Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Verkligen udda trännings sätt.... vad har hästen för val egentligen? springer i en liten rund corall som den inte kommer ifrån, blir påjagad och får frågan ideligen "följ mig annars äter jag upp dig" och så jagas den på igen... Många hästar är ju följeslagare av naturen och vill vara oss tillags, min erfarenhet är att jobba tilsammans, låta hästen tänka själv som någon annan här åxå skrev.
Och det viktigaste av allt är att jag måste kunna lita på mina hästar lika mycket som de litar på mig, ömsesidig respekt mao.
Om jag tex ber någon av mina hästar göra något så måste jag själv ställa mig frågan: är hästen redo för detta? skulle resultatet bli annorlunda än jag önskat backa ett steg (inte rygga alltså!) gör något man vet hästen kan och visa tydligare nästa gång! Hästarna förstår bara jag förklarar.

Hmm. var det menat till mig? Jag är lite förvirrad idag :D Menar du som jag att rundcorallen och "kom annars äter jag upp dig" är udda träningssätt eller att Mitt "ickemetodiska" sätt är udda?

Jag tänker också alltid till INNAN jag kräver något. Som med fölungen nu. Jag analyserar först hennes sätt att vara och reagera innan jag funderar på något nytt. Om jag tror att hon fixar det så testar jag, ex lyfta en hov. Hade hon då blivit helt galen o hysterisk så hade jag ju funderat på om jag kan göra det på annat sätt.
Eller leda i grimskaft. Om hon inte svarar framåt när jag drar lite i grimman så får jag ju hitta något sätt som gör att hon kopplar mitt smackande med att gå framåt. Ex lägga handen bakom rumpan o fösa henne framåt o smacka samtidigt eller peta med pisken på baken etc.

Jag testar gärna en massa saker med mina hästar men är alltid lyhörd för deras reaktioner. Går allt bra, tja, då var det ju kanon. Reagerar de konstigt, ja då får jag prova igen på annat sätt eller "backa ett steg".

Som treåringen jag hade förut. På hösten skulle han "lära" sig att gå i form med stöd i handen. Första lektionen för tränaren gick asdåligt, han blev seg som klister. Jag bestämde att han skulle få en chans till att förstå. Nästa gång red vi ut istället och jag gav mer stöd i handen och drev på framåt. Det gick hyffsat bra. Tredje gången jag red på detta nya sätt så hade han förstått att man faktiskt KUNDE trava på framåt fast matte höll lite i munnen!

Hade han fortfarande varit som klister det tredje passet så hade han helt enkelt inte varit redo att ridas med mer stöd i handen! Då hade jag backat o återgått till mer bebisridning tills han var redo.

ja jag menade det med rund corallen, Det var sent i går när jag skrev så det blev lite virrigt ; )

:D
Då fattade jag rätt trots min egen förvirring :p

Ansluter mig gärna i denna diskussion !! Är så gammal att jag fått följa "riktiga hästkarlar" från förr - de flesta finns nu på de gröna ängarna - men minns den självklarhet med vilken de hanterade sina ibland besvärliga hästar och fick dem lydiga följsamma och förtroendefulla. Sunt förnuft, STOR kärlek och respekt för hästen som individ präglade dem och av det försökte jag lära. All "hokus-pokus" och alla dessa nya träningsmetoder har ju enbart kommit till för att det saknas kunskap och baskännedom om hästars naturliga beteende.

Är ju onödigt att jag skriver detta ännu en gång, är som om jag skrivit det själv! :D :bow:

Är åxå i den åldern att mina förebilder och läromästare har gått till "de sälla jaktmarkerna". ;) Bra och sund hästhantering har ju, vilket många inte tror, funnits länge, länge. Men det är ju ingen som har "slagit mynt" av det och gett det ett samlingsnamn och en massa riktlinjer av allehanda slag.

Har träffat många genuint duktiga personer under de 40 år som jag har hållit på med hästar och lärt mig ofantligt mycket. Känner nu ibland att det bitvis känns som att man uppfinner hjulet en gång till i tron att man nyskapar, och det bara för att det görs som koncept och lanseras vitt och brett.

Kicki :laugh:

Nu vet jag inte om jag förstått denna tråd rätt men det där du beskriver ovan är väl just en metod enligt NH? Naturlig hästförnuft, att kommunicera med hästar på ett för DEM förståeligt sätt? dvs du kör NH med dina EGNA "metoder". ;)
Jag tror att de flesta snappar upp lite här o var och försöker lära sig av dessa kloka "hästgubbar" (och kvinnor!) som t ex Pat Parelli, Linda Parelli, Monty Roberts och Klaus Hempfling. De menar ju inte heller att man måste följa deras "metoder" för att nå det de har nått, det finns olika vägar till det och de vill bara lära ut SIN väg... dela med sig av SINA kunskaper...
Själv försöker jag lära mig av dem alla! Men även av kloka "vanliga" (okända) hästmänniskor IRL som man träffar på. :)

:

Men en sådan här hästhantering fanns och bedrevs innan Pat Perelli och Monty Roberts skuttade fram och slog mynt av det som egentligen redan fanns och utövades. Skillnaden var att de gav det ett namn, riktlinjer och gjorde ett koncept. Att se en situation utifrån en hästs synvinkel fick jag lära mig redan på tidigt 70-tal, samt att hantera den därefter. Men då gick det bara under namnet "bra hästhantering", inget annat var uppfunnet och lanserat.

I dag verkar, tyvärr, många tro att den hästhantering som bedrevs innan PP och MR klev in på scenen mest bestod av våld med några få undantag. Inget kan ju vara mer fel, de flesta som tror så var ju många gånger inte födda under den tid som de refererar till som "förr". ;)

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan sälla mig till skaran i denna tråden tror jag. Min häst betedde sig som värsta NH-hästen på vår enda NH-träning förra sommaren som 4 åring. Han har oxå sprungit lös på mina löprundor sedan 3 eller 4 åring utan problem. Och vi tränar inget alls på marken, förutom alla avsuttna träningspass då som yngre (i stil med löprundor, tömkörning i skogen, körning framför vagn, motion bredvid cykeln o dyl). Nu som 5-åring har det blivit mer ridning men härom veckan var vi ute på promenad. Var väl kanske 1 år sedan sist men pållen följde med lös och skrittade glatt på både med lite böjning och sidvärts utan att jag rörde vid honom.

Det enda jag kräver av min häst är uppmärksamhet när vi umgås, det är för mig en självklar säkerhetsgrej. Men det verkar räcka rätt långt.

Har läst om din häst i nått annat forum och det är så häftigt att du får honom att följa dej så där ute i skogen helt lös! hur GÖR du männska!? Jag har iofs aldrig vågat prova ens en gång...

KL

Nu några kvällar så har jag låtit fölis hållt uppe sina hovar lite längre stunder för att träna inför hovis. Hon sköter sig galant lilla donnan! Står även vid sidan och lutar mig över hennes rygg och klappar på "andra sidan magen". Dvs "hänger" över henne fast utan att lägga min vikt på ryggen såklart ;) Hon blev lite brydd första gången o gick ett par steg framåt men nu vänder hon bara huvudet och nosar på mig o undrar vad jag sysslar med :D

Tänkte att det kanske kunde vara bra inför framtida inridning :D

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Camilla_H
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka