Sv: Mina första erfarenheter av NH
Först svarar jag på frågan om smackning, det finns inget "får/får inte".
Varför? Jo, och jag blev lite fundersam på detta när du skrev "generellt NH-språk", det finns inget generellt NH-språk,
alla gör olika... eftersom alla lägger till och tar bort, allt efter vad som passar dom. Om eleven
Inte gör det, dvs monotomt gör som den blir tillsagd utan att ifrågasätta, så blir denne en robot och då blir kommunikationen därefter.
Däremot vill jag testa allt som i mina öron låter vettigt. (dvs inte skadar hästen).
Var det lärarens ord om "generellt NH-språk" eller var det dina tankar? (ingen kritik).
Jag personligen anser att det inte behövs några ljudkommandon, eftersom en häst i första hand använder kroppen till kommunikation och kan därför även läsa av det språket bra.
Sen blev jag lite fundersam, använde instruktören "grova" rörelser/signaler direkt från början? Eller var det små som sedan blev större? Jag uppfattade det som om denne lärde ut grova rörelser, att "skrika" med kroppsspråket?
Jag ska inte säga att det är fel sätt, eftersom det inte finns varken rätt eller fel inom något, jag finner det däremot långt ifrån mitt sätt.
Att jag helt enkelt inte förstod vad som skulle ge oss mer att lära in nya signaler när våra ändå kändes rätt lika och rätt naturliga och fungerar såpass bra som de gör
Jag tycker du svarade rätt bra på den frågan själv.
Du skrev att du lärde dig att släppa repet på backen så stannade hästen! Superbra. Och det är just det jag vill poängtera.
Ok att du kanske inte komemr att använda dessa nya signaler när du kommer hem, inte alla iallafall, men du fann åtminstånde en som passar dig!
Testar man inget nytt, kan man inte hitta saker som passar en.
Det kan funka hur bra som helst med det jag gör hemma, jag lär mig ändå gärna nya saker.
Fast jag förstår din inställning, jag hade den första gången jag skulle på NH kurs. "Kan jag få använda mina signaler, jag kan dom redan" men efter att ha provat bytte jag ut en hel del, adderade en massa och fann att litegrann inte fungerade ihop med mig.
Sen var det ju synd att instruktören inte la ner mer tid på dig, fastänn du hade en "snäll" (läs väluppfostrad) häst. Men så blir det tyvärr väldigt ofta, att den som har en besvärlig häst får mer tid än de andra. Vilket gör att de som har en "snäll" häst, ibland känner att de inte fick ut något av kursen. Jag vet själv hur lätt en "snäll" pålle kan glömmas bort när Brunte på 1.80 sprallar omkring med lilla Lisa på 1.70....
Klart du får fråga
Dels så blev det bara så att hon inte "hann" gå igenom precis som jag skulle göra för jag missuppfattade och bad hästen om det hon ville han skulle göra. Varpå hon tyckte han var jätteduktig. Då frågade jag om det var fel att göra som jag gjorde och hon sa att nej, det verkar fungera bra mellan er och eftersom det är en häst som kommer stå hos oss livet ut o bara hanteras av mig och min mor (som dessutom bara var intresserade av vanlig vardagshantering, iaf i nuläget) så behövde vi inte använda ett "generellt NH-språk" om vi tyckte allt kändes bra som det var nu. Men dels var det nog oxå så att mina signaler i grund och botten var typ likadana, fast inte tydliga i "nybörjarnivå-tydlighet" eftersom det inte behövs. Och fungerar inte mina fina signaler så har jag ett "bra" sätt att förtydliga.
Så nu har jag ju inte stenkoll på hur hon visade för de endra, vars hästar inte alltid stannade eller gick åt rätt håll o så. Men när man skulle skicka ut dem på volt skulle man typ peka mer armen vart de skulle och behövde man driva skulle man vifta lite med repet mot bakdelen. Förfinat skulle det väl räcka med att visa med fingret. Jag höjer ist handen mot bakdelen, visar med min kropp att jag vill ha ut honom och smackar ofta lite. Går han mot mig/fel håll parerar jag lätt med min kropp o lite mer drivning (en tydligare smackning/höjer handen mer/kliver mot bakdelen). Det är ett sätt jag trivs med och som funderar bra för oss. Jag ser inte riktigt varför jag ska behöva "lära in" en ny hjälp där han ska följa min pekande hand? I vis mån visar man ju redan lite "underförstått" åt vilket håll man vill när man ändå förtydligar, men inte på det övertydliga viset som jag tror hon lärde ut.
När någon skulle öva på att stanna på volten så flyttade hon sig (antagligen framför?) och typ kröp ihop? Tror hon sänkte rephanden rätt mkt och följde med med kroppen? Men jag kollade bara lite snabbt. Det kändes iaf väldigt "definitivt", hade hästen inte stannat för den hjälpen, vad hade hon gjort då? Jag flyttar mig framför och säger "prro" och han stannar. Stannar han inte kliver jag tydligt framför, höjer den främre handen i hejdande syfte och använder ett tydligare, mer bestämt "prro". Men det med att lära dem stanna när repet lades på backen var smart! Jag slängde det i backen (höll i änden) samtidigt som jag gav stanna-kommandot några gånger och sedan stannade han när repet åkte i backen.
Så, svaret på din fråga är väl att jag helt enkelt inte förstod vad som skulle ge oss mer att lära in nya signaler när våra ändå kändes rätt lika och rätt naturliga och fungerar såpass bra som de gör.
Föresten, "får" man smacka vid sådan här hantering? För jag använder gärna smackning som en hjälp iom att jag använder den från ryggen oxå.