt något håll för att jag ska få arbetsutrymme.
jag flyttar även hästar för skänklar.

Varför ska jag ursäkta dig?
Att umgås med hästen lös är ett sätt. Om man nu vill variera sig....

Jag skrev inte att du borde göra på ngt speciellt sätt, jag bara förklarade vad jag menat med mitt inlägg som jag skrev från början. Ta det inte personligt.

Men det märker man ju lätt bara genom att gå in i boxen, om man har nån slags relation med sin häst.

Och varför göra sånna övningar på lite område där det inte (oftast) är en situation där det krävs eller är normalt att hästen ska shasas iväg?
Jag tror starkt på aktion=reaktion och att man itne ska göra saker bara för att, om hästen har ett beteende där den behvöer korrigeras att gå undan eller inte vara dominant, så är det ju ett utmärkt och bätttre tillfälle att träna på det när hsäten faktiskt gör nåt som itne är ok, och DÅ kan man shasa iväg/korrigera (som mitt exempel i hagen med dominerande respektllösa hsätar, då gör jag det, om dom agerar på ett sätt som inte är ok)

Att bara träna för sakens skull tycker jag kan bli förvirrande för hästen, om det inte haandlar om hanterings saker som man normalt sett gör ofta ändå, tex. flytta undan för tryck för att man behvöer gå in på andra sidan gången, eller leda till och från hagen, eller backa för att man behöver det (eller som i mitt stos fall, backa när hon är dominant, men då är det ju för att hon agerar på ett sätt som inte är ok, o då behvöer korrigeras och få henne att sluta att dominera, jag skulle ju inte hålla på att backa dagligen bara för att vara dominant, om hon itne gjorde nåt som gör att jag behvöer det)

mina fem öre på ämnet, dock undrar jag, du låter ju lite som att du håller på med NH? (inget ont mot det men den här tråden var ju inte för det haha)

Det är konstigt att man inte kan svara på ett inlägg utan att folk går igång på alla 8. Läs vad jag skrivit för sjutton.

Jag svarade på ett inlägg, där jag förklarade hur jag hört och sett att folk gör (har även förr sysslat med det själv)...att det inte var frågan om att likna ett rovdjur.
Sen skrev jag att jag själv inte cirklar mina hästar.
Jag kan umgås med dem lösa på volten eller i hagen. De följer mig oavsett var.
Jag tycker att det är ett trevligt sätt att vara med dem, jag måste inte sätta på dem utrustning för att vara på volten med dem. Det kanske du behöver.
Jag ser naturligtvis hur de mår även på andra ställen än på volten....suck.

Och jag sysslar inte med renodlad NH nuförtiden dvs jag gör inte de specifika övningarna som finns inom det.
Men det är så att vanligt sunt förnuft och NH liknar varann väldigt mkt i tanken.
Du menar att allt du gör med din häst inte finns i någon som helst hästhanteringsfilosofi??

Jag menade inget otrevligt, jag abra var nyfiken och undrade, vem är det som går igång nu?
Det var ju bara en enkel fråga haha!

Jo självfallet är det en filosofi, vilket är sunt förnuft och erfarenhet :)
Filosofin går ut på att ha hästar som är glada, trygga, friska, säkra och lydiga.
NH har jag aldrig nånsin hållt på med, sen om man vill kalla sunt förnuft NH så kan man ju det, men det ändrar ju inte att sunt förnuft kom långt innan det nåsin fanns ordet och metoden "NH".

Och nej, jag behöver inte ha utrustning på mina hästar för att vara på volten, jag använder visserligen itne nån volt utan isånnafall hagen eller paddocken om jag vill umgås när dom är helt lösa som är större än en box. Jag brukar miljö träna dom där eller bara ha kul eller mysa eller leka (är arab så gillar att leka mycekt) men gör inga 'övningar' på så sätt, bortsett från miljötrnäning som också är i vardagslivet naturligt, men i paddock eller hage kan vara 'konstiga föremål' som dom är speciellt rädda för, och då är det kravlöst, helt enkelt att dom får upptäcka att inget händer och sakerna är inte farliga.
Lekandet är självfallet också kravlöst, men såklart att dom får ju itne springa på mig eller nåt annat som i vardagslivt inte är ok.

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade inget otrevligt, jag abra var nyfiken och undrade, vem är det som går igång nu?
Det var ju bara en enkel fråga haha!

Jo självfallet är det en filosofi, vilket är sunt förnuft och erfarenhet :)
Filosofin går ut på att ha hästar som är glada, trygga, friska, säkra och lydiga.
NH har jag aldrig nånsin hållt på med, sen om man vill kalla sunt förnuft NH så kan man ju det, men det ändrar ju inte att sunt förnuft kom långt innan det nåsin fanns ordet och metoden "NH".

Och nej, jag behöver inte ha utrustning på mina hästar för att vara på volten, jag använder visserligen itne nån volt utan isånnafall hagen eller paddocken om jag vill umgås när dom är helt lösa som är större än en box. Jag brukar miljö träna dom där eller bara ha kul eller mysa eller leka (är arab så gillar att leka mycekt) men gör inga 'övningar' på så sätt, bortsett från miljötrnäning som också är i vardagslivet naturligt, men i paddock eller hage kan vara 'konstiga föremål' som dom är speciellt rädda för, och då är det kravlöst, helt enkelt att dom får upptäcka att inget händer och sakerna är inte farliga.
Lekandet är självfallet också kravlöst, men såklart att dom får ju itne springa på mig eller nåt annat som i vardagslivt inte är ok.

Jag vet att all vettig filosofi med häst inkl "NH" har sunt förnuft i botten.
Det skiljer sig dock vad man anser vara sunt.

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Camilla_H
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka