Att sticka?

Sv: Att sticka?

Ja, jag tror jag repar upp det och börjar om.. Har ju ändå inte kommit så jättelångt. Och, å nej jag måste skaffa mer pyssel! :angel: Det var ett textmönster som verkar vara översatt med google translate, en aning svårtytt :D

En sån här med igelkottar och ugglor vill jag göra :love:
http://textisles.com/2010/07/06/paperdolls-redux/
Underbar!
 
Sv: Att sticka?

Åh så fint! Jag är sugen på att göra en fin tröja med ok jag med. Har hittills inte gjort något större än en bebisfilt.

Tycker Garnstudios mönster ofta är fånigt skrivna...

Min stallkompis hade på sig ett par fantastiska vantar nu när det var så kallt. De var stickade i tjockt ullgarn och lite filtade, med blombroderi på översidan och en bit kläde fastsytt i handflatan som förstärkning. Sådana vill jag pröva att sticka.

Först ska jag avverka skämskorgen har jag bestämt. Har några halvfärdiga sockpar där, ett par ska färdigställas och ytterligare ett par är jag så trött på att jag nog repar upp dem och gör något roligare.
 
Sv: Att sticka?

Jag behöver fler garner nu till våren :angel: och tittade lite på Panduros hemsida för att se vad som fanns.

Finns vackra färger av ett garn som beskrivs "Bomullsgarn "Bianca", av 100 % merceriserad bomull. Förp med 50 g (ca. 160 m). Virknål nr 2-2½."

Är det alldeles för tunt för att sticka med, eller vad tror ni? Det är så svårt att se på bilden...
 
Sv: Att sticka?

Jag tror att det blir ett evighetsprojekt att sticka med. Möjligen med undantag för om du stickar spetsmönster med lite grövre stickor. Det finns massor med fina garnaffärer IRL och på nätet med underbara garner. Handla där istället för av Panduros, i mitt tycke, lilla trista sortiment.
 
Sv: Att sticka?

Ja, jag bara tittade mig omkring. Har mest köpt garn på Göksäter på Orust och hittat underbara garner där flera gånger - till väldigt bra pris! - men det är ju en bit dit, särskilt utan bil ;)

Om du har några bra tips på nätaffärer så emottas de med stort tack (om du hinner knacka ner dem i ett PM någon gång :))!
 
Sv: Att sticka?

Sajten Stickamera har många länkar till butiker och webshopar, men jag skickar ett PM också.:)
 
Sv: Att sticka?

Ja, jag tror jag repar upp det och börjar om.. Har ju ändå inte kommit så jättelångt. Och, å nej jag måste skaffa mer pyssel! :angel: Det var ett textmönster som verkar vara översatt med google translate, en aning svårtytt :D

En sån här med igelkottar och ugglor vill jag göra :love:
http://textisles.com/2010/07/06/paperdolls-redux/
Underbar!

Jättefina tröjor! Men de ser ut att vara stickade med väldigt tunna stickor? Ugglorna var jättegulliga.
 
Sv: Att sticka?

Förmodligen är de det.. Jag håller på att kopiera ugglorna till ett par vantar, och sen ska det bli ett par knähöga strumpor med igelkottar :d

Funderar på en sak. När man stickar mönster, ska det vara upp och ner då? Har kikat på en del färdiga diagram, flera gånger är de upp och ner. Varför? Det stämmer inte alls i min hjärna.. Det är garnstudio jag har varit och snurrat på igen :p
Jag tänker att på ex en vante börjar man längst ner på mönstret, närmast mudden. Men på strumpor borde det bli tvärtom?
 
Sv: Att sticka?

Det stämmer att man kan behöva ha diagrammet uppochner på strumpor, eller helt enkelt läsa det uppifrån. En del tröjor stickas uppifrån och ner, och en del sockor stickas från tån och upp så man får tänka till lite så man får mönstret åt rätt håll.
 
Sv: Att sticka?

Jag har en ny obsession - mobilsockor :laugh: De är inte det minsta komplicerade som synes, men det är första gången jag har stickat något (utom halsdukar) utan någon sorts beskrivning eller i alla fall mått. Fick visst ihop sex stycken i lördags medan jag hade tvättstugan...

sdc10785_188864202.jpg


sdc10787_188864540.jpg


sdc10790_188976790.jpg


Nu behöver jag bara fler telefoner :angel: ;) Har lovat bort två men jag vill sticka fleeeeer och vet inte vad jag ska ta mig till med dem. Nån som vill ha en för skojs skull? Gör naturligtvis efter telefonens mått och har lätt att skicka.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Jag stickade klart min tröja, men den blev för trång i halsen bla, som vanligt var det bara att sprätta och repa upp och sticka om den översta biten. Men nu blev det rätt (dock inte riktigt klar som synes):

t1.jpg




Utan ärmar var den faktiskt inte så dum heller så nu funderar på att sticka en slipover, kanske i ett mönster något liknande denna (från yllenetider):

4169485816_a2e3922669.jpg



Men jag är lite fundersam på om det kanske är ett för svårt mönster om man aldrig stickat mönster förut?
 
Sv: Att sticka?

Det tror jag att du fixar! Bara man får kläm på att hålla reda på två trådar kan man sticka nästan vilket mönster som helst, och den där västen såg jättetrevlig ut.
 
Sv: Att sticka?

När du stickar flerfärgsmönster, stickar du alltid runt från rätsidan eller stickar du även avigt ibland? Jag gillar inte alls tanken på att klippa upp och sy ärmhål som beskrevs i länken till västen.
 
Sv: Att sticka?

Jag stickar i stort sett alltid runt, någon gång har jag gjort flerfärgsstickning fram och tillbaka på hälen till sockor men jag är inte alls kompis med avig tvåfärgsstickning. Att klippa är inte så otäckt som det låter! Jag gjorde det på bebisfilten. Bara man har sytt ordentligt runt om.
 
Sv: Att sticka?

Jag stickade en provbit av överblivet garn i ett enkelt tvåfärgat mönster och det som ser så lätt ut visade sig inte alls vara så enkelt, men mot slutet började jag få in tekniken även om det inte gick så fort. Precis som du skrev så är det att hålla reda på trådarna som är det svåra.

Om garnet jag beställt passar i kvalitet och färg så kör jag på det mönster jag länkade till. "Garnet" jag fastnade för är ospunnet, som ett förgarn ungefär tror jag, och skall först spinnas entrådigt och sedan tvinnas till att bli tvåtrådigt. Enklast hade förstås varit att använda samma garn som i beskrivningen, men det var ett blandgarn med viskos i och jag gillar bäst de i ren ull.
 
Sv: Att sticka?

*knapp*

Jag har hittat en beskrivning på benvärmare på rundsticka - men har aldrig stickat på rundsticka förut. Något särskilt man behöver tänka på (förutom att räta på räta blir slätstickning osv.) - med avmaskning till exempel? Dubbel resårstickning borde väl fungera "som vanligt" med två räta, två aviga osv. på ett jämnt antal maskor?
 
Sv: Att sticka?

Rätt längd på rundstickan är viktigt, kanske kan det bli svårt att sticka så liten omkrets som benvärmare har men då går det såklart att använda strumpstickor istället.
 
Sv: Att sticka?

Jo, det listade jag ut när jag tänkte sticka något litet bara för att se hur stickan funkade :D

De hade inga 40cm som jag hade tänkt mig så tog en 60cm och det går bra med 80 maskor. Får eventuellt sy resår i öppningarna om det blir för stort. Jag har dock rejäla vader ;)
 
Sv: Att sticka?

Garnet har rätt färg och struktur, men jag hade räknat fel på tjockleken. Tvåtrådigt blir för tjockt och entrådigt för tunt, katten också ...

En tröst åtminstone är att jag tycker mönstret blir fint, så jag får väl försöka hitta ett annat garn och börja om:

v.jpg


(Finare färger i verkligheten och mönstret ser också bättre ut när det dras ut lite på bredden)
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Snyggt!

Jag stickar mössa i tunt garn med tunna strumpstickor, så det går inte så fort. Mina händer gillar inte det pågående projektet, så jag får sticka lite åt gången. :(
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp