Att sticka?

Sv: Att sticka?

och till Maira

Tack!:)

Den röda är lättare att sticka än man kan tro om man ser till att följa diagrammen. Ett par av mönsterdelarna upprepas flera gånger och då är det lätt att se på stickningen vad som ska göras på nästa varv. Jag har stickat två sjalar efter Haruni-mönstret just för att jag tycker att den är rolig att sticka (om man gillar spetsstickning). Du som är van vid att sticka med flera färger = läsa diagram (antar jag) skulle säkert fixa det. Förutsättningen för att fixa spetsstickning är att man vet hur man gör omslag resp. ihopstickning av maskor. Det är inte svårt, men pilligt innan man har fått kläm på det och viss risk för att tappa maskor finns. De aviga varven på Haruni är "transportsträckor" med bara aviga maskor, inget mönster då alltså. Jag stickade den med ett lite lyxigare sockgarn (4 ply) avsett för stickor ca 2,5, men för att få spetsen luftig använde jag stickor 4 istället. Jag har sett Haruni stickade i tjockare garn på stickor 5-6 och det blir häftigt.
 
Sv: Att sticka?

KL
Måste man blocka, blir det verkligen stor skillnad då? Det är väl när man fuktar arbetet och spänner ut det till rätt mått? Jag vet att jag läste det mycket förr i gamla beskrivningar, men det brukar inte stå längre. Och ordet blocka har jag hört först här på forumet.

Blocka är svengelska. Den svenska benämningen tror jag är sträcka.:)

Man måste inte blocka, men t.ex. spetsmönster ser ofta mycket finare ut efter det än innan. Mönstret framträder mycket tydligare och ger ett skirare intryck. Sockor brukar jag inte blocka, men det finns många som gör det. De tröjor eller koftor jag har stickat hittills har jag inte behövt blocka, men jag har strukit försiktigt på ihopkrullade kanter med ångstrykjärn. Som AndersB skriver kan blockning behövas för att få rätt mått på plagget. Masktätheten i beskrivningar avser egentligen masktätheten vid färdigt plagg d.v.s. blockat. Vill man vara riktigt noga bör man därför sticka en provlapp, blöta den, blocka och sedan kolla masktätheten. Så ordentlig har jag hittills inte varit utan bara kört på och chansat på att det blir rätt ändå i slutänden. Blockning kan dessutom dra ut ojämnheter i t.ex. slätstickning så att slutresultatet ger ett slätare och jämnar intryck.
 
Sv: Att sticka?

Jag har hittat en tröja jag vill ha, men det är ett problem, det är flätstickning :crazy:
Har aldrig provat innan och tycker det verkar svårt, någon som vet något enkelt ställe som instruktioner finns så jag kan lära mig?
 
Sv: Att sticka?

Jag har hittat en tröja jag vill ha, men det är ett problem, det är flätstickning :crazy:
Har aldrig provat innan och tycker det verkar svårt, någon som vet något enkelt ställe som instruktioner finns så jag kan lära mig?

Men flätstickning är inte alls svårt, har du ett mönster så står det ju precis där hur du ska göra. Om du ska göra fläta över 12 maskor så sätter du 6 maskor på en flätsticka, sen stickar du resterande 6 och sen stickar du de maskor som sitter på flätstickan. Plättlätt.
 
Sv: Att sticka?

Ok. Jag orkar knappt ens göra ett masktäthetsprov innan. Och så brukar jag behöva tunnare stickor för jag stickar nog rätt löst. Och då blir ju plagget för stort kanske. Hur mycket blöter du? Förr, i de gamla beskrivningarna, brukade det stå "spänn upp arbetet mellan fuktiga dukar". Och kör du lika oavsett vilken kvalitet på garnet?
 
Sv: Att sticka?

Jag har hittat en tröja jag vill ha, men det är ett problem, det är flätstickning :crazy:
Har aldrig provat innan och tycker det verkar svårt, någon som vet något enkelt ställe som instruktioner finns så jag kan lära mig?

Flätstickning är inte svårt, bara lite bökigt i början att hålla koll på flätstickan. Som gillaj skriver brukar det vara tydligt i beskrivningen hur man ska göra, men jag tror att det finns instruktionsvideo på Garnstudios hemsida under Tips & Hjälp eller på Youtube.
 
Sv: Att sticka?

Ok. Jag orkar knappt ens göra ett masktäthetsprov innan. Och så brukar jag behöva tunnare stickor för jag stickar nog rätt löst. Och då blir ju plagget för stort kanske. Hur mycket blöter du? Förr, i de gamla beskrivningarna, brukade det stå "spänn upp arbetet mellan fuktiga dukar". Och kör du lika oavsett vilken kvalitet på garnet?

Jag brukar inte heller göra masktäthetsprov utan brukar mäta när jag har kommit en bit på väg, vilket gör att jag ibland behöver börja om.:o

Än så länge är det bara sjalar jag har blockat och de har jag velat spänna ut ganska mycket för att spetsen ska framträda ordentligt. Jag har tunnt sockgarn eller tunn merinogarn till sjalar. Riktigt spetsgarn har jag inte vågat mig på ännu. Jag blöter sjalen ordentligt genom att lägga den i diskhon så allt blir blött eller håller den under kranen, men jag låter den inte ligga i blöt länge. Sedan kramar jag ur vatten genom att linda in den i ett badlakan innan jag spänner ut den.

För sådant som jag inte vill sträcka särskilt mycket utan bara jämna till bubbligheter eller rullade kanter använder jag ångstrykjärn på lämplig värme, ev. med blöt trasa emellan. Det bör även gå bra att duscha med en blomspruta och spänna ut sticket innan eller efter duschen om man inte vill blocka det hårt.
 
Sv: Att sticka?

Jag har stickat klart min häst-väst!

8047605898_7e15ba2a31_z.jpg
 
Sv: Att sticka?

Till Hyacinth, Maran och Maira:

Tack!


Jag stickar inte så värst snabbt, men med en stund varje kväll tar en väst inte så lång tid, en tröja är nästan dubbelt arbete. Och jag började på den redan i våras.
 
Sv: Att sticka?

Skitsnyggt! Nu blir jag inspirerad att börja med en tröja själv, har ju några snygga mönster på kortämrat jag vill prova :d
 
Sv: Att sticka?

Jag tror du underskattar dig sjäv grovt. Den är iallfall jättefin.

*Kl*
Tror ni man kan bära hätta (utan landskapsdräkt) som vuxen? Jag tycker hättor är jättesöta och funderar på att sticka en, men jag har dåligt med barn att sticka hättor till så jag funderade på att sticka en vuxenhätta. Den kan ju dessvärre vara lite svår att bära utan att se ut som att man klätt ut sig?

Vad säger bukeoraklet?
 
Sv: Att sticka?

Klart du skall sticka en tröja, och sedan visa den här!

+ monster1: Tack! Jag är själv också nöjd med den, min finaste hittills (även fast stickningen är något ojämn).
 
Sv: Att sticka?

En sån hade jag när jag var liten som mamma hade stickat, tror jag. Den är fin. Den passar säkert på dig. Om du vill ha en så är det väl bara att köra?
 
Sv: Att sticka?

kl.
Lite tjatigt med min väst kanske ... men här är en bild där färgerna och passformen syns bättre:


8060150377_a6d2304426.jpg





Nu stickar jag klart en mössa som jag hade nästan klar redan förra vintern, tänkte försöka mig på någon häst i relief högst upp på den.
 
Sv: Att sticka?

Den är så fin!

Nu ska jag försöka mej på en sån här tröja:
Paperdolls

Första försöket får nog bli med originalfigurerna, tänkte skriva ner lite mått under tiden och sen försöka göra en med igelkottar. Den är ju så söt! Ska bara lyckas översätta mönstret. Jag har ju virkat mycket engelska mönster utan problem, så nog ska jag väl lära mej lite stick-termer med. Känns som det kan bli ett klurigt projekt. :d
 
Sv: Att sticka?

Nu har vi haft ett stickkonvent på jobbet. Hela helgen har vårt konferensställe varit invaderad av stickgalningar som har haft workshops och suttit och stickat hej vilt före och efter alla måltider. Och ett garntorg med en massa utställare med fantastiska garner. Man blir ju helt galen av att vara tvungen att jobba. Jag fick dock en goodie bag med 7 fina garner och har börjat på en sjal som ska ha en virkad bård runt i underbara höstfärger. Min virkade kjol får vänta.

Hästvästen var fantastiskt fin!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp