Att sticka?

Sv: Att sticka?

Jag har ju bara stickat "islandsstyle" och på de flesta tröjor jag sett låter man den lösa tråden vara just lös på baksidan. Jag som är så klumpig skulle lätt riva sönder några trådar när jag tar av/på mig tröjan, så jag vågar inte ha det så. Istället väver jag in alla trådar på avigsidan. Enligt sidan som du visade är jag lite färöisk i det inser jag. Men det var kanske så du menade att du gjorde också?
 
Sv: Att sticka?

Tvärtom är det nog egentligen, Fair Isle-stickning låter tråden vara lös. Men jag håller med, löst spunnet islandsgarn känns bättre att väva in. Nackdelen är att kan synas på framsidan om man har otur.

NB. Man skall inte sticka mönster när man borde gå och lägga sig, om man inte vill ta upp och sticka om vill säga - något jag lärde mig igår kväll.
 
Sv: Att sticka?

kl.
Jag har gjort mönstret själv, alla hästar är lika även om det kanske inte ser ut så och färgerna är mycket finare i verkligheten.

7956376452_167e05ac8a_z.jpg

Men jag kanske smäller av lite av habegär och finhet! :bow:
 
Sv: Att sticka?

Såg dina länkar först nu. Vilka FINA alster! Sjalarna ser ju jättesvåra - och superfina - ut. :bow::bow: Skulle jättegärna vilja ge mig på nåt sånt men tyvärr räcker varken orken eller tiden till.

KL

Är det nån som har nåt tips på hur man ska tycka att montage av en stickning är kul??? Det räcker tyvärr inte med en längtan efter att alstret ska bli användbart, det är ju bara sååå tråkigt...

Nu är det ju inte mina alster som länkarna visar, men jag ska få tummen ur och göra klart så att jag kan visa mina versioner av dem. Sjalarna är inte svåra att sticka om man bara tar det lugnt och följer beskrivningen. Det finns repetiva delar av mönstren som gör att efter några vändor kan man det och ser lätt vad som ska göras näst.

Ställer samma fråga som du om montering. Det är därför mitt blir ligga ofärdigt, möjligen med undantag för sjalar och sockor som inte kräver så mycket efterarbete.
 
Sv: Att sticka?

Nu har jag gjort färdigt en av sjalarna, Haruni. Bild från kvällens blockning:

blockad_Haruni_medium2.JPG



En annan sjal som jag gjorde färdig för några veckor sedan, Rockefeller, var en mysteristickning av designern Steven West på Ravelry. Den var rolig och ganska lätt att sticka, men jag är lite osäker på hur och när jag ska använda den för det är en ganska orginell form på sjalen.

Rockefeller_medium2.JPG
 
Sv: Att sticka?

Tack, ni är så snälla i er kritik!

Konstig egentligen, jag försökte sticka klart den flera gånger i somras men det gick bara inte, nu på hösten när det börjar bli mörkare är det mycket roligare.
 
Sv: Att sticka?

Tack! Kollar man på Rockefeller-sjalen på Ravelry ser man många härliga färgkombinationer. Du använder ju färg i din väst t.ex. Den är jättefin. Den typen av flerfärgsstickning, Fair Isle osv törs jag inte ge mig på.
 
Sv: Att sticka?

Håller med, det är fint med färg! Roligare att sticka också. Men ändå hamnar jag oftast i samma färgskala till slut...

Min senaste ide är en ryssmössa, hade en stickad sådan med fuskpäls som jag köpt på en mässa i Riga. Helt underbar, men tyvärr slarvade jag bort den förra vintern. Nu satsar jag på att göra en ny, själv. Kan bara inte bestämma vilken...

10-1.jpg

30-1.jpg

91048_m.jpg

7-15_m.jpg
 
Sv: Att sticka?

Älskar första och sista! :love:
Det ska jag nog sätta tänderna i när jag stickat färdigt alla mina strump-projekt.

Håller just nu på med ett par gossingar att ha under bootsen i vinter, kommer bli så snygga så (i sånt här garn, 7686 med ill-orange restgarnshäl och -tå :D). Sen hade jag tänkt göra såna här:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=117&d_id=12&lang=se
Ska bara hitta ett fint garn. Och kanske skaffa flätstickor och fler strumpstickor i andra storlekar. Har lite assorterade pinnar nu, tror de är 4,5 eller så.

Sen ska jag virka färdigt mitt jätteprojekt som skulle bli en gigantisk vågig filt i ullgarn men som istället får bli en gigantisk vågig halsduk. Bild kommer när den är tovad och klar!
 
Sv: Att sticka?

Ja, de är mina favoriter också. Den första liknar den jag hade. Sista är med lovikkagarn, kan tänka mig att man inte behöver frysa om öronen i den... :)
 
Sv: Att sticka?

Jättesnyggt!


Jag kanske ska damma av mina stickor... Men jag vet liksom inte hur jag ska börja. och med vilket garn. gaaahhh...
 
Sv: Att sticka?

KL
Måste man blocka, blir det verkligen stor skillnad då? Det är väl när man fuktar arbetet och spänner ut det till rätt mått? Jag vet att jag läste det mycket förr i gamla beskrivningar, men det brukar inte stå längre. Och ordet blocka har jag hört först här på forumet.
Jag virkar en kjol, men det hör ju inte hemma i sticktråden. Får starta en ny tråd och visa bild när den är klar. Har någon ett förslag på hur man syr en underkjol till den? Vill ha ett kort foder så den inte fastnar mellan/på benen. Den är i alpacka, lite lätt klockad med spets nedtill.
 
Sv: Att sticka?

Vilka fantastiskt snygga sjalar Maran! Jag gillade verkligen den röda. Den ser varken ut att vara varken lättstickad eller rolig att sticka... Eller är det okej när man lär sig tekniken?
 
Sv: Att sticka?

KL
Måste man blocka, blir det verkligen stor skillnad då? Det är väl när man fuktar arbetet och spänner ut det till rätt mått? Jag vet att jag läste det mycket förr i gamla beskrivningar, men det brukar inte stå längre. Och ordet blocka har jag hört först här på forumet.

Någon form av blockning brukar man väl alltid göra av ylleplagg efter tvätt? Som jag förstått det så bör man blocka innan man syr ihop olika delar så att man inte riskerar att sömmarna efter tvätt drar "snett", men jag har chansat och sytt ihop först och tvättat sen istället och hitintills har det gått bra men vet man med sig att man stickat lite olika så skall man nog helst blocka först.


Min väst är nästan klar nu, i princip bara att sticka tvåfärgsresår runt hals och armöppningar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp