Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Jo exakt, och därav att jag inte alls gillar NH, eftersom det finns en gel den osunda saker där enligt min bedömning, därav att jag inte håller på med det och helelr inte vill bli affilierad med det.
Jag gör 'inget' förutom det jag bedömer som sunt förnuft och från erfarenhet som sagt.
Sen finns det säkert tusen perosner som tycker det är lika korkat som jag tycker en del saker i NH är, och det är helt ok, var och en till sitt liksom :)

Höll som sagt på med NH för många år sen och anledningen till att jag sen inte fortsatte med det var att jag såg hästar som tränats så förlora glöden i sina ögon. De blev hjärntvättade på ngt sätt...

Jo exakt, jag har sett saker jag inte gillar heller, även om det säkert finns massa bra med, emn jag tror folk lätt blir "insöade" på en viss metod och dess arbetssätt, speciellt om dom inte är erfarna innan, och det gillar jag verkligen inte.

Personligen tror jag att många av dom hästarna du pratar om har blivit så undergivna att dom är deprimerade! Det är snarare inte undergivenhet, utan mental mobbning, precis så som hästar faktiskt kan bli när dom under en längre tid blir mobbade av andra hästar till total undergivenhet.

helt rätt, MEN saken är ju den att det är ju "gubbarna" och dyligt som är 'nykomlingarna' när det kommer till metoder, det är ju dom som snappat upp gammal kunskap tycker jag, och sen gjort lite egna metoder av det.

Om man har lite hästvett och kan nåt om hästar i flock så behvöer man ju inte snappa upp nåt av "gubbarna" även om det ofta inte är nåt fel med det (vissa saker).

Vi är nog ett stooort antal hästintresserade som är tacksamma för att erfarna hästmänniskor delar med sig av sina stora kunskaper om hästar o hur de fungerar - inte många är som ni i denna tråd som har haft möjlighet att själva lära sig allt det.
Min bild (kommer från "ridskolevärlden", sen hyrhäst över sommaren, sen med mycket kämpande egen häst osv) är att MÅNGA är totalt okunniga om hur hästar EGENTLIGEN fungerar och det inkluderade mig själv tills för några år sen då jag började läsa om hästspråket och hur hästar använder sig av det osv. SÅNT får man inte lära sig på ridskolor! Det handlar så gott som ENBART om ridning och utrustningen till ridning (lära sig alla delar av en sadel o sånt trams). MYCKET LITE om hästars beteende o sånt. Nåt litet hade vi väl - t ex om hur öronen lägger sig när de är sura.
I övrigt fick man lära sig att "ha spö" på en olydig eller lat häst och dylika hårdheter med totalt oförstående hantering av hästar som jag alltid tyckt känns fel. Så ja, jag blev "frälst" då jag började läsa alla dessa hästgubbars sätt att hantera hästarna! :love: Och jag har alltid fascinerats av sånna som har ett sånt starkt samspel med hästen från marken som t ex cirkushästtränare har. Sånt har då iaf JAG aldrig lyckats med! Ännu. Hehe

Och jag vill inte "få hästen att göra konster för mig" - det är inte konsterna som är MÅLET utan samspelet med hästen som gör att den vill (och tycker det är kul) att göra saker med mig och gör gärna det jag ber om. :)

Man måste tänka på att vi alla kommer från olika bakgrund med hästar och vi är många som verkligen BEHÖVER dessa kloka gamla gubbar SOM DELAR MED SIG offentligt av sina kunskaper för de är svåra att hitta i skogarna - de få som är kvar där ute.... De mjligheter vi har är att börja på ridskola och där få lära sig dumheter som att använda SPÖ på FEL SÄTT (dvs till att slå med om hästen inte lyder eller att "hota med") och om olika hjälptyglar för att få hästen att lyda. Nä usch - inte mitt sätt att umgås med hästar. Jag tar avstånd från sånt. Och det gör säkert många av er också men ni har väl inte samma bakgrund som mig och därav av många saker helt självklara för er?

Jag lovar dig att hästen tar inte det minsta illa upp om man muttrar hästjävel när den för sjuttioelfteången gjort något den inte borde...:rofl:

Nej inte om man bara SÄGER orden men det är ATTITYDEN jag syftar på då en del säger just "hästjääävel!". T ex om de är ovilliga att gå in i en transport...

Klippt direkt från Monty Roberts svenska hemsida:

I en rund paddock inleder man Join~Up® genom att åstadkomma stora rörelser och ljud på samma sätt som ett rovdjur och försöker få hästen att springa iväg. Sedan får hästen välja på att fly eller förenas (Join~Up®). Med hjälp av kroppsspråk frågar tränaren ”Vill du visa mig den respekt en flockledare förtjänar, ansluta dig till mig och följa mig”?

JÄTTEbra sätt att umgås med sin häst på! *ironisk upp över öronen!* FÖLJ MIG annars äter jag upp dej!! , exakt som jag skrev innan.

Jag vill inte kalla "mitt" sätt att hantera hästar för NH eftersom NH innebär alldeles för mycket negativ klang och för mycket konstgjorda metoder.

Min fölis är 6 månader o knappt hanterad innan hon flyttade till mig. Enda vi gör idag är att ta små promenader nån dag i veckan där jag leder den gamla hästen o fölis följer oss lös utan grimma.
Varje kväll tar jag in dem i stallet och ställer henne på gången, nu även fast, och borstar, känner igenom benen och lyfter alla hovarna o kratsar. Sen får hon bara vara :) Svårt att låta bli att tokgosa med henne för hon är så jäkla kärvänlig utan att vara bufflig! :love: Hon står bara helt blickstilla o andas mot min kind o nosar med sin mjuka mule mot min hals o ansikte...:love:
Men mina misstankar är att om jag tillåter henne att vara knähund nu så får jag ett h-vete när hon väger 500-600 kg o är 170 över manken :D

Jo just ja, när hon går in i boxen så får hon inte kasta sig över maten bara för att jag drar av grimman utan jag håller fast henne o hon ska stå lugnt innan hon får äta så det inte blir någon dragkamp i framtiden.

Jag är uppväxt på ridskola men det är ju den egna känslan och intresset som styr hur man söker sig kunskaper. Det är faktiskt tillåtet att studera hästarna i hagen på ridskolan oxå, vilket vi gärna gjorde. Man letade sig till andra som hade privathäst o "Hängde" där.

Att utföra saker som buga, vacker hov o sånna saker tycker jag själv är rena rama skämtet. Hästen gör det för att slippa "trycket" / få beröm! inget annat! Om den INTE utför rörelsen så kommer människan fortsätta be och be och be tills hästen viker ned sig och utför rörelsen. Ingen häst vill stå med en ledare som tjatar o tjatar, tillsist så ger den ju sig o DÅ blir ledaren glad. Men vad finns kvar? jo en nedtryckt häst.

Den dagen en människa säger "ligg" o hästen lägger sig utan minsta träning innan, så gör hästen fortfarande det inte av fri vilja utan för att ledaren kommenderar det!

All hästhantering handlar mer eller mindre om tvång, men det är det som metodarna försöker hävda att det inte alls är så; hästarna gör det av FRI vilja.

Sen kan man tvinga en häst på olika sätt; genom att ge dem stryk eller att utnyttja deras egna kommunikation och tänkande. (det är väl det som ska kallas NH dårå)
Men att då låtsas vara ett rovdjur... vad är skillnaden mellan psykisk misshandel o fysisk misshandel om vi ska hårdra det?

Då kallar jag det hellre sunt förnuft där man inte gör något av ovanstående.

(nu är inte allt menat till dej, men som allmän fundering på ditt tankesätt om dessa "gubbar")

Mja det håller jag nog inte med om, att man BEHÖVER 'gubbarna' (alltås NH gubbarna), jag är också i grunden ridskole person och vi fick heller inte lära oss nåt sånt, men jag såg till att få hjälpta till eller bara vara med och titta på erfarna kunniga personer i trakterna, och kämpade som skötare (som itne fick rida nåt men gjorde det för att jag så grymt gärna ville lära mig mer om skötsel och umgås med hästar) och då lär man sig ju hässtvett så att säga.

Om man själv sen går för fort fram, innan man vet sånt, eller inte själv letar upp och ser till att lära sig mer från kunniga personer, så är det ju ens eget ansvar liksom, jag tycker fortfarande inte man behvöer gubbarna. Det finns andra alternativ.

Tex. jag gjorde massa praktik senare och när jag yngre praktik på helger på stuteri och dyligt, innan jag hade egen häst när jag var abra 10-11 år, och senare sen också.
Och som Anni sa, även på ridskolor finns det ju möjligheter att lära sig flockbeteende utan att behöver göra 'nåt' eller betala nåt etc.

Sen finns det ju faktiskt 'vanliga' personer i världen som har mer erfarenhet och kunskap än gubbarna ;) Är bara att dom inte har gjort en metod och tjänar på det!
Seriösa stuteriägare som har lyckats och har hållt på i måååånga är är en bra källa för det mesta i min erfarenhet.

Jag tycker att många (inte menat mot dig utan allmännt) utnyttjar NH metoder istället för att jobba upp sig och lära sig, för visst, det är ju lättare att bara läsa en bok eller kolla en video än att spendera varje helg att hjälpa till nån annan, och inte få nåt för det förutom erfarenhet och kunskap. Eller så har det blivit så att folk inte ens får tanken att det kan finnas andra källor än NH för kunskap om hästbeteende? Vem vet..

Anni: jag har inget emot tricks, men då ska det utföras utan stress och press, tex. i mitt stall har vi en som håller på med trickträning, på alla sina hästar i princip, och dom gör det gladligen, men där är inget tvång utan det är pga. en bra relation och kommunikation, precis som dom gör höga skolor i dressyr (levad, mezaire etc. med ryttare).

Jag vet itne...jag bara inte gillar NH pga. många saker som 'måste' ingår.
Det finns säkert guldkorn där med men det är inget jag vill bli associerad med.

Nu har det blivit ltie anti-NH här, men saken är väl att om man INTE håller på med det, men ändå har nån hästhantering man är nöjd med och har intresse för, så är det ju oftast för att man antingen inte gilalr det, eller inte har provat än. (eller tar bitar som man gillar och inte det andra, men då är det ju för att man itne gillar det andra)

Har någon av er haft föl som ni haft till vuxen ålder? Hur har ni hanterat o var lade ni krutet?

Jag har haft ett sto från födsel -> 5 år, där hon tyvärr alldeles för tidigt fick lämna jordelivet. Min plan var ju att ha henne tills vi båda var gamla och grå, men det blir inte alltid som man planerar.

Jag hade hennes mamma på foder och var med vid fölningen. Köpte sedan fölet och fick mamma med på köpet :laugh: Hanteringsmässigt så visades stoet på fölvisningen, så första sommaren fick hon alltså gå i grimma i skritt och trav, samt lastas. Hon var en liten vilde - bokstavligt, både liten och vild :D - och på något sätt så var jag den hon skötte sig bäst med. Jag försökte göra allt så okomplicerat som möjligt, bara lugn och trygg hantering. Hanterade henne även genom att borsta och vänja henne vid all beröring.

Första året gick hon och 2 jämngamla åringar på lösdrift, fick till stor del "bara vara" men komma in och bli borstad och lyfta på hovarna.

Så småningom kom moment som att tränsa, ha på sig täcke, gå på promenad med mamma som ankare. Longering, sadelvänjning, hänga, sitta, löshoppa (inte nödvändigtvis i den ordningen).. Sammanfattningsvis var hon en helt underbar individ, det bästa psyke jag någonsin stött på hos en häst. Som exempel så gick hon in före mamma i transporten andra gången hon skulle åka, och när en traktor var inne i hagen och övriga hästar sprang till andra änden av hagen så ställde hon sig i skopan :D Väldigt lättlärd, det enda momentet som gav mig ett grått hår eller två var när hon skulle börja longeras och var mer vild än tam. Men jag försökte bara vara lugn och konsekvent och vänta ut henne, och strax var det som att hon aldrig gjort annat.

Klippt direkt från Monty Roberts svenska hemsida:

JÄTTEbra sätt att umgås med sin häst på! *ironisk upp över öronen!* FÖLJ MIG annars äter jag upp dej!! , exakt som jag skrev innan.

Jag vill inte kalla "mitt" sätt att hantera hästar för NH eftersom NH innebär alldeles för mycket negativ klang och för mycket konstgjorda metoder.

Och jag skrev att det även finns annat sätt att göra det på. Att INTE agera rovdjur, utan bara som en ranghögre individ som är den som ska "bjuda" in när den finner det lämpligt.
Jag förespråkar inte Monty Roberts.

Jättebra tråd!
Jag har ridit i totalt tio år, sedan jag var sex. Först sju år på ridskola och sedan tre år med egen häst, islandshäst.
Har en islandshäst nu, 8årigt sto, som har/hade mycket problem med spänningar och stress. Hon behöver en bestämd, men samtidigt otroligt lugn ledare.
Mitt absoluta drömmål med henne är att hon ska vilja vara med mig. Men samtidigt så är jag väldigt noga med ledarskap, att hon ska gå där jag vill att hon ska gå (snett bakom mig, med huvudet vid min sida, fast en halvmeter ifrån ungefär), hon ska flytta sig för mig, aldrig ens tänka på att gå på mig, om vi står bredvid varandra får hon inte ta ett steg emot mig, inte ta maten förrän jag sagt att det är okej genom att flytta mig, osv.
Många av dessa saker är egentligen inte nödvändiga för att häst och människa ska kunna fungera tillsammans, till exempel att hon inte får ta ett steg emot mig. Men jag anser det vara ett tecken på dominans, att hon kliver in i min zon, och därför korrigerar jag det.
Hon har blivit mycket lugnare, bland annat för att jag alltid är lugn med henne. Mina korrigeringar är bestämda, men jag har aldrig skrikit åt henne eller stressat upp mig, förutom vissa gånger när hon vägrat flytta på sig, då har jag viftat till med armarna och rört mig hastigt, men endast för att få en reaktion.
För att hon ska vilja vara med mig har jag testat diverse "metoder", och har också tagit lite av de flesta, och jag ser upp mot "gubbarna". För det de gör fungerar på många hästar, och gör att många hästar kan fungera normalt. Sedan kanske det inte fungerar på alla, men det finns det ingenting som gör.
Jag tycker att man alltid ska handla efter sunt förnuft, men samtidigt tycker jag det är väldigt bra att dessa gubbar finns och kan hjälpa många hästar som behöve hjälp, och utbilda otroligt många hästintresserade.

Helt enkelt anser jag att en blandning av "metoder", och sunt förnuft är det bästa. För många följer, utan att veta om det, bitar från flera metoder, eftersom de flesta jobbar på ungefär samma sätt, oavsett om man turnerar runt i många länder och visar upp sig, eller om man hanterar sin egna häst hemma i sitt egna stall (för att ta skilda exempel).

Härligt :love: jag hoppas ju innerligt att min lilltjej ska bli den där hästen med stort H! Det känns väldigt rätt just nu då hon verkar ha det temperament jag letar hos en häst. Hon är lugn men nyfiken och har en massa gnista. Hon är tuff på ett bra sätt (modig kanske man kan kalla det för att ingen ska förknippa det med skarp) Så vi får hoppas att det håller i sig!
Igår fick jag tillrättavisa henne några gånger då hon blir lite alltför närgången ;) Jag bara knuffade bort henne när hon kom med sitt söta huvud upp i mitt ansikte så någon gång kanske hon lär sig. Vill inte vara tuff o hård på en fölunge!

Jag har väl egentligen inget emot själva gubbarna som uppfunnit metoderna, jag är övertygad om att de har en bra inställning och att de faktiskt inte överarbetar o övertränar sina hästar.

Det jag har något emot är alla svenssons som oxå vill jobba som dessa gubbar men där det går till överdrift helt enkelt, man domesticerar sina hästar istället för att bara nöja sig med att hästen fungerar prickfritt i vardagen.

Har man ett problem så måste man ju lösa det, men har man inga problem så förstår jag inte varför man måste träna "NH" var o varannan dag.

Ang trickträning. Dressyr är ju oxå en form av trick, det har du rätt i, men det jag funderar över är alla dessa hästar som gör trick o hela tiden har öronen slickade mot nacken. Har hittills inte sett en enda dressyrhäst på elitnivå gå med öronen slickade mot nacken... De kan ha öronen VÄNDA bakåt för att lyssna på sin ryttare, men en del trickhästar har dem ju slickade mot nacken men det hävdas att det oxå är ett tecken på koncentration... jag har lite för dålig koll på ör-tecken men det kanske stämmer.... konstigt att inte dressyrhästarna oxå har sina öron slickade mot nacken bara, de om några borde befinna sig i absolut fokus och koncentration.

Ni trådmedlemmar - vad har ni för hästar idag och vad används de till? *nyfiken*

De jag äger på pappret är.
Cleo. arabkorsning.12 år egen uppfödning allround
Exotica, travare, 20 år egen uppfödning ,mest skogsturer innan distans, hoppning och lite dressyr
Bostorp butterfly. Dotterns ponny. 6 årigt welsh sto, allround. köpt som två åring

vad roligt att ha två egna uppfödningar och ha dem så länge! Det känns inte som att det är speciellt vanligt att folk tar föl och sen behåller avkomman resten av livet.

I mitt stall bor en 24 welshvalack som tävlat på hög nivå i hoppning o dressyr hela livet i sthlm men fick flytta till norrland som 23 åring o bli pensionär hemma hos mig.
Och så lilla L´amour som är 6 mån och som bara varit hos mig i två veckor ännu, tilltänkt som dressyrhäst i framtiden och även lite hoppning. Ska få bebis i mars (jag alltså ;) ) så därav fölköp

Ni trådmedlemmar - vad har ni för hästar idag och vad används de till? *nyfiken*

Jag har enligt min far en "dyrgrip", även kallad Pengaslukare :D

En vallack på 5 år, Akilles af Pan heter han, e. Akribori - Briar. Kom till mig feb. 2008 som oinriden. Rids mycket ut i skogen, tömkör en hel del. Påbörjad hoppträning, har skuttat lite serier och enkelhinder upp mot 90 cm, med glädje och goda resultat. Själv är jag dressyrintresserad, främst träningsmänniska men tänker mig väl tävla upp till kanske msv så småningom. Akilles har alldeles för mycket hjärna för att det ska vara sunt, och hade säkert tyckt att det vore kul att lära sig diverse trick.

Några bilder, har visats många gånger tidigare men blir inte så stor "nyproduktion":

21142289.jpg

23679387.jpg

cavalettiaochb.jpg

(Kommentera gärna hästen om ni känner för det, men det är inte jag som rider på sista bilderna så avstå eventuella kritiska ryttarkommentarer :laugh:)

Senast ändrad:

Jag har 4 pållar i mitt stall... 1 st "Kamel" som är min..( egentligen är han en eldig halvblodsfux:D) och 3 av mina töser har varsitt varmblods"travare"... 2 av dessa har gått på bana tidigare... Vi mullar runt i skog och mark, njuter av deras sällskap och flickorna hoppar lite för sitt eget nöjes skull...:D Vi är ganska avslappnade i våra relationer till hästarna och ser inget behov av att "tricka" och träna än det ena å än det andra... får vi problem dealar vi med det då..när det uppstår och i övrigt så lever vi nära alla våra djur och försöker lära oss tyda deras signaler så tidigt som möjligt...

Jag personligen har väldigt svårt för folk som ser sin helhet och hantering med ett djur (oavsett art) som en enda stor tävlan... om både makt och prestige... :devil: För mig handlar samvaron mer som vilken relation som helst... bägge måste ge och få... Om min Kamel inte vill gå över ett dike med mig på ryggen ser jag inga problem i att hoppa ner å leda över honom..för mig blir det en vinn vinn situation.. pålle går dit han ska, men med mig före... :D För mig handlar det alltså inte HUR man når målet...utan ATT man når dit...:idea:

Jag har lärt mig genom åren att flexibilitet är ytterst viktigt i samband med djur, men måste kunna hitta alternativa lösningar och vara LYHÖRD samt ÖDMJUK... då får man bästa resultatet.... Jag skulle aldrig springa runt i hagen och leka "JoinUp" av 2 orsaker... det ena är att jag helt enkelt är för LITE kunnig och det andra är för att jag inte ser någon som helst orsak till den så kallade "leken"...förstår i ärlighetens namn inte riktigt vad den går ut på..:o

samma här, jag kan oxå hoppa av om man ska passera något extra läskigt. Efter ett tag så brukar de faktiskt kliva över själva eftersom de då lärt sig att det inte var något farligt :)
Det är väl det man som människa är till för oxå? Visa hästen vägen och visa att det inte är nån fara. Om man sitter uppe på så är det ju hästen som måste ta risken ;)

Låter som ni har en mysig tillvaro med era hästar :love:

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Camilla_H
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka