H
Helenea
Sv: Mina första erfarenheter av NH
Det du sa med att använda nya signaler, vad får man egentligen ut av det? Varför ska man ändra på någonting som redan funkar för häst och människa?
KL
Jag hade ute en NH-tränare i somras för att jag var intresserad av hur det funkade. Det första hon sa när hon kom in i stallet var att jag skulle akta mig, min häst accepterade inte mig och kunde börja stegra. Jag fattade ingenting, bara det att hon kom in i mitt stall utan att knappt presentera sig och säga något sånt. Jag gjorde de övningar hon sa till mig att göra och när vi var klara efter 30 minuter sa hon att vi hade en bra kommunikation. Det hon lärde oss var att göra halt, följa efter ledaren (mig) osv. Hästen var 2 år och hon kunde redan allt det här, jag hade redan gjort det utan att ens tänka på det. Jag fick ingen aha-upplevelse alls, jag kände precis som TS, att det bara var helt vanliga saker man lärde sig. Att hon sa så till mig i början gjorde att hon tappade mitt förtroende och det kan ha bidragit till min syn på NH. Dock känner jag inte att jag behöver prova igen för det, jag och min häst funkar bra i alla fall. Vi kan gå över presenningar och på pallar, vi kan rida ut i bara grimma osv. även om vi inte håller på med NH. Jag tycker nog att hela grejen har gått lite för långt, det låter som om man bara kan ha en bra kommunikation om man tränar NH.
jag skummade bara igenom din post.
Om du har så pass kommunikation med din häst, så var kursen för lätt för dig.
De övningar du beskrev gör jag på mina nybörjarkurser. Sen kan jag tycka att Även om det funkade för er med dina egna signaler, så förlorar du en hel del i att inte använda de signaler tränaren har, inte för att de är mer korrekta kanske (jag vet inte vilka han/hon använde) utan för att du missar att lära dig ett nytt sätt att kommunicera med din häst!
Även om det funkar bra med en elevs/kursdeltagares egna signaler brukar jag uppmuntra dom att använda de jag lär ut, just pga att det skapar mångfald för eleven/deltagaren.
Jag tror inte du fick någon ärlig resume av NH på kursen, det låter mer som om du skulle farit på en inridningskurs med din 18 åriga förredetta ridskolehäst som ridits sen den var 3 år (ett exempel).
Det är klart att det inte ger något att fara på en inridningskurs med den pållen, ni har ju redan etablerat inridningen, ni ska träna rörelser.
Jag tycker du ska ge NH mer än en chans, och ta ut en duktig tränare som faktist kan ge er en utmaning!
För NH är inte alls bara de där enklare övningarna, det är så mycket mer, och precis som inom ridning går det Aldrig att bli fullärd.
Den bästa känslan jag kan få, är att lära mig av mina elever, vilket jag gör varje lektion jag håller!
Grattis till att du har en bra relation till din häst.
Det du sa med att använda nya signaler, vad får man egentligen ut av det? Varför ska man ändra på någonting som redan funkar för häst och människa?
KL
Jag hade ute en NH-tränare i somras för att jag var intresserad av hur det funkade. Det första hon sa när hon kom in i stallet var att jag skulle akta mig, min häst accepterade inte mig och kunde börja stegra. Jag fattade ingenting, bara det att hon kom in i mitt stall utan att knappt presentera sig och säga något sånt. Jag gjorde de övningar hon sa till mig att göra och när vi var klara efter 30 minuter sa hon att vi hade en bra kommunikation. Det hon lärde oss var att göra halt, följa efter ledaren (mig) osv. Hästen var 2 år och hon kunde redan allt det här, jag hade redan gjort det utan att ens tänka på det. Jag fick ingen aha-upplevelse alls, jag kände precis som TS, att det bara var helt vanliga saker man lärde sig. Att hon sa så till mig i början gjorde att hon tappade mitt förtroende och det kan ha bidragit till min syn på NH. Dock känner jag inte att jag behöver prova igen för det, jag och min häst funkar bra i alla fall. Vi kan gå över presenningar och på pallar, vi kan rida ut i bara grimma osv. även om vi inte håller på med NH. Jag tycker nog att hela grejen har gått lite för långt, det låter som om man bara kan ha en bra kommunikation om man tränar NH.
Senast ändrad av en moderator: