Att sticka?

Sv: Att sticka?

*kl*

Det går framåt med mina sockor. Jag har nu avklarat en häl, och det var lättare att förstå beskrivningen när man hade stickningen framför sig. :)
 
Sv: Att sticka?

kl

Jag gav upp spinnrocken, den vill helt enkelt inte samarbeta (kanske för att den är gjord för att spinna lin?)

Men kolla här vad jag gjort, en slända ... och den fungerar!

IMG_0053.jpg
 
Sv: Att sticka?

Coolt! Och jag har bara en cm kvar till minskningen för tån på min första socka =) Går över förväntan, även om jag slåss och bråkar med de fördömda strumpstickorna som smiter så jag tappar maskor emellanåt.
 
Sv: Att sticka?

Vi vill se bild! Jag har inte provat på att sticka någon socka, men jag kan tänka mig att det inte är det lättaste.
 
Sv: Att sticka?

Ja, bild!!
Socka nr två borde kännas lättare.
Jag funderar just på vad jag ska sticka härnäst. Jag har visserligen två oavslutade par sockor men jag är inte alls sugen på att sticka på dem just nu. Blir väl vantar igen:)
 
Sv: Att sticka?

Har tagit en bild, får se om jag orkar slänga ut den ikväll eller i morgon. Nu ska jag gå o slåss med nummer två :)
 
Sv: Att sticka?

Hur går det med din Johnson-mössa?

Jag har stickat en till tröja av svart ullgarn, ofärgad ull av typ lantrasfår så ullen är lite grövre och stadigare än "vanlig" ull och naturfärgen ger mycket mera liv åt tröjan.

Fantastiskt vilken kvalitet och passform/utförande man får när man stickar själv, mina finaste ulltröjor sen innan funderar jag nu på att ge bort för jag tycker så mycket bättre om de nya.
 
Sv: Att sticka?

Haha, stickfasthet, vad är det? Jag stickade klart den, och den passar möjligtvis en alldeles nykläckt bebis:P Men nu vet jag att jag klarar mönstret, så planen är att pröva igen och räkna på stickfastheten denna gången. Den blev fin, men pytteliten.

Vad jag blir sugen på att sticka en tröja när jag läser om dina Anders!
 
Sv: Att sticka?

Här stickas det färgglatt för fullt!
En vän fick barn väldigt nyligen och jag har funderat och funderat vad jag skulle ge för en present.
Det slutade med att jag beställde ett lass med sockgarn i olika gröna och gula färger för en Lativan Garden Blanket, en liten barnfilt som borde passa i vagnen. Har börjat sticka på den idag. Det är det största jag har stickat hittills, fast mindre än en vuxentröja.
Den stickas runt runt och sen ska man göra det där läskiga som heter steek på engelska, när man syr två sömmar och klippper upp emellan. Filten ska sedan fodras med bomullstyg på avigsidan.
Garnet jag använder är Regia sockgarn, tänkte att det var fiffigt med något tvättvänligt, och det skall hålla i all evighet så eventuella framtida småsyskon kommer kunna ärva filten sedan.
 
Sv: Att sticka?

Om du stickar en tröja måste du ta en bild och visad den, jag är övertygad om den kommer vara något alldeles extra i tröjväg!

Surfade på internet för att försöka hitta ett par kardor så att det kan hända något med min gotlandsull, men istället råkade jag beställa 8hg brun ull från en mycket gammal fårras, Jacob får. Kunde bara inte låta bli när det såldes till lågt pris och jag gillar den mörkt bruna färgen, lite åt det chockladbruna hållet. Det är roligt att sticka lite när man har tid över, men argh ... jag behöver inte fler tröjor ... får väl skicka några för omplacering.
 
Sv: Att sticka?

*kl*

Gaaah! Min mamma hade stickat en mössa i kamoflage-garn!!!! :love: Den var sååå cool!!! Men hon kommer inte ihåg var hon beställde garnet. Någon som kan komma på att de sett nåt sånt? :) Jag har fått hem mitt reflexgarn, men det var en liten besvikelse... för detta var inte riktigt garn. Mer som en platt tråd- 2,5 mm bred. 10 meter per rulle, så jag beställde tre. Det riktiga reflexgarnet var naturligtvis slut. Jag som hade hoppats på att kunna sticka en mössa med en reflekterande töltande islandshäst på :love: Håller på o skissar på diagram till hästen på ett papper. Får fortsätta leta, vill sticka reflexkant på mina sockor som jag ska ha i stallet osv. Så häftligt ju :)
 
Sv: Att sticka?

Tack för den komplimangen, det värmde! Någon gång ska jag nog våga mig på en tröja! Jag skulle vilja sticka en fin kofta i tvåtrådigt ullgarn i flerfärgsstickning någon gång.

Under tiden växer bebisfilten sakta men säkert, jag är inne på den femte hjärtraden av åtta innan själva krumelurmönstret börjar. Det kommer ta sin lilla tid, men jag tror den blir fin. Det är gula hjärtan längst ute i kanterna, sedan mörkgröna, och krumelurmönstret blir ljusgrönt, bakgrunden är en mörk blågrönaktig färg. Ska försöka ta en bild imorgon när det är ljust.

Prosit: kamouflagegarn har jag sett någonstans. Ska fundera lite och se om jag kommer på var någonstans. Hoppas du hittar reflexgarnet, verkar kul att pröva!
 
Sv: Att sticka?

Okej, måste kolla in Järbosidan, Prosit. De har för övrigt en snygg klänning jag vill sticka åt mig. SOm passar bra på vintern (heter Signes tunika, tror jag det var, ett gratis mönster).
Imra, måste också ge dig en komplimang för den superfina vanten! Jag brukar inte orka sticka med så många olika färger, men imponeras av dem som ids. Lånade en bok om Kaffe Fassett där han hade en höstlövskappa med omkring 35 (!!) olika nyanser! Cool kappa, och jag blev lite sugen, men hej, vad mina axlar gör ont av att bara titta på den!

Håller på att sticka sista ärmen på sonens tröja, han tycker den är jättegosig (valde själv ett sånt där läbbigt akrylgarn, men det är ju mjukt och kan tvättas i maskin). Så började jag virka pulsvärmare eller vad det heter, men någon spillde nåt äckligt på den, så den luktar inte gott, får kassera och göra nya.
 
Sv: Att sticka?

Tackar! Själva stickandet med flera färger är inte så jobbigt, däremot att fästa alla trådarna när man är klar:P Är mycket nöjd med mina vantar, jag rider omkring med varma händer trots kylan, och råkar jag få vatten på vantarna när jag fyller på i hagen så är jag varm ändå.

Jag tror att akrylgarnerna är bra mycket trevligare nuförtiden än när jag stickade mina första vantar som gnisslar sådär riktigt akryläckligt!

Börjar bli klar med hjärtraderna på bebisfilten, imorgon ska jag åka buss halva dagen och sen ska jag hålla en kompis sällskap på sjukan några dagar, så då borde jag ha mycket tid att sticka på den.
 
Sv: Att sticka?

kl.

Jag tror jag skall sticka en mössa. Naturfärgad brun ull är det garn som står till buds, frågan är bara vilket mönster. Kanske detta, det borde väl kunna användas till en herrmössa?

utopia+hats+3492+300.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 359
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp