Att sticka?

Sv: Att sticka?

Hur går det med bilden? ;)
Efter en kall dag i höstvindarna så kan jag gärna ta receptet oxå.... eller.. jag menar... beskrivningen :angel:

Det går lite segt. :( Har inte haft tid/ork att göra annat än somna i soffan när jag väl kommit hem den här veckan och handen har strulat. (Imorn ska stygnen äntligen av - jäj!)

Alltså, det är väldigt enkelt.
1. Mät områdets storlek.
2. Lägg upp tillräckligt många maskor för önskad bredd.
3. Sticka slätstickning, dock med näst sista maskan i varje varv som "fel" (avig i rät varv, rät i avigt varv).
4. Eventuellt avmaska sista maskan i varje varv efter halva höjden för att få en mer trekantsliknande form.
5. Avmaska vid önskad storlek.

Tadaa! :D
 
Sv: Att sticka?

Ammar du nu, alltså?
Jag blev betydligt mindre känslig efter amning, så det tror jag säkert att du blir också. Var också väldigt känslig under amning, med lite sår och ffa ÖMHET!

Nej, jag ammar inte, men vi tänkte väl skaffa barn om nåt år. (Går ju inte att planera sånt, men jag vill gå färdigt skolan och så ska min sambo sluta med sina mediciner.)
 
Sv: Att sticka?

Tackar! Ligger de kvar då? Eller fladdrar de omkring o smiter ut i urringningen eller liknande när man minst anar det? :rofl:
 
Sv: Att sticka?

kl.

Jag fick hem min Gotlandsull och provade att spinna - gissar att jag behöver skaffa ett par riktiga kardor om det skall bli något annat än Lovikka-garn av det.
 
Sv: Att sticka?

En sak är säker, garnet spinner sig inte av sig själv, tar minst lika lång tid som stickningen. Men jag börjar få in snitsen tycker jag, så här blev det jag spunnet utan att ha kardat först:

g1.jpg




g2.jpg
 
Sv: Att sticka?

Ha, vad häftigt! Jättefint!
När jag var liten gick jag ofta på Skansen med min far och där fick man karda, spinna och väva. Jättekul! Måste kolla till min ull ute i torpet...
 
Sv: Att sticka?

Det gick att sticka en vante med det också, även om entrådigt gjorde att den drog sig lite på snedden. Sen filtade jag den lite också så den blev jämnare.

vante-2.jpg


Men vilket jobb för en enda stackars vante ...
 
Sv: Att sticka?

Har bara en och den stoppar jag undan tills jag kan låna, eller hittar billiga begagnade, riktiga redskap.

Men en tumlös vante har jag i alla fall gjort ... haha.
 
Sv: Att sticka?

HAr kommit igång igen med stickandet med förkylningen. Man blir ju galen av att inte göra något...

Håller på med en sjal i spetsmönster, men den tar evinnerlig tid, så jag fortsätter med sonens tröja, som ju är lite seg att avsluta. Har börjat på en ärm och en kvar, han vill så gärna ha den, så jag måste få färdigt den snart! Och det börjar bli kallt nu! Så ville han ha sockar eller vantar om det blir garn över, vilket jag inte tror att det blir. Men det finns massor av annat!
 
Sv: Att sticka?

Och här är praktiken slut, så nu har jag både vanliga skoldagar och lite piggare kvällar att fortsätta sticka på. :D I natt ska jag dessutom jobba vaken jour, så jag hoppas på att kunna sticka lite mellan alla andra saker jag tänkte sysselsätta mig med.
 
Sv: Att sticka?

Gick mycket lättare att spinna i andra försöket så det blev garn till en andra vante ändå, även om resultatet är av karaktären "Hej, kom och hjälp mig!" Men men, efter tvätt är de användbara i alla fall.

vantar.jpg
 
Sv: Att sticka?

Jag tycker de ser jättefina ut! Varma och täta.
På jobbet inatt stickade jag på ett par norskinspirerade varntar i vitt och blått. Tyvärr inte den porslinsblåa jag tänkt mig, men det blev ganska fint ändå. Nu fattas det bara tummar!
 
Sv: Att sticka?

Gah! Jag har påbörjat en Bloody Stupid Johnson och inser att jag inte direkt är så bra på flätor. Eller short rows. Eller att sticka ihop saker på olika ledd. Eller på att kontrollera stickfastheten. Jaja, någon gång kanske den blir klar..
 
Sv: Att sticka?

Ull är ett mycket förlåtande material att arbeta med speciellt när det gäller slätstickning som filtas efteråt, vilket är tur för mig.

Jag behöver en mössa, men lär inte sticka någon liknande ovan. Dessutom stickar jag inte som man skall enligt stickläran utan "bakvänt" så att jag fångar garnet med högerstickan över garntråden istället för under. För slätstickning fungerar det (bättre tom) men jag misstänker att det skulle ställa till problem om jag gav mig på flätor och liknande.
 
Sv: Att sticka?

Ull är fantastiskt!

Det tar sig med Bloody Stupid Johnson, jag räknade ut hur man skulle fästa flätan vid resåren, short rows funkade när jag fuskade lite, ska bli spännande att se om jag fixar att montera ihop flätan. Det är en väldigt underligt konstruerad mössa, men snygg blir den!
 
Sv: Att sticka?

Efter gårdagens djupfrysta ridtur inser jag att jag behöver något foder i mina ridhandskar. Följaktligen stickar jag nu ett par nästan kriminellt färgglada trefingervantar i ullrester. De blir rutiga, randiga och vagt norskaktiga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 359
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp