Att sticka?

Sv: Att sticka?

Du får lägga in pausgympa med jämna mellanrum.;)

Stickar du med vanliga stickor eller med rundsticka? Jag tycker att det är bekvämare att sticka även fram-och-tillbaka-stickning med rundsticka. Det blir lättare i handen och man behöver inte vifta lika mycket med armarna.
 
Sv: Att sticka?

Tack!

Jag har stickat en del när jag suttit i en karmstol med stöd för armbågarna, det kan ge avlastning för musklerna i axlarna och minska den statiska belastningen. Det är lite av samma typ av belastning som ger "musarm" och där har jag för mig att rekommendationen också är att ha stöd under armen. Nu har jag inte haft ont men det kändes ändå ganska skönt som omväxling.

Rundsticka tror jag också på.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Jo, det blir väl rundsticka ibland, ska tex sticka nästa tröja med det med raglanärm. Jag har provat med stöd också, men tycker att det inte hjälper så mycket. Det funkar allra bäst när jag tränar p ågym ordentligt och kör axlar osv men det kan jag inte nu då jag har en dålig handled.
 
Sv: Att sticka?

Jag har känselbortfall i ena armen/handen och spänningar i både nacke och axla, så ibland kan jag inte sticka i närheten av så mycket som jag vill. Avslappning, stretchning, värme och ändring av ställning är sånt jag brukar sysselsätta mig åt då. Ibland funkar inte handen oavsett vad jag gör. De dagarna är jag grinig. Just nu är jag dessutom inne i en period där mina armbågar är jättekänsliga och ömma, så jag försöker vara noga med både variation, sittställning, stöd och värme. Det hjälper, men botar inte problemen.

Mitt tips är som sagt; variation, värme, stöd och "korrekt" arbetsmiljö (både ergonomi och redskap).
 
Sv: Att sticka?

Kl


Jag är dummast i Sverige. Jag slänger glatt in min stickade ullväst från Gudrun Sjödén i 40 grader i tvättmaskinen.

Jahapp, nu får jag ännu mer att göra. Jag måste ju ha en stickad väst i vinter!
 
Sv: Att sticka?

Vad tråkigt, Akå. Vi får sticka tillsammans - jag har länge letat efter ett bra mönster på en väst att ha i stallet i vinter.
 
Sv: Att sticka?

En sak jag märkt är att om jag stickar, eller för den delen gör något annat med händerna, så är jag mer spänd i kroppen när jag sitter på något mjukt. Spänner mig mycket mindre när jag sitter på en riktig stol, utan dyna eller något, och det gäller även i armar och axlar.

knapplån.

Herdwick-garnet är väldigt hårt spunnet och för att kunna sticka med det har jag hela tiden varit tvungen att tvinna upp garnet med fingrarna och genom att låta tråden hänga fritt. Men nu är jag så nöjd för jag lyckades laga en gammal spinnrock och kan tvinna upp hela nystan lekande lätt.
 
Sv: Att sticka?

Så gjorde jag också en gång för länge sedan, en superskön v-ringad i fin kvalitet. Det var pms eller någon annan sjukdom som tog uppmärksamheten i sorteringsdimman...
Nu ska jag ta upp min stick-karriär igen. Jag har fått en massa gamla stickor i efter gamla släktingar i både trä och elfenben. Jag väntar på garn från kina :)
$(KGrHqF,!jUE5,(6,Kv1BO(RCCIf5w~~60_12.JPG
$(KGrHqR,!iIE5dhgILgKBOgL8is--w~~60_3.JPG
 
Sv: Att sticka?

Du får lägga in pausgympa med jämna mellanrum.;)

Stickar du med vanliga stickor eller med rundsticka? Jag tycker att det är bekvämare att sticka även fram-och-tillbaka-stickning med rundsticka. Det blir lättare i handen och man behöver inte vifta lika mycket med armarna.

Tipsar om plaststickor, den korta varianten. Hittade på ica maxi för en billig peng :) Väger fluglort och är kortare än vanliga jumperstickor, helt suveränt :)
 
Sv: Att sticka?

Mycket nöjd, tror den kommer bli en klar favorit (inte riktigt färdig än)!

Sen blir det nog inga fler tröjor på ett tag, kanske dock ett par vantar i samma Herdwick-garn. Gillar verkligen det garnet, känns som "riktig" ull.


herdwick.jpg
 
Sv: Att sticka?

Åh vilka läckra garn! Har du någon hemsida till försäljaren?

Hoppas det är okej föresten att en ny bara hoppar in såhär. Har några mössor, halsdukar och torgvantar att dela med mig av som gjordes nyligen, om någon vill se.
 
Sv: Att sticka?

Åh vad glad jag blir :)

32753946.jpg

32753947.jpg

Egenkomponerad mössa med en fläta på sidan. Har matchande torgvantar som jag inte har bild på än, återkommer om det.

32753948.jpg

Efter mönster. Har gjort tre andra likadana i vitt, rött och svart också.

32753949.jpg

Egenkomponerad "Tub", endast ett varv runt halsen. Har sytt in pärlor också.

Kommer säkert något mer på bild sen, är pågång med ett pannband och en sjal. :)
 
Sv: Att sticka?

32753955.jpg

Torgvante utan tumme. Ska prova lägga till tumme när nästa par görs.
 
Sv: Att sticka?

Har du ont i nacken?

Jo men visst har jag väl det. Ibland iaf. I dag har jag tex nackspärr efter att ha tagit i för hårt på pilatespass.

Jag tackar för era tips, och ska sticka nästa tröja med rundsticka, iofs pga raglanärm, men iaf.

Sedan måste jag också stämma in i oohandet över de fantastiska garnerna från Basilika.

Och Anders, återigen, vilken snygg ylletröja!

I dag har jag varit på Nordiska Museet och kollat lite på modeutställning och textilutsällning. Mycket intressant, men man blir ju lätt galet inspirerad! :o

Åsså funderar jag på en klänning enligt länken. Assnygg, och fin att ha på vintern. Och TJOCKA stickor, det gillar vi! :laugh:http://http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/91036_low.pdf
 
Sv: Att sticka?

Galet snygg klänning!




De dagar jag har mer ont i nacken, skulderbladen eller axlarna än vanligt, så funkar inte händerna. Därför jag direkt tänkte på det.
 
Sv: Att sticka?

Ja men visst är den! Jag har ju virkat en och stickat en klänning så jag vet att det är fullt möjligt, även om det tar lite tid. Och kanske kan jag hitta nåt garn i alla låddorna så jag slipper köpa!

Vad gör du åt din nackvärk då? Jag tänkte att Pilates skulle vara bra, men jag blev helt sänkt, tog i alldeles fö rmycket. Annars är det bra med styrketräning tycker jag.
 
Sv: Att sticka?

Jag kan inte göra så värst mycket. Neurologen hänvisar till sjukgymnasten, sjukgymnasten får bara behandla under en viss period åt gången. Akupunktur och värmebehandling i kombination med Qi gong eller Yoga + styrekträning är riktigt najs, vattengympa i värmebassäng lika så. Och ridning.
För mig handlar det mycket om att hålla kroppen rörlig och sträcka ut både leder, senor och muskler. Och avslappning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp