Att sticka?

Sv: Att sticka?

Vad lustigt att du sa det - min kusin visade bilden för sin dotter som jag lovat sticka en makrill till :D och lilla dottern, snart tre sa "Där är en fiskvante!". Vet inte exakt hur hon tänkte, men då syntes det i alla fall till hälften vad det ska föreställa!
 
Sv: Att sticka?

Söt liten fisk.

Själv ska jag nog ta och fota lite alster som färdiggjorts bl a två par gristofflor, för dem har jag väl inte visat här, och en kudde i flätstickning.

Just nu så håller jag på med en kortärmad kofta. Letade länge och väl efter något som skulle passa mitt 400g garnnystan jag ropat in på Tradera. Lite ull och mest acryl. Skulle passa till aranmönster kan man tro av namnet på garnet. Heter nåt med aran.
Stickfastheten ska enligt banderollen vara ca 15 m per 10 cm med 4-5 i stickor. Hah, jag får lätt 20 maskor med 4:an om jag drar åt lite. Enligt mönstret ska man sticka 17 maskor. Och så hoppas jag att garnet räcker, man rekomenderar 450 g. Men men, jag får väl antingen skarva i med annat garn eller se om det går att få tag i samma garn. Eller, fifan, repa upp skiten och göra nåt annat.

Denna är det jag gett mig på:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=121&d_id=27&lang=se
 
Sv: Att sticka?

Vad fint, hoppas att garnet räcker!

Jag stickar sockor i avbruten mosstickning för att göra av med lite av allt sockgarn som blev över efter bebisfilten. Det blir fint, jag tror att man kan dämpa alla möjliga hysteriska färger med den tekniken.
 
Sv: Att sticka?

Vad är avbruten mosstickning? Det har jag inte hört talas om förut.


Jag har förresten beslutat att sticka upp alla mina garner innan jag köper en massa nytt. Det ligger ett mohairliknande ljust diarréfärgat garn i min garnlåda och jag har i mitt stilla sinne undrat VAD i hela fridens namn det kan tänkas bli. Men på Drops design har de flera tröjor och sjalar som kan passa. Har 150 g och ca 100 g räcker till en enkel tröja.

Mitt ljusbruna melerade krulliga garn ska bli en fårskinnsfäll. Måste köpa brunt ullgarn att blanda med och till benen på "fåret".

Sen ska nog restgarner få vara med i min experimentverkstad. I stickboken jag fick i julklapp av svärmor så visas det exempel på experimentell stickning. Man stickar lappar och sätter ihop till väskor, tröjor etc. Jättespännande tycker jag.

Eller så får det bli strumpor av restgarn för hela slanten.:D
 
Sv: Att sticka?

Avbruten mosstickning är som vanlig mosstickning fast man använder två färger, och stickar mosstickningsvarven med den ena färgen och vanliga räta varv emellan mosstickningsvarven med den andra färgen. Det var en stickbloggare som hade gjort så och det blev jättefint. Nu använder jag ett sjävrandande garn i svart, rött grönt, och ett enfärgat mörkgrönt, men jag ska pröva samma teknik med det där trista prickiga kaffefärgade sockgarnet som jag har, det kanske blir jättefint tillsammans med något mer färgglatt.
 
Sv: Att sticka?

Men hur många varv mosstickning är det mellan de räta? *nyfiken och vill prova* :D
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Varannat varv är mosstickning, och varannat rätt. Alltså ett varv i det färgglada garnet, med 1r, 1a, osv. Sedan ett rätt varv i det enfärgade garnet. Sedan ett varv med det färgglada, med 1a, 1r osv. Sedan enfärgat rätt igen.
 
Sv: Att sticka?

Spänningen är olidlig. Ska garnet räcka?

Nästan klar med den kortärmade koftan. Flätstickningen är tradig men det blir fint. Ärmarna blir lite fladdriga för jag stickade för löst, vågade inte sticka så hårt när det stod att jag skulle maska på LÖST. Inte så kul om det stasar på överarmarna.

Den blir lite för tight på mig så syster J får den nog. Hon är storleken mindre.
 
Sv: Att sticka?

Jag har en nästan färdig tjock mössa och en nästan färdig ulltröja, men att få dem helt färdiga går väldigt trögt. Inte kul att sticka vinterplagg när det känns som det snart är vår så det lutar nog åt att jag lägger undan dem till nästa höst/vinter.

Men en väst i olika blå nyanser skulle vara kul att ha, bara jag kunde hitta något fint mönster.
 
Sv: Att sticka?

Haha, hade jag haft tre meter garn till så hade det räckt.:D Så jag tog och köpte ett liknande garn och stickade kragen bara. Syns knappt att det är ett annat garn, bara i ett visst ljus.

Tyvärr så gav jag bort tröjan till syster i födelsedagspresent innan jag han fota den. Men jag träffar henne ju fler ggr så det får bli fotografering nästa gång vi syns.

Nu håller jag på att virka en kant rund en rosa halsduk i kid silk som jag gjort. Var inte lätt att hitta lämpligt garn till det. Till slut hittade jag ett tunnt rosa ullgarn i mina egna gömmor som fungerar. Jag är inte så bra på att virka så vi får se hur det blir.
 
Sv: Att sticka?

Nästa projekt ska nog bli att sticka upp alla jäkla restgarner. Det får bli strumpor, någon tröja och mössa tror jag. Kanske någon vante.
 
Sv: Att sticka?

Jag sticker på och försöker avverka oavslutade julklappar. Just nu en kofta i bomullsgarn till svärmor. Har 1,5 framsida kvar + kanterna och jag är NÅGOT stressad... Vill hinna göra färdigt mammas halsduk innan fredag, eftersom jag åker upp till mamma på lördag. :crazy:
 
Sv: Att sticka?

Humm humm. Jag har ju en del också. Tänkte spara en del, bra till detaljer o sånt, men det mesta tänkte jag göra mormorsrutor av. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

-knapplån-
Tjipp!
Jag ser mig själv som ganska så erfaren stickare för husbehov, även om det är starkt begränsat till basala tekniker och mönster.

Däremot har något till synes vitalt gått mig förbi: PATENTSTICKNING.
(enligt min mor, och många andra, är det lösningen på allt och det mesta)
Vilka egenskaper har denna teknik, när är den tillämpbar?
Hur skiljer den sig från andra resårer (patent är väl likaledes resår som struktur?:confused::o)?
 
Sv: Att sticka?

Jag tror det kan finnas flera varianter, men det brukar väl till strukturen vara något liknande enkel resårstickning fast lite tjockare. Ganska vanligt att sticka hela tröjor i patentstickning, men jag personligen gillar det inte, väljer mycket hellre en vanlig slätstickad tröja än en i patent.
 
Sv: Att sticka?

Det blir nog en bebisfilt till.. fick precis veta att en vän ska ha barn i juni. Hon har ett halvt zoo hemma så jag ska se om jag kan knåpa ihop nåt mönster med lite djur på.

Häromdagen köpte jag några nystan tvåtrådigt ullgarn i mullvadsfärgat och två lila toner, tänkte det kunde bli fina vantar.
Men det enda jag har stickat på sistone är att jag stickade in sladden till mitt handsfree för jag blev vansinnig på trasslet. Tog ett hysteriskt sockgarn och stickade en i-cord med sladden i mitten. Ser riktigt trevligt ut.
 
Sv: Att sticka?

KL

Hjälp!
Är helt ny på stickning, har bara virkat en hel massa.
Men nu har jag startat ett stickprojekt; en tröja! Hittade ett enkelt mönster på Garnstudio och satte igång. Fick räkna om lite, men inget invecklat. Har gjort resåren och ca 2 cm till, går superbra!

Men, min dumskalle! Jag hade inte läst ordentligt.. Mönstret skulle ju stickas på rundsticka! Jag äger inga rundstickor, bara vanliga jumperstickor. Måste jag dra upp allt igen, eller går det modifiera på något sätt? Är ffa minskningar och så jag tänker på..

Suck, jag blir tokig på mig själv :crazy:
 
Sv: Att sticka?

Det brukar alltid gå att modifiera. Har du ett diagram, eller bara textmönster? Däremot brukar det vara lättare att använda rundsticka för att du inte behöver sticka så mycket aviga maskor. Jag hade nog tagit upp det och skaffat en rundsticka för att slippa sömmar. Men som sagt är jag övertygad om att det går att sticka alla mönster på båda sätten.

Har ägnat morgonen åt att repa upp ett nästan färdigt par med sockor, jag insåg att jag inte tyckte om dem och att garnet kunde bli något trevligare. Jag gissar att jag kommer sticka ett par långa tå-upp-sockor i alpresår eller vad det heter.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp