Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Sv: Att Umgås med Hästar på valfritt sätt

Perfekt tråd!

Jag har generellt lydiga hästar och har mina egna sätt att lösa saker men har aldrig nånsin ens läst nåt från 'gubbarna', jag tycker nog generellt att det bara är typ normal hästkunskap och beteendekunskap om flockdjur och djur, men det verkar vara brist på att folk lär sig det 'av sig självt' från lärare eller sådär när dom nu för tiden hålle rpå med hästar, för alla verkar ju hålla på med 'metoder' och grejer.

Jag är i grunden väldigt 'mild'(en del skulle kalla det mesig) och hatar att behöva korrigera mer än väldigt milt, jag vill att hästen ska vilja 'inte bråka' (jaaa jag vet haha) etc. men visst, genom åren har jag lärt mig att ibland så måste jag vara konsekvent med vissa saker, och oftast är det då saker som har med säkerhet att göra, tex. inga sparkande/huggande/gå på mig, lastning eller min 'favorit'...flocken när man fodrar...där är jag stenhård att dom får INTE mosa på mig eller vara dominanta eftersom det lätt då blir en farlig situation när dom bråkar runt mig.

Måste sticka iväg nu men återkomemr def. hit! :)

Jag kör med vanlig uppfostran, så som man gör med ett barn, hund eller vad som helst.
Vara tydlig med vad man får och inte får göra. Är det bra så får man beröm och är det inte bra så ignorerar eller tillrättavisar jag (beroende på hur "inte bra" det är). Som ett exempel; Min häst har förklarat krig mot grepar i boxen, kommer man in i boxen för att slänga ut något så förvandlas hon till en drake. Jag ignorerar henne totalt eftersom hon inte gör något mot mig utan hon hotar grepen *som inte bryr sig det minsta den heller :p*. En gång har hon bitit efter mig och fick tag i jackan, och då sa jag till henne ordentligt och det räckte.

Jag kan släppa henne på gången tillfälligt, men det är inget jag strävar efter -alltså att hon ska stå lös hela tiden. Men som sagt, kan släppa henne en stund medan jag hänger av sadeln eller lindar av och det duger gott för mig. Hon ska stå still när jag sitter upp och överhuvudtaget vara väluppfostrad. Inget puttande när man leder eller kommer med mat. Sunt förnuft helt enkelt.
Denna hästen har jag ridit in själv (haft sedan föl) och aldrig haft några problem med. Har aldrig haft några större problem tidigare heller -hade en ponny som var svårriden ibland men det kom troligen av smärta så jag räknar inte det som problem orsakat av hanteringen.

precis!! och hur rolig och mysig tillvaro får man då med sin häst?
Och att sen hävda att hästen gör det av fri vilja...? njaeee :p

Oavsett metod så innebär det ju faktiskt någon form av tvång, eller vad tycker ni? vi vill att de ska göra på ett visst sätt och når dit med div påhitt o lirk.

Jag tror ingen häst i hela världen av fri vilja skulle låta någon sitta på dennes rygg, men vi "tvingar" den tid genom att vänja den vid berörning, att vara lugn, att stå stilla, och tillsist att låta oss rida.
Därför tycker jag det är konstigt att säga att hästen tack vare div metod utför något av fri vilja mer än att busa med kompisarna o äta mat.
Sen är det bara framtränade beteenden så att säga :) Men det gör inte mig något, jag tycker inte att hålla häst överhuvudtaget är speciellt naturligt för dem.

Glömde en sak:
Väldigt bra tråd för övrigt. Det känns ofta som att många av "metod-människorna" tycker att man är helt blåst om man inte kör med dessa olika metoder som finns. Så det kan ju vara trevligt att prata med lite folk som också mest kör på uppfostran och sunt förnuft.

Om man skulle skriva i en tråd att man på en häst som vägrar gå fram ute, skulle använda spö tex så blir man genast påhoppad ang ledarskap osv. Men jag tycker inte att det är bra ledarskap/uppfostran av hästen heller att bara sitta där och vänta. Klart att hästen får titta om den är rädd, men när man stått på samma fläck en kvart så är det dags att röra sig.

Under en uteritt med en "metod-ryttare" i vintras blev jag väldigt förvånad: Jag satt på min då 3-åriga häst och den andra ryttaren på en lite äldre. Vi hade jättetrevligt ska nämnas men nu till sakerna jag förvånades över:
Hästen taktade hela tiden (visst, jag har också haft en otålig häst som mest studsade fram) utan att ryttaren ens försökte lugna.
Hästen tilläts att stanna för att sedan efter lite funderande tvärvända hemåt när den fick syn på en brevlåda, och när ryttaren äntligen vände tillbaka hästen så backade den ner i diket (=farligt för både häst och ryttare).
Men det som jag nästan började skratta åt var när vi kom till ett ställe mitt i skogen med en brant backe nedför, vi tittade runt lite efter bästa stället ner varvid ryttare nr 2 släpper tyglarna helt "för att hon (hästen) ska hitta sin egen väg ner". Hästen travar glatt iväg rakt in i skogen -alltså av från stigen, och åt motsatt håll från dit vi skulle.
Kvar står jag och min mycket förundrade häst.

Exakt!

Gör de rätt, då får de klappar o mjuk röst.
Gör de fel så tillrättavisar man på ett eller annat sätt.

Jag hade hand om en missförstådd 7årig valack en gång i tiden. Han var minst sagt "elak". (alla trodde han var elak men i själva verket hade han tagit över ledarskapet totalt och visade enbart ett dominant beteende) Han ville slåss med allt o alla och vaktade alla hästar i flocken i hagen så man kunde inte hämta en av dem utan att få denna bjässe attackerandes.
hur som haver så frågade ägarna om jag kunde tänka mig att rida till honom o hantera honom åt dem. De var livrädd o grät varje gång de skulle ut i hagen med honom :(

Jag fick helt sonika börja med att ha hjälm o dressyrpisk ute i hagen. När han kom farande med öronen bakåt å tänderna blottade så fick han ett rapp i bringan. Inget mer. Sade ingenting åt honom. Sen bara fortsatte jag gå som om inget hänt.
Han ställde sig på bakbenen över mig och då blev jag riktigt förbannad och slog med pisken i luften framför honom, gick emot honom rytande och stampande och med viftande armar. Hästen gick paff ned på alla fyra, vände för att sparka men jag var snabbare och han fick en smisk på rumpen. Han travade iväg, vände sig mot mig... stod stilla en stund och tänkte... sen kom han fram med öronen framåt o sänkte huvudet mot min mage.

Sen tränade vi varje dag på att gå normalt i grimma, jag fick så lov att ha hjälm o pisk och första gångerna fick man visa tydligt att NEJ DU GÅR INTE FÖRBI MIG!!!!

Han högg efter oss i boxen o dem som gick förbi. Jag tog med mig pisken dit och så fort han försökte så petade jag till honom och gick emot honom.
Hela tiden var jag lugn, inga hårda ord eller onödigheter.

Efter en månad kom ägaren till mig en kväll o grät... Hon hade vågat sig på att ta ut valacken ensam på morgonen... hon hade ställt sig framför honom och dragit ett djupt andetag och sagt "nu är det bäst du sköter dig!"
o hästen traskade efter som vilken normal häst som helst. Hon var så glad så hon grät! :love:

Så visst, det krävdes en del hårda tag för den hästen. Men fortfarande så blir jag aldrig rasande eller skriker åt ett djur eller slår dem gul o blå. Men jag blir galen på alla som hävdar att det är misshandel så fort man har pisk med sig... Men en häst som står på bakbenen redo att slåss eller som attackerar kan man inte leka lekar med o lattja runt.

Sen finns det hästar som är hyperkänsliga men som testar gränserna, dem räcker det oftast att bara stampa hårt i golvet med foten eller "morra" lite så skärper de till sig :) Inga lekar där heller :p

:bow: hahaha känner så väl igen det där ;)

Man är en dålig ledare om hästen blir rädd för en postlåda eller bara envisas o inte vill gå :D

Många som känner mig frågar ofta hur länge jag har hållt på med NH, dom blir ganska förvånade när jag svarar att jag inte alls håller på med NH.... Studerar man hästar (sommarbete är bra för att kolla hur de fungerar) har man mycket gratis.
Om jag säger som så att det jag har lärt mig om hästar och deras natur har jag lärt mig av mina hästar, när jag slutar lyssna och studera dom det är då man får problem, mao jag vill att det skall vara två individer en tanke när vi rider, det uppnår jag aldrig med slag, tvång och diverse olika bett...
Förresten tittar man på hästar i frihet finns det olika sorters ledare, den som är sur och slår och tvingar sig till ledarskapet, blir ofta ifrågasatt som ledare och konflikter är oundvikligt.
Sen finns det den som har "fallenhet" för ledarskapet, använder sällan våld för att visa sin status, de andra följer gärna och känner sig trygga. Då är frågan vem vill man följa?

Superbra skrivet! Jag blir så glad av att läsa att fler är inne på samma sak! :) Otroligt! Vi blir lite osynliga i allt prat om NH ;)

Jag tror att de flesta faktiskt skulle bli bra "ledare" (eller vad ska man kalla det??) om man gör som dej och flera av oss, kolla på hästarna i hagen, i stallet osv. Bara iaktta dem! Men sen tror jag faktiskt att det kräver lite intution o lite magkänsla hos människan oxå... vad tror ni? Som du skriver, en del hästar har fallenhet för ledarskapet, kan människor oxå ha olika roller inneboende?

Eftersom en del inte behöver metoder, slag o tvång för att få hästarna att fungera i vardagen? Visst, jag har rappat till nån häst, det har jag, men då enbart när de själva passerat gränsen för länge sen och visar äkta aggressivitet.
Fyraåringen jag hade nu sist missbedömde jag en aning :angel: trodde han var liten o känslig herre o lät honom ha rätt långa tyglar o var rätt snäll i min korrigering o trots att jag märkte att han inte tog dem så lät jag honom vara..... rätt var det var en dag så hade han tagit över totalt o blev riktigt farlig! Men det ordnade till sig det med o sen var han jordens snällaste o stabilaste lilla kille! Men självklart tar hästarna chansen om de kan :) Jag lärde mig massor av honom!

.. .och för hundrade gången så märker man vad viktigt det är att hästarna verkligen har en bra ledare i oss människor! Att de söker sig till oss för att finna ro och trygghet, att de kan lita på oss. Om vi inte sätter ramarna, då blir de bara förvirrade och osäkra o då kan det spåra ur helt till dominans tillslut.

Men med ledare så menar jag någon som alltid finns där och guidar i olika situationer men som ändå uppmuntrar hästen att ta egna initiativ och att själv repa mod och inte bara blint lita på sin människa. Jag vill ha kvar gnistan i hästens ögon!

Jag tror att vissa människor är födda med ledar egenskaper andra inte, vissa har en fin utbildning men är helt okapabla att leda en grupp, andra har ingen utbildning men människor väljer ändå att följa och göra till viljes.
Tror faktiskt att det är så med människans "ledarskap" gentemot hästen, vissa ser och känner i precis rätt ögonblick vad som behövs, MEN om man då har hämtat all sin kunskap från nån "gubba" teori, böcker, clinics mm vad f*n gör man om hästen inte gör som står i böckerna???? då kan man stå där med sin repgrimma, carrot stick, rundkorall, böcker och annat "oumbärligt". Bästa sättet är nog så som dig anni0001, lära sig av sina misstag, erkänna att man gjort en missbedömning (även ledarhästen gör missbedömningar!) Om en liknande situation skulle uppstå så är du "vaccinerad" och överblickar situationen snabbare! Keep up the good woork!

Kul diskussion :)

Som sagt jag vill helst inte hålla på o vara 'hård' och det är jag inte, men min dam är väldigt envis av sig och har inte riktigt förstått helt det där med att hon faktiskt inte bestämmer, och det är inte så jäkla högra krav jag har utan vanliga saker som att hon får INTE gå på mig/mosa över mig etc, får inte hugga för att hon itne gillar att betee sig hyfsat och sånna saker. Alltså vanliga saker osm har med säkerhet att göra.
Hon var väldigt testig när jag fick hem henne, och vägrade stå stilla på gången, kunde försöka (fast inte lyckas) att mosa in mig i väggen med avsikt, för att hon surade, och gå rakt på folk verkligen, för samma anledining, det var inte frågan om att hon inte visste, utan att hon belv sur.

Hon mår tusen gånger bättre av att jag är en starkt ledare, inte hård o brutal alls men konsekvent, hon har i princip slutat helt med dessa dumheter, vilket det ju är (är ingen rädsla), och blir endast 'attitydig' (man ser det på hela kroppsspråket) när hon blir stressad och då inte vill lyssna, coh visst, jag kan låta henne hålla på då men då stressar hon abra mer, om jag istället korrigerar beteendet (vilket oftast är gå på mig, se sur ut, ibland hugga mot mig) så lugnar hon ner så så fort hon 'ger sig', och det sker med henne (alla hästar har ju sina saker sådär) att man förflyttar henne, vilket hon ser som en undergiven akt, och när hon slutar sura över förflyttningar, så slutar hon också att stressa och beteer sig lugnt och trygg och glad :)

Och visst, det är itne alls kul för som sagt jag är itne nån som gillar att 'bossa' men för hennes skull, och min säkerhet, så måste jag vara 'sträng'. Det är hennes trygghet liskom, att jag är en stark ledare, fast snäll ändå såklart.
Men..å andra sidan på hästar som inte är så dominanta så är jag väldigt mild sådär haha.

Vad jag vet har jag lärt mig av att jobba med flockhästar, och bara good old common sense :)
Som nån sa, man lär sig extremt mycket om hur hästar funkar i flcok och ledare om man bara tittar!
Enkla saker som mat status, vem litar dom på, vem går först/leder, och vad för respekt nivå som finns, säger enormt mycket om hur en ledare beteer sig och är, och det kan man sen uttnyttja för att hästar ska förstå vad man är 'ute efter' (tex. att dom ska se mig som ledare)

Det handlar ju inte om att sitta och kirrigera ALLTING liksom, jag tycker det räcker med säkerhets saker och respekt nivå, för då hänger resten ihop naturligt.

Liksom, det är aldrig nån som utmanar elelr snor ledarehästens mat, så självfallet får min hästar inte göra det med mig, och inte andras heller tex, om man fodrar i hagen (dom får inte ta maten förrän jag liskom visar att det är ok, tex. går bort elelr liknande), ingen skulle ju heller gå rakt PÅ ledarhästen, liskom mosa rakt över den, elelr bitas elelr sparkas mot den, så det får mina heller inte (förutom att det är en saäkerhets sak då), osv.

Så arbetar jag, det är u tusen gånger lättare om man 'tänker' som en häst haha, då förstår dom ju ädnå lite bättre också.

Nu svamlar jag massor, men gillade exemplet om brevlådan på uteritten, där håller ajg helt med, man msåte ju vara stark och inte låta hsäten bestämma det, för det hade ju aldrig en ledarhäst gjort!
Ledarhästen hade ju abra sagt med kroppsspråk att "nu går vi förbi den här punkt slut" och så vågar dom ju det, för dom litar på en stark ledare.

ok slut på babbel haha

ps: måste säga att överhantering är det värsta jag vet, när föl coh unghästar, och även vuxna hästar, har tappat respekten för människor, om man gör rätt från början och fortsätter med det så blir det jus älan några sånna problem, mååååånga problem är ju jsut för att dom tappar respekt, och då har man mycket mer jobb att få dom trevliga i beteende, mitt sto var sån, hade liskom inte respekt nog därav att hon gick rakt på mig etc. om hon bara hade stått ohanterad hade det inte hänt, visserligen är dom då 'vilda' men dom har alltid ändå respekt ju.

Haha jag vill inte ens veta vad en carrot stick är!
Fast iof. är jag skyldig till att äga en repgrimma.....men är bara för att hon är så fin i den!

PS. ville också tillägga att mitt trix för jobbiga respektlösa hästar i ny hage, vilket dom ofta är tyvärr (som försöker bita min häst om jag ska ta in den eller försöker smita ut etc.) är att allra första gången jag går ut i hagen fär att ta in min häst, så tar jag alltid hjälm o lååångt grimskaft, och längre dressyrspö, och om nån ens försöker nåt (man ser ju på dom om dom är vänliga eller om dom tänkt att försöka sig på nåt som dom ska ge fasan i) så blir det 'utfall' mot dom (haha låter sjukt men är inte ås farligt) och om dom försöker igen, då blir det ett rapp med spöt tills dom fattar att ge fan i mig liksom, det är för att jag personligen tycker att alla hsätar ska ha bra nog respekt att om jag som människa kommer in i hagen och gör nåt, tex med en annan hsät, eller så...så ska dom veta att jag är ledare och som ska ge fasan i att lägga sig i på ett otrevligt dominerande sätt, skilland om dom bara kommer och hälsar då är dom välkommna :)

Personligen har jag hamnat i mitten av hästar som bråkar o ahgar på sånt sätt, för det blir ju att shäten ajg gör nåt med då måste antigen springa bort, elelr försvara sig, och det är jättelätt hänt att man som månnsika hamnar i kläm och blir riktigt skadad, så det är för min egen och adnra perosners säkerhet jag tycker att det ska vara så.
Plus, konsekvent är ju viktigt, varöfr skulle häst få bossa och vara aggressiv ute när dom itne får det i stallet?

Det var mina massa fem öre haha

Senast ändrad av en moderator:

Man är en dålig ledare om hästen blir rädd för en postlåda eller bara envisas o inte vill gå :D

:bow::bow::bow:
Jag älskar det här citatet!

Jag har fostrat min pålla att ÖPP ÖPP betyder typ: Hallå, jag ser vad du gör och att en fingerknäppning betyder NEJ! Peka på bogen och fingerknäpp betyder "in med dig i boxen igen". Räcker inte det kan det bli en dask eller så. Sen kan jag vara tuff om det krävs...

Anmäler mig i tråden.
Tillhör det "gamla gardet" sas, där hästar har funnits i gerationer. Och behandlas utifrån individen.:banana:

Det är ju samma här, jag vill heller inte vara hård, men ibland krävs det ju för att som du säger, situationen inte ska bli farlig!

Det ska bli otroligt spännande att se hur min fölunge kommer bete sig som vuxen. Hon har verkligen ingen erfarenhet av människor med sig i bagaget, så nu vilar allt på mina axlar hahahaha ;)

Jag tror att alltför många stirrar sig blinda på "gubba-snacket", clinics, böcker o videos för att lära in hur man som MÄNNISKA ska agera, var man ska titta o hur man ska "jaga" på sin häst. Sen har man helt missat biten att se på sin häst vad som egentligen krävs! Många domderar hästarna helt i onödan anser jag, bara för att de sett på en film att hästen SKA backas o flyttas i tid och otid.
En ranglåg häst blir ju otroligt nedtryckt om hans ledare hela tiden kommer o backar honom :(

Finns ingen häst som hävdar sitt ledarskap VARJE dag genom att "öva" på sina flockmedlemmar... men metodarna, som säger sig vara så naturliga, tillbringar gärna minst en timme varje dag åt att DOMDERA sin häst!

Jag skulle strypa min chef om han kom o satte sig över mig hela tiden och tryckte ned mig i skosulorna. Så jag förstår varför en del faktiskt FÅR problem genom att jobba med NH. Man låter ju inte hästen vara häst utan vill se den som en underkastad varelse som lyder minsta handviftning o minsta blick!

Som exempel att få den att springa runt i cirklar lös. VAR i flocken är detta naturligt!? Och om hästen inte fattar utan bryter ut så korrigerar ju även NHfolket detta tills hästen inte vågar annat än kuta runt i cirklar/stegra/backa/lägga sig ned o spela död.....

Jag vet inte vilken metod som innebär att människan ska låtsas vara ett lejon som är ute efter hästens köttiga rumpa o sen "join-up" eller vad det nu heter... men nog f-n lyckas den locka tusentals anhängare!! Hur shysst är det mot hästen?!

Kom hit annars äter jag upp dej!!

Har någon av er haft föl som ni haft till vuxen ålder? Hur har ni hanterat o var lade ni krutet?

Jag anmäler mig glatt till denna tråd :banana:

Sunt förnuft är mitt motto :bump:
Ska följa denna tråd med glädje

Jag får nog oxå gå med här, titta på hur hästar är mot varann, mkt mer behöver man inte veta. Hästen ska respektera mitt utrymme, den ska respektera att jag är den som bestämmer, den får inte på ngt sätt utgöra en fara för mig eller andra människor.

Jag tycker att det bästa sättet är att alltid vara lugn, mkt bestämd, och att bete sig som om det är självklart att hästen ska respektera mig.

Då brukar det falla på plats av sig själv..:idea:

Sunt förnuft alltså..

Tänker man efter så har nog de flesta som har en bra kommunikation med sin häst, ett förhållningssätt där det finns en röd tråd.
Det behöver ju inte finnas ett namn på det för att det ska vara bra.

Hejsan, trevlig tråd!
Jag har haft föl upp till vuxen ålder, har hanterat dem mycket,
lyfta hovar, gå i grimma till och från hagen, klia mycket, men jag kliar,
fölet myser, inget kliande tillbaka.

Inget bitande eller sparkande, har hänt att jag gett en riktig smocka
när nåt föl huggit efter mej, men bara om det är i samma sekund och
rätt läge,annars är det bortkastat,åsså ett skarp NEJ förstås,
då behövs bara nejet sedan. Har snälla och hanterbara hästar
som fungerar i vardagen.

En del lär sig på en gång, andra får man tjata lite på(individer).
Jag vill gärna att hästarna tänker själva, det blir bättre resultat då.
Jag testar mig fram, och lyssnar på hästarna, men jag får inte bli mesig för det.

En sak jag inte kan förstå, är detta att gå framför hästen när du
leder den.
Titta på hästarna i hagen, om dom blir rädda springer dom in i hästen
framför, även om det är ledaren i flocken.
Fullkomligt livsfarligt tycker jag då:eek:.

Sunt förnuft räcker bra långt, men jag kan samtidigt förstå dom
som söker en lösning på sin hästhantering, som går på dessa clinics
och läser böcker, man önskar bara att dessa människor kunde sålla
lite och spara det bra och enkla.
//K

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 181
Senast: Camilla_H
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka