Att sticka?

Sv: Att sticka?

Om du väljer bildstorlek och kopierar adressen till själva bilden funkar det.

6556620121_37be7f6336.jpg


Roligt att se olika mönster och få inspiration!
 
Sv: Att sticka?

Kanonfina grejer!!!!

Jag har fundering på att sticka ett par vantar... men vet inte om jag klarar av det. Jag behöver ett par när jag är ute och fotar. Då vill jag ha pekfinger och tumme fritt att använda för diverse rattar och knappar. Dvs liknande som kuskar har... men hur svårt är det?? Tumvante förstår jag på ett ungefär hur man gör med tummen, tror jag.. men om man ska ha ett finger till.. :crazy:
 
Sv: Att sticka?

Det bästa tror jag då är att göra torgvantar fast om du bara vill ha två fingrar "lösa" så gör du helvante över de sista fingrarna och så gör du fingrarna långa på torgvantarna och så kan du sticka "lock" till som du kan fälla över.. Järbo har helt okej beskrivningar som man kan laborera med :)
Lycka till!
//Petronella
 
Sv: Att sticka?

Himla snitsigt :) Ska prova de i framtiden då, just nu kan ju folk glutta in i albumet om om behöver lite inspiration. Älskar dessa vantar som du precis la upp, dom stickar sig självt men blir ändå ursnygga.. Har dock alltid varierat de första delen lite granna då jag inte gillar den helt..

Vantar är så himla lätt att sticka och mina är stickade i 2trådigt isländskt garn (plötulopi) och på stickor 4 och 5 så de går fort ;) Blir ju inte så spännande mönster när det är så stort men men.

//Petronella
 
Sv: Att sticka?

Bra tips! :) Tack! Ska sticka klart min mössa först, så ska jag ge mig på ett försök till vantar =)
 
Sv: Att sticka?

Fina alster!

Jag slutförde nyligen en kofta i léttlopi som egentligen skulle haft huva men den hoppade jag över... Tyvärr stickar jag för löst så min kofta blev helt bulkig. Den är fortfarande fin men jobbigt när saker inte blir som mönstret. Måste börja med vanan att sticka provlappar helt enkelt tror jag!
 
Sv: Att sticka?

Duktigt :) Jag är så himla lat så har inte kommit så långt på min lettlopitröja ;) Så tråkigt de händer ju inget :) Men din tröja kanske passar på någon större då då?

//Petronella
 
Sv: Att sticka?

Haha, näe, den passar på mig med, men loosefit istället för den figurnära modell som var planen =)

Fördelen med att sticka löst är väl att det växer snabbt även med tunnare garn... Men ska försöka skaffa mig mer garn och göra ett nytt försök vid nästa Islandsbesök :D
 
Sv: Att sticka?

Tröjan blev precis rätt i storlek till en sådan ung man, inte för stor men ändå med lite marginal att växa i!

Började sticka på en ugglemössa men upptäckte nu, när jag kommit till en tredjedel ungefär, att den skulle bli alldeles för stor så jag har repat upp det jag stickat och får börja om igen.
 
Sv: Att sticka?

Så här blev min mössa i Lovikkagarn till slut efter ett antal ändringar och jag är ganska nöjd med resultatet. Man kan ha knappar till ögon på ugglorna om man vill också.

DSC00012.jpg


(Fotot taget med en gammal mobilkamera så inte riktigt full skärpa.)

Jag har provat den inomhus och jag tror Lovikkagarnet är tillräckligt mjukt för att inte klia.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Mönstret till själva ugglorna finns här, men det mönstret fungerar inte utan ändringar till en mössa i tjockt Lovikkagarn, den blir alldeles för stor. Det tog ett antal försök innan jag fick något som fungerade, det svåraste var att få till ungefär samma elasticitet i både överdel och underdel.
 
Sv: Att sticka?

Tack, de blir jämnare när jag stickar hårt som jag gjort här för att få den tät.

Precis, både upptill för själva toppen på mössan och nedtill för en smal kant skall jag plocka upp maskor för att sticka dessa från "vanligt" håll. Innan måste jag också foga ihop ändarna bården och där är jag inte riktigt klar på hur jag skall göra men jag tror att enda sättet är att "sy" varvet med maskor som skall förena ändarna.

Börjar bli lite trött på enfärgat och hade gärna stickat något med olika lite starkare färger, speciellt när jag ser exempel på hur fint det kan bli. Men så är det ju det med att man kan inte ha hur mycket kläder som helst, de måste komma till användning också.
 
Sv: Att sticka?

Jag fick ihop ändarna, men det var inte så lätt för jag hade lagt upp maskorna som vanligt i början av stickningen och när jag sedan tog bort dessa blev det ingen ordning på maskorna men det löste sig - från rätsidan ser man inte "skarven".

Däremot missade jag att det var en nyansskillnad mellan de två garnhärvor jag använt, men det är så lite att det inte stör som tur är.
 
Sv: Att sticka?

Ni är så himla duktiga allihopa! :) Jag stickar hellre än bra men tycker att det är väldigt roligt... förutom kaffekoppshållarna som jag tjatat om i min egen tråd, exempel med väldigt kass nederkant:

sdc10630_182047547.jpg


Igår gav jag mig på ett annat litet projekt, och jag vill gärna presentera er för Feargal the Fishie:

sdc10644_183155443.jpg


Som sagt, hellre än bra men det är ju så kul och stimlerande!
 
Sv: Att sticka?

En liten ruda tycker jag det ser ut som, fin!

Stickade djur är kul tycker jag, gör sig särskilt bra som vantar också, finns ett par väldigt fina ko-vantar i början av tråden och jag har sett igelkotts-vantar som är underbara.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp