Av ren nyfikenhet, för att avgöra vad ni egentligen gick igenom på kursen... tänkte jag ställa lite frågor om teorin...
Om det är ok med dig, du väljer att svara om du inte vill.
Mest för att se vilken nivå kursteorin var på.
Ingen kritik riktad mot instruktören.
Gick ni igenom: (ingen specifik ordning)
1) hästens syn? (hur den ser, vilket är Mycket information).
Inte alls.
För egen del har jag nog rätt bra koll på det men hade gärna fått mer info om det, alltid intressant! Men det väger jag oxå in om ngt inte fungerar som jag trodde det skulle, men än mer att jag testar en lite annan position för att dse om jag placerat mig fel.
2) flockens betydelse för individen?
Inte direkt mer än att vi diskuterade alla deltagandes hästar o deras "problem" och alla hästar vär väldigt olika så vi fick med många olika vinklar i de diskussionerna.
Har rätt bra koll på det med och är väldigt intresserad av att få hästen att tänkta mindre på "flocken" (i mitt fall alltid bara en hästkompis kvar hemma och då blir de ju ofta mer bundna när de bara är 2 st) och mer på mig och att de snabbt ska bli trygga med mig vart vi än går och gör. Allt i från nyhemkomna unga till äldre, alla måste funka själva hos oss. Självklart är det ju ändå intressant med andras syn på saken, man lär sig oftast något om personen går lite mer på djupet.
3) hur hästen tänker?
Delvis, fast jag vet inte riktigt vad du menar. Men ja, lite hur de funkar (spec då när det inte funkar häst-människa eftersom vi tog upp deltagarnas problem i vardagen) men inte mer specifikt.
Har såpass koll att jag förstår vad som händer o sker i knoppen när de bli stressade/inte funkar men det är alltid intressant!
4) eftergift?
Mjo, eftergift o belöning när hästen lyssnar, att inte tjata utan låta vara så mkt som möjligt, spec när de gjort något bra.
I vardaglig mening har jag koll men inte om det är stora skillnader mot NH, vilket jag dock inte fick ngn känsla alls av att det skilde sig.
5) zoner?
Inte mer än det "självklara" att man är drivande bakom bogen. Eller menar du något annat med zoner? (jag är ju inte så insatt)
Ja, som ovan så vet jag inte direkt vad som def som zoner inom NH, förklara gärna så får vi se om jag känner igen det eller inte
6) tankepauser? (
väldigt viktigt).
Inte mer än det att lämna i fred när de göra något bra och att inte göra ngn övning för mkt. Det mesta byggde på att vi som aldrig sysslat med sådant bara skulle hålla på en liten stund i början eftersom hästarna kunde bli mkt trötta i huvudet.
Tankepauser inom ridningen/min hantering har jag koll på, antar det är ungefär samma? Dock praktiserar jag fortf mer åt avslutat arbete eftersom jag har en ung häst men det blir ju mer och mer tydliga tanke- och fysiska pauser (små har man ju typ alltid oavsett hur kort pass) med lite fortsatt arbete efter det allt eftersom.
7) faser (de olika graderna på en signal).
Jo, 4 steg (är jag rätt säker på) tog hon med. Skrivna i större och större stil på pappret, mycket pedagogiskt
Det är väl samma där som inom ridningen, man ber mkt lätt först o förtydligar sedan. Tänk vad pålle flygit i luften annars
8) Fokus, från hästen och människan.
Första punkten var att få hästen intresserad och fokuserad på sin människa men jag greppade aldrig riktigt hur. Min pojk får fokus om man ber om något och kan sedan behålla det bättre o bättre.
Jag kan få honom fokuserad genom att utföra något, behöver inte vara något stort. Men om du menar man bara ska "stå" och få hästen fokuserad så nej.
9) varför kursdeltagarna är med på kursen (vad vill de ha ut av kursen?)
Nja, eftersom ingen pysslat med sådant innan (tror en hade fått hjälp med sin häst hos en annan instruktör i trakten ngn gång?) så var det mest ett intro. Tror eg ingen var direkt i behov av hjälp utan mer som jag nyfikna på vad det ar för något. Men som jag skrev innan så diskuterade vi även specifika problem i vardagen, dock var det inga stora sådana.
Här blir svårt att svara
10) vad Nh "är" och varför vi har nytta av det? (väldigt liten del).
Var NH är lades det ganska mkt vikt vid eftersom ingen hade någon aning om det. Hon försökte ge en bild av NH med hjälp av endel skrivna citat av alla möjliga olika människor på olika nivåer som "upptäckt" eller utövade NH som filosofi.
Allt tänket och synen på hästen och kommunikationen med hästen som hon lyckades förmedla till mig ser jag som en självklarhet, men jag kan ju ha fattat fel såklart.
11) varför hästen är ett flyktdjur?
Inte vad jag minns men det kan hända att jag inte ens tänkte på det om hon sa något för det har jag alltid i beräkningarna.
Varför har jag inte så mkt tänkt på men hur ett flyktdjur beter sig har jag nog koll på, iaf så vardagen och även stressade/pressade situationer fungerar helt ok. Men åter igen, alltid intressant att höra mer om!
12) Varför repgrimman ser ut som den gör? (liten del)
Inte mer än att den skulle hålla för allt och vara skarp så att man skulle kunna ha kontroll över hästen även om den var väldigt stökig i början och att den var väldigt tydlig. Det kände vi ju när vi testade lte innan utan häst (!!!).
Nej inte just varför den ser ut så. Jag visste väl att den var skarp och inte gick sönder men inte att den kunde vara så tydlig. I början var jag helt emot att ens sätta en sådan på min häst men tydligheten vann över skärpan.
Gick ni igenom något av detta, och om ja, vad kände du att du redan sedan innan visste?
Lägger till de svaren lite efter (oj vad rörigt det blev
)
Jag läste att ni fick testa att hantera rep och grimma innan det var bra.
obs att meningen med NH är inte det du lärde dig på kursen, som var en introduktion. Meningen mde NH är att etablera sociala regler, rang och ledarskap hos hästen, och repgrimman tas av när människa och häst kommit en bit på vägen i sin kommunikation.
Du ska alltså kunna göra allt du gjorde på kursen, med din häst lös.
När man väl kommit dit börjar de Riktigt roliga utmaningarna med NH, att ta an sig hästar som av vissa orsaker har "problem", dvs hästar som av någon anledning blivit felhanterade av människan och lagt till med olater, eller blivit skrämda.
Där är den egentliga utmaningen som jag finner otroligt triggande och utvecklande med NH.