Att sticka?

Sv: Att sticka?

Kl

Jag har stickat och tovat gristofflorna men de krympte inte så mycket som jag befarat så antingen sparar jag dem något år eller två eller ger bort dem till ett större barn.

Bara å sticka nya.

Mina andra projekt får vänta lite. Jag måste sticka lite raggsockar och vantar till mitt barn. Och någon halsduk. Han är i skriande behov.
 
Sv: Att sticka?

Gilla! Vantar och sockor åt barnet, alltså.

Stiltje för mig, har alldeles för mycket ont i rygg och nacke. Måste börja träna ordentligt igen nu, annars blir det varken stickning eller annat vettigt.
 
Sv: Att sticka?

Här är det stiltje av tidsskäl. :( Praktik 7-16, sen stallet o ta hand om två hästar. Sen kommer jag hem, kollar mailen och slocknar i soffan. :crazy: Jag som har MASSOR att göra!
 
Sv: Att sticka?

*kl*

Svär över strumpstickor, trasslande garn och stickbeskrivning. Men jag SKA sticka ett par sockor.
 
Sv: Att sticka?

kl.

Att få till axelpartierna visade sig vara det knepigaste, men nu efter ett antal omstickningar är de ganska bra och tröjan helt färdig. Helnöjd med resultatet!
 
Sv: Att sticka?

Inte bara jag då som det är massa "gör om-gör rätt" för.:D


Nu har jag tillverkat två par ullvantar till familjemedlemmen på 20 månader. Han har invigdt ett par av dem i stallet i spån och torv ...
 
Sv: Att sticka?

Så är det förvisso, men det är å andra sidan det första jag stickat i mitt liv så ...

En vante har jag stickat från återvunnet garn från en gammal ulltröja som jag lagt dubbelt för att få tillräckligt tjockt. Paren har jag kvar att sticka, men vantar är ganska kul eftersom de går så fort att få färdiga.

vante.jpg
 
Sv: Att sticka?

Jag är imponerad vad fint du stickar! Hur gör man när man skickar med dubbelt garn? Bara att köra parallellt eller behöver de snurras ihop på något sätt?
 
Sv: Att sticka?

Jag nystade om det så att jag hade båda trådarna ihopa på samma nystan, men ingen tvinning eller något sådant. I den färdiga stickningen är det näst intill omöjligt att se att det är två garntrådar men det kan bero på garnet som är gjort av fem tunna trådar ihopa utan twist.
 
Sv: Att sticka?

Hur går det med sockorna?

Här är det också sockor på gång, ett par ullsockar åt en kompis (om de passar, har inte haft henne här för att pröva dem). Jag använde restgarn, och av en färg blev det 8 cm kvar totalt när jag var färdig! Lite svettigt på slutet.. Det var det sista av mitt underbara åskblåa tretrådiga från Kampes. Jag prövade att sticka med en tråd björntråd i hälen, hoppas det håller bättre. Mina sockor som jag har i samma garn har jag fått laga några gånger på hälen eftersom garnet är ren ull och inget nyloninslag, förhoppningsvis håller det bättre såhär. Det garnet blir tokvarma sockor, det är som om man har såna där toe warmers i stövlarna!

De där sockstackarna jag började i supertunt garn har avstannat totalt, fy vad tråkigt det är med slätstickning på jättetunna stickor. Jag föredrar att använda två färger och sticka något fint mönster.
 
Sv: Att sticka?

Hur går det med sockorna?

Jotack, jag svär så det osar här hemma.... får superont i axlarna och armarna av att sticka med strumpstickor. Jag spänner mig för mycket, det är för många pinnar att hålla reda på. De hakar i varandra, jag tappar maskor o håller på. Igår testade jag att i stället börja på en socka på en rundsticka, och jäklar så mycket fortare det gick. Så jag bestämde mig för att skaften får stickas på rundsticka i stället. Det är ju liksom bara resårstickning i typ 25 cm, så då känns det onödigt krångligt att trassla med strumpstickorna. Sen får jag väl gå över på såna när jag kommer till hälen tänkte jag. Det är ju inte så lätt att smalna av på en rundsticka heller, till slut blir det för få maskor så då måste jag ju trassla oavsett. Stickade 1 dm skaft på nån timme igår, samma längd på andra sockan har tagit mig en vecka pga strumpstickorna :crazy:

En fråga till er som kan detta..... gör jag mig en otjänst som stickar på rundsticka? Krånglar jag till det oerhört mycket?? Min tanke är att när det blir dags sticka över på strumpstickorna bara, inte sitta o pilla över maskorna. Det borde väl funka??
 
Sv: Att sticka?

Jag har övergivit strumpstickor helt. Använder en lång rundsticka och "magic loop"-metoden. Alla gillar det inte men mig passar det bra. Då kan jag använda rundstickan hela vägen och slipper dessa strumpstickor som jag bara tappar och tappar bort. Finns bra instruktionsvideor på nätet om du vill pröva!

Jag glömde än en gång att fotografera innan jag gav bort, men jag stickade ett par ullsockor i grått, blått och rosa till en vän och blev jättenöjd med dem. Tjocka och varma till tusen.

Nu håller jag på med enkla ullvantar och planerar att sy något slags skalvantar i kläde att ha utanpå de stickade vantarna. Får se hur det blir.
 
Sv: Att sticka?

Jag ska också göra vantar, efter att mina tuttvärmare är klara. Är sydd i vänster pekfinger, så jag har haft lite svårt att sticka ett tag. :crazy: Idag orkade jag dock inte vara utan längre och har testat flera olika projekt. Det enda som funkar hyffsat bra är tuttvärmarstickning, så då får jag väl göra ett gäng tills stygnen åker av (på fredag).
 
Sv: Att sticka?

Jag ska också göra vantar, efter att mina tuttvärmare är klara. Är sydd i vänster pekfinger, så jag har haft lite svårt att sticka ett tag. :crazy: Idag orkade jag dock inte vara utan längre och har testat flera olika projekt. Det enda som funkar hyffsat bra är tuttvärmarstickning, så då får jag väl göra ett gäng tills stygnen åker av (på fredag).

Eh, utveckla gärna det där med tuttvärmare :rofl:
 
Sv: Att sticka?

Jag har övergivit strumpstickor helt. Använder en lång rundsticka och "magic loop"-metoden. Alla gillar det inte men mig passar det bra. Då kan jag använda rundstickan hela vägen och slipper dessa strumpstickor som jag bara tappar och tappar bort. Finns bra instruktionsvideor på nätet om du vill pröva!
Har lurat på magic loop faktiskt. Ser himla smidigt ut. Har skrivit ut en beskrivning som jag tänkte försöka mig på. :)
 
Sv: Att sticka?

Tuttvärmare - små lappar att sätta inne i bhn så att vårtgårdarna inte blir kalla och tuttarna förvandlas till isbitar med massor av skrikande nerver.
Återkommer med bild. :D
 
Sv: Att sticka?

Kul! Se till att ha en rundsticka med mjuk kabel, jag blir tokig på de där stela som bara krullar sig!
 
Sv: Att sticka?

kl

Jag hade inte tänkt sticka mer för jag har egentligen tröjor tillräckligt men nu är jag sugen på att göra en tröja till i svart eller mörkbrunt ofärgat ullgarn, riktigt vilket garn har jag inte bestämt än. En tanke som lockar är att köpa råull som jag sedan själv spinner till garn. Någon som har gjort det och kan säga hur svårt det är?
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp