Att sticka?

Sv: Att sticka?

Som nybörjare, vad bör jag börja med att sticka? Jag kan sticka aviga och räta, men det är då allt.
 
Sv: Att sticka?

Du kan ge dig på att sticka en väst? Du har ju baskunskaperna och om du väljer enfärgad väst i slätstickning så är det inte så svårt. Finns alltid nån att fråga också....Vill du verkligen ha grejen du stickar så blir det roligare.
 
Sv: Att sticka?

Precis vad du vill, välj ett mönster med trjockare garn och stickor (då går de fortare och man tappar inte suget lika fort i början) och sen är de bara läsa mönster och de man inte förstår youtubar man :) Så har jag lärt mig och jag sticka ganska väl nu ör tiden :)
 
Sv: Att sticka?

Jag har flera pågående projekt och några som är klara, men det där allra sista återstår att göra. Tyvärr har jag få bilder och ännu färre som ligger på nätet.:o Länkar till beskrivningar på några grejor som jag håller på med, har gjort klart eller som ligger och väntar:

http://feministy.com/traveling-woman/
http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/KSPATTbitterroot.php
http://knitterain.com/assets/forum-files/001-Haruni-Swedish-01.pdf
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=72&d_id=14&lang=se
http://www.flintknits.com/blog/?p=151
http://www.strikk.se/design/vuxen/koftor/kofta-med-randigt-ok/

Om engelska funkar ok för dig finns det ett jättebra forum för stick- och virknördar som heter Ravelry. Det finns länkar till massor av beskrivningar och bilder på vad folk har gjort.
 
Sv: Att sticka?

kl

Hur kan ett 100% kvadratiskt mönster bli 100% rektangulärt när man stickat det? Tror inte någon stäckning av stickningen i världen kan råda bot på reklangulärheten av det.
 
Sv: Att sticka?

kl.

Jag har en väst som är tredjedelsfärdig men legat i malpåse över sommaren, funderar på att fortsätta på den nu. Mönstret är lite i svåraste laget för mig så stickningen tåler nog inte en alltför kritisk granskning, men jag tvättade och provströk och då blir det någorlunda jämnt. Entrådigt islandsgarn som jag spunnet.

Jag har gjort mönstret själv, alla hästar är lika även om det kanske inte ser ut så och färgerna är mycket finare i verkligheten.

7956376452_167e05ac8a_z.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Åh så fin!! :)

Jag blir sugen på att sticka eller virka den här tiden på året! Såg ett par jättesnygga vantar häromvintern, som systers kompis mamma eller nåt sånt stickat. Har försökt hitta ett liknande mönster men inte lyckats. Dina fina hästar fick mig att komma ihåg dessa. Hur gör du som hittar på ett mönster själv? Rutat papper?
 
Sv: Att sticka?

Jag använde ett vanligt rutat kollegieblockspapper och skuggade med en blyertspenna. En stor miss gjorde jag och det var att jag inte förstod att tvåtrådsstickning gör sig bäst när man har ett mönster som regelbundet växlar mellan färgerna, helst ska det inte vara mer än tre-fyra maskor i rad av samma färg.

Kul att du ser att det är hästar!
 
Sv: Att sticka?

Hittade den här FairIsle-tröjan på ravelry, en sådan vill jag ha! Får se, häst-västen får kanske ligga i malpåsen ett tag till:

DSC_0055_medium2.jpg
 
Sv: Att sticka?

Såg dina länkar först nu. Vilka FINA alster! Sjalarna ser ju jättesvåra - och superfina - ut. :bow::bow: Skulle jättegärna vilja ge mig på nåt sånt men tyvärr räcker varken orken eller tiden till.

KL

Är det nån som har nåt tips på hur man ska tycka att montage av en stickning är kul??? Det räcker tyvärr inte med en längtan efter att alstret ska bli användbart, det är ju bara sååå tråkigt...
 
Sv: Att sticka?

Superfint! Roligt att du gjort garnet alldeles själv! Har du färgat också? Sedan undrar jag om du ska på stickkonvent 5-7 oktober på Härjarö utanför Enköping? Anledningen att jag undrar är att jag jobbar där, och vet att det finns en manlig deltagare (jag håller i och planerar evenemanget).

Jag kan också tipsa er om ni vill anmäla er till en stickhelg med workshops osv. Länk: http://www.stickfestivast.se/index.html
Det finns platser kvar, välkomna att anmäla er! Obs att man måste anmäla sig även om man bara vill åka över dagen.

För övrigt har jag förlagt min färdiga virkade kofta, ska bara sätta i knappar men hittar den inte!! Otroligt irriterande, tror att maken städat bort den men vet inte riktigt. Hoppas ingen har slängt den bara... Så här ser den ut, fast i typ sjögräsgrönt http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=81&d_id=22&lang=se

Men nu ska jag börja på den här: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=40&lang=se
Men i grått. Passar bra i vinter, tror jag, och kanske ska jag sy en underkjol till? Tror ni det behövs?
 
Sv: Att sticka?

Superfint! Roligt att du gjort garnet alldeles själv! Har du färgat också?

Jag köpte isländskt plötulopi som jag sedan spann entrådigt. Så det var inte att spinna garn på "riktigt" kanske och jag färgade inte heller.


Sedan undrar jag om du ska på stickkonvent 5-7 oktober på Härjarö utanför Enköping? Anledningen att jag undrar är att jag jobbar där, och vet att det finns en manlig deltagare (jag håller i och planerar evenemanget).

Nä, jag kommer inte. Min stickning är uteslutande husbehovsstickning och experimentet att själv göra ett mönster blir såväl första som sista gången för mig - alldeles för svårt.

Men det låter väldigt trevligt! När man kollar på vad ni som kan sticka på riktigt gjort så är mycket fantastiskt fina arbeten, och av hög konstnärlig klass också.
 
Sv: Att sticka?

helst ska det inte vara mer än tre-fyra maskor i rad av samma färg.

Det här är nog inte riktigt rätt, med vanligt shetlandsgarn så behöver man inte väva in bakgrundstråden om inte det är längre än cirka tio maskor på rad läste jag nu i en bok om FairIsle-stickning.
 
Sv: Att sticka?

KL
Behöver lite hjälp. Hittade ett mönster på en mössa som jag tyckte var snyggt och tänkte ge mig på det. Dock förstår jag inte riktigt mönstret eller hur jag riktigt ska göra. Någon som kan förklara lite bättre?

Mönstret:
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
PATENT (fram och tillbaka på st):
Varv 1: 1 rätst m, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig*, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 rm, 1 rätst m.
Varv 2: 1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m löst av st som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m löst av st som om den skulle st avig, 1 rätst m.
Varv 3: 1 rätst m, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m löst av st som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 rätst m.
Upprepa v 2 och v 3 uppöver.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 89-95 m på rundst 3 med beigemelerad Karisma. Sticka 1 avigt v på avigsidan, sedan stickas det så här från rätsidan: 1 rätst m – se förkl ovan, resår 1 rm / 1 am tills det återstår 2 m, avsluta med 1 rm, 1 rätst m. Fortsätt detta mönster. När resåren mäter 3 cm, byts det till vit. När resåren mäter 6 cm (avpassa så att sista v är på avigsidan) byts det till beigemelerad och rundst 4. På nästa v från rätsidan stickas det PATENT – se förkl ovan! Fortsätt detta mönster, SAMTIDIGT som det byts färg mellan naturvit och beigemelerad på var 3:e cm till färdigt mått (avpassa så att varje färg avslutas på avigsidan). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 24 cm (avpassat efter en rand), byts det färg, SAMTIDIGT som det stickas resår 1 rm / 1 am med 1 rätst m i varje sida. Fortsätt detta mönster tills randen mäter 3 cm. Sedan stickas det 1 v slätst, SAMTIDIGT som alla m stickas ihop 2 och 2 med rm. Arb mäter nu ca 28 cm. Drag tråden genom de sista m i toppen och sy ihop mössan.
 
Sv: Att sticka?

Det här är nog inte riktigt rätt, med vanligt shetlandsgarn så behöver man inte väva in bakgrundstråden om inte det är längre än cirka tio maskor på rad läste jag nu i en bok om FairIsle-stickning.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Varken med att det inte ska vara mer än 3-4 i rad av samma färg, eller hur du menar med "invävningen".

Jag har aldrig stött på att det skulle vara problem med många maskor av samma färg i mönsterstickningen. Bakgrundstråden (den som inte syns i stickningen alltså) hänger ju bara med. Jag stickar/väver alltid in den på baksidan så att det inte blir långa garnstumpar som man kan riva upp när man tar på och av tröjan. Jag kan inte alls förklara i ord hur det görs mer än att man liksom plockar upp den varannan över och varannan under. Har man kommit in i tekniken bara gör man det :D

Blev det här inlägget begripligt överhuvudtaget? :angel:
 
Sv: Att sticka?

Det kanske skiljer mellan "islandsstickning" och "Fair Isle"? För som jag förstått det så låter man bakgrundstråden bara löpa med utan att väva in den, den kommer alltså vara helt lös på baksidan. Intressant att det verkar skilja.
Här finns det en beskrivning på hur jag gör:
http://stickskolan.se/strukturer/flera-farger/
 
Sv: Att sticka?

Kl
Fråga
Var hittar man terminologi och förkortningar på engelska? Jag kan inte alls fatta stick och virkmönster på engelska, måste åtgärdas!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp