Att tvångsköna någon

Sen kan man ju prata mindre styltigt än så (fast om jag har sådär mycket kontakt så att jag ska hem till en person så vet jag nog namnet på den jag pratar om) Men jag hade nog sagt: "Det går bra att vara hos ***, hittar ni dit eller ska jag be om vägbeskrivning?

Det var ett exempel bara, det betyder inte att den meningen skulle kunna vara verklighet.
Hur uttalar du "***"?
 
Nåja, vi som bor här uppe eller i smärre obygden är inte det minsta obildade eller har några problem med att förstå. Inte heller ser vi annorlunda på dina exempel. vi är fullt medvetna om problematiken.

Tex så vet alla jag känner att kön och könsidentitet är två helt olika saker och det oavsett de bor i stad söderöver eller i smärre obygd norröver.

Jag har inte sagt att folk i obygden eller på landet skulle vara obildade.
 
Vad tycker du att en bör säga i det fallet? :) en person kan ju såklart fortfarande vara en ciskvinna även fast hon inte har någon livmoder, likväl som personen kan vara en man eller en ickebinär.
Jag tycker du ska undvika livmoderbärare/snoppbärare. Förutom att det låter uridiotiskt så varför riskera att såra folk som mot sin vilja blivit av med snopp/livmoder? Man/kvinna som betäckning på kön avser exakt samma sak men undviker att såra dessa.
 
Men ingen kallar dig ju hen om den vet om ditt kön/ditt pronomen. Det används när någon inte VET vad du är för kön.
Och även om personen inte vet vad jag har för kön så vill jag bli kallad hon, och inte något neutrum. Jag ogillar ordet hen starkt och det är tydligt både på namn och utseende var jag hör hemma så det blir som en förolämpning för mig.
 
Ofta blir det rätt snabbt tydligt vilket pronomen en person föredrar. De som inte har det pronomen omgivningen ofta tror att de har, är nog ofta rätt snabba med att upplysa om det. Och jag tror de flesta är såpass medvetna om att de avviker från normen, att de inte tar så illa upp om de behöver rätta.
Oftast är det inga problem och i de flesta situationer blir det såklart rätt när man pratar om "Anders påtalade att han..." eller "Damen här...". Men har man ingen aning om personens könsidentitet, är det ju skitsmidigt att kunna säga t.ex. "Kunden här har problem med..." eller "Jag läste en tråd av Lobelia på buke, hen kan jättemycket om..."

Jag tror faktiskt det är väldigt sällan man behöver benämna någon, vars pronomen man inte känner till, med ett pronomen. Det är ju framförallt om personer man inte vet det som man använder hen. Känner man någon vet man oftast hens könsidentitet.
Strängt taget vet jag inte det biologiska könet på någon kollega på jobbet. Jag har inte sett dem nakna. På mitt förra jobb såg jag nog två utan kläder, en jag delade rum med på en konferens och en som släpade in mig på toaletten för att stolt visa sin nya piercing. Jag utgår från namn och utseende, så är det för de flest jag möter som jag inte delar rum eller säng med.
 
Och även om personen inte vet vad jag har för kön så vill jag bli kallad hon, och inte något neutrum. Jag ogillar ordet hen starkt och det är tydligt både på namn och utseende var jag hör hemma så det blir som en förolämpning för mig.

Hur ska någon kunna veta att du vill bli kallad hon när personen inte har den blekaste aning om vad du vill bli kallad för? Jag tycker inte att "Lobelia" säger något om att du är kvinna.
 
Nu verkar du ha blandat ihop begreppen. Könsidentitet handlar om vilket kön (eller icke-kön) som du själv uppfattar dig tillhöra. Det avgör du själv.

Hur man "vet" är väl individuellt.

Själv är jag född med typiska kvinnliga attribut, och känner mig bekväm med att jag är av kvinnligt kön. Därmed är min könsidentitet kvinna.
Om det "bara" handlade om att känna sig bekväm i sitt kön så borde det rimligtvis även bara finnas 2 könsindentiteter, nu finns det ju betydligt fler än 2.
Så ja det finns även personer som är bekväm med sin kropp personen är född i tex kvinna med ändå känna att deras könsidentitet inte är kvinna, tex kan ju könsindentiteter här vara demikvinna.
 
Du propagerar för att folk ska använda hen, då är ovan högst märkligt. Ska jag utgå från att du inte vill att folk ska använda hen och du bara drivit med oss eller?

Vad snackar du om? Jag använder ordet hen när jag inte har någon aning om vad personen i fråga är för kön. Punkt. Vet jag vad personen är så använder jag inte hen. Ja, bortsett från de som sagt att det vill bli tilltalade med hen.
 
Strängt taget vet jag inte det biologiska könet på någon kollega på jobbet. Jag har inte sett dem nakna. På mitt förra jobb såg jag nog två utan kläder, en jag delade rum med på en konferens och en som släpade in mig på toaletten för att stolt visa sin nya piercing. Jag utgår från namn och utseende, så är det för de flest jag möter som jag inte delar rum eller säng med.

Nej, inte det biologiska könet (och det spelar väl heller ingen roll), men vilket pronomen hen föredrar vet du förmodligen om de flesta eller alla dina kollegor.
 
Men det är ju fortfarande ingen som skulle tilltala/prata om dig som hen om den vet om ditt kön/pronomen. Det hade ju bara varit konstigt om din nygamla kollega hade sagt hen eftersom han antagligen halvkänner (?) dig. Hade det däremot börjat en ny person på ditt jobb som fick höra om en "Lobelia" så är det ju inte konstigt om den personen hade frågat "Lobelia, jobbar hen på samma avdelning?". Förutsatt att den nya kollegan inte hade träffat dig eller hört någon säga hon om dig.
Du har ägnat tråden åt att propagera för att folk ska använda hen, och som sagt jag ogillar det oavsett vem som äger det. Din argumentation får mig att tro att du antingen inte är läskunnig eller att du medvetet missuppfattar. Jag tycker de som kallar mig hen oavsett om de känner mig eller inte är smått oförskämda.
 
Okej ... Du vet inte skillnaden mellan Kön och Könsidentitet och nu vet du helt plötsligt inte vad en Hen är ?

Är du ett troll eller behöver vi bli oroliga för din hälsa ?

Jag skrev "Vad?" på din fråga "På riktigt ???" Jag undrade vad du menade med det.

Nej, jag vet inte vad "en hen" är. Däremot vet jag hur ordet hen används.

Jag kan inte se hur jag skulle kunna vara ett troll, och jag fattar verkligen vad min hälsa har med den här diskussionen att göra :confused:
 
Vad snackar du om? Jag använder ordet hen när jag inte har någon aning om vad personen i fråga är för kön. Punkt. Vet jag vad personen är så använder jag inte hen. Ja, bortsett från de som sagt att det vill bli tilltalade med hen.
Då är tråden totalt meningslös, du kan lugnt kalla alla som ser ut som han han och alla som ser ut som hon hon. Du har lika mycket en aning om mitt kön om du träffar mig som flertalet andra. Hen kan du skippa tills någon ber dig använda det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp