A
anni0001
Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt
Jättesnygg häst! Gillar modellen med lite mera hals osv
Jättesnygg häst! Gillar modellen med lite mera hals osv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är handen som avgör hur skarpt bettet blir Jag har själv inget emot skarpa bett så länge ryttaren vet vad han/hon pysslar med, hellre ett skarpare bett o man bara behöver vrida på lillfingret för att få effekt än ett milt och man måste dra sig blå för att få en reaktion. Härligt att du hittat ett sätt som gör att du kan fortsätta rida trots fysiska problem!!underbart o stor eloge till dej!
När vi ändå diskuterar ridning o utrustning.
Vad är er filosofi och tanke?
Jag är nog ganska öppen. Dvs har ridit m skarpa bett på en del, graman på andra osv men alltid med eftertanke och vett. Dvs om hästen inte reagerar som planerat så får man ju ändra sig. Men att skrika FYY pga en graman tycker jag är överdrivet... rätt använd så är den just vad den är; en hjälp. och hjälp behöver man bara vid vissa tillfällen och ska inte bli en vana
Och jag är sån dålig ryttare som inte tror på att alla hästar KAN bli lydigare med mer dressyrträning en del hästar ÄR heta, vilda o laddade vid uteritter hur mkt dressyr man än rider. Då kan man behöva ett skarpare bett eller en graman för att få kontroll. Inte mig emot.
Däremot gillar jag inte dem som sitter med skarpa bett där hästen går helt avknäckt, där man har dragit i hop näsan med en graman men hästen är av på mitten, eller där man hackar med sporrar o spön o rycker i sitt skarpa bett....
Mjuk ridning med utrustning som man själv kan hantera och som man har en tanke bakom
Favoritbettet just nu är ett rakt bett med fasta ringar som min fd unghäst bara älskade! har inte testat rakt bett förut, bara två- och tredelat för det mesta.
Det är handen som avgör hur skarpt bettet blir Jag har själv inget emot skarpa bett så länge ryttaren vet vad han/hon pysslar med, hellre ett skarpare bett o man bara behöver vrida på lillfingret för att få effekt än ett milt och man måste dra sig blå för att få en reaktion. Härligt att du hittat ett sätt som gör att du kan fortsätta rida trots fysiska problem!!underbart o stor eloge till dej!
TinyWiny - Hur gör du med dina hästar för att de ska VILJA vara med dej då? hur tränar du dem att gå snällt utan att rycka osv? Bara nyfiken på hur andra gör i denna tråd.
Jag har väl egentligen inget emot själva gubbarna som uppfunnit metoderna, jag är övertygad om att de har en bra inställning och att de faktiskt inte överarbetar o övertränar sina hästar.
Det jag har något emot är alla svenssons som oxå vill jobba som dessa gubbar men där det går till överdrift helt enkelt, man domesticerar sina hästar istället för att bara nöja sig med att hästen fungerar prickfritt i vardagen.
Har man ett problem så måste man ju lösa det, men har man inga problem så förstår jag inte varför man måste träna "NH" var o varannan dag.
*nyfiken*