Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förutom att det som problematiseras är att men inte kan veta vad någon vill bli kallad även om personen kalla sig Agneta och ser ut att vara kvinna. Det kan finnas några enstaka Agneta med kvinnliga attribut som känner sig som en man och som inte presenterat sig som man och kan bli sårad.Jag kan ju tipsa om att byta ut sitt nick och sin avatar så att vi andra vet om vi ska kalla er han eller hon. Så behöver ni aldrig mera bli kallad hen.
Problem solved.
Minst sagt...
Ja alltså, du behöver inte dumförklara mig. Jag må vara korkad och kan säkert uppfattas som blåst i vissa lägen. Men jag är inte dum i huvudet. Jag VET att det är så, jag VET att vi föds som antingen kvinna eller man. Och jag vet att du aldrig någonsin kommer ändra ditt synsätt
Men gud, nej! Jag uttrycker mig verkligen inte nedsättande mot någon! Tråkigt att du tolkar det så. Men absolut, jag lyssnar och lär från de som dagligen får ta kampen att försvara sin existens.
Fel och fel. Jag tänker också så omedvetet. Men det behöver ju inte vara så att den Anders faktiskt är en man. Det kan vara så, men det behöver inte vara så! Men jag tycker inte att Anders som har skägg och är klädd i jeans och T-shirt är en man. Det är skillnad.
Det handlar väl snarare om hur vi är lärda och hur vi tänker.
Precis. Och jag tror att dom flesta resonerar som du i det här fallet. Det är ju inte konstigt att en blir nyfiken och vill veta mer om något en själv inte är insatt i. Det ser jag inte som något konstigt alls.
Alltså fel och fel är det väl inte. Eftersom vi är vana vid att det är så. Då är det ju såklart att vi också agerar utefter det.
Vill och vill... Jag sa ju tidigare att jag oftast inte brukar använda mig av de begreppen. Utan det är främst i skrift som jag kan göra det, just för att inte använde kvinna eller man. Vad tycker du en bör säga istället för snopp/livmoderbärare samt kvinna och man?
Kanske ska byta ut tvång mot bestämmande... Du bestämmer dig för att en person är ett visst kön innan du vet.
Om personen inte ens vet själv vad den vill tilltalas som, är det orimligt att andra skall veta?Jag tror det är svårare för den personen i fråga som faktiskt själv inte vet, än för omgivningen som inte vet hur den ska reagera. Alltså, öppenhet från alla håll är ju såklart det bästa. Men ibland blir det svårt. Då tycker iallafall jag att en kan fråga. Många trans/ickebinära opererar sig ju inte ens.
Det är jättesvårt att sätta sig in i deras situation. Men självklart är det också fruktansvärt. Tänk dig då om du är född som kvinna (eller flicka blir det väl... :P ), tvingas ha heltäckande plagg, men inte är kvinna. Det måste oerhört hemskt. För såklart att transpersoner och ickebinära förekommer överallt. I alla länder.
Men att som vit cisperson jämföra dessa två situationer och tycka att det ena är värre än det andra känns rätt dumt. Jag tror inte att det går att säga att det ena är värre än det andra.
Är det något ni brukar prata om? Alltså, hur dessa personer upplever sin vardag? Det är ju väldigt intressant, om än fruktansvärt såklart.
Ok, för i så fall så tänker jag nog att jag fortsätter som jag gör och kallar folk för hon och han och hen lite beroende på vad jag gissar utifrån deras utseende att de skulle föredra och får ändra mig om rättad.Nej det är jag inte alls säker på. Jag bara gissar och spånar. Jag har ingen aning och jag tror inte att det finns ett svar som är rätt.
Jo och haken är ju att man inte har den blekaste aning om de har det eller inte eftersom de har byxor eller kjol på sig.Absolut, och jag håller med. Svinsvårt att veta vad som egentligen är bäst att säga. Det bästa är väl att helt enkelt vara öppen och lyhörd. Eller såklart fråga personen. De som verkligen verkligen inte gillar sitt könsorgan brukar ju operera sig.
Självklart är en inte sina kroppsdelar. Och bara för att en har livmoder betyder inte det att en vill/ska/måste/kan/behöver föda barn.
Jag som är lite av en fatalist tänker att det i händelse av olyckor kan vara relevant att veta hur många kvinnor respektive män som fanns på transportmedlet, och det kan snabba på identifiering. Kanske handlar det också om att försvåra att folk byter biljetter hej vilt? Men relationsstatus känns som en kvarleva från en svunnen tid där titlar var viktigare än de är idag.
Men det är ju ingen som kallar dig hen. Vad är ens "en hen"?
Jag skrev "Vad?" på din fråga "På riktigt ???" Jag undrade vad du menade med det.
Nej, jag vet inte vad "en hen" är. Däremot vet jag hur ordet hen används.
Jag kan inte se hur jag skulle kunna vara ett troll, och jag fattar verkligen vad min hälsa har med den här diskussionen att göra
Det är extremt svårt att välja ms när valet är Mrs och miss eller MrMr/Ms handlar ju om engelska.
Sverige är ju en internationel abnormitet i graden av ogifta sammanboende familjekonstellationer.
Så i stället för att bli förnärmad eller förvånad, kan man ju välja det man tycker passar (Ms, till exempel, som inte säger något om huruvida man är "miss" eller "mrs") och rycka på axlarna.
Det här är alltså väldokumenterat. Vi vet, vården vet, att just personer som är/ser sig som trans eller icke-binära på olika vis, faktiskt drar sig för att söka vård. De upplever att vården är starkt diskriminerande.Sedan är jag uppriktigt nyfiken: flera gånger har har du återkommit till något i stil med "bekanta som inte (vågar?) söker vård av akut natur för att de riskerar att bli "tvångskönade".
Förlåt men.... att vara trans, icke-binär, ha normöverskridande könsidentitet eller what not är i sig inga sjukdomar men att undvika att söka akut sjukvård för att man är så paniskt rädd för att råka bli kallad han eller hon som man inte identifierar sig som - det tyder på att där finns någon form av psykisk åkomma och då är det rädslan för felkönande (?) som är det problematiska, inte det att personen inte är cis.
.
Du förringar en patientgrupps upplevelser av vården. Snyggt. Du vet inte hur den här gruppens upplevelser ser ut, du vet inte om de liknar dina eller är av annan karaktär. Men du tillåter dig att tala nedsättande och förringande om deras upplevelser. När det faktiskt handlar om ett problem som är uppmärksammat. Det är inget @Saeta sitter och hittar på.
Att du, trots utländsk bakgrund, inte lider av minority stress är ju jättebra. Men det betyder inte att de som lider av det gör fel. De har bara andra upplevelser än du.