Att tvångsköna någon

Du har ägnat tråden åt att propagera för att folk ska använda hen, och som sagt jag ogillar det oavsett vem som äger det. Din argumentation får mig att tro att du antingen inte är läskunnig eller att du medvetet missuppfattar. Jag tycker de som kallar mig hen oavsett om de känner mig eller inte är smått oförskämda.

Hur ska någon kunna veta att du är en hon utefter att bara se/höra ditt namn "Lobelia"?
 
Hur ska någon kunna veta att du vill bli kallad hon när personen inte har den blekaste aning om vad du vill bli kallad för? Jag tycker inte att "Lobelia" säger något om att du är kvinna.
Konstigt nog har jag bara träffat på en person som missat mitt kön, det var för 30 år sedan. Så att folk inte har någon aning om mitt kön är en enorm överdrift.
 
Då är tråden totalt meningslös, du kan lugnt kalla alla som ser ut som han han och alla som ser ut som hon hon. Du har lika mycket en aning om mitt kön om du träffar mig som flertalet andra. Hen kan du skippa tills någon ber dig använda det.

Men jag skulle ju inte kalla någon jag träffat för hen, det har jag ju sagt hela tiden :)
 
Hade jag uppfattat svaret där så hade jag inte frågat.
Jag tänker att eftersom hen är tillämpligt på exakt alla, så är det inte särskilt problematiskt. Men så klart, artigt och trevligt bemötande gör ju att jag inte skulle envisas med hen om någon var tydlig med att hen (:p) ogillade det..

Jag vet inte hur jag ska göra mig tydligare.

Sen fattar jag iofs inte varför min o/artighet i sammanhanget är av intresse.
 
Men jag skulle ju inte kalla någon jag träffat för hen, det har jag ju sagt hela tiden :)
Så bra då vet jag att du skulle omtala mig som hon. Fint. Det är det jag talat om, det är rätt fult att tilltala någon med och hon också.

(kan du medvetet missuppfatta så kan jag)
 
Så bra då vet jag att du skulle omtala mig som hon. Fint. Det är det jag talat om, det är rätt fult att tilltala någon med och hon också.

(kan du medvetet missuppfatta så kan jag)

Ja! Jag har ju inte sagt något annat heller. Eftersom jag VET att du är en hon så skulle jag självklart omtala dig som hon. Jag har ju sagt det hela tiden!
Men vadå, missuppfattar du mig medvetet? Jag har då inte missuppfattat dig.
 
Jag vet inte hur jag ska göra mig tydligare.

Sen fattar jag iofs inte varför min o/artighet i sammanhanget är av intresse.
Fast det är inte svaret på frågan, men jag förtydligar.

Frågan är vad du kommer att använda rent generellt nu när du vet att en del ogillar att bli omtalade som hen, kommer du att fortsätta med det. Jag förutsätter givetvis att du använder det pronomen som personen vill om du vet det. Jag syftar på de där du inte vet hur de vill benämnas. Jag trodde det var underförstått.
 
Ja! Jag har ju inte sagt något annat heller. Eftersom jag VET att du är en hon så skulle jag självklart omtala dig som hon. Jag har ju sagt det hela tiden!
Men vadå, missuppfattar du mig medvetet? Jag har då inte missuppfattat dig.
Så du känner mig så du vet hur du ska tilltala mig om vi träffas på stan.

Nu är jag ganska säker på att du inte har en aning så du får kalla alla efter hur de ser ut för att vara säker på att hålla dig till ovan.
 
Om det "bara" handlade om att känna sig bekväm i sitt kön så borde det rimligtvis även bara finnas 2 könsindentiteter, nu finns det ju betydligt fler än 2.
Så ja det finns även personer som är bekväm med sin kropp personen är född i tex kvinna med ändå känna att deras könsidentitet inte är kvinna, tex kan ju könsindentiteter här vara demikvinna.
Absolut. Det jag beskrev var varför jag själv identifierar mig som kvinna.
 
Fast det är inte svaret på frågan, men jag förtydligar.

Frågan är vad du kommer att använda rent generellt nu när du vet att en del ogillar att bli omtalade som hen, kommer du att fortsätta med det. Jag förutsätter givetvis att du använder det pronomen som personen vill om du vet det. Jag syftar på de där du inte vet hur de vill benämnas. Jag trodde det var underförstått.
Generellt? Jag brukar inte planera mitt pratande generellt på förhand. Om jag generellt förväntas använda ett pronomen för tredje person singular, så måste det ju bli hen. Hon eller han som generellt sådant pronomen verkar ju helrubbat.
 
Så du känner mig så du vet hur du ska tilltala mig om vi träffas på stan.

Nu är jag ganska säker på att du inte har en aning så du får kalla alla efter hur de ser ut för att vara säker på att hålla dig till ovan.

What nej ag kännjer dig inte :p och jag har ingen aning om hur du ser ut heller. Men jag antar att du skulle presentera dig om vi träffades. Och åter igen, jag skulle inte omtala dig som hen :up:
 
Det är just i sådana lägen som hen accepteras av de flesta, för att slippa skriva han eller hon, i läget där du omtalar någon som kanske är närvarande (och det blir språkligt klumpigt att använda namnet hela tiden) så är det inte lika självklart..

Exempel från idag. En nygammal kollega kom på ett möte, jag kände inte igen honom, han mindes mig. Han sa något i still med "Lobelia känner jag sedan tidigare, jag träffade henne...." Jag hade inte blivit glad om han (antar att han vill bli kallad han) hade sagt "Lobelia känner jag sedan tidigare henom träffade..."

Liknade omtalanden används ofta, det är vanligt att tala om folk på det viset "Anders här påtalade att han..." på en kurs till exempel eller vid strul i biljettkassan "Damen här har problem med..." Då till en kollega fr att reda ut problemen.

Jag vill inte höra hen om mig, inte för att jag kommer ligga sömnlös över det men jag skulle uppleva det som ohövligt.
Jag skulle inte använda hen om någon närvarande person nej. Om personen ifråga inte uttryckt att de vill refereras till som hen vill säga eller av någon anledningen vill eller behöver anonymisera vederbörande. That might happen.
 
Generellt? Jag brukar inte planera mitt pratande generellt på förhand. Om jag generellt förväntas använda ett pronomen för tredje person singular, så måste det ju bli hen. Hon eller han som generellt sådant pronomen verkar ju helrubbat.
Jag måste uppenbarligen vara övertydlig.

Nu när du vet att många upplever det som obehagligt/oförskämt/objektifierande att bli omtalade med "hen" kommer du att omtala kvinnor du inte känner med "hen". Då menar jag som variation i språket istället för att säga namnet 3 gånger i en mening, variera med hen eller variera med hon?
Frågan är alltså vems känslor man ska respektera mest, den som vill bli omtalad som hen eller den som vill bli omtalad hon/han när du inte känner personen närmre.

Frågan kommer sig av att jag tycker det är märkligt att anpassa språket för att respektera ett fåtal personer som vill bli refererade till som hen men verkar ignorera att det är betydligt fler som inte vill bli kallade hen. Jag känner mycket få personer som skulle gilla att bli omtalade som hen och ser det som ett intressant hur man hanterar detta.
 
Jag måste uppenbarligen vara övertydlig.

Nu när du vet att många upplever det som obehagligt/oförskämt/objektifierande att bli omtalade med "hen" kommer du att omtala kvinnor du inte känner med "hen". Då menar jag som variation i språket istället för att säga namnet 3 gånger i en mening, variera med hen eller variera med hon?
Frågan är alltså vems känslor man ska respektera mest, den som vill bli omtalad som hen eller den som vill bli omtalad hon/han när du inte känner personen närmre.

Frågan kommer sig av att jag tycker det är märkligt att anpassa språket för att respektera ett fåtal personer som vill bli refererade till som hen men verkar ignorera att det är betydligt fler som inte vill bli kallade hen. Jag känner mycket få personer som skulle gilla att bli omtalade som hen och ser det som ett intressant hur man hanterar detta.

Men du förstår ju inte. Det är ingen som omtalar en person som hen om den närvarar eller om en vet vad personen vill bli kallad. Du verkar ha snöat in dig på att folk prompt ska kalla exempelvis dig för hen, även fast personen i fråga vet att du är en hon.

Och att många upplever ordet hen som obehagligt/oförskämt/objektifierande har jag bara stött på här, på Buke. Av ett fåtal personer. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att folk har den uppfattningen av det ordet.
 
Jag måste uppenbarligen vara övertydlig.

Nu när du vet att många upplever det som obehagligt/oförskämt/objektifierande att bli omtalade med "hen" kommer du att omtala kvinnor du inte känner med "hen". Då menar jag som variation i språket istället för att säga namnet 3 gånger i en mening, variera med hen eller variera med hon?
Frågan är alltså vems känslor man ska respektera mest, den som vill bli omtalad som hen eller den som vill bli omtalad hon/han när du inte känner personen närmre.

Frågan kommer sig av att jag tycker det är märkligt att anpassa språket för att respektera ett fåtal personer som vill bli refererade till som hen men verkar ignorera att det är betydligt fler som inte vill bli kallade hen. Jag känner mycket få personer som skulle gilla att bli omtalade som hen och ser det som ett intressant hur man hanterar detta.
Som sagt. Jag har svarat på den frågan. Jag fattar inte varför det är så intressant hur jag gör.

Det är väl extremt sällan ordet hen överanvänds så som du befarar? Jag tror inte att jag någonsin har stött på det.
 
Som sagt. Jag har svarat på den frågan. Jag fattar inte varför det är så intressant hur jag gör.

Det är väl extremt sällan ordet hen överanvänds så som du befarar? Jag tror inte att jag någonsin har stött på det.
Jag ser inte svaret på frågan men vill du inte svara är det helt okej.
 
Men du förstår ju inte. Det är ingen som omtalar en person som hen om den närvarar eller om en vet vad personen vill bli kallad. Du verkar ha snöat in dig på att folk prompt ska kalla exempelvis dig för hen, även fast personen i fråga vet att du är en hon.

Och att många upplever ordet hen som obehagligt/oförskämt/objektifierande har jag bara stött på här, på Buke. Av ett fåtal personer. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att folk har den uppfattningen av det ordet.

Jag lovar det finns många som ogillar hen.

Jag ogillar att bli omtalad som hen oavsett situation, oavsett om jag är närvarande eller inte. Sen undrar jag hur det du skriver går ihop med nedan:

Jag själv måste rätta mig hela tiden för att inte köna någon vilket är otroligt svårt. Nu försöker jag att helt enkelt inte använda "hon och han" när jag pratar om någon, utan istället försöker jag att antingen säga personens namn eller hen, om jag inte vet hur personen vill bli kallad. Men det är som sagt skitsvårt.

Hur man gör är givetvis upp till var och en, men jag vill påtala att det inte är så lätt att man bara ersätter han/hon med hen och alla blir nöjda och glada - vill du visa alla samma respekt så borde du skriva att du undviker "han, hon och hen". Alla vill inte ändra sitt sätt att tänka efter en minoritet av en minoritet (de flest ickebinära är säkerligen fullt nöjda med att folk gör sitt bästa) och alla vill inte omtalas som hen.

De absolut flesta blir inte sårade när man väljer tilltal efter utseende och namn fram till den stund man blir korrigerad. Jag tror inte det är vägen till accept heller att försöka ändra betydelsen av ordet kön från att beteckna personer med X/Y till att beteckna den känsla en person har just idag om könsidentitet. Det är bättre att använda könsidentitet eller hitta på något annat ord. Det är verkligen att arbeta i motvind att ändra på något som är självklart för så många.

Personligen tycker jag däremot att i alla sammanhang där det är oviktigt med kön när man fyller i banketter/formulär etc så ska man undvika att be om det och där det är nödvändigt fylla på med en ruta med beteckning annat eller liknande och givetvis ska man respektera allas önskemål om tilltal.
 
@Saeta, jag misstänker att det vore nyttigt för dig att vidga ditt umgänge lite, prata mycket folk i verkliga livet från många olika bakgrunder, och i många olika åldrar, samt att läsa en lång rad med böcker i varierande ämnen, tämligen vetenskapliga böcker om biologi.

Är det så svårt att förstå skillnaden mellan biologi ("kön") och sociala strukturer ("könsidentitet")?

Eller att ganska få egentligen blir upprörda när folk gör så gott de kan på ett respektfullt sätt vid tilltal, och att de allra flesta är nöjda med "han" och "hon" i vardagslag, samt inte vill bli omtalade som "hen"?

Sedan är jag uppriktigt nyfiken: flera gånger har har du återkommit till något i stil med "bekanta som inte (vågar?) söker vård av akut natur för att de riskerar att bli "tvångskönade".

För att verkligen förstå vad du menar, så kanske du kan ge ett lite tydligare (avidentifierat såklart) exempel på hur du menar.

Vad är det för akut vård som man inte söker?
Handlar det om personer som vrider sig i magsmärtor i flera timmar, uppenbart har brutit benet, har svåra bröstsmärtor eller blöder ymnigt från ett stort sår, eller handlar det sådant som en otrevlig förkylning, eller en lättare stukning av foten (som ju brukar gå över av sig själv, och som man egentligen inte behöver söka vård för)?
Och vad består då "tvångskönandet" av? Att uppge sitt personnummer? Att bli tilltalad på fel sätt? Eller något annat?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp