Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt
Mja det håller jag nog inte med om, att man BEHÖVER 'gubbarna' (alltås NH gubbarna), jag är också i grunden ridskole person och vi fick heller inte lära oss nåt sånt, men jag såg till att få hjälpta till eller bara vara med och titta på erfarna kunniga personer i trakterna, och kämpade som skötare (som itne fick rida nåt men gjorde det för att jag så grymt gärna ville lära mig mer om skötsel och umgås med hästar) och då lär man sig ju hässtvett så att säga.
Om man själv sen går för fort fram, innan man vet sånt, eller inte själv letar upp och ser till att lära sig mer från kunniga personer, så är det ju ens eget ansvar liksom, jag tycker fortfarande inte man behvöer gubbarna. Det finns andra alternativ.
Tex. jag gjorde massa praktik senare och när jag yngre praktik på helger på stuteri och dyligt, innan jag hade egen häst när jag var abra 10-11 år, och senare sen också.
Och som Anni sa, även på ridskolor finns det ju möjligheter att lära sig flockbeteende utan att behöver göra 'nåt' eller betala nåt etc.
Sen finns det ju faktiskt 'vanliga' personer i världen som har mer erfarenhet och kunskap än gubbarna
Är bara att dom inte har gjort en metod och tjänar på det!
Seriösa stuteriägare som har lyckats och har hållt på i måååånga är är en bra källa för det mesta i min erfarenhet.
Jag tycker att många (inte menat mot dig utan allmännt) utnyttjar NH metoder istället för att jobba upp sig och lära sig, för visst, det är ju lättare att bara läsa en bok eller kolla en video än att spendera varje helg att hjälpa till nån annan, och inte få nåt för det förutom erfarenhet och kunskap. Eller så har det blivit så att folk inte ens får tanken att det kan finnas andra källor än NH för kunskap om hästbeteende? Vem vet..
Anni: jag har inget emot tricks, men då ska det utföras utan stress och press, tex. i mitt stall har vi en som håller på med trickträning, på alla sina hästar i princip, och dom gör det gladligen, men där är inget tvång utan det är pga. en bra relation och kommunikation, precis som dom gör höga skolor i dressyr (levad, mezaire etc. med ryttare).
Jag vet itne...jag bara inte gillar NH pga. många saker som 'måste' ingår.
Det finns säkert guldkorn där med men det är inget jag vill bli associerad med.
Nu har det blivit ltie anti-NH här, men saken är väl att om man INTE håller på med det, men ändå har nån hästhantering man är nöjd med och har intresse för, så är det ju oftast för att man antingen inte gilalr det, eller inte har provat än. (eller tar bitar som man gillar och inte det andra, men då är det ju för att man itne gillar det andra)