Att sticka?

Sv: Att sticka?

Vilket fint spetsmönster! Är det en sjal?

Ikväll blir det klippklipp! Gjorde klart stickandet och fäste trådarna på filten i morse, och hann sy en av sömmarna på lunchrasten (min symaskin står hemma hos en kompis för jag har inte plats med den) så ikväll ska jag dit och sy den andra sömmen och klippa upp filten innan jag syr dit baksidan. Jag vill brodera en liten lapp och sätta på baksidan med bebisens namn, årtalet och att det är jag som gjort filten, får se om jag hinner det under dagen.
 
Sv: Att sticka?

Mamma mia! Det kändes väldigt konstigt att sätta saxen i en stickning! Men det fungerade. Jag sydde två sicksacksömmar på vardera sidan om klippkanten, tog ett djupt andetag och klippte. Den knepiga biten var att få dit baksidan snyggt. Ena kanten blev lite bredare än den andra, men jag tror inte att någon kommer stå och jämföra dem.
Det blev ett litet broderi med pojkens namn och årtal. Skrev med mig själv först men lappen blev så stor att det såg fånigt ut så jag klippte bort det. Jag hoppas grabben kommer ihåg mig när han är 37 och har helskägg och motorcykel ändå:)

Filten fick provåka tvättmaskin för säkerhets skull, och det tålde den, så nu hänger den på tork och jag ska försöka ta en bild om någon timme när det blivit lite ljust ute.

Vad jag nu ska sticka, vet jag inte. Men det kommer ha med sockgarn att göra. Jag misstänker att det blir randigt.
 
Sv: Att sticka?

Bild-dags!
69082_20Dec11_DSC00948.JPG

69082_20Dec11_DSC00947.JPG

69082_20Dec11_DSC00933.JPG


Tyvärr tagna med kass mobilkamera.
 
Sv: Att sticka?

Snyggt!!!





Jag har svårt att komma igång efter 2 dagars intensiv feber och jag har framför allt svårt att prioritera vilken av alla tilltänkta julklappar jag ska satsa på att göra klart. Har redan prioterat bort några, som ska ersättas med annat på tors-fre, men av de jag har kvar vet jag inte hur jag ska göra. Inte helt feberfri, men huvudvärken har åkt ner till "normal" nivå och jag har inte ont i hela kroppen idag, så jag borde kunna sticka idag.
 
Sv: Att sticka?

Vilket fint spetsmönster! Är det en sjal?

Japp! Jag ska göra en likadan, fast en riktigt stor, tänkte jag. Behöver bara hitta en mottagare först. Vad ska jag med alla sjalar till, liksom? De är roliga att göra, men de behöver ett syfte också.

Den på bilden är för övrigt stickad i ett garn jag köpte på loppis för några år sen. Handkardat, handspunnet och handfärgat med björklöv 1980. :D
 
Sv: Att sticka?

Jättefin! Men jag förstår inte hur du klarar att sticka flerfärgat mönster samtidigt som du lyssnar på föreläsningar? Jag kan sticka samtidigt som jag lyssnar på en ljudbok eller ser en film på tv men då är det slätstickning och det brukar sluta med att jag när filmen är slut upptäcker att jag har stickat en decimeter för långt.
 
Sv: Att sticka?

Jag stickar också under föreläsningar, både enkla inget-mönster-alls och tänka-till-mönster, men det gäller att välja projekt efter föreläsning. :) Och för min del får det gärna vara nåt jag gjort förut, för att jag ska kunna göra föreläsningen rättvisa. Då vet hjärnan vad den ska göra, med någon enstaka påminnelse då och då.
 
Sv: Att sticka?

Flerfärgade mönster är egentligen inte så svårt tycker jag. Bara jag har ett bra diagram att följa, och de flesta mönster repeterar sig så att man efter ett tag har i alla fall vissa varv i huvudet. Som hjärtmönstret på filten, det gick mer eller mindre av sig själv medan cirkelmönstret i mitten krävde mer koncentration. Däremot skulle jag inte ge mig på ett spetsmönster när jag hör på något viktigt! Men till filmer och ljudböcker stickar jag vadsomhelst.
 
Sv: Att sticka?

kl.

Jag VILL sticka en mössa men hittade inget garn jag säkert kunde säga passar till en mössa men så såg jag en Lovikkamössa i en ljus naturgrå färg som var himla snygg så det blir det garnet (dock en lite annan modell på mössa). Tyvärr måste jag vänta tills efter jul innan jag får det.
 
Sv: Att sticka?

Tråkigt att vänta!
Jag ska ut och åka tåg imorgon och tar med mig ett halvklart par sockor som har legat i skämskorgen sen i somras.
Dessutom har jag tänkt sticka in sladden till min handsfree under julhelgen, har sett flera som gjort det och det verkar motverka trassel väldigt bra.
 
Sv: Att sticka?

Hej :)
Ny på detta forum (fast har läst mkt) :)
Har läst denna tråd flitigt men då mkt av de jag stickat varit presenter o julklappar så har jag inte kunnat lägga upp ngt på facebook som jag kunnat länka till här. Men hitta så en annan sida där jag kunde lägga upp foton :) Så nu tänkte jag visa lite av de jag stickat i höst (började med stickning i slutet av sommaren) och vinter :)

photostream

photostream

Döskalletröja till mig själv i isländskt ullgarn (som allt annat jag stickar...)

photostream

photostream

Grå tröja till mig själv - den första grejjen som jag stickade i augusti :) Ganska stolt även om det är lite fel här och där ;)


((Kommer mera...))
 
Sv: Att sticka?

Nehe då kommer de inte mera, eftersom bilderna inte syns :(

//Petronella

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197 I den tråden beskrivs hur man laddar upp bilder till Buke.


Kl

Jag går ofta in i den här tråden och fascineras över era alster. Som gravid fick jag mycket gjort. Men nu, när lillparveln är knappt ett år har ingenting blivit gjort. Prioriteringen har ändrats en hel del... Men det är härligt med all den inspiration ni kommer med, kanske jag kommer bidra med något framöver. Vi får se! :)
 
Sv: Att sticka?

Tack. Fast jag vet att jag gjort rätt :) Bara ngt med själva adressen från de senaste bilduppladdningsstället som inte funkar. Har alltid funkat med bilder som jag lagt upp i bloggen, men de tar sån tid o ladda upp alla där....

En ettåring tar väll ganska mkt på krafterna så de är fullt förstårligt att inte stickningen hinns med :)

//Petronella
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp