Att tvångsköna någon

Vill och vill... Jag sa ju tidigare att jag oftast inte brukar använda mig av de begreppen. Utan det är främst i skrift som jag kan göra det, just för att inte använde kvinna eller man. Vad tycker du en bör säga istället för snopp/livmoderbärare samt kvinna och man?
Beror på sammanhanget. Är det för att specificera biologiskt kön så är det man/kvinna, är det könsidentitet så kan man kalla personen vad den vill bli kallad och/eller vad man själv vill kalla den.
 
Tala om förolämpning att tilltala den unga 64XX person som just tvingats operera bort livmodern för livmoderbärare.

Vad tycker du att en bör säga i det fallet? :) en person kan ju såklart fortfarande vara en ciskvinna även fast hon inte har någon livmoder, likväl som personen kan vara en man eller en ickebinär.
 
Men det är ju ingen sjukdom att vara trans/ickebinär :(

Alltså, jag tycker som du märker att det här är ett skitviktigt ämne och jag håller med dig i det bästa. Men det blir mycket lättare om du använder dig av termerna på samma sätt som de flesta andra.

Det hen skriver handlar inte om könsidentitet utan om biologiskt kön. Där anses det som ligger mellan ytterligheterna (manligt och kvinnligt) ofta vara någon form av sjukdom.
 
Så är det säkert för dig, man uppenbarligen är det många som blir förolämpade och känner sig avkönade. Är deras (däribland min) känslor inte okej? Jag tycker inte det är respektfullt mot mig att kalla mig hen heller utan tycker det låter fånigt.

Men ingen kallar dig ju hen om den vet om ditt kön/ditt pronomen. Det används när någon inte VET vad du är för kön.
 
Beror på sammanhanget. Är det för att specificera biologiskt kön så är det man/kvinna, är det könsidentitet så kan man kalla personen vad den vill bli kallad och/eller vad man själv vill kalla den.

För vissa känns det bättre att lägga fokuset på skillnaden (snopp vs snippa) när man pratar om skillnader mellan de biologiska könen. För att undvika att säga man eller kvinna vilket ofta för med sig mer tankar och idéer om hur en sån person är.
Men ytterst få använder ju snopp- och snippbärare för att beskriva en specifik person, utan mer som t.ex. "de flesta snippbärare får mens i puberteten".

Men med det sagt så är det såklart lite problemstiskt för de som inte har en snopp eller snippa, eller både och.
 
Jag gillar ordet "hen" eftersom det stör mig oändligt att behöva uppge om jag är kvinna eller man i olika sammanhang där det omöjligen kan ha nån betydelse. Allra gräsligast är när en man bara kan benämnas Mr, medan kvinnan måste välja mellan Mrs eller Miss! :arghh:
OT, men lösningen är att disputera! Numera kommer jag undan med Dr som är könsneutralt och som inte gör skillnad på om jag fortfarande tillhör min far eller är överlåten till en make. Jag tror det är det som kallas "den akademiska friheten". :idea: :D
 
Vilket kön en människa har är 99/100 solklart genom anblick. Däremot vilken könsidentitet de har syns ju inte.

Tycker du? Det tycker inte jag. Det händer lite då och då att jag stöter på en person för ett ögonblick och inte kan säga vilket kön hen har. Ibland har jag säkert antagit fel också.
Det är ju jättesvårt att veta om inte personen är nakna. De flesta har ett utseende som generellt hör ihop med ett kön, absolut. Men långt ifrån alla!
 
Men i dagsläget är att dua folk något allmänt accepterat. Förr i tiden kallade man folk just för herr/fru osv och det verkar ha varit ett väldigt liv när duandet infördes och något som folk kunde bli extremt upprörda över.
Ordet du infördes inte utan fanns redan i språket. Du reformen handlade om att man skulle kalla alla du oavsett samhällsställning. Det hade inget att göra med att neutralisera språket nr det gäller kön utan neutralisera samhällsklassen.
 
Alltså förlåt, men det där kändes oförskämt - då är det minst lika ointressant vad din åsikt är för de som inte upplever det om du ska dra det kortet, och då undrar jag varför du ens tar upp diskussionen om det bara är vissa åsikter som är intressanta.

Inte min mening att vara oförskämd. Ber om ursäkt.

Vad jag ifrågasätter är ditt val av ord: Tvång.
Särskilt som att du ger exempel på definieranden gjorda på antaganden.

Att ANTA något, oavsett vad det jag antar, innebär ju inte att det blir tvingande på något vänster.

Jag kanske borde ha valt något annat ord än just tvång. Jag var mest inriktad på läkare när jag skrev tråden och där förekommer det att vissa tyvärr blir tvångskönade.

Om min kompis säger att ”jag köpte bullar till fikat” och jag antar att det var kanelbullar, och det visade sig inte vara så, så har jag ju inte på något vis tvingat bullarna till att vara någon annan bulle än de är.

Haha nej det är ju såklart sant. Och lite gulligt exempel :love:

Samma med folk. Om jag däremot vägrar att anpassa mig efter en rättelse och fortsätter kalla en person det jag tycker är korrekt så tvingar jag på denne min åsikt om vad den tillhör och ger den en oönskad könsidentitet.

Men många exempel i tråden tycker jag (om jag nu får lov att tycka) snarare handlar om att man ”slentriankönar” snarare än tvingar någon att vara något denne inte är.

Ja, jag håller med. Inser nu att jag borde ha varit mer tydlig med hur jag menar med tvångsköning och att jag borde valt ett annat ord i rubriken. Slentrianköning är ju kanske ett bättre ord isåfall!
 
Jag tänker att eftersom hen är tillämpligt på exakt alla, så är det inte särskilt problematiskt. Men så klart, artigt och trevligt bemötande gör ju att jag inte skulle envisas med hen om någon var tydlig med att hen (:p) ogillade det.
Även nu när du vet att många tar illa upp?
 
Intressant, jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av det. Alltså, jag brukar till vardags inte använda snopp eller snippbärare/livmoderbärare. Men kan i skrift göra det för att göra det lite extra tydligt och för att inte använda just kvinna eller man.
Hur tycker du att en bör formulera sig gällande de som faktiskt inte har någon livmoder?

Livmoderlös? Eller fokusera på kromosomer, vilket istället skulle exkludera AIS-kvinnor. Nej, jag har inget bra svar på hur man bör formulera sig. Men att istället för att använda begreppet kvinna skapa ett nytt begrepp a la snippbärare när man syftar på biologiskt kön exkluderar istället andra grupper.

Har faktiskt kommit på mig själv med att fundera över den exakta definitionen av snippa, räcker det med att ha yttre och inre blygdläppar eller behövs det en vagina också för att kvalificera? Självfallet är det att överanalysera, men för mig som är född med vissa avvikelser blir det lite känsligt att ett könsbegrepp fokuserar på just den detaljen där jag avviker från det normala. Och därmed utesluter mig ur någon av kategorierna. Då föredrar jag nog att höra till kategorin kvinna, även om jag definitivt har haft perioder av mitt liv när jag inte känt mig hemma där.

Säkert går det att uppfinna en terminologi som tar hänsyn även till min invändning. Men för egen del föredrar jag nog att man i fråga om biologiskt kön tills vidare talar om kvinnor och män, även om vissa av oss inte lika tydligt passar in i kategorierna. Könsidentitet är förstås en annan fråga.
 
Ja, här i Norrländska smärre obygden är det tämligen lätt att se skillnad på könen, om de så har skoteroverall på sig, så 99/100 syns det tydligt. Och 99/100 är inte alla..

Okej. Så olika det kan vara.
Jag sa aldrig att du sa alla heller, jag sa att min upplevelse är att långt ifrån alla har ett utseende som gör att det syns vilket kön de har. Jag tror det är fler än 1 av 100, iallafall här där jag bor och i de kretsar jag rör mig.
 
Men vad är det man blir förolämpad över? Att inte ständigt bli könad? Varför är det så viktigt att omgivningen ständigt ska köna en?

Jag tror ibland att många som tar illa upp av ordet hen inte förstått eller accepterat att det är ett könsneutralt pronomen. Som förvisso KAN väljas som "sitt" pronomen av vissa personer, men det är fortfarande ett könsneutralt pronomen och inte att stämpla någon som "en hen" (vad är ens det?)

Som tur är utvecklas ju språk hela tiden, och jag både hoppas och tror att hen kommer bli ett självklart ord med tiden.

Jag tror att det är på god väg att bli ett mer självklart ord. :)
 
Har faktiskt kommit på mig själv med att fundera över den exakta definitionen av snippa, räcker det med att ha yttre och inre blygdläppar eller behövs det en vagina också för att kvalificera? Självfallet är det att överanalysera, men för mig som är född med vissa avvikelser blir det lite känsligt att ett könsbegrepp fokuserar på just den detaljen där jag avviker från det normala. Och därmed utesluter mig ur någon av kategorierna. Då föredrar jag nog att höra till kategorin kvinna, även om jag definitivt har haft perioder av mitt liv när jag inte känt mig hemma där.

Jag förstår att det kan vara svårt och känsligt att "falla utanför ramen" sas. Men just snippa är jag rätt säker på att man kan säga att man har om man har ett kvinnligt könsorgan, även om man är utan vissa delar. En snippbärare blir ju därmed någon som har ett kvinnligt könsorgan, alltså t.ex. du (om jag inte missförstått det du skrivit, isåfall ber jag om ursäkt!).
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp