Att tvångsköna någon

Nej, bara nyfiken på hur någon med könsidentiteten kvinna vet att dom just har tex kvinna som könsidentiteten.

Att bli kallad kvinna har jag inga problem med då jag förknippar kvinna med en person med xx gen

Fast då är du inte insatt i transvärlden. För kön och könsidentitet är inte alltid samma... Det finns alltså personer som föds som tex man men redan när de växer upp känner att "jag är i fel kropp". Jag ska inte vara man jag är ju en flicka.
Tex


Eller I am Jazz (googla, hon har flera säsonger av avsnitt om hennes problematik).... Lysande exempel på födda killar men som tidigt känt sej som tjejer istället... Alltså redan som små barn.
 
Jag vill inte bli omtalad som hen och jag tycker inte h*n eller han/hon är samma sak. Det är så jag upplever det.

Hur upplever du ordet hen? Vad tolkar du det som att en person menar om hen använder hen istället för h*n i skrift?
Och i tal, om jag pratar om en person vars könsidentitet inte är känd, relevant etc., vad tycker du är bättre att använda då än hen?
T.ex. om jag är i stallet och på långt håll ser någon okänd vid hagarna. Vi säger att det är du som står där, men det vet ju inte jag och jag känner inte dig. Då kan jag säga till någon som är på väg åt det hållet att "det står en person där och kollar på hästarna, kollar du om hen vill något?" eller liknande. Skulle du ta illa upp av det (om du, osannolikt men ändå, fick reda på det)?
 
Har följt diskussionen, men fattar inte riktigt... Lär mig gärna mer. :)
Om du ser mig stå någonstans och se ut som en kvinna... Vad skulle du kalla mig då? Jag skulle nog ta lite illa upp, iaf i mina yngre år, om jag blivit kallad hen. Jag ser ut som en tjej, men var lång och kände mig inte kvinnlig, hade små bröst och skitdåligt självförtroende. Hade någon kallat mig hen hade jag nog kunnat bli riktigt sårad.

Min första tanke hade antagligen varit att jag uppfattat dig som kvinna. För det sitter så djupt i även mig att ett typiskt kvinnligt utseende är en kvinna, och tvärtom. Men sen brukar jag allt som oftast inte behöva använda könade ord, och hen använder jag bara om jag pratar OM personen (när personen är inte närvarande) och isåfall bara när jag inte har en aning om vad personen är för kön. Skulle någon börja prata om någon på ett forum som kallar sig "Monkie" så skulle jag kunna fråga "Känner du hen privat?" Jag skulle alltså inte anta att du var en kvinna eller en man.

Men hade personen varit tydlig med att hen (... :P ) vill bli tilltalad som hen, så skulle jag såklart göra det även om personen var närvarande.

Hängde du med? :P
 
Hur upplever du ordet hen? Vad tolkar du det som att en person menar om hen använder hen istället för h*n i skrift?
Och i tal, om jag pratar om en person vars könsidentitet inte är känd, relevant etc., vad tycker du är bättre att använda då än hen?
T.ex. om jag är i stallet och på långt håll ser någon okänd vid hagarna. Vi säger att det är du som står där, men det vet ju inte jag och jag känner inte dig. Då kan jag säga till någon som är på väg åt det hållet att "det står en person där och kollar på hästarna, kollar du om hen vill något?" eller liknande. Skulle du ta illa upp av det (om du, osannolikt men ändå, fick reda på det)?

Du det står en person vid hästarna ... Ska vi kolla om DEN vill oss något.
 
Nej, bara nyfiken på hur någon med könsidentiteten kvinna vet att dom just har tex kvinna som könsidentiteten.

Att bli kallad kvinna har jag inga problem med då jag förknippar kvinna med en person med xx gen
Nu verkar du ha blandat ihop begreppen. Könsidentitet handlar om vilket kön (eller icke-kön) som du själv uppfattar dig tillhöra. Det avgör du själv.

Hur man "vet" är väl individuellt.

Själv är jag född med typiska kvinnliga attribut, och känner mig bekväm med att jag är av kvinnligt kön. Därmed är min könsidentitet kvinna.
 
Nåja, vi som bor här uppe eller i smärre obygden är inte det minsta obildade eller har några problem med att förstå. Inte heller ser vi annorlunda på dina exempel. vi är fullt medvetna om problematiken.

Tex så vet alla jag känner att kön och könsidentitet är två helt olika saker och det oavsett de bor i stad söderöver eller i smärre obygd norröver.

Jag tror absolut inte att någon är mer korkad baserat på var hen bor eller vilket umgänge hen har. Det jag funderar på är hur du kan veta vad personen har för kön? Vad ser du det på?

Rätt vanligt, upplever jag det som, att transpersoner ser ut som det kön de identifierar sig med. Fullt rimligt. Men de har ju ofta ett annat kön. Du vet ju faktiskt inte om personer du t.ex. träffar i affären är ciskvinna eller transkvinna, dvs det syns inte på dem vilket kön de har. Att båda är kvinnor syns förmodligen, men inte könet.
Och såklart många andra också. Ofta tycker jag personer som är medellånga, inte har ansiktsbehåring, har mössa nedragen och overall med hög krage, är rätt svåra att se kön på.
För att inte tala om barn, där är det ju ofta helt omöjligt att se vilket kön hen har! Inte bara då på transbarn/ungdomar utan även mindre barn.
 
Intressant, jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av det. Alltså, jag brukar till vardags inte använda snopp eller snippbärare/livmoderbärare. Men kan i skrift göra det för att göra det lite extra tydligt och för att inte använda just kvinna eller man.
Hur tycker du att en bör formulera sig gällande de som faktiskt inte har någon livmoder?
Låta bli att försöka då det kan såra de som av någon anledning inte har snopp/livmoder i onödan.
 
Det är just i sådana lägen som hen accepteras av de flesta, för att slippa skriva han eller hon, i läget där du omtalar någon som kanske är närvarande (och det blir språkligt klumpigt att använda namnet hela tiden) så är det inte lika självklart..

Exempel från idag. En nygammal kollega kom på ett möte, jag kände inte igen honom, han mindes mig. Han sa något i still med "Lobelia känner jag sedan tidigare, jag träffade henne...." Jag hade inte blivit glad om han (antar att han vill bli kallad han) hade sagt "Lobelia känner jag sedan tidigare henom träffade..."

Liknade omtalanden används ofta, det är vanligt att tala om folk på det viset "Anders här påtalade att han..." på en kurs till exempel eller vid strul i biljettkassan "Damen här har problem med..." Då till en kollega fr att reda ut problemen.

Jag vill inte höra hen om mig, inte för att jag kommer ligga sömnlös över det men jag skulle uppleva det som ohövligt.

Men det är ju fortfarande ingen som skulle tilltala/prata om dig som hen om den vet om ditt kön/pronomen. Det hade ju bara varit konstigt om din nygamla kollega hade sagt hen eftersom han antagligen halvkänner (?) dig. Hade det däremot börjat en ny person på ditt jobb som fick höra om en "Lobelia" så är det ju inte konstigt om den personen hade frågat "Lobelia, jobbar hen på samma avdelning?". Förutsatt att den nya kollegan inte hade träffat dig eller hört någon säga hon om dig.
 
Hur upplever du ordet hen? Vad tolkar du det som att en person menar om hen använder hen istället för h*n i skrift?
Och i tal, om jag pratar om en person vars könsidentitet inte är känd, relevant etc., vad tycker du är bättre att använda då än hen?
T.ex. om jag är i stallet och på långt håll ser någon okänd vid hagarna. Vi säger att det är du som står där, men det vet ju inte jag och jag känner inte dig. Då kan jag säga till någon som är på väg åt det hållet att "det står en person där och kollar på hästarna, kollar du om hen vill något?" eller liknande. Skulle du ta illa upp av det (om du, osannolikt men ändå, fick reda på det)?

Det handlar om mitt eget tyckande om ordet. Jag vill inte bli omtalad som hen. Jag tycker h*n eller han/hon ser bättre ut helt enkelt. Jag ogillar ordet, men om någon vill kallas det så gör jag det av respekt.
Men jag skulle inte göra en stor sak av det. Inte om någon på långt håll skulle tro att jag var en karl heller. På nära håll hade jag blivit lika tjurig av att ´bli kallad hen som han.
 
Jag har könet kvinna, könsidentiteten har jag ingen aning.

Vi leker med tanken att min könsidentiteten är kvinna, vad är det som avgör att jag har just kvinna som könsidentiteten? Är det sättet jag beter mig, klär mig, smink eller inte, mitt jobb, mina intressen, hur jag känner och vad är det jag ska känna som kvinna eller något helt annat?

Det är något som bara du kan svara på. Ingen annan :)
 
:banghead:

Vem har sagt att det är en psykisk sjukdom?

Jag läser indirekt att du anser att jag har påstått det. Detta iom din bristfälliga förmåga att förstå att jag skrivit att det finns sjukdomstillstånd tex kromosomfelet XXY vilket kan försvåra möjligheten till könsbestämning. Detta är ett sjukdomstillstånd.
Jag har aldrig påstått något annat. Alls.
Att jag skulle påstå könsidentitet skulle vara en sjukdom, är du dum på riktigt? :mad:

:love:
 
Min första tanke hade antagligen varit att jag uppfattat dig som kvinna. För det sitter så djupt i även mig att ett typiskt kvinnligt utseende är en kvinna, och tvärtom. Men sen brukar jag allt som oftast inte behöva använda könade ord, och hen använder jag bara om jag pratar OM personen (när personen är inte närvarande) och isåfall bara när jag inte har en aning om vad personen är för kön. Skulle någon börja prata om någon på ett forum som kallar sig "Monkie" så skulle jag kunna fråga "Känner du hen privat?" Jag skulle alltså inte anta att du var en kvinna eller en man.

Men hade personen varit tydlig med att hen (... :P ) vill bli tilltalad som hen, så skulle jag såklart göra det även om personen var närvarande.

Hängde du med? :P
Ja, nu hängde jag med ;).

Själv är jag inte riktigt bekväm med hen, kanske för att jag själv nog helst ser att inte kallas det. Jag hade nog sagt hon eller han, eller "en person på ett forum skrev att...".
Via jobb mötte jag en han som skulle bli hon och då använde jag personens förnam eller hon då det kändes som mest rätt. Där hen nog sårat, då personen ville vara en hon och det var inte alls läge att fråga.
 
Det handlar om mitt eget tyckande om ordet. Jag vill inte bli omtalad som hen. Jag tycker h*n eller han/hon ser bättre ut helt enkelt. Jag ogillar ordet, men om någon vill kallas det så gör jag det av respekt.
Men jag skulle inte göra en stor sak av det. Inte om någon på långt håll skulle tro att jag var en karl heller. På nära håll hade jag blivit lika tjurig av att ´bli kallad hen som han.

Men vad är skillnaden tycker du, i skrift, mellan h*n och hen? De används på precis samma sätt och står för precis samma sak. Vad är det som gör att du ogillar ordet?
 
Jag stöter på det då och blir alltid irriterad, vill minnas att det ofta handlar om flygbiljetter. Kön är inte direkt väsentligt där och definitivt inte om kvinnor är gifta.
Jag som är lite av en fatalist tänker att det i händelse av olyckor kan vara relevant att veta hur många kvinnor respektive män som fanns på transportmedlet, och det kan snabba på identifiering. Kanske handlar det också om att försvåra att folk byter biljetter hej vilt? ;) Men relationsstatus känns som en kvarleva från en svunnen tid där titlar var viktigare än de är idag.
 
Jag som är lite av en fatalist tänker att det i händelse av olyckor kan vara relevant att veta hur många kvinnor respektive män som fanns på transportmedlet, och det kan snabba på identifiering. Kanske handlar det också om att försvåra att folk byter biljetter hej vilt? ;) Men relationsstatus känns som en kvarleva från en svunnen tid där titlar var viktigare än de är idag.
Men bara hur många gifta kvinnor det är inte männens civilstånd?

Jag kan faktiskt se en poäng med könet om man flyger, för att beräkna last vikten. Ingen aning om det utnyttjas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp